Nieuwe UCI-baas Lappartient pleit voor zes renners in grote rondes
David Lappartient zwaait sinds anderhalve maand de scepter bij de UCI. De Fransman is voornemens om het profwielrennen te hervormen en heeft tegenover het Franse radiostation RMC twee van zijn belangrijkste punten aangegeven. Lappartient wil de communicatiemiddelen in koers afschaffen en hij gaat zich hard maken voor ploegen van zes renners in de grote rondes.
Grote rondes naar zes renners per ploegKomend seizoen moeten de ploegen het in alle WorldTour-koersen het al met een renner minder doen. In de Tour de France, de Giro d’Italia en de Vuelta a España zullen er daardoor per team acht coureurs aan het vertrek staan. Het peloton verkleint dan van 198 naar 176 renners. Lappartient wil nog een stap verder: “Er was een tijd dat de ploegen nog uit tien renners bestonden. Daarna werden het er negen en nu dus acht. Ik ben er een voorstander van om ploegen aan de start te laten komen met maximaal zes renners”, aldus Lappartient. Hij denkt dat de koers daardoor attractiever zal zijn.
Communicatie uitbannen
Het tweede zorgenkindje van de Fransman is de communicatie tijdens de koers tussen de ploegleiderswagens en hun renners. “Ik ga dat niet van de een op de andere dag blokkeren, maar ik denk wel dat we daar in de toekomst naartoe moeten. Op het komende WK in Innsbruck zullen de nationale teams het in ieder geval zonder communicatiemiddelen moeten doen. Zonder oortjes zouden we – denk ik – meer interessante koersen zien. Bovendien kunnen we op die manier de risico’s die beveiliging met zich mee brengt verminderen. Ook het potentiële gevaar van sportweddenschappen kunnen we daarmee elimineren.”
Ik geloof ook niet dat de renners het zelf zien zitten, tenminste gisteren was de mening van de sprinttrein van TLJ dat er nog steeds evenveel (of bij meer ploegen zelfs meer) ploegen hun sprinter naar voren willen brengen. Met minder renners, maar het doel is nog steeds hetzelfde natuurlijk.
Dus wil je het veiliger maken dan moet je de routes zo aanpassen dat je gekke bochten in de volle finale voorkomt, dat je geen smalle straatjes op gaat zoeken of de laatste 5km vol gaat stoppen met rotondes.
Met 6 man gaan rijden heeft voor de veiligheid geen zin denk ik... maakt het de koers leuker? Vast niet want de spintersploegen laten de kopgroep gewoon minder ver weglopen en werken samen om ze op tijd terug te halen... net als nu, ze gaan alleen de sprintvoorbereiding wat later aan want de sprinttrein is korter. In de bergen gaan teams als Sky nog steeds iedereen op een hoop rijden als ze alle mogelijk kopmannen in hun team gaan zetten.
Leuk plannetje maar het maakt denk ik de koers niet leuker of veiliger... dus waarom zouden we dit dan willen?
Overigens heb ik afgelopen seizoen prachtige koersen gezien, de meeste waren heerlijk atractief dan toch zeker het aankijken waard en hoofdzakelijk de tour stak er bovenuit qua saaiheid, maar dit is al jaren zo.... Misschien kan je ook eens kritisch kijken naar parcoursen van sommige wedstrijden....
Oortjes weg hoeft niet speciaal, gewoon een frequentie voor iedereen met de algemene informatie. Van tevoren heb je de tactiek al besproken en als je dat opnieuw wilt doen laat je je uitzakken, het peloton is dan toch een stuk kleiner.
Hetzelfde beeld bij de klassementsploegen.
Wielrennen gaat in de toekomst: nog kleinere ploegen, grote rondes van 2 weken en minder ploegen op het topniveau..
.6 renners is wel weinig je krijgt wellicht meer vorming van clusterploegen.
V.b. ploegsamenstelling:
6 voor een klassement
6 klimmers voor bergrit
6 geheel gericht op Sprint etappes
6 geheel in aanval ritten
6 geheel op punch etappe
enz.
Lijkt mij voorspelbaarder dan ooit.
"Na enkele jaren evalueren..." en " proef" gaat voor mij niet samen. Het hele idee van een proef is dat je iets test, evalueert en direct verbeterd of weggooit.
Hele idee van die kleine teams lijkt me wel cool. Als je een beetje op alle fronten mee wil rijden houdt je weinig echte knechten over. Mogen de kopmannen lekker zelf gaten gaan dichtrijden als ze willen winnen. Zelfde geldt voor sprinters.
Ploegen van 6 lijkt me wel heel goed, dat maakt ploegen veel kwetsbaarder en daarmee de race onvoorspelbaarder. Sky heeft dan misschien maar 3 klimknechten mee. Als thomas dan op zijn giecheltje gaat dan gaan ze dat wel merken hoor..
Qua aantal renners, ik mis de toelichting waarom dat attractiever gaat zijn. Ik geloof daar niet in, want EdEnd uitstekend uitlegt.
Tot slot, Sagan=hulk opent een terecht punt, er moet hard worden ingegrepen in het economische model. Mijn idee zou zijn de organisatie van alle WT wedstrijden te regelen in een model als de eredivisie. Er zou een bedrijf moeten komen die eigendom is van WT teams, en de UCI. Dit bedrijf beheert alle sponsoring, tv rechten, etc. Lokale organisatie deelt mee in de opbrengst net als alle teams en de UCI. Dan kunnen we eindelijk echt rendement gaan halen uit bijvoorbeeld de tour, zodat het voor serieuze multinationals aantrekkelijk wordt om de boel te gaan sponsoren ipv een Franse pennenfabriek. En dan gaan we eindelijk serieuze inkomsten krijgen voor de teams.
Dat is mijn idee, maar uiteraard gaat de ASO daar niet aan mee werken, die willen het lekker een Frans feestje houden, met Franse sponsors, lekker de focus op Frankrijk wat de rest van de wereld zijn natuurlijk een stuk minder belangrijk....
En de tijdsverschillen tussen groepen worden dan alleen nog met de bordjes op de motoren aangegeven?
Werkgelegenheid in de sport? Wat is dat nou weer voor kolder? Uiteindelijk krijgen die mensen allemaal betaald omdat de wielersport een bepaalde amusementswaarde biedt voor de kijker. Als die waarde beter wordt bediend met kleinere ploegen is dit een goed idee.
Nu nog alle motoren en auto's uit de wedstrijden verbannen , tube om de schouders bij
de renners , geen gelletjes of isotone drank in de bidon , geen derailleur maar enkel
verzet.
Wat een onzalige gedachten heeft die meneer of is het zijn bedoeling het gebrek aan
degelijke Franse klassieker en ronderenners een impuls te geven
Hoe dood je de sport? Op deze manier. Veel werkloze renners.
Mee eens. Dit moet hij toch al langer in zijn hoofd hebben gehad?