Nibali kijkt niet alleen naar Fuglsang: “Focus ook op Kelderman en Kruijswijk”

maandag 12 oktober 2020 om 18:35
Nibali kijkt niet alleen naar Fuglsang: “Focus ook op Kelderman en Kruijswijk”

foto: Cor Vos

Vincenzo Nibali kijkt niet alleen maar naar Jakob Fuglsang als concurrent voor de eindzege in de Giro d’Italia. De Italiaanse kopman van Trek-Segafredo benadrukt op de rustdag dat er meer kanshebbers zijn. “Ik focus mij niet alleen op Fuglsang, maar ook op Wilco Kelderman en Steven Kruijswijk”, zegt Nibali.

“Het is moeilijk om de tegenstand te vergelijken”, aldus de Haai van Messina. “Maar Kelderman is een van de klassementsrenners die een geweldige vorm heeft tot nu toe. Hij heeft dat laten zien op de Etna en ook gisteren op de slotklim was hij goed. Achter hem zag ik dat Fuglsang het ook goed deed.”

Steven Kruijswijk
Uit ervaring weet Nibali dat hij Jumbo-Visma-kopman Kruijswijk niet moet uitsluiten, ondanks diens tijdverlies van zondag. “Hij kan weer heel sterk worden en in topconditie zijn in de derde week. Ik heb veel waardering voor Fuglsang, maar ik focus mij op meer rivalen”, zegt Nibali.

En dan is er nog rozetruidrager João Almeida. “Hij doet het heel goed”, vindt de ervaren Siciliaan. “Hij houdt goed stand en is natuurlijk nog heel jong. Ik denk dat hij niet weet hoe ver hij kan geraken. Wij weten ook niet veel over hem, maar ik denk dat hij wel indruk gaat maken op de mensen in de toekomst.”

‘Positieve test Yates baarde mij wel wat zorgen’
Ook het coronavirus kan een tegenstander worden. Simon Yates heeft al op moeten geven vanwege een positieve coronatest. “Dat nieuws baart mij wel een beetje zorgen, maar ik denk dat het virus minder sterk is dan in het voorjaar. We zijn natuurlijk voorzichtig, we houden zoveel mogelijk afstand, gebruiken mondmaskers en ontsmetten onze handen”, legt Nibali uit.

“We proberen ook zoveel mogelijk in onze bubbel te blijven”, zegt de kopman van Trek-Segafredo. “En we hebben in de ploeg ervaring met een coronageval, want Giulio Ciccone had het voor de Giro. Hij probeert nog altijd de goede conditie te zoeken. Ik hoop voor Yates dat hij snel terug kan keren op de fiets.”

Dit artikel delen:

9 Reacties

tvm 12 oktober 2020 om 19:19

Opvallend dat vrijwel niemand het heeft over Majka. Zeer constante renner, mist alleen een goede tijdrit. Kent eigenlijk nooit een zwakke dag. Na Fuglsang en Kelderman mijn grootste favoriet.

vevie 12 oktober 2020 om 20:13
Quote:
Opvallend dat vrijwel niemand het heeft over Majka. Zeer constante renner, mist alleen een goede tijdrit. Kent eigenlijk nooit een zwakke dag. Na Fuglsang en Kelderman mijn grootste favoriet.

Majka is een hele goed renner, maar denk dat de renners die net dat beetje beter zijn het gevoel hebben dat ze hem wel kunnen hebben, ofzo. Heeft 1 keer podium gereden (Vuelta 2015) en eindigt bijna altijd tussen plek 5-7. Lijkt een beetje zijn plafond te zijn, met wellicht soms een uitschieter zoals in de Vuelta, destijds.

KnightBiker 12 oktober 2020 om 20:46

Majka is door de tijdritten al uit te sluiten voor de winst, helaas, zelfde geld voor Pozovivo, ook een leuke renner, maar het klopt wel, voor die 2 is het ook een uitgelezen kans om het podium te halen, zeker als er nog een paar uit de top gaan wegvallen.

Dr op en dr over 12 oktober 2020 om 20:59

Vergeet niet dat renners hun verhaaltje (lees namen van medefavorieten) aanpassen afhankelijk van welke reporter (lees nationaliteit) hun de vragen stelt.

Voor de Poolse media zal hij de naam Kelderman vervangen door Majka, voor de Oostenrijkse met Konrad, de Belgische met Vanhoucke enz enz enz.

Kwestie van in een goed daglicht te blijven bij hun internationale fans, en de kunst van de druk bij de concurrentie weg te leggen.

Maar dit gebeurd in alle sporten toch ? Wanneer Manchester City voor de Champions League tegen Club Brugge spelen zal Pep roepen dat Club in België zo dominant speelt. Moet Pep met z'n mannen tegen Ajax uit Nederland voetballen dan zal hij de Nederlandse/Ajax stijl van 4-3-3 voetballen roemen (Die overigens al lang uitgestorven is, maar dat is een tweede.). Maar ondertussen weet "Pepke" dondersgoed dat clubjes uit Nederland en België met een nulletje of drie moeten worden opgerold.

Viktrodriguez 13 oktober 2020 om 07:34

@ Dr op en dr over

Het is eerder dat Nederlandse media de focus zullen leggen in hun vragen en titels op Kelderman en Kruijswijk, de Polen op Majka, de Denen op Fuglsang en de Oostenrijkers op Konrad, niet zozeer dat Nibali zelf vrijwillig een rijtje namen opnoemt.

Zo gaat het namelijk ook altijd bij videoreportages van deze media: ze vragen buitenlandse concurrenten van landgenoten uitsluitend naar die landgenoten, nooit naar overige buitenlandse tegenstanders.

Wheely 12 oktober 2020 om 20:25

Het is gewoon een gekke Giro, wie had ook gedacht dat Wilco een serieuze kandidaat zou zijn voor de eindzege. Wat dat betreft is het Bora duo Majka-Konrad voor mij echt nog niet kansloos.

VerstandOpNul 12 oktober 2020 om 20:37

Zeker een gekke Giro.. En als je erbij optelt hoe grandioos hij zich vorig jaar misrekend had, zou hij dit jaar ook wel voor een verrassing kunnen komen te staan..

Scibby 12 oktober 2020 om 21:20

Dit is een van de weinige jaren dat we de hele potentie van Wilco te zien krijgen. Eindelijk een keertje niet achter de feiten aanlopen door blessures.

kiryienka 12 oktober 2020 om 20:50

Oeh, als de haai je in zijn vizier heeft moet je op gaan passen. Succes voor de heren!

Headlines

Materiaalzone

Populair