Nikolas Maes na crash: “Dit is moedwillig iemand tegen de grond rijden”
Ploegleider van Lotto Soudal Nikolas Maes is zeer verbolgen na de val van Arnaud De Lie. De Belgische sprinter kwam ten val in de laatste meters van de eerste rit van de Vierdaagse van Duinkerke. “De Lie is naar het ziekenhuis overgebracht en zal in de tweede etappe niet van start gaan”, vertelde Maes aan Het Nieuwsblad.
Dat de ploegleider niet blij is met het manoeuvre van Sam Welsford, is zeer duidelijk. “Als dit niet moedwillig iemand tegen de grond rijden is, dan ken ik er niets meer van. Als iemand sneller is, moet je hem laten passeren en niet proberen tegen te houden. Dat ze hun plan trekken voor de resterende massaspurten. Vandaag waren we de enige ploeg die wilde rijden en dat gebeurt dit”, aldus Maes vlak na de finish.
“Arnaud (De Lie, red.) is naar het ziekenhuis overgebracht en zal in de tweede etappe niet van start gaan. We hebben een klacht ingediend.” Wellicht heeft deze klacht er mede voor gezorgd dat Welsford uiteindelijk werd gedeclasseerd door de organisatie, waardoor Arvid De Kleijn als winnaar werd afgeroepen.
https://imgur.com/62KpPQx
> eerste 3 screengrabs: voldoende ruimte voor 2 man tussen de boarding en Welsford.
> laatste 2 screengrabs: onvoldoende ruimte voor 2 man tussen de boarding en Welsford.
Wel spijtig dat hij de lichte bocht naar links niet benoemt, dat speelt volgens mij toch ook wat mee in de zucht van Welsford naar die kant toe.
Welsford wijkt heel licht af, helaas (maar gezien de opkomende man ook enigzins logisch) net de verkeerde kant op. De Lie duikt een gat in waarbij hij eigenlijk ook net teveel risico neemt, al was het gat er met een marge van een paar centimeter wel net denk ik.
Dat is volgens mij toch wel waar het hier om draait: kan je een man 'opvangen' door licht uit te wijken wanneer die al voor tweederde naast je zit? Als er voldoende plaats is om samen op wandel te gaan wordt dit meestal gedoogd, maar wanneer er géén plaats is zoals vandaag, dan wordt dat bestraft. Correctie: vaak wordt het pas bestraft wanneer er gevallen wordt, of de 'afgesneden' renner in de remmen gaat en heel veel misbaar maakt. Dát is de foute mentaliteit die leeft in de koers, mede vanwege een laks/inconsistent bestraffingsbeleid van de UCI.
Welsford neemt de kortste weg naar de meet (hij wijkt overigens hooguit een paar decimeter van zijn lijn), heeft zijn ellebogen al een paar honderd meter in dezelfde houding, en De Lie rijdt tegen hem aan in een poging door een gaatje te komen wat er borderline wel/niet is. Tegenhangen is een volstrekt natuurlijke reactie als je fietst je licht geraakt wordt.
Leg de meet 20 meter eerder ipv in een f@kking bocht en het verloopt anders.
Ik zie in ieder geval nergens dat iemand 'moedwillig van de fiets gereden wordt'.
Filmpje!
(dat verklaart waarom er zo velen echoden dat De Lie in een gat duikt dat "niet bestond" terwijl ze gewoon al 100 meter naast elkaar reden)
Neemt niet weg dat Welsford zich extra breed maakt als hij De Lie voelt opkomen en ook enigszins lijkt te gaan 'hangen'. Ik vind het vooral een koersincident, maar kan me vinden in de DSQ van Welsford. Meer demoniseren dan dat vind ik enorm overdreven en onterecht.
Met deze observatie ben ik het roerend eens met Maes.
Dit is wellicht een soort sprinters instinct, niet bewust de valpartij willen veroorzaken, wel bewust het gat dichtgooien, want niet willen verliezen. Waar heb ik dit toch eerder gezien?
Mihkel Räim @mihkelraim
If there’s no space that means there’s No space, but some guys still think they will squeeze in and make the space ♂️
Volgens mij weet deze meneer niet helemaal hoe het werkt.
Ik denk van niet. Er wordt nauwelijks afgeweken van de kortste weg naar de streep. Handjes blijven aan het stuur. En het is ook geen overdreven beuk.
Typisch geval van oordelen obv gevolgen ipv oorzaken.
Ik sluit me bij Michelangelo aan overigens
De Lie nam een groot risico en gaat daarmee ook niet vrijuit. Ik ben het dus eens met Breukink, en ook Zonneveld.