Nederland wil op het WK wielrennen profiteren van afwezigheid Mathieu van der Poel
Thymen Arensman - foto: Cor Vos
Nick Doup
vrijdag 26 september 2025 om 19:26

Nederland wil op het WK wielrennen profiteren van afwezigheid Mathieu van der Poel

Interview Voor het eerst in jaren start Nederland zonder uitgesproken favoriet aan een WK wielrennen en van die underdogpositie wil de mannenploeg profiteren tijdens de wegwedstrijd in Rwanda. Het parcours daar is te zwaar voor Mathieu van der Poel en dus gooit Team NL het over een andere boeg. Bondscoach Koos Moerenhout kijkt daarbij vooral naar Thymen Arensman en Bauke Mollema. “Zij hebben de mentale vrijheid om te koersen”, vertelt hij aan WielerFlits.

“We hebben een ploeg zonder directe topfavoriet. Dat nodigt uit tot vrijer koersen”, aldus Moerenhout. Daarbij denkt hij terug aan de laatste jaren, waarin Van der Poel telkens als speerpunt naar het WK trok. “Met Mathieu heb je een duidelijke favoriet binnen je ploeg, en dan kan er ook een beschermde renner naast staan. Maar met Mathieu houdt iedereen rekening in hun tactische plan. Dat zullen de andere landen nu minder doen en daar moeten we van zien te profiteren.”

“Het is moeilijk te zeggen wanneer dat zal zijn en of het überhaupt gaat gebeuren, want het is een parcours dat niet liegt”, doelt hij op het parcours met bijna 5.500 hoogtemeters in de hoofdstad Kigali. “De renners met de goede benen gaan vanzelf boven komen drijven. Je moet vooral kijken naar de Mount Kigali en wat je van daaruit kunt gaan doen.”

Nederland start met een ploeg met klimmers en aanvallend ingestelde renners. Vrijheid is het toverwoord, maar dat betekent volgens Moerenhout niet dat in elke willekeurige ontsnapping een oranjehemd mee ‘moet’ zitten. “Dat zou kunnen, maar alleen in een kansrijke ontsnapping. De ploegen van de topfavorieten zullen toch gaan controleren en de tendens van de laatste tijd is dat de kopgroep nooit zoveel ruimte krijgt. Als dat de situatie wordt, dan rijd je jezelf in de aanval alleen maar total loss. Dat is afwachten hoe de wedstrijd zich ontwikkelt, maar die vrijheid hebben onze renners ook. Dat is een vrijheid en een verantwoordelijkheid.”

Met die topfavorieten doelt de KNWU-bondscoach vooral op Tadej Pogačar en Remco Evenepoel. Voor hen vorm de lange Mount Kigali op ruim 100 kilometer van de finish mogelijk de sleutel tot succes. “Het is een heel lastige klim die in drie etappes gaat, op een relatief brede baan. Je ziet daardoor niet altijd even goed hoe steil het is. Dat is ook gelijk de klim in het parcours waar de typische klimmer beter uit de voeten kan dan op het lokale circuit”, verwacht Moerenhout.

“Persoonlijk verwacht ik behoorlijke controle tot Mount Kigali, omdat dat een sleutelmoment in de wedstrijd is. De topfavorieten zullen naar hun ploeg kijken en die zo effectief mogelijk willen inzetten. Ik verwacht dat niet veel renners de finish gaan halen, dus ik denk dat die toplanden niet gaan wachten tot de finale om hun helpers in te zetten. […] En na Mount Kigali kan de controle weg zijn. Daar kunnen dienende renners overboord worden gegooid, waardoor het al snel man-tegen-mangevecht kan worden. Nou zijn Evenepoel en Pogačar wel renners die dat durven…”, lacht hij.

Bondscoach Koos Moerenhout – foto: Raymond Kerckhoffs

Mentale vrijheid
Het doel voor Nederland is volgens Moerenhout om het overzicht te bewaren en te koersen om te winnen. “Bij gevaarlijke situaties moet je proberen erbij te zitten, maar je moet ook zo lang mogelijk je pijlen droog zien te houden”, zegt hij. “We hebben te dealen met de topfavorieten, maar we hebben een kwalitatief goede groep. Wat het dan wordt, weet je nooit. Daar kan je geen uitslag op plakken en dat hoeft ook niet.”

“Maar bij een renner als Bauke heb je wel invloed op de voorbereiding die hij heeft gedaan. Dat is heel goed gegaan en dat heeft hij serieus aangepakt. Het resultaat daarvan hoop je zondag te zien. Ik denk dan ook dat we de beste Mollema van 2025 te zien gaan krijgen. Dan weet je nooit wat kan gebeuren. Dat is met Thymen ook. Het is niet fair om daar een verwachting op te plakken, maar het parcours en de omstandigheden moeten hem liggen. Laat het dan maar gebeuren. Vanuit die mentale vrijheid kan gekoerst worden.”

“We gaan gekke dingen zien op dit WK”, aldus Bauke Mollema
Bauke Mollema (38) kondigde al aan dat hij in Rwanda het laatste WK uit zijn carrière gaat rijden, maar dat stimuleerde hem alleen maar om zich optimaal voor te bereiden. Het tactische plan moet nog gemaakt worden, maar door al zijn ervaring weet Mollema wel deels hoe dat eruit gaat zien. “Wij hebben niet een van de favorieten in de koers, dus we gaan niet op kop rijden of achter groepen aan rijden in het begin. De beste kans om je als land te laten zien is vanuit een kopgroep.”

“Dat kan de vroege vlucht zijn of halverwege de koers. Zelf wil ik in het begin wel krachten sparen, want ik denk dat ik dan een eind kan komen om in het tweede deel van de koers een rol te kunnen spelen. […] Ik denk niet dat andere landen of de favorieten bang voor mij zullen zijn. Sterker nog, dit wordt mijn twaalfde WK, maar ik heb nog nooit top-10 gereden. Ik weet niet of ik daarvan kan profiteren, maar ik zal niet de eerste zijn waar achteraan gereden wordt.”

Voor Mollema is Mount Kigali ook een beslissend punt in de wedstrijd. Als hij daar kan anticiperen of kan meeschuiven… “Dat zou mooi scenario zijn, maar ik ben bang dat dat Remco en Pogačar zelf daar al gaan. Zeker als je ziet hoe tegenwoordig gekoerst wordt. Ze kunnen daar ook de koers laten ontploffen, dus ik denk dat we de laatste 100 kilometer geen groot peloton meer gaan zien daarna”, lacht hij.

“Het gaat een bijzondere koers worden. We gaan gekke dingen zien: renners die vroeg gaan ontploffen, favorieten of schaduwfavorieten die halverwege al uit koers zijn… Dit is echt totaal anders dan andere koersen. Het wordt echt een afvalkoers, met die lucht en de hoogte…”, verwacht Mollema. Zelf mikt hij op een top-10-notering. “Dat is me nog nooit gelukt en ik weet niet hoe realistisch dat is op mijn leeftijd. Ik wil een mooie koers rijden en alles geven, daar ben ik in ieder geval klaar voor.”

“Ik heb de voorbereiding gehad die ik wilde en de trainingen liepen perfect. Ik kan een heel eind komen. Voor Thymen is dit ook een ideaal parcours. Hij moet het van slopende koersen hebben en niet van explosiviteit, dus voor een eendaagse wedstrijd is dit parcours voor hem wel perfect”, voorspelt Mollema.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.