Nathan Van Hooydonck: “Zonder Tadej Pogacar hangt UAE als los zand aan elkaar”
foto: Cor Vos
vrijdag 1 maart 2024 om 17:26

Nathan Van Hooydonck: “Zonder Tadej Pogacar hangt UAE als los zand aan elkaar”

Nathan Van Hooydonck vindt dat UAE Emirates zonder Tadej Pogacar los zand aan elkaar hangt. Dat heeft de voormalige renner verteld in een analyse in Het Nieuwsblad. “Het is allemaal zo warrig bij UAE Emirates”, klinkt het onder meer.

Van Hooydonck blikt in eerste instantie vooruit op de Strade Bianche en noteert twee topfavorieten; Pogacar en Tom Pidcock. “Voor Pogacar mag het dan zijn eerste wedstrijd zijn, ik sluit niet uit dat hij zo mogelijk nog beter zal zijn dan bij zijn seizoenstart de voorbije jaren. Toen zat hij telkens in een lange aanloop naar de Tour. Vandaag gaat hij al in volle opbouw richting Giro zijn. En wij in Vlaanderen, met al onze klassiekers, mogen denken dat dat nog ver weg is, voor een ronderenner zijn twee maanden echt niet veel.”

“Terwijl Pidcock in de Strade het immense voordeel van zijn stuurmanskunst heeft. Vergeleken met de concurrentie kan hij in het eerste deel van de koers enorm veel energie sparen. Die koerst vooraan, hoeft nooit te remmen en weet perfect wat zijn fiets kan en wat de ondergrond met die fiets doet. Hij is zó ‘in control’. Dàt, plus het feit dat we alweer een week verder zijn, gaat het grote verschil zijn met de Omloop waar hij, toegegeven, geen superindruk liet”, analyseert Van Hooydonck.

Harde analyse voor UAE Emirates
De Belg is wel streng voor de ploeg van Pogacar. “Door de terugkeer van Pogacar verwacht ik sowieso een heel ander UAE dan vorige week in de Omloop en Kuurne. Het blijft mij frapperen, hoe zo’n sterke ploeg zonder Pogacar als los zand aan elkaar hangt. Individueel zijn het supersterke renners, maar er lijkt soms zo weinig plan te zijn. Vorige week opnieuw: Wellens mag zijn gang gaan, Politt krijgt zijn kans, die jonge Morgado rijdt er zowat tussen, en van de resterende vier hebben er drie de finish niet gehaald. Het is allemaal zo warrig.”

“Mét Pogacar erbij is dat helemaal anders. UAE gaat straks prominent aanwezig zijn. Dat zal ook de tactiek van de tegenstander bepalen. Wie Pogacar wil kloppen zal zijn ploeg onder druk moeten zetten. Door een mannetje mee te sturen, door de wedstrijd vroeg genoeg open te breken… Dat is toch mijn advies aan Pidcock: laat UAE werken en focus je intussen zelf volledig op Pogacar”, besluit Van Hooydonck.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
33 Reacties
01-03-2024 18:27
Ze beginnen zich daar bij Visma lab stilletjes aan God himself te wanen. Ieder nuchter, weldenkend mens weet dat zoiets niet blijft duren.
    02-03-2024 11:21
    Kijk, dat is pas denken "beyond victory". Na zonneschijn komt regen....
01-03-2024 18:22
Weer die arrogantie
    01-03-2024 21:01
    Welke arrogantie? Hij zegt toch gewoon wat hij opmerkt waar het fout gaat. En benoemd ook meteen wat de kracht van UAE is.
01-03-2024 18:40
Een analist die in dienst is bij een bepaalde ploeg. Wat een analist. Vind Van Hooydonck een arrogante jongen. Althans, zo komt hij over
    01-03-2024 21:42
    klopt erg vermoeiend figuur,
    veel te hoog in de bol
    en het überhaupt ook nooit waargemaakt
    nu dan huilen vanaf de zijlijn in Amsterdam
    kan me leukere dingen voorstellen op aarde

    nederigheid siert de mens
01-03-2024 17:56
"Wellens mag zijn gang gaan, Politt krijgt zijn kans, die jonge Morgado rijdt er zowat tussen, en van de resterende vier hebben er drie de finish niet gehaald. Het is allemaal zo warrig.”

Wellens en Politt zijn toch ook gewoon de renners die een resultaat kunnen rijden? Morgado komt net piepen en toont dat hij het goed kan doen in deze wedstrijden. Dat in de Omloop een Oliveira niet aankomt ( breuk in elleboog), en een Hodeg en Baroncini niet finishen lijkt me nu niets bijzonders aan? In Kuurne geven enkel Staes ( development team) en Hodeg op. Uae heeft gewoon niet de luxe wat een Visma wel heeft in de Vlaamse klassiekers.

Als hij nu het voorbeeld had gegeven wat er in de Uae Tour of Laegueglia was gebeurd had ik hem volkomen begrepen!
    01-03-2024 18:11
    Inderdaad, ik dacht op basis van de kop ook dat het over de UAE Tour ging
    01-03-2024 19:25
    Inderdaad 3 tweede plaatsen in achtereenvolgens Omloop, Kuurne en Samyn. Is toch gewoon sterk want duid op regelmaat en dus geen lucky one shot. Maw de ploeg weet wat ze doet.
01-03-2024 17:56
Dat er vier man de finish niet halen kan natuurlijk ook gewoon juist een teken zijn van een samenhangende ploeg, ze hebben gereden om Wellens en Politt in de wedstrijd terug te brengen. Beetie gelegenheidsargumenten. Als Politt of Wellens had gewonnen ging hij het zeker precies andersom uitleggen ‘wat een ploeggeest dat ze ook als Pogacar niet meedoet een geweldig plan hebben!’
01-03-2024 18:28
Visma is het topteam bij uitstek op dit moment, maar als Nathan in zijn rol als analist serieus wilt blijven genomen worden, gaat hij toch moeten oppassen met dat "alles goed bij Visma, bij de tegenstand alles slecht". Praat bijna enkel maar negatief over andere ploegen.

Los van dat het bij UAE soms echt als los zand aaneen hangt natuurlijk, maar in de Omloop was dat toch niet echt zo.
01-03-2024 19:18
Erg suf, gratuit en wellicht zelfs contraproductief, deze ‘analyse’.
01-03-2024 18:17
Sterkte van de kopman bepaalt toch bij elke ploeg veel? Zonder VDP is het bij Alpecin ook 'los zand', bij SQS idem zonder Evenepoel en zelfs bij Visma kan je wellicht hetzelfde zeggen als Vingegaard of Van Aert niet meedoet.

Het Grote Plan is vaak enkel mogelijk als je er eentje hebt tussenrijden die met overschot zit.
    01-03-2024 18:35
    In de afgelopen Vuelta was er niet eens een klein plan. Almeida wilde niet knechten voor Ayuso en FFB reed een merkwaardige zestiende etappe waar hij achter Vingegaard aan sprong ipv tempo te rijden voor zijn kopman. De groep viel stil en dus had Ayuso reden om boos te zijn wat hij prompt toonde na afloop. Daarnaast was de tijdrit in de Tour niet geweldig voorbereid, die fietswissel blijft een raadsel al drukte daar Pogi juist zijn zin door. In dit seizoen had je de Trofeo Laigueglia en de UAE Tour waar je je afvroeg wat het scenario was dat ze hadden doorgenomen.

    Te vaak krijg je het idee dat men redeneert: We hebben Pogi en dat is voldoende, terwijl bij andere ploegen veel meer de hele selectie wordt betrokken.
01-03-2024 19:48
Niet zo hoog van de toren blazen, Nathan. Dit kan later in het seizoen nog wel eens als een boemerang terug komen. Beperk je tot deze halve open deuren intrappende cliches tot je eigen team Visma Lease a Bike!
Zonder Vingegaard gaat je team ook niet de Tour weer winnen om maar een voorbeeld te geven.
En waarom zou elk team "zo gestroomlijnd" dienen te zijn, laat UAE lekker zand in de ogen strooien van Visma Lease a Bike dit seizoen.
01-03-2024 21:48
[i]edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten[/i]
    01-03-2024 22:26
    Sterke argumentatie, en dit soort bijdrages laten de site echt tot leven komen.
    01-03-2024 22:26
    @Joker die Joker heb je nu verspeeld. Terug naar het begin vakje!
01-03-2024 22:35
Poeh poeh, er hangen tegenwoordig veel Vlamingen rond op wielerflits.
Van Hooijdonck is inderdaad ongeschikt als analist vanwege zijn onneutraliteit. Dat klopt, maar sommige zijn hier welk erg onredelijk negatief over hem.

Ik vind Nathan wel sympathiek, maar ik adviseer hem om geen analysewerk te doen zolang hij onder contract staat bij v-lab. Want na elke analyse zal hij van alle HLN-lezers er van langs krijgen.
    02-03-2024 07:48
    Ligt absoluut niet aan de Vlamingen…en “ de Vlamingen” zijn zeker ook niet negatief (zegt een niet- Vlaming maar ook een niet- Nederlander). Nathan blaast te hoog van de toren ….net als de meeste Visma Lab aanhangers.
01-03-2024 17:34
Die Nathan Van Hooydonck kan meteen in de ploegenwagen.
    01-03-2024 18:43
    Van Ineos…
    01-03-2024 20:54
    Ik was al niet meer mee na de eerste alinea. “Pogacar is beter dan vorig jaar want de Giro is korter bij dan de Tour” Volgens mij was Pogacar vorig jaar toch ook best goed, zoniet topvorm, in Vlaanderen & de Amstel… Lijkt me net dat hij nu net iets minder zal zijn (in het eendagswerk althans) omdat hij daar dit jaar minder op focust & fris wil zijn over 2 maanden alsook over 4 maanden.
    01-03-2024 23:15
    Matxin zegt ook dat-ie dit jaar beter is....
    02-03-2024 09:00
    Het gaat mij vooral om zijn poging tot logica die op niets slaat, of het nu waar is of niet.
01-03-2024 19:19
Uae is gewoon een geldploeg en ze winnen het uci klassement vanwege geld, veel meer wedstrijden te rijden en 30 renners. Het is niet veel.
    02-03-2024 00:20
    Want WF's favoriete wielerploeg Visma is natuurlijk een armoedig overpresterend ploegje zonder geld? Bij elk bericht over budgetten staan die twee ploegen opvallend dichtbij elkaar in budget en vaak zat met exact hetzelfde nummer. Zijn beiden net zo hard geldploegen. Sterker nog, zonder geld haal je dat soort uitslagen niet bij elkaar.

    Voor de selectiegrootte gelden gewoon UCI-regels.
01-03-2024 19:56
Dit is gevoel kreeg ik al helemaal bij van Hooijdonk luisterende naar de podcast waar hij in zat in 't najaar. Snap zijn uitleg en het is fijn dat hij zo lekker op zijn plaats was en is met wat hij heeft meegemaakt... maar mist totaal de overview om echt iets te gaan betekenen. Niemand heeft hier namelijk iets aan, precies de houding van een paar (voormalig) ploegleiders maar soms ook huidig management. Maar benadrukken dat we er zo lekker in zitten en wat er elders aan scheelt. Terwijl de bewijsdrang door uitslagen al afgetekend genoeg is werkt dit averechts.

Ik ben fan maar staat me altijd tegen, of het Hollands is... al zie ik n Wout of Jonas dit niet doen. Zijn altijd de ondersteunende jongens die wat te conpenseren hebben lijkt.
    01-03-2024 23:19
    Nathan is gewoon een Amsterdammer dus die hele reactie verbaast me niks (aldus deze nearby Amsterdammer). Wen er maar rest van de wereld.
    02-03-2024 11:30
    Heb je tegenwoordig ook al ‘nearby Amsterdammers?’ Weer iets wat anders dan import Amsterdammers of inner-A10’ers. Hebben die ook zo’n accent wat ze altijd in van die series proberen?
01-03-2024 18:01
Is een analyse die ik voor een groot stuk deel, vorig jaar in de Vuelta zag je ook het verschil zonder Pogacar. Toen reed iedereen voor zijn eigen BV. Neemt niet weg dat ze juist in de afgelopen semi-klassiekers het maximale eruit wisten te halen. In UAE had je dan weer die merkwaardige inzinking van vooral Vine. Maar los daarvan is Ayuso weer een jaar verder en hopelijk sterker, rijdt Hirschi naar behoren en zie je renners als Christen en Morgado + Del Toro knappe dingen doen.
01-03-2024 18:28
Dat is ook zo bij het huidige en vroegere ineos. En quickstep met of zonder remco is ook een hemelsbreed verschil. Ik begrijp niet wat hij met zo’n uitspraak wil bereiken. Als hij daarmee uae extra wil motiveren, dan is zijn plan wrs gelukt
02-03-2024 11:28
Hardop gelachen om de zure reacties van mensen die uit hun panty klappen omdat een ex-renner van Jumbo iets zegt over wat hem opvalt in de koers. Laat je even lekker kennen

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine