Nikolas Maes na crash: “Dit is moedwillig iemand tegen de grond rijden”
Archiefbeeld van Maes, toen hij nog renner was - foto: Cor Vos
dinsdag 3 mei 2022 om 17:25

Nikolas Maes na crash: “Dit is moedwillig iemand tegen de grond rijden”

Ploegleider van Lotto Soudal Nikolas Maes is zeer verbolgen na de val van Arnaud De Lie. De Belgische sprinter kwam ten val in de laatste meters van de eerste rit van de Vierdaagse van Duinkerke. “De Lie is naar het ziekenhuis overgebracht en zal in de tweede etappe niet van start gaan”, vertelde Maes aan Het Nieuwsblad.

Dat de ploegleider niet blij is met het manoeuvre van Sam Welsford, is zeer duidelijk. “Als dit niet moedwillig iemand tegen de grond rijden is, dan ken ik er niets meer van. Als iemand sneller is, moet je hem laten passeren en niet proberen tegen te houden. Dat ze hun plan trekken voor de resterende massaspurten. Vandaag waren we de enige ploeg die wilde rijden en dat gebeurt dit”, aldus Maes vlak na de finish.

“Arnaud (De Lie, red.) is naar het ziekenhuis overgebracht en zal in de tweede etappe niet van start gaan. We hebben een klacht ingediend.” Wellicht heeft deze klacht er mede voor gezorgd dat Welsford uiteindelijk werd gedeclasseerd door de organisatie, waardoor Arvid De Kleijn als winnaar werd afgeroepen.

RIDE Magazine
37 Reacties
03-05-2022 17:27
Dat de Lie een gat in rijd dat niet bestaat negeren we maar even
    03-05-2022 17:33
    Inderdaad. En dat ze niemand hadden om De Lie deftig af te zetten ook.
    03-05-2022 18:00
    Je kunt op de beelden zien dat er een gat is en dat Welsford van zijn lijn afwijkt (kijk maar eens naar de middenstreep van de weg) en zijn ellebogen gebruikt om het gat te verkleinen / dicht te gooien. De ruimte was er wel degelijk.
    03-05-2022 18:57
    @yogibear: helemaal mee eens: er was een gat, maat dat werd vervolgens door een van zijn lijn afwijkende Welsford compleet dichtgegooid. Impulsieve reactie van een renner, maar hoort niet in de koers thuis #safetyfirst !
03-05-2022 17:32
De Lie neemt net zoveel risico door in een gat te duiken wat er amper is. Volgensmij is hij degene die de situatie creëert, of moeten we voortaan ruimte gaan maken voor iedereen?
    03-05-2022 17:36
    Precies dit
03-05-2022 17:34
Rawolf, als je goed kijkt is er gewoon een gat! En die deur gaat langzaam dicht door toedoen van Welsford
03-05-2022 17:35
Dat wielrennen als een van de gevaarlijkste sporten wordt beschouwd behoren we niet voor lief te nemen. Al is het maar uit eigenbelang.
    03-05-2022 18:59
    Helaas meer crashes dan in bijv. de F1. Erger nog: de valpartij op 3 km voor de finish werd door Eurosport totaal niet gezien :-(
03-05-2022 17:38
Enigszins Logische reactie van een ploegleider die vol adrenaline zit na een zware crash van zijn pupil. Maar zwaar overtrokken richting Welsford uiteraard die enkel lichtjes van zijn lijn afwijkt en net als de Lie gewoon een klein foutje maakt hier.
03-05-2022 17:50
Dit is de scherpe reactie van de ploegleider vol adrenaline, maar objectief gezien heeft hij ook gewoon een punt:
https://imgur.com/62KpPQx
> eerste 3 screengrabs: voldoende ruimte voor 2 man tussen de boarding en Welsford.
> laatste 2 screengrabs: onvoldoende ruimte voor 2 man tussen de boarding en Welsford.

Wel spijtig dat hij de lichte bocht naar links niet benoemt, dat speelt volgens mij toch ook wat mee in de zucht van Welsford naar die kant toe.
    03-05-2022 17:55
    Als je die foto's van jou bekijkt dan is er letterlijk niet één sprinter die precies op de rechte lijn zit van waar hij begint. Als je er sprintfoto's bij gaat halen van andere sprints dan is dat exact hetzelfde. Een perfecte rechte lijn sprinten gebeurd gewoon zelden.

