Nathan Van Hooydonck goud waard voor Van Aert: “Ultieme beloning”
foto: Cor Vos
zondag 28 maart 2021 om 16:37

Nathan Van Hooydonck goud waard voor Van Aert: “Ultieme beloning”

Nathan Van Hooydonck was zondag zijn gewicht in goud waard voor Wout van Aert. De Belgische coureur van Jumbo-Visma zat met zijn kopman in de beslissende waaier en hielp hem tot in de sprint. “Dit is echt fantastisch. Hier hebben we hard voor getraind en veel opofferingen voor gedaan. Dan is dit de ultieme beloning”, zegt Van Hooydonck.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Het waren allemaal snelle mannen in de kopgroep, maar ik had volle vertrouwen in Wout en ik heb niet aan hem getwijfeld”, vertelt Van Hooydonck bij Sporza. Ook is hij blij met zijn eigen prestatie, zeker richting de Ronde van Vlaanderen. “Het is mooi dat ik mij nu heb kunnen tonen. Ik ga met veel moraal naar volgende week zondag.”

Al op 180 kilometer van de finish ontsnapten de Jumbo-Visma-renners met hun waaier. “Ik had toen niet de indruk dat we tot de finish gingen rijden, maar het gat liep enkel op. Het was op een gegeven moment twee minuten. We zijn toen gewoon blijven draaien en hebben tempo gereden op de klimmetjes. Dan is het moeilijk om terug te komen. Die eerste groep was een klein beetje te groot, maar na de eerste keer Kemmel draaide het vlotter rond”, legt Van Hooydonck uit.

foto: Cor Vos

‘Ik wilde Wout niet alleen laten na de laatste Kemmelberg’
Zelf had de meesterknecht van Van Aert moeite op de derde keer Kemmelberg. “Wout zei dat ik niet mocht lossen. Ik heb daar toch hard afgezien en had schrik om te lossen, maar ik wilde Wout ook niet alleen laten. Ze maakten het mij niet makkelijk, maar ik wist toen ik terug aangesloten was wel dat we met deze kopgroep naar de finish reden. Ik voelde dat ik explosiviteit tekort kwam op de bergjes, maar ook dat ik goed herstelde en dat ik mijn werk daarna ook kon doen.”

In de sprint van zeven rondde Van Aert het werk van Van Hooydonck vervolgens af. “Wout is echt een klasbak. Na zo’n zware koers is sprinten ook niet meer makkelijk hè?”, zegt hij. In de finale counterde Van Hooydonck ogenschijnlijk makkelijk een demarrage van Stefan Küng. “Ik had tegen Wout gezegd dat ik mij niet meer goed voelde, maar toen zag ik Küng gaan en ging ik zelf zo hard mogelijk rijden. Zo ontnam ik hem ook de moed.”

RIDE Magazine
34 Reacties
Sorteer op:
28 maart 2021 16:43
Uiterst sterke koers gereden, en wat een luxe om ondanks de malheur bij Tom en Mike nóg zo een goede ondersteuning te hebben voor Van Aert :p
28 maart 2021 16:46
Weer een aankoop die goed uitpakt.
28 maart 2021 16:49
Goed gezien van Merijn, zat echt verkeerd bij CCC naar mijn mening en is door zijn tijdrit capaciteiten een jongen die de ploeg nodig had. Vandaag ook beslissend geweest door Sam er af te rijden, Kung te neutraliseren en het tempo strak te houden in de laatste 1,5 kilometer. Gaat hem veel vertrouwen geven. Ook mooi dat hij de Vlaamse pers weerwoord durft te geven.
    28 maart 2021 17:40
    Eén zwaluw maakt geen zomer, maar wat we zagen vandaag moet vertrouwen geven.
28 maart 2021 16:50
Mooi hoe hij Wuyts en alle andere zagers op zijn plek heeft gezet. Vrijdag met de lekke band van Wout altijd achter de feiten aan moeten koersen, maar nu gewoon laten zien dat TJV wel degelijk gewoon goede renners heeft voor deze koersen.

En vrijdag had DQS de touwtjes in handen, nu hebben ze de hele wedstrijd klem gezeten en achter de feiten aangekoerst.

T kan verkeren....
    28 maart 2021 16:59
    Uiteindelijk kon je de klagers geen ongelijk geven. Dit is pas de eerste keer dat we dit van Van Hooydonck zien. Een eenmalige knalprestatie of de geboorte van een topknecht? De tijd zal het moeten uitwijzen.
    28 maart 2021 17:01
    @Michelangelo
    Sluit ik mij bij aan, vooral Stybar en Lampaert moeten zich achter de oren krabben. Wout vertelde na afloop dat hij op de 30e plek zat toen het scheurde en dat betekend automatisch dat de kopmannen van DQS te ver achter de grootste kanshebber zaten. Dat is net zo slecht als het vrijdag goed was.
    28 maart 2021 18:13
    Staat het nu 1-1 tussen DQS en TJV?
    28 maart 2021 18:20
    Niemand is op zijn plek gezet vandaag door Van Hooydonck. Behalve Stefan Küng dan, heel even. Één zwaluw, zomer... gebruik jij al eens... en toch botst je er zelf tegen.
    Eens met Frank V., voor mij bewijst dit eerder het gelijk van de klagers, blijkt dat er toch wel een trigger nodig was om net wat dieper te gaan. Zo kan je je afvragen of het op dezelfde manier gelopen was als men steeds overmatig lovend zou zijn over de ploeg bij TJV.
28 maart 2021 17:31
The Beesquad voor de klassiekers begint zowaar vorm te krijgen met deze prachtige werkbij.
28 maart 2021 18:36
Van Hooydonck verdient nu wel een opfrissing van zijn verhaal. Groot talent bij de jeugd, mogen tekenen bij het grote BMC, weinig progressie gemaakt in die ploeg. Een uitschieter in het BK. Toen BMC ophield te bestaan had hij de ploegen niet voor het uitkiezen. In het zog van Van Avermaet kon hij mee naar CCC. Daar 1 uitschieter in de tijdrit van de Ronde van België en een paar koersen goed in dienst van Van Avermaet.

Dus hij heeft wel talent, het is een mooie renner, maar het kwam er bitter weinig uit. Daarenboven moet hij de naam Van Hooydonck dragen. Dat is behoorlijk wat in Vlaanderen. Ik denk dat dit hem soms gepikeerd uit de hoek doet komen.

Uitschieters. Om noch maar van wisselvalligheid te spreken zouden de prestaties in aantal groter moeten zijn. 2021 tot dusver? Omloop draaide uit op een sprint, De Panne 119de. Vrijdag een gat van 29 seconden niet kunnen dichtrijden. 12 seconden eraf gedaan en hij was op. Op 60km van de meet. Koers gereden. De 2 andere gele knechten kregen er nog wat secondjes af. Uiteindelijk moest de kopman verdorie nog het laatste gat dichten waarop zijn makker Van der Poel de aanval inzette. Later zou die zich beklagen dat hij WVA niet meer bij zich had in de door DQS gedomineerde finale.

Vandaag, Van Hooydonck met een superdag, Eenkhoorn te vroeg uit koers, Roosen idem dito. Volgende zondag is Van Hooydonck niet mee in de laatste 30 km.

Ik moet toch niet uitleggen dat ik als Vlaming Van Hooydonck dolgraag elke koers als vandaag zie rijden en tegen zijn 30 nog tot kopman zie ontwikkelen? Maar daarom kan ik nog wel kritisch zijn op hem en op 'de ploeg'.
    28 maart 2021 19:06
    Je moet natuurlijk wel alles meenemen, punt 1 is dat hij als knecht is gehaald. De plek in de Panne doet er dan niet toe als hij zijn werk heeft gedaan, en dat deed hij want ik zag hem tot diep in de koers Dekker van voren houden. In de Omloop had hij ook wat mechanische problemen dacht ik en in de Strade deed hij ook weer zijn werk waar dat kon. De beslissende aanval zorgde voor geisoleerde kopmannen die het man tegen man moesten uitvechten. In E3 ook volgens Wout zelf beslissend geweest om Wout tot op een drietal tellen terug te brengen en natuurlijk is daarna zijn koers over. En vandaag was het uitstekend. Misschien zit hij er volgende week niet bij in de finale maar in Parijs-Roubaix zou hij weer kunnen meegaan tot diep in koers ongeacht wanneer die plaats vind over twee weken of in het najaar. Dit geeft gewoon een boost aan een kerel als hem.
    28 maart 2021 19:49
    Hij heeft het gewoon heel goed gedaan vandaag en ik heb hem al diverse keren goed werk zien verrichten dit voorjaar. Kritiek op de ondersteuning in de breedte kan ik begrijpen. TJV is bij lange na geen DQS. Maar ze rijden dan ook zonder Teunissen (en Dumoulin) rond. Dat wordt ook wel eens vergeten. Kritiek op Van Hooydonck dit seizoen is onterecht.
    28 maart 2021 19:54
    Ik denk niet dat je moet kijken op hoeveel kilometer een knecht lost, of welke klassering hij haalt. Belangrijker is hoeveel knechten de concurrerende kopmannen nog hebben en welke fysieke en tactische voordelen je op dat moment kan uitbuiten. Ik verwacht volgende week nul knechten die in de laatste 30 kilometer nog van nut zijn.
    28 maart 2021 20:12
    Het is niet "natuurlijk" dat zijn koers dan over is. Het is teleurstellend dat 3 JV knechten geen gat van 29 seconden kunnen dichten op een grote groep 60 km van de meet.

    Hij blonk in de studio van sporza. Ik heb er van genoten. Praat net als z'n oom. Maar hij moet meer dan 3 wedstrijden in het voorjaar goed zijn vooraleer ik een bevestigend eindoordeel vel.
    28 maart 2021 20:36
    Dat verhaal van 2021 zou je ook wel kunnen herschrijven. Wellicht vandaag de eerste dag dat je goed op hem let, maar ik wil je best helpen:

    Omloop was zijn niveau direct goed, daar zat hij aan het eind van de dag bij de betere vooraan op de Bosberg, terwijl hij even daarvoor nog door een valpartij op De Muur van plek tien naar in stilstand achteraan de groep was teruggevallen.

    Strade was hij ook weer goed en ook bij de eerste overwinning van Van Aert van dit seizoen speelt hij een cruciale rol.

    Vervolgens zit hij afgelopen vrijdag na de Taaienberg direct storend in de tweede groep met geslagen renners, toen Van Aert met het kleine elite groepje vooruit was. Gelopen koers op dat moment in principe, aangezien de knechten van AG2R en DSM (enkel Nieuwenhuis zit er nog) geen seconden van dat gat afkrijgen. Dat er nog veel op zat bewijst hij vervolgens door samen met Eenkhoorn (en heel even Roosen) die groep wel terug te brengen na de lekke band van Van Aert. Overigens ook zelf als laatste Van Aert nog lancerend naar de bocht voor het opdraaien van de helling waar de groepen weer samenlopen. Hij weet ondanks die inspanning later ook nog terug te komen om zich op kop te zetten richting de Patersberg.

    Vandaag was zijn eerste finale, in een koers die hem heel erg lag, maar hij is voor wie het wil zien het hele seizoen al een prima knecht voor Van Aert.
    28 maart 2021 20:49
    S.Morgenstern
    Jouw beschrijving van de E3 is zo vaag als wat. Bewust?
    Het hangt ook af waar je de lat legt.
    28 maart 2021 20:51
    Wat is er vaag? Wil best wat dingen verder toelichten.
    28 maart 2021 22:40
    @S.Morgenstern
    "Vervolgens zit hij afgelopen vrijdag na de Taaienberg direct storend in de tweede groep met geslagen renners, toen Van Aert met het kleine elite groepje vooruit was. Gelopen koers op dat moment in principe"

    "Storen" "in een geslagen groep" proberen afdoen als iets 'sterk'. (???) Zinloos

    29 seconden toen op 70km in die koers die dag "een gelopen koers" noemen. (???) Serieus?

    Dit typeert jouw verdedigingen. Je leest zo'n stukje nette taal en gaat er bijna in mee maar dan realiseer je: Dit is gewoon het subtiel omhoog proberen praten van de zaken. Ten bate van 'de ploeg' natuurlijk.
    28 maart 2021 22:54
    Na 2 uur zoeken had ik gehoopt dat je met wat meer zou komen, Sambalbij.
    edit wf: niet doen

    Dit is erg mager.
    28 maart 2021 22:55
    @Panache
    "Ik denk niet dat je moet kijken op hoeveel kilometer een knecht lost, of welke klassering hij haalt. Belangrijker is hoeveel knechten de concurrerende kopmannen nog hebben en welke fysieke en tactische voordelen je op dat moment kan uitbuiten. Ik verwacht volgende week nul knechten die in de laatste 30 kilometer nog van nut zijn."


    Nee, waar de kritiek om gaat is dat Van Aert in een finale, uitgedund tot 10-17 renners meestal geen ploegmaat in de buurt heeft.
    28 maart 2021 22:56
    Vandaag zaten ze op 180km van de finish op een halve minuut. Wanneer de sterkste in koers zijn vertrokken en een halve minuut hebben gepakt op renners die niet mee konden, dan is de koers in de zware koersen in Vlaanderen bijna altijd gelopen. Dan heeft het geen zin om te spreken van 'slechts een half minuutje op nog 70km' alsof het niets is. Die werkelijk ken jij ook, maar komt je nu blijkbaar niet uit.

    Waarom ik het storen in die groep als iets positiefs noem, is omdat het aangaf dat hij (en Eenkhoorn) niet ver zaten na de Taaienberg. Dat toonde direct daar zitten goed aan, want dat kan namelijk niet wanneer je buiten de eerste dertig boven bent gekomen.

    Overigens was dat achter een groepje van negen renners, vier man van DCQS met daar vijf kopmannen bij van andere ploegen. Raadselachtig waarom je dat in een eerdere reactie een grote groep noemde.
    28 maart 2021 23:15
    Onvergelijk. Waaierkoers, andere samenstelling groepen, onvergelijkbaar. Niet aan te beginnen.
    28 maart 2021 23:17
    Hahahaha..
    28 maart 2021 23:21
    Als jij het 'vol rijden' van vrijdag in de E3 wil vergelijken aan vandaag 'vol rijden' in Gent-Wevelgem dan doe je dat maar. Maar het getuigt van bitter weinig respect voor de nuance van de koers.

    Correctie 18 renners (Niet 4 DQSers + 5 kopmannen zoals u beweert) lieten Asgreen wegrijden.
    28 maart 2021 23:26
    Ik stel ze niet gelijk. Vandaag was een uitzonderlijk voorbeeld van iets wat je in Vlaamse koersen in heel veel soorten en maten voorbij ziet komen. Vrijdag was ook zo'n situatie, zoals we die heel vaak hebben gezien, van de sterkste in koers die wegrijden van de rest en elkaar vinden terwijl erachter te weinig vermogen zit om de zaak te herstellen. Dat is iets wat we zo vaak hebben gezien, dat ik alleen maar kan lachen dat je er probeert af te maken met de onvolledige overeenkomst met de situatie van vandaag.

    Nee hoor, ze pikken wat mannen op uit de vroege vlucht, maar wat er weg rijdt na de Taaienberg is een groep van negen met Asgreen, Senechal, Stybar, Lampaert, Van Aert, Van der Poel, Trentin, Matthews en Stuyven.

    Dat was door de samenstelling, de wil om samen te werken en het gebrek aan vermogen bij de ontbrekende ploegen de beslissende slag geweest. Overduidelijk. De ploeg die het volgens jou had dicht kunnen rijden (DSM), zat erachter bijvoorbeeld enkel met Nieuwenhuis om te werken. Dan kom je niet terug op zo'n elite groepje dat goed draait. Goed te zien ook aan het tijdsverschil dat in no-time was opgelopen tot een fikse halve minuut.
    28 maart 2021 23:45
    Voor alle duidelijkheid: De 4 Qsers en 5 kopmannen rijden (zonder van Aert) geleidelijk en niet doldwaas naar de vroege vluchters. De twee groepen komen op 70.5km samen. 5 kilometer verder, op 66.7km laten de 4 DQS mannen, die zich het kopwerk opgedwongen voelen, Asgreen van de kop af wegrijden. Niemand van de 18 reageert.

    Dat. is. hoegenaamd niet. vol rijden. Heb je het?
    28 maart 2021 23:56
    Exact, het groepje van acht (wanneer Van Aert eraf is) is op weg naar de vluchters. De groep erachter reed dus achter een klein elite groepje aan, zonder veel succes, tot Van Aert een lekke band had en zijn knechten hem behoorlijk snel tot op twintig meter brengen. Van Hooydonck was daarbij de grote motor (heb je nu wellicht ook gezien, waar je hem eerder een minimale rol toedeelde). Asgreen gaat er pas vandoor wanneer ze bij DCQS merken dat de groep wordt teruggepakt door het werk van Jumbo.

    Daarvoor deden ze in dat groepje echter uiteraard (iets anders zou oliedom zijn) een serieuze poging om definitief van Van Aert af te komen. Iedereen in die groep! Gouden kans was dat, aangezien Van Aert geen geweldenaars in zijn ploeg heeft en terug viel in een groep waar daarvoor niet genoeg vermogen zat om het groepje kopmannen terug te halen. Zo'n kans wil natuurlijk iedereen in zo'n groepje met beiden handen aanpakken en dat was er ook aan af te zien.
28 maart 2021 18:52
Ik snap die kritiek op ploegen toch zelden hoor. Je kan kritiek geven op een kopman die de slag mist, maar als er ergens 10 man overblijft is het toch de logica zelve dat er van de meeste ploegen maar 1 renner mee is?

Als je op van die wielerspelletjes 10 punten krijgt om 2 renners te kopen, dan kan je voor 6 en 4 punten Greg en Oli kopen of voor 9 en 1 punt Wout en Van Hooydonck. Ik zou wel weten wat ik wil en dat is toch ook een beetje de simpele economische keuze die een ploeg altijd moet maken tenzij ze INEOS heten.

Wat Van Hooydonck betreft: hij reed een hele sterke pre-finale in de Strade en E3 dus voor een knecht van zijn niveau vind ik dit niet de eerste zwaluw...
    28 maart 2021 22:12
    Van Hooydonck deed het vandaag meer dan prima natuurlijk. Én de kritiek op de ondersteuning in de voorjaarsploeg was vaak behoorlijk terecht vind ik. Dit jaar laten ze bij momenten gelukkig zien dat er wat van betekenis voor Wout kan worden gedaan.
28 maart 2021 19:25
Normaal valt hij me nooit op maar vandaag had hij als enige echte knecht voorin een heel belangrijke rol en aandeel in de zege van van Aert.
28 maart 2021 22:55
Begrijp niet hoe een goede ondersteuning in koers X weerlegt dat de ondersteuning in koers Y onvoldoende was. Maar goed, de overwinning van Bol in Parijs-Nice betekende ook retro-actief dat hij plots wél scherp was in de UAE-tour.

En als je bij de vorige koersen zei dat Van Aert te vaak alleen zat in finales, kreeg je altijd als repliek dat kopmannen het alleen moeten doen in finales en ploegmaats daar overschat zijn. Waarna Van Aert het in de eerste de beste finale waar hij nog wél een ploegmaat had, meteen afmaakt, met héél veel dank aan die ploegmaat.

Ik heb het idee dat sommigen toch niet echt goed snappen waarom ze vandaag plots triomfantelijk "Aha! Zie je wel" uitroepen.
28 maart 2021 23:36
Ben het er wel met eens dat de (ijzersterke) koers van Van Hooydonck van vandaag niet meteen representatief is voor de “ondersteuning” die van Aert doorgaans heeft in de kasseiklassiekers. Dit was ook gewoon een heel ander verloop dan in koersen als Harelbeke of Vlaanderen, maar misschien dat Van Hooydonck hier ook wel de kracht kan uithalen om ook volgende week boven zichzelf uit te stijgen.

Anderzijds vind ik dat WvA en MvdP (die in hetzelfde schuitje zitten qua sterkte van de ploeg) als beste renners in die koersen niet per sé ook nog eens de beste ploeg moeten hebben. Zij moeten dan maar sterk/geslepen genoeg zijn om het blok van DCQS (andere teams van die sterkte zijn er toch niet echt) te ontwrichten.

Anders moeten ze maar zelf bij DCQS gaan rijden, i.p.v. met hun volle verstand bij Jumbo of Alpecin te tekenen.... Met dan wel het besef dat als je luitenant voor je het ruime sop heeft gekozen je zelf in de tang zit (cfr. Boonen die in 2008 en 2009 met een stel wonderbenen moet afstoppen voor Devolder).

Reacties zijn gesloten.