Noodkreet vanuit de vrouwenkoers: “Zonder investeringen in de basis, droogt de top op”
Foto: Fotopersburo Cor Vos
vrijdag 24 oktober 2025 om 11:54

Noodkreet vanuit de vrouwenkoers: “Zonder investeringen in de basis, droogt de top op”

Het vrouwenwielrennen zit met een probleem, zo vindt Natascha Knaven-den Ouden. De oprichtster van NXTG Racing ziet dat de UCI de WorldTour profesionaliseerde met de toevoegingen van Milaan-San Remo, Parijs Roubaix en de Tour de France Femmes, de salarissen optrok en WorldTeams mochten groeien tot 22 renners, maar volgens Den Ouden mist de focus op de basis.

“Interessant genoeg krijgen we een tegenovergesteld effect”, schrijft Den Ouden in een uitgebreid relaas op Instagram. “WorldTeams krimpen terug tot 14 tot 16 renners, simpelweg omdat de salarissen sneller stijgen dan de budgetten. Ontwikkelingsteams worden kleiner, continentale teams verdwijnen en de kalender onder het WorldTour-niveau blijft kwetsbaar.”

Kortom: het vrouwenwielrennen groeit wel in zichtbaarheid en budgetten, maar niet in diepgang. “De basis blijft te smal om het gewicht van die groei te dragen. Er is daarom nood aan een Development League onder de WorldTour: een echte leerschool waar jonge renners of renners die later instappen, kunnen groeien en vooruitgang boeken zonder meteen in de druk van de topklasse te worden gegooid. Dat idee voelt nu urgenter dan ooit.”

“Te veel focus op geld”
Bij Sporza gaat de Nederlandse nog wat dieper op de kwestie in. “Er wordt te veel gefocust op het geld, waardoor het vrouwenwielrennen van binnenuit aan het imploderen is. Concreet: doordat ploegen zoveel extra geld moeten pompen in lonen, kunnen ze minder investeren in de staf, coaching en stages. Vrouwenteams zijn een structuur aan het opbouwen met renners, maar niet met een staf. Als je een huis bouwt, ga je toch ook eerst een fundering leggen? Het zou toch raar zijn om eerst het dak apart te bouwen?”

En die fundering is volgens Den Ouden nodig om de toekomst van de vrouwenkoers te redden. “Zonder investeringen in de basis zal de top opdrogen. De WorldTour zal zichzelf niet in stand kunnen houden.”

RIDE Magazine
9 Reacties
12:42
Tjah ligt ook wel aan de toprensters zelf die maar eisen dat ze hetzelfde startgeld, delfde winstpremies en veel meer loon willen. Dan slurpen ze de beschikbare pot met geld met een kleine groep leeg in plaats van de sport te laten groeien. Natuurlijk goed voor Nederland als de sport niet verder ontwikkeld want in andere landen besteden ze héél weinig aandacht aan het vrouwenwielrennen, als dat dan terugvalt is de dominantie nog jaren verzekerd.
    14:00
    Het zijn nog altijd de ploegen, die bepalen wat ze bereid zijn te betalen. Als de ploegen flink tegen elkaar opbieden, moeten ze niet zeuren over te hoge loonkosten. Verder verdient niet elke renster wat Lotte Kopecky of Lorena Wiebes verdienen. Het door de UCI vastgestelde minimum — dat alleen in de WTW geldt — ligt nog onder het minimumsalaris van de mannen in de ProTour; zo gigantisch is dat dus niet.

    Uiteindelijk zullen — net als bij de mannen — alleen de draagkrachtigste ploegen overleven. Dan kan dat promotie/degradatie gedoe, waarmee je vooral sponsoren wegjaagt, voor eens en altijd de vuilnisbak in.
13:20
Mismatches tijdens groei zijn heel normaal, dat trekt meestal in een paar jaar wel bij. @kennie Start en winstgeld is sowieso nauwelijks relevant in wielrennen. De top 20 van de wereld zie je in elke etappe ongeveer terug, dus niet gek dat die de gestegen waarde terug willen zi
13:22
...zien in hun loon. Lijkt me niks mis mee en met gestegen minimumloon door uci is ook de basislijn voor minder bekende knechten en peloton vul ploegen gestegen. Dat die niet het maximum aantal rensters dan doen lijkt me geen probleem. Natasha zegt zelf dat het maximum aantal rec
13:23
... recent omhoog is gegaan, dus dat maximum niet overal ingevuld wordt betekent niet eens dat er achteruitgang is.
13:53
Er zijn niet genoeg sponsoren in de mannenwielersport en daarmee zeker niet in de vrouwenwielersport. Het totaalbudget is onevenredig verdeeld tussen grote en kleinere ploegen. Hierdoor hebben de kleinere ploegen (m/v) het lastig. Zeker de vrouwenteams zonder bijbehorend mannenteam. Budget heeft een directe relatie met resultaten en daarmee exposure voor sponsoren. Dit probleem kun je niet single sex benaderen of oplossen.

Het vrouwenwielrennen is te klein voor een development league. En bij de mannen is net de stekker uit de U23 nationscup getrokken, dat kun je ook niet negeren. Tegen de stroom in roeien heet dit geloof ik.
    14:08
    Het is juist SD Worx dat al jarenlang (vroeger als Boels/Dolmans) de rijkste ploeg is. Wat UAE bij de mannen geworden is, dat is SDW al vijftien jaar bij de vrouwen, en dat altijd zonder mannenploeg.
    14:10
    Eens, de uitzondering die de regel bevestigd ;-)
Dit zou een reality-check voor de rensters moeten zijn, je kan wel gelijke lonen willen als de mannelijke renners maar als de vrouwenkoers niet genoeg kijkers trekt om de financiering rond te krijgen dan gaat vroeg of laat de stekker eruit bij de vrouwen teams die geen onderdeel uit maken van een team dat ook een mannen ploeg heeft en daarmee de financiele gaten van het vrouwen team gedicht kunnen worden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.