Olav Kooij pakt eerste leiderstrui in Ronde van Polen na sterke sprint
Olav Kooij heeft de eerste etappe van de Ronde van Polen gewonnen. De renner van Visma Lease a Bike klopte de opkomende Paul Magnier en Jensen Plowright in een massasprint. Kooij, die van ver moest komen in de sprint, is vanzelfsprekend de eerste leider van de Ronde van Polen.
De Ronde van Polen ging maandag van start met een vlakke etappe van Wroclaw naar Legnica. Met Olav Kooij, Arvid de Kleijn, Casper van Uden en Marijn van den Berg waren er heel wat Nederlanders die kans maakten op de eerste leiderstrui. Er was ook flink wat tegenstand, onder meer Paul Magnier, Gerben Thijssen, Sam Bennett en Elia Viviani gingen ook van start in Polen.

- Start:
- 11:35 ( Wroclaw)
- Finish:
- 16:09 ( Legnica)
Boven in kopgroep
De renners voor het algemeen klassement, jongens als Jan Christen, Brandon McNulty en Magnus Sheffield, moesten dus nog niet echt aan de bak op de eerste dag. Sheffield zag zijn team INEOS Grenadiers wel het initiatief nemen in het peloton, samen met Soudal Quick-Step en Visma Lease a Bike. Zij openden de jacht op Nederlander Lars Boven, Donovan Grondin en Patryk Stosz, de drie vroege vluchters in de eerste etappe. Door de georganiseerde achtervolging reden zij nooit ver weg; op 100 kilometer van de streep bedroeg hun voorsprong minder dan twee minuten.

Kruijswijk (rechts) en Bastiaens (midden) op kop van het peloton – foto: Cor Vos
Boven en Grondin zagen thuisrijder Stosz lossen op een zestigtal kilometer van de streep, maar zongen het zelf ook niet lang uit. De twee werden uiteindelijk gegrepen op 40 kilometer van de streep. Het peloton reed zo, via de enige ‘beklimming’ van de dag (de Prochowice (1,3 kilometer aan 1,6%)) gezamenlijk richting finishplaats Legnica. Bauke Mollema snoepte wel nog de bergpunten weg op de top van de Prochowice en werd zo de eerste leider in het bergklassement.
Kooij moet van ver komen
Het waren de sprintersploegen die de controle hielden in het peloton. De laatste kilometers verliepen redelijk chaotisch, wat ook tot een stevige valpartij leidde. Enkele renners, waaronder twee jongens van Lotto, gingen zo stevig tegen de grond. Kooij zat in de slotkilometer redelijk ver, maar kon door een lead-out van Matthew Brennan – die wel even Fernando Gaviria blok zette – toch in een niet onhaalbare positie aan de sprint beginnen.
Kooij moest wel nog steeds van ver komen. De Nederlander sprintte echter iedereen voorbij en kon in de slotmeters nog de opkomende Magnier ophouden. Kooij pakte zo zijn zestiende zege op het WorldTour-niveau. Jensen Plowright werd nog derde, voor Maikel Zijlaard. Verder sprintte Florian Vermeersch naar een opvallende achtste plaats.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Geen kwade wil, maar was wel gevaarlijk hoor. Opzich kan je wel geel geven hiervoor.
Volgens de Belg toch ook vaak een goede kanshebber.
Vandaar mijn nette vraag.
"Kooij moet in de komende editie afrekenen met onder meer Casper van Uden, die hem in de Giro nog een keertje te snel af was. De 24-jarige sprinter van Picnic PostNL zal na die zege in Lecce willen bevestigen. Arvid de Kleijn, die op het NK zijn rentree maakte na lang blessureleed, zal met hulp van Maikel Zijlaard dan weer zijn eerste seizoenszege willen boeken. Is hij alweer op zijn oude niveau? Dezelfde vraag kunnen we stellen bij Marijn van den Berg. De 26-jarige renner van EF Education-EasyPost moest na negen ritten opgeven in de Tour de France als gevolg van een val in de eerste etappe.
Natuurlijk bestaat het sprintersveld niet uit louter Nederlanders. Zo zijn met name Milan Fretin (Cofidis), Gerben Thijssen (Intermarché-Wanty) en Paul Magnier (Soudal Quick-Step) gevaarlijke klanten in de vlakke etappes. Verder is het ook letten op Sam Bennett (Decathlon AG2R), Elia Viviani (Lotto) en Fernando Gaviria (Movistar), die allen hun strepen al verdiend hebben. Tot slot, noemen we ook nog Ethan Vernon (Israel-Premier Tech), Max Kanter (XDS Astana) en Ben Turner (INEOS Grenadiers)."
De vraag was net, het tweede zinnetje een vreemde aanvulling gezien de quote hierboven en omdat je die las op een Nederlandse website.
HIer wordt nog wel eens geklaagd over bochten en rotondes enzo in de laatste kilometers. Maar wijs mij eens steden of dorpen aan zonder bochten en rotondes. Die zijn in Europa nauwelijks te vinden.
Die zijn helemaal niet meer berekend op een langsrazend peloton, dus je krijgt vanzelf al gevaarlijke situaties en dan krijg je daarbovenop nog renners die (te)veel risico nemen.
Het is elke sprint wachten op een herhaling van Groenewegen tegen Jakobsen, of nog erger.
150km op kop van het peloton en rijden vind ik overigens gewoon een sterke prestatie