‘Nederland wil Super WK wielrennen 2027 organiseren’
Nederland is van plan zich kandidaat te stellen voor de organisatie van het Super WK wielrennen in 2027. Dat meldt de NOS. Op het zogenoemde Super WK worden in een periode van twee weken wereldtitels verdeeld in alle wielerdisciplines van de UCI.
De Nederlandse wielerunie KNWU, nationaal topsportcentrum Papendal en sportmarketingbureau TIG Sports zijn de drijvende krachten achter het aanstaande bid van Nederland bij de UCI. De aanmelding moet nog gebeuren.
Op een Super WK, dat om de vier jaar moet gaan plaatsvinden, komen alle wieleronderdelen aan bod. Van wegwielrennen en baanwielrennen tot para-cycling en kunstfietsen. Het eerste Super WK wielrennen is in 2023 in het Schotse Glasgow.
De UCI voorspelde twee jaar geleden dat dit ‘Super WK’ een uniek platform wordt, waar veel exposure is voor de verschillende wielerdisciplines. Fans hebben daarnaast de mogelijkheid om meerdere WK’s te bezoeken in dezelfde regio.
Onderdelen op het Super WK wielrennen 2023
- wegwielrennen
- para-cycling op de weg
- baanwielrennen
- para-cycling op de baan
- mountainbike cross-country
- mountainbike downhill
- mountainbike marathon
- mountainbike cross-country eliminator
- trial
- BMX freestyle
- BMX
- indoor cycling
- Gran Fondo
Anderzijds: en dan moet er zeker weer veel te veel geld betaald worden? Geen zin in.
En ik weet niet of de omstandigheden zo ideaal zijn: "Juancho E. Yrausquin Airport is het vliegveld op het eiland. Het is een gevaarlijk vliegveld, omdat aan de ene kant hoge rotsen zijn, aan de andere kant de startbaan eindigt met een hoge klif in zee en piloten last kunnen hebben van stevige windvlagen. Tevens is de slechts 400 meter lange startbaan samen met vliegveld Matekane in Lesotho de kortste voor commerciële luchtvaart ter wereld."
Aldus wikipedia.
Weinig geloofwaardig initiatief. Afvoeren zou ik zeggen.
https://www.uci.org/trials/about-trials
Indoor cycling is idd enerzijds artistic cycling, te vergelijken met kunstschaatsen, en anderzijds cycle ball, waarbij twee teams van twee het tegen elkaar opnemen in een voetbal match op de fiets.
Gran fondo is een weg WK voor amateurs, zonder wedstrijdlicentie.
Van elk van deze disciplines bestaan al jaarlijkse WK's, idee is nu om ze om de 4 jaar te bundelen om minder bekende disciplines te promoten. Which makes sense.
Dat veldrijden er niet bij staat is volgens mij omdat het qua timing niet uitkomt met de normale timing van een veldritseizoen. Dat is geen miskenning, maar getuigt net van respect voor het veldrijden.
Wordt vervangen door zonder handen op het voorwiel achteruitrijden met een e-MTB zonder motor voor metroseksuelen.
Is dit commercieel interessant? Als leek zonder inzage in marktonderzoek denk ik dat het even leuk is maar dat de aandacht na de topnummers gewoon gaat liggen. Leg je de topnummers op het einde -laat ons wel wezen, de weg- en tijdrit- lijkt het mij dat de 2 weken voordien maar lauwtjes beleefd zullen worden.
Waarom eigenlijk ook?
Stationaries is toch nauwkeuriger naam voor fietsmachines. Waarop men by the way het beste presteert als hij buiten staat, bij voorkeur met min. windkracht 5.
De discipline lijkt me nogal vreemde eend in de bijt.
Hele gebeuren lijkt me niets. Poging om een bike festival te creëren. Over het hoofd ziend dat de wellicht grootste charme daarvan in de schaal zit.