Nederland is van plan zich kandidaat te stellen voor de organisatie van het Super WK wielrennen in 2027. Dat meldt de NOS. Op het zogenoemde Super WK worden in een periode van twee weken wereldtitels verdeeld in alle wielerdisciplines van de UCI.
De Nederlandse wielerunie KNWU, nationaal topsportcentrum Papendal en sportmarketingbureau TIG Sports zijn de drijvende krachten achter het aanstaande bid van Nederland bij de UCI. De aanmelding moet nog gebeuren.
Op een Super WK, dat om de vier jaar moet gaan plaatsvinden, komen alle wieleronderdelen aan bod. Van wegwielrennen en baanwielrennen tot para-cycling en kunstfietsen. Het eerste Super WK wielrennen is in 2023 in het Schotse Glasgow.
De UCI voorspelde twee jaar geleden dat dit ‘Super WK’ een uniek platform wordt, waar veel exposure is voor de verschillende wielerdisciplines. Fans hebben daarnaast de mogelijkheid om meerdere WK’s te bezoeken in dezelfde regio.
Onderdelen op het Super WK wielrennen 2023
- wegwielrennen
- para-cycling op de weg
- baanwielrennen
- para-cycling op de baan
- mountainbike cross-country
- mountainbike downhill
- mountainbike marathon
- mountainbike cross-country eliminator
- trial
- BMX freestyle
- BMX
- indoor cycling
- Gran Fondo
28 Reacties
Enerzijds: mega veel zin in, ik zet m’n stoeltje al klaar.
Anderzijds: en dan moet er zeker weer veel te veel geld betaald worden? Geen zin in.
Veldrijden is toch ook een UCI discipline?
Het wordt tijd dat het veldrijden zich losmaakt van de UCI en een aparte federatie opricht. De zoveelste kaakslag voor deze discipline die door de heren in Aigle niet ernstig genomen wordt, ondanks aanwezigheid van kleppers als Van Der Poel en Van Aert
Je wilt toch geen WK veldrijden in september?
Waar kan je hier downhillen dan?
#diebergkomter
Vraag ik me ook af. Hoeveel hm heeft een wc downhill? Vast meer dan NL hoog is. De Ardennen in ofzo?
In 2019 was Maribor met 387 meter hoogteverschil de track met het minste hoogteverschil. Vallnord met 616 meter had het grootste hoogtemeters. Lijkt me vrij onmogelijk in NL..
Saba, 887m.
@duh, ok, maar dat is wel in Zuid-Amerika denk ik.
En ik weet niet of de omstandigheden zo ideaal zijn: "Juancho E. Yrausquin Airport is het vliegveld op het eiland. Het is een gevaarlijk vliegveld, omdat aan de ene kant hoge rotsen zijn, aan de andere kant de startbaan eindigt met een hoge klif in zee en piloten last kunnen hebben van stevige windvlagen. Tevens is de slechts 400 meter lange startbaan samen met vliegveld Matekane in Lesotho de kortste voor commerciële luchtvaart ter wereld."
Aldus wikipedia.
Hoe hoog ken je in omgeving Glasgow?
De kop is een tikje misleidend. Het is de KNWU, een sportmarketingbureau en Papendal die dit willen binnenhalen. De overheid wordt nergens genoemd en dat verbaasd me niks want die moeten het geld gaan overmaken. Gezien alle problemen met begrotingen die nooit blijken te kloppen bij dit soort evenementen en het kleine "probleem"dat Corona heet zal er niet super veel animo zijn als gemeente, provincie en Rijk weer het geld op tafel moeten leggen.
Veldrijden moet toch ook makkelijk kunnen in September. En waar is de strandrace?
Strand genoeg in Nederland anders. Of is strandrace tegenwoordig ook een winterdiscipline?
Ik denk dat dan kleppers als Van Aert en van der Poel niet zullen deelnemen aan het WK veldrijden, en dan valt hun enige veldritdoel weg. Dus dan is de kans groot dat ze zullen stoppen met veldrijden.
Weet iemand wat "indoor cycling" is (ik dacht eerst aan baanwielrennen maar dat staat apart)? En grand fondo? Voor veldrijden – na wegwielrennen toch één van de oudste disciplines – is blijkbaar geen plaats. Niet te vatten.
Weinig geloofwaardig initiatief. Afvoeren zou ik zeggen.
Indoor cycling is wat kunstjes en acrobatie op een fiets. Een andere discipline is een soort van voetbal met de fiets dacht ik.
Is dat niet trial (staat ook apart)? Ik kan er niet meer aan uit.
Het indoor cycling is een op Wielerflits toch ernstig onderbelichte tak van de wielersport.
Trial is een parcours afleggen door middel van sprongen met de fiets, zonder voet aan de grond te zetten.
https://www.uci.org/trials/about-trials
Indoor cycling is idd enerzijds artistic cycling, te vergelijken met kunstschaatsen, en anderzijds cycle ball, waarbij twee teams van twee het tegen elkaar opnemen in een voetbal match op de fiets.
Gran fondo is een weg WK voor amateurs, zonder wedstrijdlicentie.
Van elk van deze disciplines bestaan al jaarlijkse WK’s, idee is nu om ze om de 4 jaar te bundelen om minder bekende disciplines te promoten. Which makes sense.
Dat veldrijden er niet bij staat is volgens mij omdat het qua timing niet uitkomt met de normale timing van een veldritseizoen. Dat is geen miskenning, maar getuigt net van respect voor het veldrijden.
Ik geloof er niet in. Of denk je nu echt dat met dit initiatief de oerconservatieve wieler-fanaat warm zal krijgen van enkele pirouettes met een fiets?
Waar is het kwijlend rijden op een eenwieler zonder zadel voor brildwergen gebleven?
Wat zwam je toch steeds romans…. Beetje zielig
Alle brildwergen zijn geveld door Corona, vandaar.
Wordt vervangen door zonder handen op het voorwiel achteruitrijden met een e-MTB zonder motor voor metroseksuelen.
Als het parcours maar niet bestaat uit rondjes Valkenburg. Hopelijk zetten ze een uitdagende omloop neer in Drenthe of Zeeland. Met een Eyserbosweg (wat blijft ie mooi) of Posbank kan ik ook wel leven. Geschikte steden om het wk te houden lijken mij Arnhem, Assen (of Emmen) of Terneuzen. Naast Valkenburg en Maastricht kent Zuid-Limburg geen geschikte steden, of in ieder geval geen geschikte steden die binnen 10km van interessante klimmen liggen.
Eerst maar eens een NK veldrijden organiseren?
Is dit commercieel interessant? Als leek zonder inzage in marktonderzoek denk ik dat het even leuk is maar dat de aandacht na de topnummers gewoon gaat liggen. Leg je de topnummers op het einde -laat ons wel wezen, de weg- en tijdrit- lijkt het mij dat de 2 weken voordien maar lauwtjes beleefd zullen worden.
Waarom eigenlijk ook?
Wellicht dat het interessant wordt als zenders het gehele pakket afnemen en dat doen ze waarschijnlijk sneller op deze manier. Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat de NOS beelden van alle wk's koopt voor het sportjournaal (en voor sommige sporten natuurlijk meer) als er elke dag een wk is, waar ze waarschijnlijk het kunstfietsen normaliter links laten liggen. En ik denk dat het voor zo'n sport als kunstfietsen al een hele opsteker is als je het journaal haalt, daar kijken doorgaans toch een boel mensen naar. Hetzelfde geldt voor een boel van de andere sporten. Eurosport lijkt me ook wel zo'n kanaal dat een hele boel gaat uitzenden als er echt 2 weken aan wk's is. Dat is tenslotte 'the home of (motor)cycling'.
Indoor cycling zou stationary kunnen zijn. Maar als andere tak die naam eerder gebruikte…..
Stationaries is toch nauwkeuriger naam voor fietsmachines. Waarop men by the way het beste presteert als hij buiten staat, bij voorkeur met min. windkracht 5.
De discipline lijkt me nogal vreemde eend in de bijt.
Hele gebeuren lijkt me niets. Poging om een bike festival te creëren. Over het hoofd ziend dat de wellicht grootste charme daarvan in de schaal zit.