Nog meer slecht nieuws voor De Lie: Belg breekt ook rib en borstbeen
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 17 mei 2023 om 07:57

Nog meer slecht nieuws voor De Lie: Belg breekt ook rib en borstbeen

Arnaud De Lie zal een tijdje niet kunnen fietsen. De Belgische sprinter van Lotto Dstny kwam dinsdag in de openingsetappe van de Vierdaagse van Duinkerke hard ten val in de eindsprint. Er werd in het ziekenhuis al een sleutelbeenbreuk vastgesteld, maar de schade blijkt na verder onderzoek nog groter.

De Lie heeft namelijk ook een rib en zijn borstbeen gebroken. Ook heeft hij last van een klaplong. Dat heeft zijn werkgever inmiddels laten weten via social media. De 21-jarige renner gaat donderdag onder het mes in het ziekenhuis van Herentals. Een transfer van Frankrijk naar België is vanwege zijn klaplong nog niet aan de orde.

De finale van de openingsetappe van de Vierdaagse van Duinkerke werd ontsierd door enkele stevige valpartijen. Bij de laatste val in de laatste honderden meters ging Arnaud De Lie tegen de grond. De rappe man botste met een Franse renner en ging vervolgens hard tegen de grond. De Waalse veelwinnaar zat verslagen op het asfalt en werd afgevoerd naar het ziekenhuis.

Vorig jaar kwam De Lie ook al zwaar ten val in een etappe van de Vierdaagse van Duinkerke. Ook toen moest hij de handdoek gooien, al is de schade nu wel een stuk groter. Het is nog onduidelijk hoelang De Lie nu uit de roulatie is.

RIDE Magazine
7 Reacties
17-05-2023 09:15
Elk voorstel dat er wordt gedaan wordt door de renners zelf afgeschoten. In het belang van de veiligheid zouden hier ondemocratische knopen moeten worden doorgehakt. De suggestie over een sprint waarbij je in bv. de laatste 100 meter niet meer je baan mag verlaten (met getekende strepen op de weg) was een serieuze om een eindsprint veiliger te maken.
De eerste twee valpartijen in de finale kwamen mede doordat renners moeten uitwijken door wegobstakels. Dit is meer de veiligheid van het parcours. Ook hier wordt er vaak alleen gewezen naar de organisatie maar zijn het de renners die hun koersen willen houden en het gevaar blijven opzoeken. Gebeurt er niets dan hoor je ze niet. Gebeurt er wel iets dan wordt de schuld altijd afgeschoven.
En rijden op gesloten circuits wordt ook afgewezen. (Bedenk dat de TT in Assen en op het eiland Man ook jaren over de doorgaande weg zijn gehouden, maar terug zijn gegaan voor de veiligheid naar gesloten circuits. )
Kortom: De wegwielrennerij accepteert in deze vorm zelf dat het een risicosport is. Deelnemen houdt risico's in. Regulering is mogelijk maar betekent wel een acceptatie van andere vormen.
17-05-2023 08:21
3 botbreuken en een klaplong…geen dag zonder gewonden, letterlijk…and nobody gives a single fuck…
    17-05-2023 08:50
    Het is waanzin, maar het circus dendert verder...
    Als er een echt circus was waar om de haverklap een trapeze-artiest naar beneden dondert, dan was het al lang gesloten...
    Zou er as we speak niet iemand met een uitgebreide studie bezig zijn naar de evolutie van het aantal valpartijen per gereden kilometer en het aantal renner-dagen buiten strijd in de voorbije decennia. Dat PCS dĂ Ă r eens een reeks statistiekjes bij maakt!
    17-05-2023 08:54
    Helemaal mee eens. Het moet waarschijnlijk helemaal fout gaan (en dan bedoel ik bekende renners die het niet overleven) voordat er echt wat gebeurt. Er is geen reden om zo lang te wachten, zou ik zeggen.
    17-05-2023 10:13
    De grote vraag is dan uiteraard: wat moet er gebeuren. Zolang een groep renners op de finish afstormt in een beperkte ruimte zullen dit soort valpartijen blijven voorkomen.
    Ik zie, buiten evt parcoursaanpassing geen oplossing.
17-05-2023 10:51
Drama wederom dit. De valpartijen in de sprint worden als ik het goed zie vaak veroorzaakt door de kwakkende sprintreintjes en renners die daaruit afzakken dwars door het peloton op parkoersen waar er geen ruimte is. Parkoersen aanpassen blijkt lastig. Dan maar het fenomeen sprinttrein verbieden? Er moet iets gebeuren, zo gaat het een keer echt mis.
17-05-2023 11:44
In mijn ogen kun je soebatten wat je wil, wielrennen/etappekoersen is een sport die van A naar B gaat en degeen die dat het snelste doet is gewoon de winnaar. Al die opmerkingen van 3 kilometer regel 5 kilometer regeling aanhangers moeten is nadenken, het gewoel, gekwak en weet ik al niet meer zal dan straks op 5 of 10 kilometer van de streep beginnen, je rijdt de totale afstand zonder cadeautjes te krijgen, we schaffen toch ook niet Parijs - Roubaix en of de Ronde Van Vlaanderen af? Die zijn nu toch ook niet echt zonder gevaar. De laatste rechte lijn in de Vierdaagse van Duinkerken was gisteren zowat 1000 meter en dan krijg je geheid gerommel.
Wat wel een eventuele verbetering zou zijn is dat het laatste rechte eind niet langer dan 400 meter zou mogen zijn zodat er geen complete horde bizons de laatste rechte lijn van zo'n 1000 meter binnen stormt zodat het peloton langer uitgerekt die laatste 400 meter afwerkt. Gaten van 3 tellen tussen de renners in de laatste kilometer niet laten tellen voor het klassement.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine