Nieuw concept ploegentijdrit in Tour komt nu al op kritiek van Visma | Lease a Bike te staan
Helemaal nieuw is het natuurlijk niet meer, maar wel in de Tour de France van 2026: bij de ploegentijdrit op dag één in Barcelona telt niet meer de tijd van de vijfde renner van iedere ploeg, maar krijgt iedere renner zijn individuele eindtijd aangesmeerd in het algemeen klassement. Een format waar Richard Plugge, ploegbaas van Visma | Lease a Bike, het lastig mee heeft.
ASO experimenteerde tijdens Parijs-Nice al drie keer met deze nieuwe formule. En opvallend genoeg was het in 2023 en 2025 juist Visma | Lease a Bike die de overwinning in die ploegentijdrit pakte.
“Voor mij is een ploegentijdrit een ploegentijdrit, waarbij het mooie juist is dat je het hele team nodig hebt en dat ook je nummer vier of vijf moet meekunnen”, vindt Plugge bij HLN. “Nu is het één grote lead-out voor de kopman. Maar het is wat het is en we moeten het ermee doen.”
ASO gaf eerder al aan dat ze juist dit nieuwe concept in het leven willen roepen, omdat ze niet willen dat één ploeg het algemeen klassement volledig domineert in de eerste Tourweek.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Het is trouwens sowieso nooit goed: als het een "normale" ploegentijdrit zou zijn is er kritiek dat het oneerlijk is voor een klassementsrenner met een zwakke ploeg, is het in feite een soort van gelanceerde individuele tijdrit zoals nu is het weer niet goed.
Ik herhaal nog maar eens het meta-argument : als iets in de tijd is uitgekristalliseerd tot een bepaald formaat is dat zelden zonder goede redenen.
Bovendien is pure ploegentijdrit prachtig om te zien als het goed uitgevoerd wordt en ook, als de lengte weer eens wat langer wordt, een prima manier om b.v. een Pogacar een beetje tegengas te bieden.