NAVO-top legt bom onder Nederlands wielrennen: koersen keren in 2026 mogelijk niet terug
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 28 november 2024 om 07:15

NAVO-top legt bom onder Nederlands wielrennen: koersen keren in 2026 mogelijk niet terug

Interview De NAVO-top in juni volgend jaar in Den Haag legt een bom onder de Nederlandse wielerkalender. In aanloop naar het evenement schroeft de Nederlandse regering de beveiliging van ons land flink op. Het resultaat daarvan is dat er van 1 januari tot 31 augustus 2025 geen enkele politie-inzet mogelijk is bij wielerwedstrijden. Manager Sport bij de KNWU Joost van Wijngaarden legt uit bij WielerFlits.

Heftig nieuws op deze woensdagmiddag, Joost.
“Absoluut. Enige tijd geleden is de KNWU al ingelicht. Dat was in september. Toen was het verhaal nog dat deze situatie vanaf half april zou optreden. En zeer recent zijn we geïnformeerd dat die periode vanaf het begin van het wielerseizoen al geldt. En dat ook de grootste wedstrijden hier last van gaan krijgen.”

Als we dat meteen plat slaan: hoe veel wedstrijden staan er dan nu op de tocht?
“We hebben op onze nationale kalender van klassiekers en internationale koersen zo’n tachtig wedstrijden staan. Een deel daarvan – zeker de nationale koersen – zijn afgelopen jaren al overgeschakeld op alternatieven parcoursen, zoals omlopen. Dus ik vermoed dat er zo’n veertig wedstrijden overblijven die in het afgelopen seizoen 2024 politie-inzet hadden. Zij zullen dat nu op een andere manier moeten doen. Dat is dus ongeveer de helft, ja.”

De Nederlandse seizoensopener op de UCI-kalender is normaal de Ster van Zwolle, begin maart. Hoe groot is voor dat soort wedstrijden het probleem, gezien de tijdsdruk die erachter zit?
“In principe betekent dit nieuws voor geen enkele koers dat ze niet kan doorgaan. Wat ons betreft mag en kan elke wedstrijd plaatsvinden. Maar we zullen met elkaar wel voor iedere koers een alternatief moeten vinden. Dat kunnen er twee zijn: of we proberen zoals de Betcity Elfstedenrace afgelopen oktober heeft gedaan, dat motorbegeleidingsteams de rol van de politie overnemen. Dat is één. Maar we weten ook dat dit een heel kostbare en arbeidsintensieve methode is. 

De Betcity Elfstedenrace vond in oktober plaats zonder politie-begeleiding – foto: Cor Vos

De tweede optie is om parcoursen in te korten, zodat een motorbegeleidingsteam dat goed aankan. Op die manier vinden er al een hele hoop wedstrijden in Nederland plaats. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Clubcompetitie-kalender met nationale klassiekers, daar vindt bijna geen enkele wedstrijd nog plaats met politie-inzet. Die passen dit systeem allemaal al toe. 

Het verschil is nu dat ook de grootste wedstrijden in Nederland dit moeten gaan toepassen. Je noemt de Ster van Zwolle, maar dat gaat ook gelden voor Olympia’s Tour en zelfs de Amstel Gold Race. Zij zullen naar alternatieven moeten kijken.”

Wat als dat in een worst case scenario nu niet lukt, dat de Amstel Gold Race die mogelijkheid niet vindt. Gaat er dan een streep door zo’n wedstrijd voor komend jaar?
“Die keuze ligt altijd bij de organisator. Wij zetten als KNWU nooit zelf een streep door een wedstrijd. De organisator zal al zijn mogelijkheden moeten nagaan. In het voorbeeld van de Amstel is – denk ik – het slechtste scenario dat zij misschien terug zullen moeten naar zo’n corona-editie op de WK-omloop, met de Bemelerberg en de Cauberg. En dan hopen dat het één jaar zo is vanwege de NAVO-top en dat de Amstel daarna gewoon weer politiebegeleiding krijgt. 

Maar voor heel veel koersen is dit wel het signaal dat het anders moet. Denk aan de Ronde van Noord-West Overijssel, de Midden Brabant-Poort Omloop, de Ronde van Limburg, Omloop der Kempen, Veenendaal-Veenendaal, dat soort type-koersen. Voor hen is het zaak om zich nu om te vormen tot een wedstrijd op een omloop. Het idee is dat de politie-inzet de komende jaren – dus ook na 2025 – nog verder zal terugvallen en dat dit een blijvend scenario is.”

Ook geen politie voor de Amstel Gold Race komend jaar – foto: Cor Vos

Met andere woorden: de NAVO-top brengt die transitie nu misschien wel in een gigantische stroomversnelling?
“Nou, dit NAVO-top-jaar is wel echt extreem. Ik verwacht dat we in 2026 weer over meer politie-inzet kunnen beschikken dan dat we dat komend seizoen kunnen doen. Maar we moeten er wel rekening mee houden – die geluiden laat de politie ook al een beetje doorsijpelen – dat die terugtrekkende beweging zich wel door zal zetten. Hoe snel dat gebeurt, daar laten ze nog niets over los. Daar kunnen wij dus ook nog niet op voorsorteren. Maar dat die terugtrekkende beweging vanuit de politie zich sneller doorzet dan wij zouden willen, ja die zorg is er wel. 

Daarom stellen wij in ons persbericht ook dat we zo snel mogelijk aan de slag moeten om die alternatieven mogelijk te maken. Dat kan onder andere door in hele korte tijd zoveel mogelijk van die motorbegeleidingsteams op touw te zetten, dat we die opleiden en certificeren. Dat was al wel een plan, dat zat al in de pijplijn. Maar daar zijn we nu, van zodra dit bericht duidelijk werd, zo snel mogelijk mee begonnen. Om dat te kunnen doen moeten we wel extra mankracht kunnen inzetten. Om die reden hebben we ook aan de ministeries gevraagd om financiering, zodat we ons alternatief versneld kunnen invoeren.”

Voor de beeldvorming: hoe veel van die motorbegeleidingsteams zijn er momenteel in Nederland die dit kunnen en over welke hoeveelheid wedstrijden hebben we het dan die zij kunnen dekken?
“De meest gespecialiseerde club in Nederland die dit momenteel heel goed kan, is het Motorbegeleidingsteam (MBT) uit Assen. Zij hebben in oktober ook dat kunstje met de Betcity Elfstedenrace geflikt. Zij doen dit al meerdere keren per jaar bij wedstrijden op omlopen van vijftien tot twintig kilometer, zoals het Wielerweekend Roden en de Omloop der Zevenheuvelen in Nijmegen. In Zeeland en Zuid-Limburg zitten er ook teams die zulke koersen mogelijk kunnen maken. In totaal zijn dat er zeven. Daar hebben we er alleen simpelweg meer van nodig. Die teams zullen ook in capaciteit per MBT moeten groeien.

Als alle klassiekers van die MBTs willen gebruikmaken, overvraag je de huidige teams. Dat is namelijk een heel intensief traject. Het MBT uit Assen kan maximaal twee tot drie keer per jaar wedstrijden van A naar B begeleiden. Het moet niet zo zijn dat straks veertig organisatoren denken dat zij dat ook wel even gaan doen. We werken er bij de KNWU achter de schermen nu hard aan om die capaciteiten te veranderen.”

Wat voor gevolgen heeft dit dan voor etappekoersen als de ZLM Tour, de Renewi Tour en het Nederlands kampioenschap op de weg?
“Dat is hetzelfde verhaal. De ZLM Tour en het NK zitten in de periode dat de NAVO-top daadwerkelijk plaatsvindt. Voor die twee wedstrijden was het snelst duidelijk dat politie-inzet niet ging lukken. Die organisaties weten al heel lang dat ze het met een motorbegeleidingsteam af moeten kunnen doen. Voor de ZLM Tour betekent dit inderdaad dat je vijf etappes krijgt met lokale ronden. En het NK zal net zoals afgelopen jaar in Arnhem bestaan uit één of meerdere lokale omlopen. Dat scenario zullen we ook voor het NK 2025 moeten vinden. Samen met organisator Courage Events zijn we in een vergevorderde fase over de nieuwe locatie.”

Samenvattend: wat is de boodschap die jij namens de KNWU naar wedstrijdorganisaties wilt afgeven?
“Voor alle koersen die voorheen politiebegeleiding kenden op onze kalender moet dit een heel duidelijk signaal zijn: dit is hét moment om met je wedstrijdparcours over te stappen naar een omloopvariant. Want anders gaat de wedstrijd volgend jaar niet door. De reactie zal straks zijn dat het een vreselijke schande is en dat de KNWU meer had moeten doen aan de lobby voor meer politie-inzet. Het is goed om te vermelden dat we dat de afgelopen maanden ook maximaal hebben gedaan. 

We zijn met drie ministeries en met de hoogste ambtelijke bestuurders in gesprek geweest. Maar voor 2025 is dit wat de realiteit is. Die moeten we onder ogen zien en we zullen ons moeten omvormen komend jaar. Op de achtergrond blijven wij volop lobbyen voor maximale inzet, maar wij moeten nu duidelijkheid verschaffen. We hopen dat zoveel mogelijk organisatoren hun koers op de kalender houden in 2025, zodat we in 2026 met hopelijk meer politiecapaciteit weer kunnen spreken van een reguliere kalender.”

