Nog geen beslissing over Tourdeelname Remco Evenepoel: “We wachten af”
Foto: Fotopersburo Cor Vos
donderdag 23 oktober 2025 om 15:58

Nog geen beslissing over Tourdeelname Remco Evenepoel: “We wachten af”

Remco Evenepoel maakt deze winter de overstap naar Red Bull-BORA-hansgrohe, waar hij een van de grote leiders wordt. Maar zal hij dat ook in de Tour de France zijn? Daar wil Chief of Sports Zakkari Dempster nog niet over beslissen.

Bij de ploeg koersen immers ook andere top-klassementsrenners zoals Primoz Roglic, Jai Hindley, Giulio Pellizzari en vooral Florian Lipowitz, de nummer drie uit de Tour van vorig jaar.





“We bekijken het parcours met het algemeen klassement in gedachten”, zegt Dempster bij Sporza. “Maar er zijn ook tal van etappes die bij onze racestijl en bij veel van onze renners passen.”

Of we Evenepoel in Frankrijk aan het werk gaan zien, laat Dempster daarom nog even in het midden. “We wachten nu op het parcours van de andere grote rondes voordat we de seizoensplanning van onze kopmannen vastleggen.”

RIDE Magazine
17 Reacties
Denk dat Bora nauwelijks klassementsrenners meeneemt, ze hebben die plekjes nodig voor de trein van van Poppel.
Die gaan een sterrenensemble sturen, incl remco.
16:38
Speciaal wel, verlaat je SQS omdat de omkadering niet goed genoeg is voor de GT's volgens vader Evenepoel, en dan ben je niet eens zeker dat je een certidude bent voor de belangrijkste GT van allemaal. Wat waren de gestileerde foto's van het ondertekenen van het contract dan waard als hij niet voor zijn hoofddoel kan gaan??
    16:41
    Je moet niet alles geloven wat ze zeggen. Ze kunnen op die manier wat extra Giro-tijdritkilometers proberen afdwingen, wat goed is voor al hun drie kopmannen, want ook Lipowitz en Roglic kunnen een stukje tijdrijden.
18:51
Marketingtechnisch beter om de spanning er nog even in te houden maar mij lijkt de planning vrij voor de hand liggend.
Pellizzari en Hindley de Giro. Roglic heeft een laatste kans records in Zwitserland en/of Spanje te pakken. RB is schikkelijk mits hij gaat knechten in de Tour.
De Dauphine zal dan als graadmeter dienen of RB vol de Remco kaart speelt of dat het een duo kopmanschap Evenepoel-Lipo wordt. Gaat spannend worden want SQS maakte nooit zo’n punt van de Dauphine. Remco’s kopmanschap stond al vast en bij mindere prestaties was de standaard verklaring dat hij nog in opbouw was richting de Tour. Als Lipo beter dan Remco presteert in de Dauphine gaat het Duitse achterland zeker geen genoegen nemen met een knechtenrol voor Lipo. Oh ja… En het geld komt voornamelijk uit die hoek.
16:16
De enige tijdrit is 26 km lang, en heeft ook nog een forse klim. Voor Remco weinig eer te behalen.
16:39
Ja joh, je koopt een renner voor een gigantisch bedrag om de Tour te proberen te winnen, om hem vervolgens niet naar de Tour te sturen omdat het parcours je niet goed genoeg ligt.

Het gebrek aan bergritten past hem anders helemaal prima.
    16:45
    Gebrek aan bergritten is relatief. De Tour van 2025 was al extreem zwaar (zelfs Pogacar zat er "door" de laatste week) en er zijn in 2026 nog eens een paar duizenden hoogtemeters extra.
    16:52
    Gebrek aan bergritten lmao
    17:27
    Er staat nergens dat ze hem niét gaan sturen
    17:28
    Melkzuur, als totale hoogtemeters alles waren dan was de Vuelta zo'n beetje ieder jaar de zwaarste GR. De vorm van de hoogtemeters en hoe hard ze gereden worden is veel belangrijker dan alleen het totale nummer. En Pogacar zat vooral op zijn limiet vanwege een crash en opvolgend compenserend rijden.

    meqadon hoeveel zware bergritten zie jij? Is welgeteld 1 rit in het hooggebergte met méér dan 2 Cat1+ beklimmingen, tenzij ze de categoriseringen weer omhoog gooien. De rest is gewoon lekker frish 35 minuten vlammen.
    18:32
    @Rode_Rick de Vuelta is ook de zwaarste sportief gezien. De Tour is veel zwaarder door alle media aandacht, podium ceremonies en druk die er bij komt kijken. Laat staan de factor zoveel hoger in aantallen valpartijen.
    Tour de France (en vaak ook de Giro) is veel zwaarder dan de Vuelta.
18:01
@redactie : Lipowitz was 3e in de tour van DIT jaar.
18:23
Hopelijk rijdt hij de voorjaarsklassiekers en de giro. En dan nog San Sebastián, Lombardije en wk in najaar
    18:27
    Zoiets zou me wel bevallen. Als ik één wedstrijd mag kiezen: graag Milaan-San Remo in 2026!
    19:06
    Voorjaarsklassiekers en Giro (voor het eindklassement) lijkt mij een moeilijke combinatie.

    In die zin is de Tour beter combineerbaar met het klassieke voorjaar.

    En dan nog eens pieken naar het WK en je hebt 3 mooie blokken om je seizoen rondheen te plannen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.