Nog meer slecht nieuws voor De Lie: Belg breekt ook rib en borstbeen
Arnaud De Lie zal een tijdje niet kunnen fietsen. De Belgische sprinter van Lotto Dstny kwam dinsdag in de openingsetappe van de Vierdaagse van Duinkerke hard ten val in de eindsprint. Er werd in het ziekenhuis al een sleutelbeenbreuk vastgesteld, maar de schade blijkt na verder onderzoek nog groter.
De Lie heeft namelijk ook een rib en zijn borstbeen gebroken. Ook heeft hij last van een klaplong. Dat heeft zijn werkgever inmiddels laten weten via social media. De 21-jarige renner gaat donderdag onder het mes in het ziekenhuis van Herentals. Een transfer van Frankrijk naar België is vanwege zijn klaplong nog niet aan de orde.
De finale van de openingsetappe van de Vierdaagse van Duinkerke werd ontsierd door enkele stevige valpartijen. Bij de laatste val in de laatste honderden meters ging Arnaud De Lie tegen de grond. De rappe man botste met een Franse renner en ging vervolgens hard tegen de grond. De Waalse veelwinnaar zat verslagen op het asfalt en werd afgevoerd naar het ziekenhuis.
Vorig jaar kwam De Lie ook al zwaar ten val in een etappe van de Vierdaagse van Duinkerke. Ook toen moest hij de handdoek gooien, al is de schade nu wel een stuk groter. Het is nog onduidelijk hoelang De Lie nu uit de roulatie is.
De eerste twee valpartijen in de finale kwamen mede doordat renners moeten uitwijken door wegobstakels. Dit is meer de veiligheid van het parcours. Ook hier wordt er vaak alleen gewezen naar de organisatie maar zijn het de renners die hun koersen willen houden en het gevaar blijven opzoeken. Gebeurt er niets dan hoor je ze niet. Gebeurt er wel iets dan wordt de schuld altijd afgeschoven.
En rijden op gesloten circuits wordt ook afgewezen. (Bedenk dat de TT in Assen en op het eiland Man ook jaren over de doorgaande weg zijn gehouden, maar terug zijn gegaan voor de veiligheid naar gesloten circuits. )
Kortom: De wegwielrennerij accepteert in deze vorm zelf dat het een risicosport is. Deelnemen houdt risico's in. Regulering is mogelijk maar betekent wel een acceptatie van andere vormen.
Als er een echt circus was waar om de haverklap een trapeze-artiest naar beneden dondert, dan was het al lang gesloten...
Zou er as we speak niet iemand met een uitgebreide studie bezig zijn naar de evolutie van het aantal valpartijen per gereden kilometer en het aantal renner-dagen buiten strijd in de voorbije decennia. Dat PCS dĂ Ă r eens een reeks statistiekjes bij maakt!
Ik zie, buiten evt parcoursaanpassing geen oplossing.
Wat wel een eventuele verbetering zou zijn is dat het laatste rechte eind niet langer dan 400 meter zou mogen zijn zodat er geen complete horde bizons de laatste rechte lijn van zo'n 1000 meter binnen stormt zodat het peloton langer uitgerekt die laatste 400 meter afwerkt. Gaten van 3 tellen tussen de renners in de laatste kilometer niet laten tellen voor het klassement.