Nieuw concept ploegentijdrit in Tour komt nu al op kritiek van Visma | Lease a Bike te staan
Foto: Fotopersburo Cor Vos
donderdag 23 oktober 2025 om 19:04

Nieuw concept ploegentijdrit in Tour komt nu al op kritiek van Visma | Lease a Bike te staan

Helemaal nieuw is het natuurlijk niet meer, maar wel in de Tour de France van 2026: bij de ploegentijdrit op dag één in Barcelona telt niet meer de tijd van de vijfde renner van iedere ploeg, maar krijgt iedere renner zijn individuele eindtijd aangesmeerd in het algemeen klassement. Een format waar Richard Plugge, ploegbaas van Visma | Lease a Bike, het lastig mee heeft.

ASO experimenteerde tijdens Parijs-Nice al drie keer met deze nieuwe formule. En opvallend genoeg was het in 2023 en 2025 juist Visma | Lease a Bike die de overwinning in die ploegentijdrit pakte.

“Voor mij is een ploegentijdrit een ploegentijdrit, waarbij het mooie juist is dat je het hele team nodig hebt en dat ook je nummer vier of vijf moet meekunnen”, vindt Plugge bij HLN. “Nu is het één grote lead-out voor de kopman. Maar het is wat het is en we moeten het ermee doen.”

ASO gaf eerder al aan dat ze juist dit nieuwe concept in het leven willen roepen, omdat ze niet willen dat één ploeg het algemeen klassement volledig domineert in de eerste Tourweek.

RIDE Magazine
15 Reacties
23-10-2025 19:17
Plugge zou Plugge niet zijn als hij niet wat te zeuren had....

Het is trouwens sowieso nooit goed: als het een "normale" ploegentijdrit zou zijn is er kritiek dat het oneerlijk is voor een klassementsrenner met een zwakke ploeg, is het in feite een soort van gelanceerde individuele tijdrit zoals nu is het weer niet goed.
    23-10-2025 19:55
    Matteüs 7: 3 - 5.
    23-10-2025 21:43
    Pleit natuurlijk gewoon voor eigen winkel... Als Plugge met 8x Kuss aan de start zou verschijnen, was hij ongetwijfeld de grootste voorstander voor dit concept. Nu hij 8 gepatenteerde tijdrijders kan opstellen met Vingegaard - Van Aert - Armirail - Campenaerts - Affini - Jorgenson - Yates - Laporte mag het wat hem betreft uiteraard de tijd van de 8ste renner zijn die telt.
    23-10-2025 22:06
    @xistnc zeg je nou dat Plugge een ploegentijdrit in zijn oog heeft?
23-10-2025 21:28
Een Plugge die mijn argumenten herhaalt, daar kan ik alleen maar mee eens zijn.

Ik herhaal nog maar eens het meta-argument : als iets in de tijd is uitgekristalliseerd tot een bepaald formaat is dat zelden zonder goede redenen.
Bovendien is pure ploegentijdrit prachtig om te zien als het goed uitgevoerd wordt en ook, als de lengte weer eens wat langer wordt, een prima manier om b.v. een Pogacar een beetje tegengas te bieden.
    23-10-2025 22:39
    Bij de laatste zin moest ik toch een beetje gniffelen.
    23-10-2025 23:16
    Pogacar tegengas geven met een ploegentijdrit? U heeft niet gezien met wat voor selecties UAE aan de start van de Tour verschijnt?
    23-10-2025 23:26
    Jawel, dat heb ik wel gezien ; net als ik onlangs gezien heb dat Pogacar zelfe gedubbeld werd bij een tijdrit. Ik pleit ook al lang voor de terugkeer van tijdritten (individueel en ploeg) van zo'n uur (50km) en 8 goede tijdrijders maken nog niet een goede ploegentijdritploeg, de surcroît niet wanneer de vijfde rijder tot het eind binnenboord moet blijven.

    En natuurlijk preekt Plugge en ik ook een beetje, voor eigen parochie : Visma Lab is bij uitstek de ploeg die goed traint op de ploegentijdrit en de 'wetenschap' van de ploegentijdrit in perfectie beheerst.

    (Ik heb geen actieve herinnering aan een lange ploegentijdrit van UAE die ook dicht bij perfectie werd uitgevoerd)
23-10-2025 23:49
Niet zo zeuren. Jullie zijn altijd voorstander van innovatie, dan hoort dit er ook bij.
24-10-2025 12:05
Ik snap de opmerkingen van Plugge vanuit het principe dat een ploegentijdrit juist iets anders is waarbij je zo sterk bent als je vier na zwakste schakel wel. Het is ook niet dat hij dit nu voor het eerst zegt. Heeft hij ook voor Parijs-Nice al wel aangegeven. Het zou juist hypocriet zijn als hij het nu een geweldig concept zou vinden omdat ze in PN twee keer hebben gevonden.
23-10-2025 19:27
Het zijn laatste stuiptrekkingen om het hele concept van een ploegentijdrit (of mixed relay) in leven te houden.
24-10-2025 00:28
Als je er goed over nadenkt is het een heel raar concept: de hele wedstrijd probeer je door samen te werken zo snel mogelijk te rijden. Maar nu moet degene die men als eerste over de finish wenst te krijgen vlak voor de finale gaan sparen waardoor anderen meer op kop moeten rijden. Daardoor rijd men als geheel weer langzamer. En tot slot mag iedereen op het eind voor eigen kans gaan sprinten. Schiet mij maar lek..
24-10-2025 00:30
Prima om iedereen in zijn eigen tijd te zetten. Ik vraag me wel af of ASO haar doel gaat bereiken. Als je met ( het grootste deel van) de groep bij elkaar blijft haar je toch hogere snelheden. Als de 5 vesten per team bijeen blijven is er geen verschil. En met uitzondering van hun kopman na hun laatste beurt doorrijden naar de finish zal er toch ook niet veel tijd tussen hen en de kopman zijn. Bovendien is een nr 2 hoog in het klassement aardig om mee te spelen .
    24-10-2025 09:59
    Als zo'n tijdrit een vlak slot heeft gaat dat over maar een paar meter verschil tussen de eerste en de 5de en is het concept enigszins achterhaald, maar bij een aankomst zoals dit jaar met nog 2x de Montjuic in de laatste 3km spreek je volgens mij al snel over 30" tot een minuut verschil als een kopman all-in mag gaan bergop, ipv moet zorgen dat er nog 4 zandzakjes in z'n wiel kunnen blijven hangen.
24-10-2025 09:14
Bij een ander ploegentijdrit gewoon als ploeg rijden en per plaats 5 seconden verschil. Dat zou de beste optie zijn. En inderdaad een tijdrit erin van 40-50km. Ik denk dat UAE in deze ploegentijdrit met Almeida en Pogi naar de finish rijdt

Reacties zijn gesloten.