    Welsford wijkt heel licht af, helaas (maar gezien de opkomende man ook enigzins logisch) net de verkeerde kant op. De Lie duikt een gat in waarbij hij eigenlijk ook net teveel risico neemt, al was het gat er met een marge van een paar centimeter wel net denk ik.
    03-05-2022 18:07
    "gezien de opkomende man ook enigzins logisch"

    Dat is volgens mij toch wel waar het hier om draait: kan je een man 'opvangen' door licht uit te wijken wanneer die al voor tweederde naast je zit? Als er voldoende plaats is om samen op wandel te gaan wordt dit meestal gedoogd, maar wanneer er géén plaats is zoals vandaag, dan wordt dat bestraft. Correctie: vaak wordt het pas bestraft wanneer er gevallen wordt, of de 'afgesneden' renner in de remmen gaat en heel veel misbaar maakt. Dát is de foute mentaliteit die leeft in de koers, mede vanwege een laks/inconsistent bestraffingsbeleid van de UCI.
    03-05-2022 18:33
    Het wordt tijd dat aan dit soort sprintgedrag paal en perk wordt gesteld, ook als het goed gaat. De bestraffing mag zeker wat strenger. Die declassering zou gerust een diskwalificatie mogen zijn, zodat die jongen even kan herbronnen.
03-05-2022 17:53
Het hou niet op voor lotto ...
03-05-2022 17:54
Wel jammer voor Lotto Soudal. Net extra renners aangetrokken om in deze wedstrijden te scoren, zijn ze hun puntenpakker kwijt. Frustratie van ploegleider te begrijpen, maar om direct moedwillig te gebruiken gaat mij ver. Deze acties waren al 2 kilometer aan de gang. Ook de Lotto Soudal renners waren ver voor de streep aan het duwen om positie te houden.
03-05-2022 17:58
Ik heb net voor de 387e keer bekeken en ben het zowaar oneens met de DQ, waar ik het de eerste paar keer nog een duidelijke zaak vond.
Welsford neemt de kortste weg naar de meet (hij wijkt overigens hooguit een paar decimeter van zijn lijn), heeft zijn ellebogen al een paar honderd meter in dezelfde houding, en De Lie rijdt tegen hem aan in een poging door een gaatje te komen wat er borderline wel/niet is. Tegenhangen is een volstrekt natuurlijke reactie als je fietst je licht geraakt wordt.
Leg de meet 20 meter eerder ipv in een f@kking bocht en het verloopt anders.
Ik zie in ieder geval nergens dat iemand 'moedwillig van de fiets gereden wordt'.
03-05-2022 18:11
https://twitter.com/Eurosport_NL/status/1521495556572520449
Filmpje!
    03-05-2022 18:17
    Ok, ik stel voor dat men dit bekijkt zónder het suggestieve commentaar...

    (dat verklaart waarom er zo velen echoden dat De Lie in een gat duikt dat "niet bestond" terwijl ze gewoon al 100 meter naast elkaar reden)
    03-05-2022 18:38
    Tja, die 2 jongens van Eurosport zouden gerust ook gediskwalificeerd mogen worden... Je vraagt je af of ze wel naar dezelfde beelden kijken.
    03-05-2022 19:02
    3 km voor de meet was er ook een valpartij (in het peloton). Wel op beeld, maar geen commentaar ......
    03-05-2022 19:59
    Als je de ellebogen van de renners meetelt, dan dook De Lie toch echt in een gat dat niet bestond. Ze konden langs elkaar rijden zo lang alle ellebogen niet naast elkaar zaten. En zelfs als het 'gat' wel voldoende zou zijn, dan neem je alsnog gewoon een risico als je er in duikt. Je tegenstanders hoeven toch niet de rode loper uit te leggen?

    Neemt niet weg dat Welsford zich extra breed maakt als hij De Lie voelt opkomen en ook enigszins lijkt te gaan 'hangen'. Ik vind het vooral een koersincident, maar kan me vinden in de DSQ van Welsford. Meer demoniseren dan dat vind ik enorm overdreven en onterecht.
    03-05-2022 20:18
    Welsford moet zeker niet gedemoniseerd worden, maar dat "in een gat duiken" klopt gewoon niet, xistnc. Ze reden al 100 meter naast elkaar en waren ook reeds zonder probleem Thijssen voorbijgegaan.
    03-05-2022 21:28
    Vanaf 18 sec in het filmpje is uitstekend te zien hoe Welsford iets naar links stuurt (vergelijk de middenstreep) en het gat met De Lie erin dichtfietst. En nee, hij fietst dan NIET met de bocht mee oid...

    Met deze observatie ben ik het roerend eens met Maes.

    Dit is wellicht een soort sprinters instinct, niet bewust de valpartij willen veroorzaken, wel bewust het gat dichtgooien, want niet willen verliezen. Waar heb ik dit toch eerder gezien?
    03-05-2022 21:31
    @Limal >>> En wat dacht je van de mening van een andere sprinter in koers daar?

    Mihkel Räim @mihkelraim
    If there’s no space that means there’s No space, but some guys still think they will squeeze in and make the space ‍♂️
03-05-2022 18:23
"Als iemand sneller is, moet je hem laten passeren en niet proberen tegen te houden."

Volgens mij weet deze meneer niet helemaal hoe het werkt.
    03-05-2022 19:46
    Als deze meneer zijn jonge renners wijs maakt dat als ze sneller zijn, de anderen vanzelf aan de kant gaan, krijg je dit soort ongelukken.
03-05-2022 18:44
Logische emotionele reactie van iemand die zijn poulain hard ziet crashen natuurlijk. Begrijpelijk dat je pist bent, maar moedwillig zal het toch niet geweest zijn van Welsford. Uiteraard wel een terechte DQ. Dat er hier zovelen de schuld in De Lie's schoenen schuiven, kan er bij mij wel niet in. Zal wel iets te maken hebben met die ongelofelijk suggestieve commentaar op Eurosport. Er is wel degelijk een gat wanneer De Lie aanzet. Welsford maakt dat ontzettend klein waardoor ze tegen elkaar komen. 2 fouten hier. De aankomststrook wederom. Stop met die in een bocht te leggen. Welsford ziet de finish waarschijnlijk liggen en zoekt de kortste weg. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je kan goedpraten hoe hij wel degelijk de deur volledig dicht doet wanneer er iemand die sneller is voor 75% al naast je zit.
    03-05-2022 19:15
    Kan ik me over heel de lijn bij aansluiten. Fout niet overroepen (het gaat over een fractie van een seconde en enkele centimeters) maar zeker ook geen schuld proberen leggen bij de opkomende renner.
03-05-2022 18:59
Hamvraag is of er ook een declassering zou zijn geweest mocht er niemand gevallen zijn.

Ik denk van niet. Er wordt nauwelijks afgeweken van de kortste weg naar de streep. Handjes blijven aan het stuur. En het is ook geen overdreven beuk.

Typisch geval van oordelen obv gevolgen ipv oorzaken.
    03-05-2022 19:12
    En wat kan je daar juridisch en moreel gezien tegen in brengen?
    03-05-2022 20:42
    @Cochise: uh?

    Ik sluit me bij Michelangelo aan overigens
    03-05-2022 21:13
    Gewoon, een open vraag. Wat is er moreel of juridisch gezien verkeerd aan het meenemen van de gevolgen van zo'n actie bij het beoordelen/bestraffen?
03-05-2022 19:03
Dit is in ieder geval niet iemand moedwillig naar de grond rijden. Maes heeft duidelijk wat geleerd in al die jaren bij Lefevere. Roepen en schreeuwen als zijn leermeester. De finish loopt naar links en het is zeer natuurlijk dat je dan ook naar de plek rijdt waar je het eerst bij de streep bent. Sprinten met brede ellebogen doen ze vrijwel allemaal.
03-05-2022 20:30
Je kon erop wachten. De laatste 10 km werd er idioot gekoerst. Lijkt steeds gekker te worden met sprintetappes. Blijkbaar moeten er eerst een paar doden vallen. Renners geven vaak de schuld aan het parkoers maar ze maken er zelf ook een kamikaze act van.
03-05-2022 20:32
Screenshots gebruiken om te beoordelen of er ‘een gat’ is werkt niet. Doordat je onder de beugel sprint ben je breder dan je fiets, en dus ook dan je screenshot. ;-)

De Lie nam een groot risico en gaat daarmee ook niet vrijuit. Ik ben het dus eens met Breukink, en ook Zonneveld.
03-05-2022 20:39
Tsja. Nu een paar keer bekeken, maar om nu een 'schuldige' aan te wijzen vind ik ondoenlijk. Ik zie Welsford eigenlijk niet heel veel fout doen. De Lie wil in een heel klein gaatje duiken en komt 'in de sandwich'. Toevallig volgt hier een valpartij op, maar ik zie regelmatig ernstiger incidenten. Ik had hier ook niemand voor gediskwalificeerd. Eerder een vervelende samenloop van omstandigheden

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine