“Niet het gevoel dat God komt meefietsen”: Crosspeloton kijkt gelaten naar comeback Van der Poel
Special Vanaf de Wereldbekermanche van zondag in Namen wordt de veldritwereld weer voor anderhalve maand op zijn kop gezet door Mathieu van der Poel. De zevenvoudige wereldkampioen verloor slechts één van zijn laatste 25 crossen en lijkt elke winter alleen nog maar beter te worden, dus weet een groot deel van het crosspeloton al wat hen vanaf zondag te wachten staat.
Veel weten we niet over de voorbereidingen van de wereldkampioen, behalve dat het tweede deel van zijn seizoen niet makkelijk verliep. Nadat een longontsteking hem uit de Tour de France kegelde, geraakte Van der Poel door de naweeën van die ziekte nooit meer op topniveau. De alleskunner won wel een etappe in de Renewi Tour, maar na een mislukt WK mountainbike zette hij in september een punt achter zijn wegseizoen.
“Zijn herstart qua training was moeizamer dan anders, maar zijn rustperiode was ook langer”, bevestigde zijn ploegmanager Christoph Roodhooft afgelopen week voor onze camera. “Maar nu is hij echt in orde, hij voelt dat de training rendeert en dat hij op een niveau is dat hij klaar is om weer wedstrijden te rijden. Mathieu staat er goed voor. Hij zal nog een heel klein beetje cross-specifiek trainen, daar blijft het bij.”
Rijden voor plek twee
Dat Van der Poel ‘er goed voor’ staat, belooft niet veel goeds voor de concurrentie. Knaagt het bij hen dat de wereldkampioen de komende periode wellicht weer zal domineren? “Ik ben er niet specifiek mee bezig”, zegt Lars van der Haar, de nummer twee van de Wereldbeker in Flamanville, aan onze website. “Ik ga gewoon door met mijn leven. Ik ben opgegroeid met Mathieu en heb altijd mijn best gedaan om hem te verslaan. Maar ik heb niet het gevoel dat God mee komt fietsen of zo”, klinkt het met de glimlach.
“Pas op, ik heb veel respect voor Mathieu, die ik een superatleet vind. Van buitenaf is het supermooi om te zien dat hij komt crossen en hij zet de wedstrijden met veel klasse naar zijn hand. Maar ik voel me echt niet bevoorrecht om tegen hem te mogen fietsen. Dat is misschien meer een dingetje van de media en de supporters”, aldus de Nederlandse crosser.

“Podiumplaatsen zijn overwinningen”, aldus Van der Haar – foto: Fotopersburo Cor Vos
Anderzijds reduceert de deelname van Van der Poel niet alleen Van der Haars kansen op een mooie overwinning, maar ook die van de andere ‘pure’ crossers plots tot bijna nul in de komende periode. “Sportief verandert dat alles”, legt Europees kampioen Toon Aerts ons uit. “Hij is wellicht niet eens de beste crossversie van zichzelf, omdat hij amper in het veld heeft getraind. Maar eigenlijk maakt dat niet veel uit. We weten dat we vanaf nu tot het WK koersen voor plek twee. Daar maak ik mij geen illusies in.”
“Als je simpel naar de geschiedenis kijkt, dan weet je dat de overwinningen weg zijn vanaf Van der Poel erbij is”, aldus Van der Haar. “Misschien wordt Namen de moeilijkste, maar daarna is het voorbij. Maar dat neemt niet weg dat je probeert om de uitslag daar zo dicht mogelijk bij te pakken. Podiumplaatsen worden plots overwinningen. Iedereen die in de buurt kan komen, zal proberen om hem te verslaan en om de handschoen op te pakken. Ik heb zelf alle kansen benut die ik heb gekregen tegen Mathieu, maar het is een speciaal niveau dat hij haalt elke keer. Zeker in zijn eerste twee wedstrijden is het vaak extreem.”
Aerts vindt dat niet frustrerend. “We moeten realistisch zijn. Ik heb dit seizoen twee mooie zeges gepakt, waaronder het EK. Maar daarmee kan ik niet zeggen: ik had in Namen een zekere overwinning, maar omdat Mathieu komt meedoen, ben ik die kwijt. Op dat niveau zat ik helemaal niet, al moet ik toegeven dat je eerst een beetje hoopt dat hij nog een week langer wacht. Voor iemand als Thibau Nys is dat misschien anders. Thibau was de laatste weken toch een beetje aan het domineren. Dat is nu natuurlijk gedaan.”
Hoe snel is hij weg?
Moeten we dan een blauwdruk verwachten van de voorbije seizoenen? Vorig jaar zat Van der Poel bij zijn comebackcross in de Wereldbeker van Zonhoven na een halve minuut aan de leiding, om vervolgens alle crossers op minuten te rijden. Een jaar voordien in Herentals duurde het ook niet eens een ronde voor Van der Poel iedereen uit de wielen had gereden. De kanttekening is wel dat bij de eerste cross, op de Citadel in Namen, nu meteen een zwaarder parcours wacht dan in de vlakkere crossen van Zonhoven of Herentals.
“Ik denk dat het nu wel iets langer duurt”, zegt Van der Haar, vanwege het specifieke parcours in Namen. “Of hij moet de volledige ruimte krijgen op de klim na de start. Als hij niet die volledige ruimte krijgt, dan kan het nog een ronde duren. Minimaal. Krijgt hij die wel, dan zou het goed kunnen dat hij bovenop de Citadel als eerste rechtsaf draait.”

Hoelang haakt Thibau Nys zijn wagonnetje aan – foto: Fotopersburo Cor Vos
Iets waar Aerts zich in kan vinden. “Die startstrook bergop in Namen ligt hem wel. Hij kan daar zeker al wegrijden, en ik verwacht dat hij snel zijn aanval inzet en vertrokken is. Maar het is in principe niet nodig. Hij kan gerust even wachten. Met de lastigheid dat het parcours daar heeft en de vele hoogtemeters, zijn er nog voldoende plekken om het verschil te maken. Na al die uren op training in Spanje zal hij zo’n tempocross zeker al in de benen hebben.”
Een fenomeen dat je de afgelopen jaren zag, was dat renners zulke aanvallen van Van der Poel niet eens proberen te volgen, uit schrik om zich op te blazen. Doet dat de verschillen nog groter lijken? Aerts: “Je kunt het duel natuurlijk pas aangaan als je zijn niveau benadert. En dat zie ik op dit moment niemand doen. Tibor Del Grosso misschien nog het meest. Maar een duel? Dat moet je echt niet verwachten. Thibau Nys is al een pak beter dan de andere jaren en hij heeft veel stappen gezet. Maar laten we niet verwachten dat hij dat niveau al haalt. Het is ook al heel knap om achter Mathieu van der Poel tweede te worden.”
Van der Haar: “Natuurlijk heeft Thibau gedomineerd, maar het is ook niet dat hij in Tábor – wat ik zijn beste cross van het seizoen vond – twee minuten bij ons wegreed. Dat heeft Mathieu wel al gedaan, dus dat is nog iets anders. Wél denk ik dat het algemene niveau in de breedte is gestegen. Je ziet dat meer renners naar dat hoge niveau waar Thibau op zit, zijn gegaan. Dat kan voor Mathieu misschien net iets lastiger zijn om op te schuiven. Er zijn dan misschien minder gaten, omdat wij een beetje dichter bij elkaar zijn gekropen.”
Extra fris
De Nederlander ziet wel nog een andere verklaring voor het mogelijks grote verschil met de sterke wereldkampioen. “Hij komt er extra fris in, terwijl wij toch al een derde van het seizoen hebben gehad. Wij zijn ook op stage geweest, maar wij kunnen nooit meer op het niveau komen van het begin van het seizoen. Mathieu is sowieso al een stapje beter, en als hij er nu fris inkomt, maakt dat een dubbel verschil. Je ziet dat ook aan hoe hard er wordt gereden, er zat meer vinnigheid op in oktober dan nu.”
“Zou Mathieu meerijden vanaf oktober, dan wint hij natuurlijk ook alle wedstrijden. Maar dan zal het niet met die twee minuten voorsprong zijn, die hij soms in die eerste crossen heeft. Dat verschil zou dan anders zijn, daar ben ik zeker van. Maar eigenlijk moeten we daar niet te veel over nadenken. Het is nu toch zo. We willen onze kansen pakken, maar we kijken niet al te veel naar Mathieu. Als hij goed is, rijdt hij toch bij je weg”, lacht de Baloise Glowi Lions-renner.
UCI Cyclo-cross World Cup - Namur
RIDE: het ideale cadeau voor de feestdagen!
De gloednieuwe RIDE Magazine Wintergids 2025 zit met 156 pagina's bomvol mooie wielerverhalen om van te genieten in de koude winter. In het blad lees je interviews met Lorena Wiebes, Tibor Del Grosso, Oscar Onley, Ide Schelling en Wilco Kelderman. Het gaat over de veldritwinter, alles over Alpe d'Huez, het nieuwste materiaal en jouw fietsplannen voor 2026.
Een ideaal cadeau om weg te geven voor de feestdagen, toch? Bestel nu deze RIDE voor jezelf of voor een echte fietsfanaat.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.