Nederlandse talentenfabriek sluit na zes jaar haar deuren
WorldTour-rensters als Maike van der Duin, Femke de Vries en in zekere zin zelfs Demi Vollering en Lorena Wiebes hebben een verleden bij GT Krush RebelLease en de daaronder vallende opleidingspiramide van Talent Cycling. Mooie adelbrieven, maar een langer leven lijkt het project niet gegund. Wegens stijgende kosten en een gebrek aan financiële middelen ziet het bestuur van de organisatie zich ertoe genoodzaakt om aan het eind van het seizoen de stekker uit het project te trekken, zo laat de ploeg weten.
GT Krush RebelLease zal het seizoen wel zoals gepland afmaken, zo laat de formatie desgevraagd weten. Dit houdt in dat koersen als de Baloise Ladies Tour en de Simac Ladies Tour normaliter nog betwist zullen worden. Rensters zijn onlangs op de hoogte gesteld van het besluit en kunnen op zoek naar een plekje bij andere ploegen.
Vollering en Wiebes zijn nooit echt onderdeel geweest van Talent Cycling, maar ze zijn wel allebei te zien geweest in het tenue van voorloper SwaboLadies. Wiebes in 2017 als junior, Vollering een jaar later als eliterenster. Voor Vollering betekenden enkele uitstekende resultaten bij dit clubteam destijds een opstapje richting het continentale niveau. In 2019 is de huidige ploeg uiteindelijk uit SwaboLadies voortgekomen, waar de wens bestond om een meerjarige opleidingsstructuur aan te kunnen bieden.
Zeven WorldTour-rensters
En dat heeft aardig wat Nederlandse WorldTour-rensters opgeleverd: Maike van der Duin, kanshebber op eremetaal op de olympische wielerbaan, Quinty Ton, Teuntje Beekhuis en Daniek Hengeveld. Onlangs was het Femke de Vries nog die de overstap kon en mocht maken naar Visma | Lease a Bike. Ook de Zweedse Nathalie Eklund (Roland) is intussen op het hoogste niveau actief. Daar zal Silje Bader nog bijkomen, weet WielerFlits. Dit jonge Nederlandse talent is namelijk gestrikt door dsm-Firmenich PostNL.
Rensters van de continentale ploeg en de diverse opleidingsteams zijn onlangs tijdens een ledenvergadering op de hoogte gesteld van het nieuws. “Daarin is door een aantal leden het verzoek neergelegd er zonder continentale UCI-ploeg een doorstart kan worden gemaakt. Dit wordt de komende weken onderzocht”, zo laat het bestuur weten. Voor de continentale formatie betekent het echter naar alle waarschijnlijkheid einde oefening, tenzij er een partij is die te elfder ure opstaat.

Daniek Hengeveld – foto: archief Cor Vos
In een communiqué schrijft GT Krush RebelLease het volgende: “We merkten in gesprekken met potentiële sponsoren dat investeren in een opleidingstraject met een daaraan gelieerde UCI-profploeg zoals wij dat hebben niet altijd het juiste verhaal is. Partijen zijn enthousiast over onze ambitie en drive om het vrouwenwielrennen op de weg verder te ontwikkelen, maar besluiten in veel trajecten toch dat ze het een te groot risico vinden om zich als partner aan de ontwikkeling van onze ploeg te verbinden.” Daarnaast zijn er diverse huidige partners die aan hebben gegeven zich niet langer aan het project te kunnen committeren. “Dus een flinke stap achteruit in plaats van een stap voorwaarts.”
Ontbreken opleidingsvergoeding baart zorgen
“Als een renster klaar is voor een stap hogerop, gaat ze bij ons weg”, klinkt het nog. “Zo werkt het en op gegeven moment moet dat ook, daar geven we rensters de ruimte voor. Helaas krijgen we daar van andere ploegen geen vergoeding voor, wat apart blijft. Ook dit helpt natuurlijk niet mee in ons continuïteitsvraagstuk. Dit stemt ons dan ook best zorgelijk over de toekomst van het Nederlandse vrouwenwielrennen.”
“We vinden het allemaal enorm jammer dat het totaalconcept stopt”, klinkt het tot besluit bij het bestuur. “We hebben fantastische koersen gereden en hebben huidige en vertrokken meiden en begeleiders zien groeien. We mogen trots zijn dat we aan de basis stonden van zoveel mooie carrières, een tourzege en hopelijk verschillende olympische medailles.”