Officieel: Olav Kooij rijdt vanaf volgend jaar voor Decathlon CMA CGM
foto: Cor Vos
maandag 8 september 2025 om 10:28

Officieel: Olav Kooij rijdt vanaf volgend jaar voor Decathlon CMA CGM

Decathlon-AG2R heeft de komst Olav Kooij bekendgemaakt. Bij de ploeg die volgend jaar Decathlon CMA CGM zal heten, moet de Nederlandse topsprinter de kans krijgen om deel te nemen aan de Tour de France. Kooij tekent voor drie jaar.

Na vijf seizoenen voor de WorldTour-formatie van Visma | Lease a Bike, zal Kooij vertrekken bij de Nederlandse ploeg. De 23-jarige sprinter werd in 2020 opgepikt door de opleidingsploeg van het toenmalige Jumbo-Visma. Al in februari 2021 maakte drievoudig ritwinnaar in de Giro d’Italia de overstap naar de hoofdmacht.

Aankomende winter zal Kooij dus vertrekken bij ‘zijn’ Visma | Lease a Bike. Hij verruilt de geelzwarte formatie voor het Franse Decathlon CMA CGM. De ploeg die momenteel door het leven gaat als Decathlon-AG2R La Mondiale, is druk bezig de selectie te versterken in aanloop naar aankomend seizoen.

Eerder deze week werd bekend dat ook Tiesj Benoot en de talentvolle Matthew Riccitello de overstap maken. Naast Kooij, versterkt de Franse formatie zich ook met Nederlanders Daan Hoole, Cees Bol en de Belg Robbe Ghys.

Lees verder onder het X-bericht

“Ik kijk er enorm naar uit om in 2026 bij Decathlon CMA CGM te starten en een nieuw hoofdstuk in mijn carrière te beginnen”, reageert Kooij via de mediakanalen van zijn nieuwe ploeg. “Ik zie ernaar uit om samen met het team te werken aan toekomstige doelen en nieuwe uitdagingen. We delen een grote ambitie om op het hoogste niveau te presteren, wat hopelijk zal bijdragen aan nog veel meer successen in de komende jaren.”

Kooij groeide binnen Visma | Lease a Bike uit tot een absolute topsprinter, maar had – vanwege de aanwezigheid van Jonas Vingegaard – geen uitzicht op deelname aan de Tour de France. Bij zijn nieuwe ploeg lijkt de weg vrij om zijn debuut in La Grande Boucle wel te kunnen maken.

RIDE Magazine
23 Reacties
10:57
Los van de euro's gaat het natuurlijk om de garantie om in de Tour te mogen starten. Maar dat soort garanties zijn nooit waterdicht. Als Seixas zich blijft ontwikkelen zoals hij nu doet, dan rijdt Olav hooguit in 2026 met 'zekerheid' de Tour.
    11:12
    Ik ben ook zeer onder de indruk van Seixas, maar ik ben vrij zeker dat het nog wat jaartjes duurt voordat hij echt met Pogacar en Vingegaard kan wedijveren (en dan zijn er nog een stel die in ontwikkeling zijn).

    Dan heeft het pas zin om een hele ploeg om die jongen heen te bouwen en kan Decathlon alsnog de keuze maken dat niet te doen.
    Seixas is 18 jaar oud. Voor zo een jongen die de druk van de Franse natie op zich gaat voelen alleen maar voordelig als die in 2027 en '28 ook nog een mede kopman naast zich heeft. En eerst een keer een andere grote ronde doen lijkt me ook niet onverstandig.
Uiteindelijk lijkt dit allemaal goed te vallen voor Visma met nu Brennan als een misschien groter maar vooral, zo lijkt het althans, meer veelzijdigige dikkuit binnen de gelederen.
10:39
Helaas wederom een sterke renner weg bij de gele bijtjes. Ook Kooij zal gemist worden.
    10:57
    Volgens mij zal Kooij totaal niet worden gemist. Hij zit nu al de ontwikkeling van het veel grotere talent Brennan in de weg. Brennan had bijvoorbeeld in deze laatste Tour of Britain de sprints die Kooij won zelf ook wel gewonnen. Ik denk dat het Visma juist perfect uitkomt dat Kooij zelf wil vertrekken.
    11:52
    Brennan kan moeilijk alles rijden. Ja afgelopen week en Polen hadden ze overlap, maar verder hebben ze toch beiden een flink apart programma gereden. Brennan kun je ook inzetten in koersen als Catalonië en Romandië waar de sprintritten voor Kooij normaliter te lastig zijn. De vraag is wie nu als afmaker inschuift naast Brennan. Kooij 'totaal niet missen' is natuurlijk lachwekkend.
    11:59
    Natuurlijk kan Brennan niet alles rijden maar Visma rijdt toch ook verre van alles met een sprinter? Volgens mij staat Visma niet te springen om twee volwaardige sprint schema’s te rijden naast het schema wat ze voor Van Aert en Vingegaard moeten rijden. Dit jaar hebben ze dat ook niet gedaan en daarbij hebben ze dit jaar Brennan nog niet van een sprinttrein voorzien wat vanaf komend jaar waarschijnlijk wel moet gebeuren (als ze hem niet kwijt willen raken). Dat zou dus nog een enorme aanpassing van de ploeg vragen als ze met twee volwaardige sprinters door willen gaan. Iets waar Visma volgens mij geen interesse in nog het budget voor heeft.

    “De vraag is wie nu als afmaker inschuift naast Brennan.”

    Hoezo? Ze hadden hiervoor toch ook geen twee sprinter naast Kooij? Dat Brennan het dit seizoen zo goed zou doen hadden ze bij de ploeg ook totaal niet verwacht dus het is niet zo alsof ze dit seizoen van plan waren om met twee van dat soort winnaars te werken.

    “Brennan kun je ook inzetten in koersen als Catalonië en Romandië waar de sprintritten voor Kooij normaliter te lastig zijn.”

    Ze konden Kooij dit jaar al niet het schema van een wereldtopper geven omdat ze andere prioriteiten hebben. Met de opkomst van Brennan was het schema van Kooij alleen maar minder geworden. Want hoe goed Kooij ook wordt, de ploeg’s prioriteit is Vingegaard. Het is niet alsof ze met een tweede (veel talentvollere) sprinter erbij Kooij opeens meer een prioriteit zou worden. Hoe laat je Brennan dan ook nog een volwaardig schema rijden? Iets wat ze met Kooij al niet eens konden (hij vertrekt volgens mij mede omdat hij de Tour wil rijden en dat bij Visma niet mag).
10:44
Volgens Benson wordt hij volgend jaar dus de best betaalde sprinter van het peloton
    11:40
    Logisch wat mij betreft. Merlier is het heden, maar Kooij is de toekomst. Denk ook dat ie veelzijdiger kan zijn dan Milan.
10:50
Visma wordt er niet sterker op. Kooij begrijp ik wel want met Brennan is er een sterk alternatief. Renners als Benoot vervang je niet zomaar. Van Baarle is er niet uitgekomen maar blijft natuurlijk ook een topper.
    10:59
    Benoot is vooral van een hoog niveau als knecht en ik denk dat Armirail en Kielich zijn vertrek daarin goed opvangen. Als semi-kopman komt Benoot net te kort terwijl hij nu wel het salaris van een absolute kopman krijgt.
    11:26
    Ga er maar vanuit dat Visma echt wel een goed contract heeft aangeboden aan Kooij. Maar als een andere ploeg een hoger bod doet en daarbij bereid is een volledige sprinttrein te kopen en bepaalde beloftes te maken wat betreft de Tour dan houdt het op een gegeven moment op voor Visma.

    Krijg af en toe het idee dat sommige mensen hier op het forum lijken te vergeten dat het uiteindelijk de renner is die de keuze maakt. De ploeg kan niet dwingen om te blijven en Visma heeft ook geen oneindig budget.

    Zelfde geldt voor Benoot en van Baarle. Ik heb ergens opgevangen dat die een keurig bod hebben gekregen van Visma, maar ook zij hebben gewoon andere keuzes gemaakt.
    11:28
    +1 Benoot lijkt me iemand die perfect in het team past en de belichaming is van voor elkaar door het vuur gaan. (WVA doet dat natuurlijk ook veel) is wat mij betreft het prijskaartje meer dan waard, maar Visma moet efficiënter met haar budget omgaan nu veel ploegen gelijkaardig of meer budget hebben.

    Van Baarle is minder zichtbaar maar daar geld hetzelfde voor als Benoot, ware het niet dat ALS hij fit is en geen pech heeft ook echt klassiekers kan winnen: prijskaartje is er waarschijnlijk naar en zal niet terug willen naar een minder salaris na een paar pech seizoenen zonder persoonlijke resultaten, voor het NL karakter was het wel een goed uithang bord, maar resultaat is belangrijker dan misplaatst nationalisme.

    Brennan VS Kooij: Brennan kan op veel meer terreinen uit de voeten, daar wil je wel een 2e sprinter bij hebben voor resultaten in kleinere wedstrijden maar Kooij is dat niveau ontgroeid en is minder breed inzetbaar, maar blijft Brennan een sprinter of gaat hij zich meer ontwikkelen als WVA, waar sprinter bijvangst is maar de doelen meer in de klassiekers en lastige wedstrijden liggen? (Maar die ontwikkeling zal wel een aantal jaar vergen om zich uit te kristalliseren)
    11:35
    @snoep de hond - goed argument, zeker voor Kooij zijn er veel argumenten voor en verders het geweten dat Visma niet de allerhoogste salarissen bied, dat stelt Visma ook in staat om hun budget meer in te zetten op het sterke collectief dan op een paar individuen, daar hebben de kopmannen ook baat bij.
13:35
Daar gaat de laatste Nederlandse kopman bij Visma...
11:47
@redactie: de naam is CMA CGM (niet CMG)
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/CMA_CGM

Ik had eerder begrepen/gehoord dat L’oreal sponsor zou worden…
12:03
Wordt niets.
12:20
Wint veel, maar verder behoorlijk kleurloos figuur.
    12:32
    Het gaat hier over Kooij en niet Vingegaard, hoor. :P
    12:49
    Excuus, Olav is top!
    13:20
    Kooij is idd wel het type ideale schoonzoon, maar Arensman is ook een beetje kleurloos maar maakt dat uit voor het resultaat?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine