Nieuwe UCI-baas Lappartient pleit voor zes renners in grote rondes
foto: Sirotti
maandag 30 oktober 2017 om 19:17

Nieuwe UCI-baas Lappartient pleit voor zes renners in grote rondes

David Lappartient zwaait sinds anderhalve maand de scepter bij de UCI. De Fransman is voornemens om het profwielrennen te hervormen en heeft tegenover het Franse radiostation RMC twee van zijn belangrijkste punten aangegeven. Lappartient wil de communicatiemiddelen in koers afschaffen en hij gaat zich hard maken voor ploegen van zes renners in de grote rondes.

Grote rondes naar zes renners per ploeg
Komend seizoen moeten de ploegen het in alle WorldTour-koersen het al met een renner minder doen. In de Tour de France, de Giro d’Italia en de Vuelta a España zullen er daardoor per team acht coureurs aan het vertrek staan. Het peloton verkleint dan van 198 naar 176 renners. Lappartient wil nog een stap verder: “Er was een tijd dat de ploegen nog uit tien renners bestonden. Daarna werden het er negen en nu dus acht. Ik ben er een voorstander van om ploegen aan de start te laten komen met maximaal zes renners”, aldus Lappartient. Hij denkt dat de koers daardoor attractiever zal zijn.

Communicatie uitbannen
Het tweede zorgenkindje van de Fransman is de communicatie tijdens de koers tussen de ploegleiderswagens en hun renners. “Ik ga dat niet van de een op de andere dag blokkeren, maar ik denk wel dat we daar in de toekomst naartoe moeten. Op het komende WK in Innsbruck zullen de nationale teams het in ieder geval zonder communicatiemiddelen moeten doen. Zonder oortjes zouden we – denk ik – meer interessante koersen zien. Bovendien kunnen we op die manier de risico’s die beveiliging met zich mee brengt verminderen. Ook het potentiële gevaar van sportweddenschappen kunnen we daarmee elimineren.”

RIDE Magazine
61 Reacties
30-10-2017 21:54
Ik zou het persoonlijk erg leuk vinden aangezien er meer gelijkwaardige ploegen zouden ontstaan. Het lijkt me alleen sterk dat dit daadwerkelijk ooit zal gebeuren.
30-10-2017 22:16
Kleinere ploegen betekent vermoedelijk nog meer specialisatie binnen een ploeg. Dus alleen voor de sprint of de klim. Geen extra renners over.
30-10-2017 22:21
Zou ie niet het vermogen hebben om eerst af te wachten hoe de inkrimping van negen naar acht verloopt, natte vingerwerk en weinig onderbouwend om nog eens 25% vd renners op straat te zetten.
30-10-2017 22:25
Gaaf, kunnen we meer ploegen hebben en dan zijn er nog meer auto's in de karavaan.... en dat levert nooit problemen op natuurlijk. Lekke band en dan even 10min wachten op de ploegleider lijkt me niet echt handig.

Ik geloof ook niet dat de renners het zelf zien zitten, tenminste gisteren was de mening van de sprinttrein van TLJ dat er nog steeds evenveel (of bij meer ploegen zelfs meer) ploegen hun sprinter naar voren willen brengen. Met minder renners, maar het doel is nog steeds hetzelfde natuurlijk.

Dus wil je het veiliger maken dan moet je de routes zo aanpassen dat je gekke bochten in de volle finale voorkomt, dat je geen smalle straatjes op gaat zoeken of de laatste 5km vol gaat stoppen met rotondes.

Met 6 man gaan rijden heeft voor de veiligheid geen zin denk ik... maakt het de koers leuker? Vast niet want de spintersploegen laten de kopgroep gewoon minder ver weglopen en werken samen om ze op tijd terug te halen... net als nu, ze gaan alleen de sprintvoorbereiding wat later aan want de sprinttrein is korter. In de bergen gaan teams als Sky nog steeds iedereen op een hoop rijden als ze alle mogelijk kopmannen in hun team gaan zetten.

Leuk plannetje maar het maakt denk ik de koers niet leuker of veiliger... dus waarom zouden we dit dan willen?
30-10-2017 22:26
Waarom moeten wielrenners eigenlijk oortjes hebben? Voetballers hebben toch ook geen oortjes?
30-10-2017 22:39
Voetballers spelen in de buurt van de coach... en hoe harder die kan schreeuwen hoe beter hij het spel kan beïnvloeden. Maar alten we wielrennen niet vergelijken met voetbal.... dat is een heel ander spelletje waarbij je iedereen laat stoppen als je theatraal op de grond gaat liggen aanstellen.
30-10-2017 22:45
Wielrenners fietsen toch ook in de buurt van een ploegleider?
30-10-2017 23:02
Denk juist dat de koers alleen maar minder atractief wordt met 6 renners. Geeft alleen maar meer reden tot wachten en mannetjes sparen. Dat de koers nu volgens sommigen niet atractief genoeg is heeft in mijn ogen 2 redenen: minder doping en Sky. Tenzij je doping wil toestaam is er geen oplossing voor oorzaak 1. Oorzaak 2 is simpel op te lossen door een salarisplafond.
Overigens heb ik afgelopen seizoen prachtige koersen gezien, de meeste waren heerlijk atractief dan toch zeker het aankijken waard en hoofdzakelijk de tour stak er bovenuit qua saaiheid, maar dit is al jaren zo.... Misschien kan je ook eens kritisch kijken naar parcoursen van sommige wedstrijden....
30-10-2017 23:26
Wat mij betreft is minder renners per ploeg minder controle van één ploeg.
Oortjes weg hoeft niet speciaal, gewoon een frequentie voor iedereen met de algemene informatie. Van tevoren heb je de tactiek al besproken en als je dat opnieuw wilt doen laat je je uitzakken, het peloton is dan toch een stuk kleiner.
30-10-2017 23:42
Ik volg tvm: minder renners leidt tot nog meer specialisatie. Een team van 6 renners betekent 2 man voor de vroege vlucht terug te halen, 3 man voor de sprinter uit. Geen vrijbuiter, minder kansen voor de jeugd om ervaring op te doen.
Hetzelfde beeld bij de klassementsploegen.

Wielrennen gaat in de toekomst: nog kleinere ploegen, grote rondes van 2 weken en minder ploegen op het topniveau..
31-10-2017 00:18
Wat ik al tijden mis bij de bestuurders is een visie, ontwikkeld op basis van een behoorlijke analyse. Die analyses lijken geheel te ontbreken. In plaats daarvan zie je voortdurend, uit de losse pols lijkt het haast, proefballonnetjes opgelaten worden.
31-10-2017 08:31
meer kans op combines, het oeroude wielrennen komt terug.
31-10-2017 08:41
Proef met 8 renners in grote rondes voorlopig aanhouden en na enkele jaren evalueren.
.6 renners is wel weinig je krijgt wellicht meer vorming van clusterploegen.
V.b. ploegsamenstelling:
6 voor een klassement
6 klimmers voor bergrit
6 geheel gericht op Sprint etappes
6 geheel in aanval ritten
6 geheel op punch etappe
enz.
Lijkt mij voorspelbaarder dan ooit.
31-10-2017 08:52
@Robertus
"Na enkele jaren evalueren..." en " proef" gaat voor mij niet samen. Het hele idee van een proef is dat je iets test, evalueert en direct verbeterd of weggooit.

Hele idee van die kleine teams lijkt me wel cool. Als je een beetje op alle fronten mee wil rijden houdt je weinig echte knechten over. Mogen de kopmannen lekker zelf gaten gaan dichtrijden als ze willen winnen. Zelfde geldt voor sprinters.
31-10-2017 08:54
Wat fijn dat hij dit ook in zijn verkiezingsprogramma had staan...
31-10-2017 09:03
Ik zie het grootste probleem bij de ploegen, die het waarschijnlijk niet gaan pikken. De ASO zal het wel prima vinden..

Ploegen van 6 lijkt me wel heel goed, dat maakt ploegen veel kwetsbaarder en daarmee de race onvoorspelbaarder. Sky heeft dan misschien maar 3 klimknechten mee. Als thomas dan op zijn giecheltje gaat dan gaan ze dat wel merken hoor..
31-10-2017 09:14
kleinere teams en oortjes afschaffen? Lijkt me een goed plan , hierdoor zal de koers een stuk attractiever en onvoorspelbaarder worden! Ik ben voor :)
31-10-2017 09:54
Als het gaat om de oortjes ben ik meer voor het formule 1 principe; je kan communiceren, alleen luisteren alle teams + de kijkers thuis mee. Verplichte communicatie in het engels zodat een TV commentator het kan vertalen en kan toelichten aan de kijkers thuis. Voeg je weer een element toe wat toegevoegde waarde kan hebben denk ik. In de formule 1 heeft het wat mij betreft toegevoegde waarde. Er moet uiteraard wel wat regelgeving in komen, zodat we af en toe een opmerking hebben, en geen hele gesprekken, en zeker niet meerdere gesprekken tegelijk.

Qua aantal renners, ik mis de toelichting waarom dat attractiever gaat zijn. Ik geloof daar niet in, want EdEnd uitstekend uitlegt.

Tot slot, Sagan=hulk opent een terecht punt, er moet hard worden ingegrepen in het economische model. Mijn idee zou zijn de organisatie van alle WT wedstrijden te regelen in een model als de eredivisie. Er zou een bedrijf moeten komen die eigendom is van WT teams, en de UCI. Dit bedrijf beheert alle sponsoring, tv rechten, etc. Lokale organisatie deelt mee in de opbrengst net als alle teams en de UCI. Dan kunnen we eindelijk echt rendement gaan halen uit bijvoorbeeld de tour, zodat het voor serieuze multinationals aantrekkelijk wordt om de boel te gaan sponsoren ipv een Franse pennenfabriek. En dan gaan we eindelijk serieuze inkomsten krijgen voor de teams.
Dat is mijn idee, maar uiteraard gaat de ASO daar niet aan mee werken, die willen het lekker een Frans feestje houden, met Franse sponsors, lekker de focus op Frankrijk wat de rest van de wereld zijn natuurlijk een stuk minder belangrijk....
31-10-2017 10:35
Buitengewoon slecht idee, denk alleen al aan werkgelegenheid in de wielersport.... de ASO strijkt nu al al het geld op en met 6 renners valt er nog minder te verdienen, want het prijzengeld gaan ze vast niet verhogen...
31-10-2017 11:04
Hoe moeten renners hun materiaalpech dan oplossen? Moet er dan bij elke renner in de buurt een auto van de ploeg of centrale service rijden?
En de tijdsverschillen tussen groepen worden dan alleen nog met de bordjes op de motoren aangegeven?
31-10-2017 11:59
De communicatie zou volgens mij als volgt moeten zijn, de renners kunnen luisteren naar een algemeen kanaal, waar tijdverschillen en eventuele gevaren op de route worden aangegeven, een beetje zoals radio tour, maar dan met specifieke informatie voor de renners. En de renners moeten een soort panic-button hebben waarmee ze assistentie kunnen vragen en waarna ze dan ook kunnen communiceren met de ploegleider. Dit kanaal zou (zoals Thailand ook al voorstelde) open moeten zijn en voor iedereen te volgen. Op die manier worden de problemen die ivo001 aangeeft ondervangen, maar moeten de renners toch meer zelf denken en initiatief nemen.
31-10-2017 12:08
@spinergy

Werkgelegenheid in de sport? Wat is dat nou weer voor kolder? Uiteindelijk krijgen die mensen allemaal betaald omdat de wielersport een bepaalde amusementswaarde biedt voor de kijker. Als die waarde beter wordt bediend met kleinere ploegen is dit een goed idee.
31-10-2017 13:00
Wat vooruitstrevend van de nieuwe UCI voorzitter.
Nu nog alle motoren en auto's uit de wedstrijden verbannen , tube om de schouders bij
de renners , geen gelletjes of isotone drank in de bidon , geen derailleur maar enkel
verzet.
Wat een onzalige gedachten heeft die meneer of is het zijn bedoeling het gebrek aan
degelijke Franse klassieker en ronderenners een impuls te geven
31-10-2017 13:05
Zes renners per ploeg in grote ronde.

Hoe dood je de sport? Op deze manier. Veel werkloze renners.
31-10-2017 13:31
@dnDaris,
Mee eens. Dit moet hij toch al langer in zijn hoofd hebben gehad?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine