Olav Kooij pakt eerste leiderstrui in Ronde van Polen na sterke sprint
foto: Cor Vos
maandag 4 augustus 2025 om 16:47

Olav Kooij pakt eerste leiderstrui in Ronde van Polen na sterke sprint

Olav Kooij heeft de eerste etappe van de Ronde van Polen gewonnen. De renner van Visma Lease a Bike klopte de opkomende Paul Magnier en Jensen Plowright in een massasprint. Kooij, die van ver moest komen in de sprint, is vanzelfsprekend de eerste leider van de Ronde van Polen.

De Ronde van Polen ging maandag van start met een vlakke etappe van Wroclaw naar Legnica. Met Olav Kooij, Arvid de Kleijn, Casper van Uden en Marijn van den Berg waren er heel wat Nederlanders die kans maakten op de eerste leiderstrui. Er was ook flink wat tegenstand, onder meer Paul Magnier, Gerben Thijssen, Sam Bennett en Elia Viviani gingen ook van start in Polen.

Maandag 4 augustus 2025, Tour de Pologne: Etappe 1 (199.7 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 1
Start:
11:35 ( Wroclaw)
Finish:
16:09 ( Legnica)

Boven in kopgroep
De renners voor het algemeen klassement, jongens als Jan Christen, Brandon McNulty en Magnus Sheffield, moesten dus nog niet echt aan de bak op de eerste dag. Sheffield zag zijn team INEOS Grenadiers wel het initiatief nemen in het peloton, samen met Soudal Quick-Step en Visma Lease a Bike. Zij openden de jacht op Nederlander Lars Boven, Donovan Grondin en Patryk Stosz, de drie vroege vluchters in de eerste etappe. Door de georganiseerde achtervolging reden zij nooit ver weg; op 100 kilometer van de streep bedroeg hun voorsprong minder dan twee minuten.

Kruijswijk (rechts) en Bastiaens (midden) op kop van het peloton – foto: Cor Vos

Boven en Grondin zagen thuisrijder Stosz lossen op een zestigtal kilometer van de streep, maar zongen het zelf ook niet lang uit. De twee werden uiteindelijk gegrepen op 40 kilometer van de streep. Het peloton reed zo, via de enige ‘beklimming’ van de dag (de Prochowice (1,3 kilometer aan 1,6%)) gezamenlijk richting finishplaats Legnica. Bauke Mollema snoepte wel nog de bergpunten weg op de top van de Prochowice en werd zo de eerste leider in het bergklassement.

Kooij moet van ver komen
Het waren de sprintersploegen die de controle hielden in het peloton. De laatste kilometers verliepen redelijk chaotisch, wat ook tot een stevige valpartij leidde. Enkele renners, waaronder twee jongens van Lotto, gingen zo stevig tegen de grond. Kooij zat in de slotkilometer redelijk ver, maar kon door een lead-out van Matthew Brennan – die wel even Fernando Gaviria blok zette – toch in een niet onhaalbare positie aan de sprint beginnen.

Kooij moest wel nog steeds van ver komen. De Nederlander sprintte echter iedereen voorbij en kon in de slotmeters nog de opkomende Magnier ophouden. Kooij pakte zo zijn zestiende zege op het WorldTour-niveau. Jensen Plowright werd nog derde, voor Maikel Zijlaard. Verder sprintte Florian Vermeersch naar een opvallende achtste plaats.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
39 Reacties
04-08-2025 17:00
Als dit geen gele kaart wordt voor Brennan kunnen ze die kaarten beter in de prullenmand gooien.
    04-08-2025 17:02
    Kunnen ze toch al, aangezien beuker Milan er 3 had moeten hebben in de Tour voor gevaarlijk rijgedrag.
    04-08-2025 19:00
    Nog steeds geen kaart gegeven toch? Laten we het dan inderdaad direct afschaffen.
    04-08-2025 22:50
    Gewoon geel uitgedeeld aan Brennan. Net als aan fietspadrijder TimTorn beTeuterberg
04-08-2025 16:50
Geweldige lead-out van Brennan en met overmacht afgemaakt door Kooij, maar wat Brennan daarna doet is wel vies, blokkeert gewoon die Movistar af, maar denk dat dit ook gewoon een leermomentje is voor Brennan.
    04-08-2025 16:53
    Mag inderdaad best een gevolg aan hangen evoor hem, al kon hij weinig anders goed doen met een leadout vanuit het midden
    04-08-2025 16:57
    Zoals ik hem zie kijkt Brennan achterom in een flauwe bocht en daardoor gaat ie niet meer rechtdoor en blokt ie Gaviria.

    Geen kwade wil, maar was wel gevaarlijk hoor. Opzich kan je wel geel geven hiervoor.
    04-08-2025 16:59
    Met overmacht valt wel mee toch? Magnier kwam van heel ver, werd ook gehinderd door Brennans actie tov Gaviria. Moest toch een paar slagen de benen stil houden.
04-08-2025 16:56
Dat wordt een de klassering voor Brennan maar in het opportunismtische profwielrennen kraait daar achteraf geen haan naar en dan klagen dat het zo gevaarlijk is
04-08-2025 19:27
Deze heeft Olaf 100 % aan mc clay en brennan te danken. Benieuwd of hij die ondersteuning ook heeft straks bij zijn Franse vrienden. Kan best eens een Dylantje worden. Hij geeft wel heel wat op om een TDF te kunnen rijden. Als hij de TDF rijdt en zou aan sprinten toekomen, dan
04-08-2025 17:16
En Bauke de bergtrui!
    04-08-2025 18:08
    Bollema!
04-08-2025 17:33
Milan Fretin niet in het stuk voorgekomen of iets mee gebeurd?

Volgens de Belg toch ook vaak een goede kanshebber.
    04-08-2025 19:13
    Starten is een vereiste om kans te hebben naar het schijnt
    04-08-2025 19:41
    Ik had de koers niet gezien en volgens de voorbeschouwing van deze zelfde wielerflits stond hij wel mooi netjes opgesomd tussen de favorieten.

    Vandaar mijn nette vraag.
    04-08-2025 21:47
    Dit lezen we in die voorbeschouwing van Wielerflits:

    "Kooij moet in de komende editie afrekenen met onder meer Casper van Uden, die hem in de Giro nog een keertje te snel af was. De 24-jarige sprinter van Picnic PostNL zal na die zege in Lecce willen bevestigen. Arvid de Kleijn, die op het NK zijn rentree maakte na lang blessureleed, zal met hulp van Maikel Zijlaard dan weer zijn eerste seizoenszege willen boeken. Is hij alweer op zijn oude niveau? Dezelfde vraag kunnen we stellen bij Marijn van den Berg. De 26-jarige renner van EF Education-EasyPost moest na negen ritten opgeven in de Tour de France als gevolg van een val in de eerste etappe.

    Natuurlijk bestaat het sprintersveld niet uit louter Nederlanders. Zo zijn met name Milan Fretin (Cofidis), Gerben Thijssen (Intermarché-Wanty) en Paul Magnier (Soudal Quick-Step) gevaarlijke klanten in de vlakke etappes. Verder is het ook letten op Sam Bennett (Decathlon AG2R), Elia Viviani (Lotto) en Fernando Gaviria (Movistar), die allen hun strepen al verdiend hebben. Tot slot, noemen we ook nog Ethan Vernon (Israel-Premier Tech), Max Kanter (XDS Astana) en Ben Turner (INEOS Grenadiers)."

    De vraag was net, het tweede zinnetje een vreemde aanvulling gezien de quote hierboven en omdat je die las op een Nederlandse website.
04-08-2025 16:51
Wat een idiote acties in deze sprint.
04-08-2025 17:01
Ineos de hele dag achter Kruijswijk geposteerd voor een zevende plaats van Turner. Proficiat.
04-08-2025 17:02
Benieuwd of iedereen de tijdslimiet van 40 minuten vandaag heeft gehaald.
04-08-2025 17:02
Was weer gevaarlijk. Dan zullen we wel weer de verhalen horen over een gevaarlijk parcours, maar het waren toch echt opnieuw de renners die veel te veel risico's namen, dunkt me.
    04-08-2025 17:09
    Parcours was mijn inziens niet zo heel erg gevaarlijk, die dolle stieren maken het gevaarlijk. Er zijn volgens mij geen valpartijen geweest in volle sprint (Laatste kilometer).
    04-08-2025 17:12
    Klopt Nickdt.....maar dat was wel een wonder. Ging weer alle kanten op.
    HIer wordt nog wel eens geklaagd over bochten en rotondes enzo in de laatste kilometers. Maar wijs mij eens steden of dorpen aan zonder bochten en rotondes. Die zijn in Europa nauwelijks te vinden.
    04-08-2025 17:46
    Rotondes an sich hoeven niet gevaarlijk te zijn, het ligt er ook aan hoe je ze in de situaties gebruikt. Nu hoefden ze er niet alleen maar langs, ze konden er ook overheen, waardoor er wel meer ruimte is voor de renners.
    04-08-2025 19:09
    Ja, maar misschien neemt de kamikaze daarmee ook wel toe.
    04-08-2025 19:32
    Is het probleem ook niet gewoon zo dat tegenwoordig in elk stadscentrum de toegestane snelheid 30 of max 50 kilometer per uur is.
    Die zijn helemaal niet meer berekend op een langsrazend peloton, dus je krijgt vanzelf al gevaarlijke situaties en dan krijg je daarbovenop nog renners die (te)veel risico nemen.

    Het is elke sprint wachten op een herhaling van Groenewegen tegen Jakobsen, of nog erger.
04-08-2025 17:52
Confronterend dagje voor de oude Nederlandse gloriën: de ene sleurt 150km op kop van het peloton, de andere rijdt zich de ziel uit lijf voor een bergpuntje. Pijnlijk om zien.
    04-08-2025 18:03
    De 3e Nederlander wint de etappe. Zo gaat het in het leven. Iedereen wordt een keer oud.

    150km op kop van het peloton en rijden vind ik overigens gewoon een sterke prestatie
    04-08-2025 18:12
    Wat is er pijnlijk aan?
    04-08-2025 18:31
    Mooi dat Kruijswijk zich op zijn oude dag nog de longen uit het lijf rijdt zodat zijn jonge ploegmaat kan winnen. En mooi dat Mollema nog een truitje toevoegt aan zijn uitgebreide collectie.
04-08-2025 19:10
Dankjewel Steven. Graag gedaan Olav.
04-08-2025 19:28
komt hij Merlier en Milan tegen, die hem er wrs op leggen.
    04-08-2025 20:42
    Of niet…nooit schieten is altijd mis…
04-08-2025 22:51
Denk dat Brennan zelf ook had kunnen winnen..moet hij als blijvende jonge renner opeens lead out spelen voor een vertrekker. Trekt Kooij volgende keer voor Brennan de sprint aan? Een sprinter groeit met sprints winnen niet met sprints voorbereiden.
    05-08-2025 08:25
    Visma-fanboys. Wat een volk…
04-08-2025 23:55
16 worldtourzeges. Toch sterk.
05-08-2025 09:15
Held
04-08-2025 16:50
Prima sprintje, kwam nauwelijks in gevaar.
04-08-2025 16:52
Volledig te danken aan Brennan deze
04-08-2025 17:29
Mooie overwinning van Kooij. Brennan zou zomaar geel krijgen. EF renner die een soort van baan aflossing doet op 500m en zo kan ik nog wel een paar randdebielen opnoemen. Wonder dat er niet meer valpartijen waren in de laatste 2km.

Reacties zijn gesloten.