RIDE Magazine
23 Reacties
27-11-2024 15:53
Dan maar alle wedstrijden in België organiseren. Zijn die jongens van de Renewi-tour uiteindelijk toch het slimst geweest.
    27-11-2024 16:32
    Zat er natuurlijk al jaren aan te komen. Een paar jaar geleden kon er zelfs in het puntje van Zeeland geen Renewi tijdrit gehouden worden wegens gebrek aan politiebegeleiding, en aan de andere kant van de grens wel. NAVO top is nu het excuus voor wat al langer de gedachte en deels praktijk is.
27-11-2024 23:44
En Voetbal?? Ging laatst naar de Ziggo voor een Concert. Tegelijkertijd speelde Ajax. Je schrikt je te pleuris hoeveel politie er dan op de been is. En die waren er niet voor de concertgangers. Kan dat niet anders?
    28-11-2024 08:16
    Dat kan absoluut anders.

    Alle wedstrijden standaard zónder uitpubliek, álle, met zelfs verbod die dag op clubkleuren van 'de ander' dragen in een straal van 10K rondom het stadion. Wat paardenverdovingshit in het tapbier en klaar is Kees. Blauwe wijkagent terug op de straat, Henk & Ingrid helemaal happy, wielerkoersen te over.
    28-11-2024 15:14
    Ooohhhhh RV wat doe je toch weer "zogenaamd" lollig.
27-11-2024 15:44
Het wordt mij uit dit verhaal niet duidelijk waarom een MBT maar 2 of 3 van A naar B koersen per jaar zou kunnen begeleiden? Dat klinkt als heel weinig!
    28-11-2024 06:57
    Ik vermoed omdat het (deels) vrijwillig is, en er ook enorm veel tijd aan voorbereiding bij zit. Zou goed zijn om dit te verduidelijken ja.
    28-11-2024 08:06
    Is vrijwilligerswerk.
    Die mensen hebben er ook nog een gewone baan naast.
    Daarnaast doen ze niet alleen wielerwedstrijden begeleiden.
    Maar bv ook truckruns en dergelijke.
27-11-2024 15:58
@platteprijs. Als het op "koers" aankomt, zijn we in België gewoon slimmer en beter. Mogen we ook nog iéts hebben waar we beter in zijn ja ?? :-))
    27-11-2024 16:14
    Kom kom, jullie leggen ook prachtige grindwegen aan
    27-11-2024 18:32
    Grindwegen die minder bulten hebben dan de autosnelwegen.
    28-11-2024 14:32
    Natuurlijk.
    Fierljeppen, trefbal, korfbal...
28-11-2024 09:19
Navo… een bom.., en dan blijkt het om wielerwedstrijden te gaan…
27-11-2024 18:25
Tja, Nederland moet overal met zn bakkes vooraan staan. Het beste kind van de klas. Waarom moet die top zonodig hier en niet ergens anders? Er is hier al een tekort aan blauw op straat en dan kan dit er ook nog wel bij? Straks nog meer agenten met een burnout? Alle snipperdagen van die mensen maar schrappen dan? En wat word er weer gepakt? Juist, de sport. Man man man.
    27-11-2024 20:47
    Rutte moet er op de fiets naartoe kunnen, vermoed ik.
    28-11-2024 06:58
    Overdrijven is ook een vak he.
    28-11-2024 10:13
    Het is een NAVO top, dus elk NAVO land komt een keer aan de beurt om het te organiseren
    28-11-2024 10:41
    Zalig zijn de ...
    28-11-2024 14:38
    Omdat Nederland natuurlijk de chihauwawa is van de VS.
27-11-2024 18:46
Echt alles is kur in dit landje momenteel en ook dit weer.
    28-11-2024 07:03
    Je bent teveel met kunstschaatsen bezig. Waar het hart vol van is...
28-11-2024 08:07
Ik volg wielerkoersen in binnen en buitenland, maar in Nederland rijdt er altijd extreem veel politie mee tov andere landen.
Dus als de regelgeving mbt burgermotards/ Motorbegeleiding er komt zou dat alleen maar gunstig zijn.
28-11-2024 14:36
De Amstel dan maar in Belgisch Limburg laten starten. Dacht aan Genk of Hasselt en dan in Stein de grens over...Belgische motoren en flikken mogen NL grondgebied in. Ik wil de Slingerberg en Hallembaye terug. Finish terug in Maastricht...

Reacties zijn gesloten.