Noorse reed zestig kilometer met gebroken heup in Parijs-Roubaix: “Wilde absoluut finishen”
Ook de elleboog van Haugset lag open - foto: cor Vos
dinsdag 15 april 2025 om 12:36

Noorse reed zestig kilometer met gebroken heup in Parijs-Roubaix: “Wilde absoluut finishen”

Sigrid Ytterhus Haugset brak zaterdag haar heup in Parijs-Roubaix Femmes, nadat ze op een kleine zestig kilometer van de streep ten val kwam. Einde koers dus? Nee, want de Noorse stapte weer op en reed alsnog naar Roubaix. “Achteraf gezien was het waarschijnlijk geen goed idee om door te rijden”, zegt de 26-jarige renster, die lange tijd uit de roulatie is, nu tegen Cyclingnews.

Haugset zat op 59 kilometer van de streep nog in de groep der favorieten, maar toen ging het mis. Ze ging hard onderuit en toen ze opstond voelde ze gelijk ‘dat er iets niet goed zat’, vertelt ze. “Ik kon mijn linkerbeen niet meer normaal gebruiken en niet recht op de pedalen staan. De rest van de koers heb ik zittend gereden en moest ik het meeste vermogen met mijn rechterbeen leveren. Mijn lichaam maakte veel adrenaline aan, ik nam cafeïne, alles wat een beetje kon helpen.”

Uiteindelijk haalde Haugset de wielerbaan in Roubaix, waar ze als 71ste over de streep kwam, op exact twaalf minuten van winnares Pauline Ferrand-Prévot. Ze moest door drie mensen van haar fiets gehaald worden. Vervolgens is ze voor onderzoek naar het ziekenhuis gegaan, waar werd vastgesteld dat ze haar heup heeft gebroken. Haugset hoeft niet geopereerd te worden, maar moet wel zes weken revalideren. “Achteraf gezien was het waarschijnlijk geen goed idee om door te rijden, maar je weet op dat moment niet hoe erg het is. En het is Roubaix, dus ik wilde absoluut finishen.”

RIDE Magazine
16 Reacties
15-04-2025 14:55
Het blijft een fascinerend en licht controversieel spanningsveld: cultureel erfgoed vs. modern veiligheidsdenken. Parijs-Roubaix is net als bijvoorbeeld het Onbashira Festival zo'n geval waarbij het gevaar deels essentie is van de traditie, en niet zomaar een bijverschijnsel. Denk ook aan Calcio Storico Florence, Cheese Rolling Cooper's Hill, Stierenrennen Pamplona. Je kan pleiten voor stopzetten, maar dan komt het nooit meer terug. Idem voor sigaretten, of alcohol, een ongezonde uit de oudheid overgebleven genotsmiddel. Wanneer het verboden wordt, dan krijgt geen bedrijf het legaal terug op de markt en is het verdwenen.
    15-04-2025 14:59
    Precies dit maakt PR anders dan de andere wedstrijden. Ik heb dan ook ergens begrip voor deze wedstrijd, inclusief de chaos die daarbij hoort. Of zelfs de gebroken sleutelbenen.

    En dit gevoel heb ik niet bij wedstrijden als pakweg de Scheldeprijs, De Panne of welke willekeurige sprinterswedstrijd ook. Daar is niks mythisch aan.
    15-04-2025 16:03
    Niks mytisch maar minstens even gevaarlijk, daar sneuvelen ook elk jaar weer een paar sleutel- en andere benen…
    Hoe meer je er op gaat letten, hoe opvallender het aantal serieuze blessures lijkt toe te nemen…
    15-04-2025 16:13
    Maar waarom wil jij het zo graag verbieden Polleke? Want je hebt de afgelopen jaren honderden posts geplaatst over blessures bij kasseienwedstrijden. De renners doen vrijwillig mee, de sponsoren staan in de rij, het publiek is massaal aanwezig, de wedstrijd blijkt na de Tour de populairste wielerkoers ter wereld... Daarnaast: er zijn geen publieke of officiële oproepen bekend van plaatselijke ziekenhuizen om Parijs-Roubaix af te gelasten wegens het aantal gewonden. Natuurlijk heb je op persoonlijke titel recht op een eigen mening, maar waarom kies je er dan niet voor om de kasseienwedstrijden als stil protest over te slaan? Ik ben oprecht benieuwd hoe je tegelijkertijd kan kijken én afkeuren, jaar op jaar.
    15-04-2025 16:33
    Zoals altijd bevallen jouw afwijkende doch prima onderbouwde reacties, Panache.
    15-04-2025 16:50
    Het is vooral de gelatenheid tov van de niet te ontkennen toegenomen ongelukken die storend is. Er moet helemaal niks afgelast worden maar er mag veel meer gedaan worden om het te vermijden en al helemaal om het niet te verheerlijken…
    Misschien een extreme stelling maar de dopingjaren hebben minder lichamelijke letsels toegebracht dan de laatste 6,7 seizoenen. En kijk hoeveel inspanningen er nog steeds zijn om dat spook in ieder geval onder controle te houden.
    15-04-2025 19:38
    Oke dank voor je toelichting Polleke.
15-04-2025 12:56
Dat was t enigste wat ze kon doen natuurlijk ' doorfietsen'
Wat zal ze ongelooflijk trots zijn op haar 71e plaats.....hoeveel UCI punten zijn dat wel niet....3 !?
    15-04-2025 13:32
    Het is "enige" Paul.
    15-04-2025 16:17
    Wat is bij jou de ' overtreffende trap' van, enig dan ....loepie? ;-)
15-04-2025 13:03
2 wedstrijddagen, 10 botbreuken and counting…
In de diverse trailers op allerhande tv-zenders allerlei kekke montages van gemene valpartijen en calamiteiten…
Iemand thuis in Aigle die dit wél verontrustend vindt ?
    15-04-2025 13:31
    zou interessant zijn om de ontwikkeling van het aantal botbreuken terug te zien in diagrammen of grafieken... mijn onderbuikgevoel zegt me dat je dan behoorlijk gaat schrikken over welke kant de koers in beweegt.
15-04-2025 14:37
Tsja, of het verstandig is is de vraag natuurlijk maar het geeft wel de hardheid van wielrenners aan: zit alles er nog aan? Ja, mooi: hier die fiets, ik moet door! Vergelijk dat eens met die voetballers die al doen alsof ze doodgaan als er iemand vies naar ze kijkt.....
15-04-2025 18:23
Ik kan mij nog herinneren dat ene phillipe Gilbert tijdens de tour in een ravijn kukelt, daarna daar uit klimt en een volle 60 km naar finish fietst met een gebroken knieschijf..
En dan zie je voetballers als een spartelende vis op het gras rollen als ze een piepklein tikje krijgen. Vooral ene Neymar..
Wielrenners zijn bikkelhard...
15-04-2025 15:10
Op z'n minst een gele kaart dan? (Als je de logica rechttrekt van kromme geesten)
15-04-2025 16:21
Volgens mij zijn er helemaal niet méér breuken dan vroegah, ik heb zo het gevoel dat het tussen 1992 en nu redelijk stabiel is op dat gebied.

Meer OT: deze zit in dezelfde hoek als Küng-Kong, door een muur kunnen gaan is leuk maar je kan ook te ver gaan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine