Nicolas Roche wint bergrit in virtuele Ronde van Zwitserland, Latour gediskwalificeerd

vrijdag 24 april 2020 om 18:34
Nicolas Roche wint bergrit in virtuele Ronde van Zwitserland, Latour gediskwalificeerd

Het leek een walk in the park voor Pierre Latour te worden, de derde etappe in The Digital Swiss 5. Tot de Fransman plots helemaal van de radar verdween. Nee, de AG2R-klimmer was niet in een ravijn gesukkeld, maar werd door de organisatoren gediskwalificeerd wegens ‘technische problemen met de hometrainer’. Nicolas Roche profiteerde optimaal…

Het zat AG2R-La Mondiale niet mee, deze namiddag in The Digital Swiss 5, de virtuele Ronde van Zwitserland. Zo moest kopman Romain Bardet nog voor de start forfait geven wegens internetproblemen. Dus werd zijn eerste luitenant Pierre Latour de vooruitgeschoven pion in het Franse team. En die rol leek de jonge klimmer met verve te vervullen. Hij schoot als een komeet uit de startblokken en bouwde in een mum van tijd een bonus van om en bij de minuut op.

Wel opvallend, Latour trapte daarbij voortdurend wattages tussen de zeven en de acht Watt/kilogram. Verkeert Latour in bloedvorm? Of scheelde er iets met de apparatuur? Het bleek dat laatste te zijn. In het begin van de slotklim van iets meer dan elf kilometer verdween de ploegmakker van Oliver Naesen plots helemaal van de radar. Wat later communiceerde de organisatie dat Latour werd gediskwalificeerd wegens ‘technische problemen met de hometrainer’.

Zo verscheen Nicolas Roche aan de leiding. Roche, eergisteren al op het podium geëindigd, was in de beginfase voorbij de ook al snel gestarte James Whelan (EF Pro Cycling) gegaan en hield ook op de klim – met passages tot tien procent – netjes het goede tempo aan om boven op de Nufenenpass zijn eerste virtuele zege te behalen, nadat hij ook al het podium haalde in de Ronde van Vlaanderen. Ilnur Zakarin en Larry Warbasse vervolledigden de top drie.

Opmerkelijk detail: de echte klimmers en favorieten zoals Primož Roglič, Emanuel Buchmann en de broers Yates kwamen nooit in aanmerking voor een ereplaats.

Uitslag derde etappe:
1. flag-ie Nicolas Roche
2. flag-ru Ilnur Zakarin
3. flag-us Larry Warbasse
4. flag-au Lucas Hamilton
5. flag-au James Whelan
6. flag-pl Michał Kwiatkowski
7. flag-at Hermann Pernsteiner
8. flag-za Louis Meintjes
9. flag-ee Rein Taaramäe
10. flag-fr Valentin Madouas

Dit artikel delen:

27 Reacties

Deo 24 april 2020 om 18:44

Het gewicht van Bardet zeker?

ChefSpijker 24 april 2020 om 18:48

Latour de twijfelachtige eer van eerste virtuele dopeur :)

The Whaler 24 april 2020 om 18:54

+1

Rendo 24 april 2020 om 20:07

Of Roche is subtieler :-), is al elke keer bij de beste, net zoals int echt, euh …

ChefSpijker 24 april 2020 om 21:01

De wattages van Roche zijn 'normaal'. Ook geen slechte renner natuurlijk. Reed afgelopen Vuelta gewoon nog in de leiderstrui rond tot z'n val. Had 'm natuurlijk nooit gewonnen, maar had makkelijk ergens tussen 6 en 10 kunnen uitkomen.

Glorious 24 april 2020 om 18:56

Beter dan niks? Nee, dan liever niks..

The Whaler 24 april 2020 om 18:57

Denk dat het toch wel iets beter moet worden dan dit. Ik snap eigenlijk het gebruik van de software niet. Ondersteund geen draft waardoor het echt een uur in je eentje trappen is. Met 57 man zou je zeker op dat eerste vlakke stuk hebben moeten kunnen schuilen. En inderdaad dat een renner als Rogliz niet in het stuk voorkomt is opmerkelijk. Kan natuurlijk met “vorm” te maken hebben maar als erkend tijdrijder en uitstekend klimmer op vermogen zou hij hier echt boven moeten komen drijven. Nee dat is niet wat ik ervan gehoopt had tot nu toe.
Ook de afstanden spelen natuurlijk rol. Zou echt wel een ruime 2 uur durend spektakel moeten worden om er iets meer competitie van te kunnen maken.

HoofdIsVrij 24 april 2020 om 19:26

Niemand heeft zin om 2 uur op de roller te zitten. Ik word op de roeimachine na een uur al krankjorum, zelfs als Netflix aan staat.

Pat McQuaid 24 april 2020 om 19:13

Haha die Latour. Niet te opvallend valsspelen natuurlijk.

Limal 24 april 2020 om 19:14

Voor de spanning van een e-race moet draften er absoluut in, maar de realischtische beelden maken voor mij veel goed. Zeker vandaag heb ik gekeken voor de omgeving – ik ben de Nufenenpass zelf al een keer of tien opgereden, dus alle bochten en uitzichten brachten mooie herinneringen naar pre-corona tijden naar boven.

Kleine correctie ook aan het artikel: de steilste stukken van de Nufenen zijn wel degelijk boven de 10% – vaak rond de 12% en er is een stukje in het bos waar het een tiental meter tot 15 à 20% gaat.

Romāns Vainšteins 25 april 2020 om 08:22

Ik snap dat je wat lof overhebt voor de betere beelden maar na vandaag de koploper op dit terrein gezien te hebben concludeer ik dat de toekomst eerder in Orkhaven-Wijk van de Fee-Orkhaven ligt dan het minitieus nabootsen van de werkelijke situatie.

Een soort SimCity voor de wielerkoers en dan competities waar de beste nerds in teams van parcours bouwers en art designers een zolderkamerpaincavehijgerscircuit in elkaar zetten.

FDJ 24 april 2020 om 19:15

Roche kunnen we als erenner van het jaar beschouwen vooralsnog. Podium in Vlaanderen en een bergrit in Zwitserland winnen.

Maillot à Pois 24 april 2020 om 19:40

Roche blijkt een virtuele topcoureur!

Polleke 24 april 2020 om 20:22

Zelfs als alternatief voor helemaal geen koers gaat dit een stille dood sterven…. totaal ongeloofwaardig…

lander luypaert 24 april 2020 om 20:32

Een mirakel Meintjes haalt nog eens top 10!!

Verweggistan 24 april 2020 om 20:36

Dacht ik ook al.

FDJ 24 april 2020 om 23:18

Doe wint dit jaar dan de Zubeldia award

dumoman 24 april 2020 om 20:52

Ik hoef het gelukkig niet te volgen want ik vind het helemaal niets, ik kan niet wachten totdat er weer om het eggie wordt gereden

freirefreire 25 april 2020 om 00:10

Tsja, mee eens. Zeker zonder draft. Maar je moet wel toegeven dat het beter is dan niks.

Guushovd 25 april 2020 om 07:52

@freire
Nee, een behoorlijk aantal volgers (blijkt uit de reacties) heeft net als ik dan liever niks.

Een aantal essentiële onderdelen van wielrennen ontbreken bij virtueel fietsen. Wat overblijft vind ik lelijk en deprimerend. Ik houd van pannenkoeken, maar als je mij een bord met meel en een rauw ei voorzet, dan is mijn eerste vraag of je ze nog allemaal op een rijtje hebt.

Iedereen zijn ding, maar het doet mij echt pijn om naar te kijken.

Romāns Vainšteins 25 april 2020 om 08:14

Ik vind het erger dan niks en iets dat je lekker voor jezelf moet houden ipv richting competitie duwen. Sowieso zullen alle claustokoers aanbieders stevig om de vergadertafel kunnen want aan alle kanten worden er holen ingeschoten en het animo tig x kleiner dan de afkeer.

De eerste die dit echt leuk vindt als koers vervanger moet zich nog melden.

Groningen 25 april 2020 om 08:28

Ik vind het ook helemaal niks. Was ook alleen nieuwsgierig naar de diskwalificatie. Dat, samen met het verhaal Bardet, laat zien dat er nog heel veel stappen te maken zijn voordat dit überhaupt zin heeft. Maar daarnaast mist het natuurlijk ook alle spanning wat betreft tactiek, ploegenspel, stuurmanskunst, etc.

kleomantre 25 april 2020 om 08:39

Voor Gesink is dit dan wel weer een hele fijne oplossing, mocht hij er goed in zijn.

hardfietser 24 april 2020 om 21:48

En dat Rein nog bestaat? Het lijkt al weer een eeuwigheid dat hij de laatste bergetappe won in de Giro van 2016. Het geeft maar weer aan dat we ook in het virtuele wielrennen momenteel in warrige tijden leven.

Joachim Agostinho 24 april 2020 om 23:32

En dat zonder hoogtestage, daar kunnen sommige nog wat van leren…

Scott Sunderland 25 april 2020 om 11:14

Roche is nog beter virtueel dan in het echt. Valt echt op. En Latour wordt nu twee jaar geschorst vanwege mechanische doping ?

Turtlehead 25 april 2020 om 12:57

Kun je in zo’n rollenbakopstelling eigenlijk met trapondersteuning werken?
E-Bike op rollen…. lijkt me een gat in de markt met al die opgesloten 70+-ers…

Headlines

Materiaalzone

Populair