Nico Verhoeven: “Wij weten dat we richting 2018 kijken”
Nico Verhoeven - foto: WielerFlits
dinsdag 19 januari 2016 om 11:00

Nico Verhoeven: “Wij weten dat we richting 2018 kijken”

LottoNL-Jumbo bereidt zich onder de rook van Benidorm voor op het komende seizoen. WielerFlits sprak uitgebreid met technisch manager Nico Verhoeven over dat aanstaande wielerjaar, waarin er gebouwd gaat worden aan een sprinttrein. Dat is de snelste weg naar wat vorig jaar zo weinig voorkwam: overwinningen.

Het doel is simpel voor Verhoeven. “Je moet wedstrijden winnen”, zegt hij. “De meeste wedstrijden eindigen in een massasprint, dan heb je sprinters nodig om die te winnen. Daarvoor moet je een ‘sprinttrein’ hebben. Die hadden we al. De sprinter hadden we al met Moreno (Hofland, red.), maar het geheel hadden we niet.”

De ploegleiding besefte dat het daar fout ging. “Dat was het afgelopen jaar het manco. We hadden niet een machine die Moreno op 200 meter af konden zetten. Het kwam er niet uit.” Mede daardoor is Dylan Groenewegen deze winter aangetrokken als extra afmaker. Met Hofland, Groenewegen en ook met Tom Van Asbroeck hoopt LottoNL-Jumbo op meer succes de komende seizoenen.

“Wij weten dat we richting 2018 kijken, dat was ook het doel vanuit de sponsors om met ons verder te gaan. Dan moeten we écht een goede sprinttrein hebben. Daarmee zijn we nu ook aan het werk. Onder meer in Valencia rijdt Dylan Groenewegen met een trein. Je gaat proberen het maximale er uit te halen. De eerste sprint ga je waarschijnlijk niet winnen, maar je moet investeren en beter worden. Op termijn hopen we met Groenewegen en Hofland meer wedstrijden te winnen.”

Nico Verhoeven spreekt in de WielerFlits Podcast ook over de trainingsopbouw (vanaf 1:29), het inpassen van de nieuwelingen (vanaf 5:50) en over het afgelopen en komende seizoen (vanaf 20:51).

[poll id=”163″]

RIDE Magazine
30 Reacties
19-01-2016 16:16
De trein rond Bos is de laatste jaren toch op een zijspoor gezet? De laatste jaren had hij volgens mij voornamelijk renners als Brown, Van Winden en Bol om zich heen. Ik heb niet het idee dat ze in de jaren na Renshaw de mannen rond Boom/Vanmarcke serieus aan hem hebben gekoppeld. Wat dat betreft lees ik nu vanuit de ploeg dan ook andere (nieuwe) plannen.
19-01-2016 17:32
Zo gaat tlk ook meedoen in het saai maken van wielerwedstrijden. Zullen ze deze winter nog iets aan tijdrijden hebben gesleuteld?
19-01-2016 17:40
@Nico
Schei uit met je 2018. Ook 2016 heeft gewoon een kalender vol met koersen.
21-01-2016 10:07
Wat een lachertje van Verhoeven , met de uitspraak we kijken richting 2018.
Als ik hem was zou ik alles op 2016 en 2017, want er als hier geen resultaten
geboekt worden, welke sponsor is dan nog hebberig om bij lotto in te stappen.
Mijn suggestie neem een nieuwe manager in dienst zoals het type
Spekenbrink van Giant Alpecin, die heeft een visie van het wielrennen, en
dat heeft Verhoeven nog nooit gehad.
21-01-2016 10:10
Ik vind het bijna een "amateuristisch" verhaal van Verhoeven. Het seizoen 2016 moet nog beginnen en hij focust al op 2018 met het klaarstomen van een sprinttrein. Hoe kun je je eigen falen als ploegsamensteller nog duidelijker onderstrepen? Theo Bos werd destijds aangetrokken en de juichverhalen vooraf waren niet van de lucht. De druk op de schouders van Bos werd zo zwaar, dat hij geen enkel aansprekend resultaat behaalde. Idem vorig seizoen met Hofland. De goede trein kwam er alsmaar niet en dat mag o.a. Verhoeven zich aanrekenen. En nu dus twee seizoenen hard werken aan een sprinttrein, waarbij gemakshalve maar even over het hoofd wordt gezien dat de kwaliteiten van de door Verhoeven genoemde renners niet voldoende zullen zijn om echte treintjes in het peloton voorbij te steken. Resumerend: houd je gedeisd Nico, hou op om over jullie "plannen achter de schermen" te praten en richt je op het nieuwe seizoen dat voor de deur staat. Maar ik vrees, dat het met deze ploeg niet veel beter zal worden dan we de laatste jaren gewend zijn. De eerste excuses (val van Tankink) kunnen we alweer noteren...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine