Namen en vaste nummers op de shirts? “Herkenbaarheid gaat omhoog”
foto: Cor Vos
woensdag 10 juni 2020 om 21:55

Namen en vaste nummers op de shirts? “Herkenbaarheid gaat omhoog”

Misschien is het je al eens opgevallen. Op de plek waar het rugnummer overheen zit, draagt elke renner van Jumbo-Visma zijn eigen shirtnummer: hun geluksnummer of het nummer van de datum waarop ze getrouwd zijn. Zo heeft George Bennett nummer 7 en Primož Roglič nummer 1.

Deze week laaide de discussie op over of wielrenners, net als voetballers en Formule 1-coureurs, hun namen op hun tenues moeten dragen en vaste nummers moeten krijgen. Aanleiding was een podcast van CyclingTips, waarin dit idee nieuw leven werd ingeblazen. “De wielersport moet supersterren creëren”, stelde de Amerikaanse renner en oprichter van clubteam L39ion, Justin Williams, daarin. “Nummers en namen zouden de eerste dingen zijn die ik zou veranderen.”

Lotto-ballen
Het idee kreeg op social media al snel bijval van de teammanager van Jumbo-Visma, Richard Plugge. Voor hem is het geen nieuws, want zijn ploeg introduceerde al in 2015 persoonlijke shirtnummers. Eerst door Lotto-ballen met geluksnummers, vorig jaar stonden de nummers in de kraag van de shirts en nu op de plek waar de rugnummers zijn vastgepind. Volgens Plugge biedt het idee de fans en de wielersport kansen wat betreft herkenbaarheid.

“Commentatoren krijgen bij elke wedstrijd een andere lijst met namen van renners. En elke ploeg staat op een andere plek. De nummers 1 tot en met 8 zijn de week erna nummers 31 tot 38. Commentatoren moeten elke keer zoeken wie wie is. Bij Chris Froome en Peter Sagan is dat niet heel lastig, maar sommige renners zijn heel moeilijk herkenbaar”, legt hij uit in een interview met het AD. Ook zit er geen samenhang in de toewijzing van de nummers.

Daarnaast denkt Plugge dat met vaste rugnummers de fans tegemoet worden gekomen. “Dylan Groenewegen is Amsterdammer en rijdt bij ons met nummer 14 (waarmee Johan Cruijff furore maakte, red). Woont een fan net als hij ook in Amsterdam, neemt die een shirt met nummer 14. Door hun helm en zonnebril zijn renners moeilijk te herkennen. Die helm gaat nooit meer af en die bril waarschijnlijk ook niet, maar met een vast nummer gaat de herkenbaarheid omhoog.”

Boetes
De renners van Jumbo-Visma rijden weliswaar met eigen nummers op de shirts, maar vooralsnog zijn – volgens de regelgeving van de UCI – de nummers die de organisatie uitreikt leidend. “Bij die organisatoren krijg je niet een-twee-drie voet aan de grond”, zegt Plugge. “Die verkopen de ruimte op rugnummers namelijk weer aan sponsoren. Vandaar dat bijvoorbeeld boetes uitgedeeld worden als rugnummers worden bijgeknipt.”

Hij verbaast zich erover dat de huidige rugnummers, een los blaadje dat is vastgespeld aan het shirt, nog altijd worden gebruikt. “Als het speldje loslaat, wappert dat nummer. Dat is killing voor de prestatie. Met eigen nummers op het shirt zouden de oude rugnummers komen te vervallen. In het wielrennen is in de loop van de geschiedenis veel veranderd en de rugnummers van nu zijn ook achterhaald.”

De ploeg van Plugge rijdt al langer rond met persoonlijke shirtnummers – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
39 Reacties
10-06-2020 22:31
Merchandisinginkomsten moeten groeien, misschien wat minder fel veranderen van designs, de sponsors wat minder prominent aanwezig.
    11-06-2020 10:18
    Inkomsten laten groeien door je sponsoren minder exposure te bieden, een opmerkelijke visie.
    11-06-2020 10:44
    @Panache
    Prominent aanwezig was geen goede woordkeuze. Minder bepalend in het design is beter.
    Een beetje soberder en minder 'all over the place', een beetje eenzijdiger en niet ieder jaar compleet anders,

    zou de herkenbaarheid verhogen.

    Als er daardoor meer ploegmerchandise verkocht wordt, zullen de sponsor net meer exposure ontvangen. Dat is mijn visie. :)
    11-06-2020 10:48
    Dat elk seizoen veranderen van het ontwerp van een tricot bij dezelfde ploeg wordt juist gedaan als verkoopbevorderend doel. Heel veel wielertoeristen willen met een actuele uitdossing er uit zien als een echte wielrenner
    11-06-2020 10:54
    Dat is in het voetbal zo, maar in het wielrennen zie ik dat veel minder. Ik kom vaak een grote GVA fan tegen die de voorbije jaren in BMC outfit reed, helm en al. Nu sinds twee jaar rijdt ie in het oranje van CCC.
    Maar ik zie veel meer mensen met oudere tricots.
    11-06-2020 11:57
    Samlambeej: Ik denk dat je beeld toch wat vertekend is. Ik weet van mensen uit het milieu dat het steeds veranderen van ontwerp een verzoek is van de kledingsponsors en die zouden dat niet verlangen als ze er geen voordeel van hadden. Analoog aan dat de fietsfabrikanten hebben verlangd dat er met schijfremmen gereden moest gaan worden ook al wilden de renners dat zelf niet. Aanvankelijk door een deel van de renners om de schijfremmen op de markt er door te drukken.
10-06-2020 22:38
Van mij hoeft het niet. Dat zoeken en doen is altijd wel leuk of van die verregende koersen waar je door alle zwarte regenjacks nauwelijks benul hebt wie waar rijdt, eigenlijk alleen maar beter om postuur en stijl te leren van renners. Voor zover ik weet nummeren ze altijd vanaf de winnaar van vorig jaar 1 , dan de nummer 2 wiens team met 11 begint, nummer 3 21 etc, dat is mooi respectvol tov de koers waar het uiteindelijk om gaat. Ikzelf heb meer last van de gigantische brillen waarmee ze rijden die zowat het halve hoofd omvatten tegenwoordig.

Voor de minder geoefende kijker is het uiteraard wel handiger om namen en vaste nummers te hebben als handvatten om erin te komen want het is een behoorlijk lastige sport om eenvoudig te doorgronden, wie weet helpt dit.
10-06-2020 22:40
Heeft Gesink nummer 13 al vastgelegd?
10-06-2020 22:42
Ik verwacht en hoop dat dit er nooit door komt. In het wielrennen gaat het denk ik ook niet werken met zoveel potentiële deelnemers uit WT, PCT, CT. Formule 1 en Moto GP zijn lekker overzichtelijk met een handjevol coureurs. Anders krijg je in de Tour nummer 1, 5, 12, 14, 18, 21, 24 en 28 voor Jumbo-Visma en de nummers 1, 3, 7, 14, 19, 21, 24 en 29 voor Lotto-Soudal etc. En dan voor 25 ploegen ofzo. Daar maak je het zowel voor de volger als de leek echt niet makkelijker van. Dan moet je altijd de vertaalslag maken naar van welke ploeg de renner was om te weten wie van de tien renners met nummer 14 het nou was. In plaats van dat je even op de startlijst kijkt wie nummer 133 was.
    11-06-2020 09:53
    Wat, dat zou inderdaad heel onhandig zijn :/. Het lijkt me niet de bedoeling dat een nummer vaker dan 1 keer gebruikt wordt. Het lijkt mij dat het per seizoen bepaald wordt aan de hand van de positie op de UCI ranking.
10-06-2020 22:55
Hoort het opgespelde rugnummer niet ook gewoon een beetje bij de wielercultuur? Elke renner heeft voor elke wedstrijd een nieuw nummer met een eigen verhaal verbonden aan dat nummer. Of is dat een te conservatieve en geromantiseerde gedachte anno 2020? Hehe
    11-06-2020 09:56
    Traditie is een slechte raadgever, het staat namelijk meestal in de weg van innovatie. In een sport als wielrennen mag je wanneer het om marginal gains gaat toch niet zo'n 'traditie' in de weg laten staan van de ontwikkeling? Als het enige argument dat aangedragen wordt het verschil in aërodynamica is, zou dat al genoeg moeten zijn om het idee officieel in overweging te nemen.
10-06-2020 23:02
Onrealiseerbaar. WT teams hebben tot 30 renners in dienst. Slechts 7 of 8 (rondes) renners mogen opgesteld. Dan krijg je zoals Imbatido al schreef rugnummers door elkaar en meerdere keren dezelfde. Komt nog bij dat enkele ploegen quasi dezelfde kleuren gebruiken voor de truien en het wordt chaos. Radio Tour meldt lekke band voor rugnummer 2. Schieten er 15 volgauto's naar voren want 15 ploegen hebben een renner met rugnummer 2. Of valpartij van de nummers 1, 1, 1, 1, 1, 2, 2, 5, 5 en 13. Wie is gevallen ?
    10-06-2020 23:05
    Iedere ploeg een nummer is niet zo moeilijk toch? Valpartij met 1-1, 1-11, 3-18 en 4-20
    11-06-2020 09:39
    Ik zag eerst alleen maar beren op de weg, maar het nummeren van ploegen - persoonlijk nummer is dan een prima oplossing. De ploeg met de winnaar van vorig jaar krijgt nummer 1, ploeg met de tweede persoon krijgt nummer 2, enzovoort. Verhoogt herkenbaarheid, maar zorgt ervoor dat het niet een wirwar van nummers wordt.
10-06-2020 23:16
Als de truitjes wat meer onderscheidend zouden zijn kan je nadenken over de nummers. Beste oplossing voor de nummerwarboel is namelijk nummering zoals bij voetbalteams. Alleen, daar zijn shirts verschillend of te ruilen. Hier kan je van ver het verchil al moeilijk zien tussen Trek en Lotto. Daar ging het ook in die podcast over: ieder team zijn eigen kleur.
Verder nog onbenoemd over TJV: de namen op hun helmen. Man dat helpt zoveel volgers tijdens koers.
10-06-2020 23:27
Namen ja, nummers nee.
Je kunt niet iedere prof een ander nummer geven, en de teams nummeren lijkt me ook niet bepaald handig.
Puur voor de merchandising lijkt me een naam ook genoeg.
10-06-2020 23:32
@imbatido en guy

Ik veronderstel dat er dan een combinatie met de ploegcode op de rugnummers en fietsplaatjes zou komen te staan, bv TJV-14 of DQT-07.
En dan maak je een alfabetische startlijst.

Ik volg de koers al jaren, voor mij is het huidige systeem perfect, maar ik kan me voorstellen dat het voor een nieuw publiek wel handiger is om renners te leren kennen.

Ook voor radio tour en ploegleiders makkelijker trouwens, die weten ook niet altijd direct wie vandaag ook al weer nr 67 droeg, maar zullen een vast nummer snel genoeg kennen.
10-06-2020 23:45
Het is wel echt komkommertijd merk ik. Het huidige systeem is prima. Ergens de naam op het shirt zoals Ineos heeft is wel leuk.
11-06-2020 00:51
Hier zit ik echt al lang op te wachten. Alleen al om commerciële redenen. Maar ook voor de herkenbaarheid is het natuurlijk een groot voordeel. Volgers zullen wel snel door hebben dat Lampaert 'DQS-7' als nummer heeft en Davide Formolo 'UAE-11'.

Daarnaast nog de namen van de renners duidelijk zichtbaar op de rug (achter- en bovenaanzicht), op de bovenkant van de schouders (vooraanzicht) en op de zij (zij-aanzicht) en we zijn vertrokken.
11-06-2020 08:05
Is een wapperende rugnummer écht killing voor de prestatie? Dat zou me toch verbazen...
    11-06-2020 10:26
    Het is een windvanger.
    11-06-2020 12:21
    zeker wel
11-06-2020 08:08
Je kunt ook alle 500 profs een eigen nummer geven, dat ze hun hele carrière behouden....
    11-06-2020 09:59
    Ik denk dat je wel opnieuw mag beginnen tellen.
11-06-2020 08:54
Van mij mag het, dan is het voor elke volger (ook de meer ervaren volgers) makkelijker de renners te herkennen. Als ze dan ook gelijk die akelige zwarte regenjacks bedrukken met hun nummer (TJV-14 enzo) is een koers in de regen ook goed te volgen.
11-06-2020 09:14
Je krijgt dus renner 1 tot 500 ofzo. Dan moet je ook je nummer meenemen naar de volgende ploeg.
En wat te doen met nieuw kommers? Krijgen die een nieuw nummer? Of moeten ze het nummer overnemen van iemand die gestopt is?

Voor mij werkt het huidige systeem gewoon prima. Een verbetering zou zijn als renners hun naam achterop hun shirt of op hun helm hebben staan.
Voor een grote ronde die 3 weken duurd zou je natuurlijk ook het nummer op je shirt laten drukken. Inclusief de sponsoren die erbij horen. Scheelt gedoe met kaartjes opspelden. Oke je hebt dan geen rode en gele rugnummers meer. Of is dat ook op te lossen met vaste bedrukking?
    11-06-2020 10:00
    Hey lijkt me dat ze dat er gewoon op kunnen strijken zoals dat ook met de sponsors op de leiderstrui doen.
11-06-2020 09:53
Ik zit hier niet op te wachten. Opgespeld rugnummer hoort bij het wielrennen wat mij betreft.
    11-06-2020 16:22
    Net zoals je achterwiel omdraaien als je van verzet wil wissen, zelf je band plakken en je frame lassen, bij calamiteiten!
11-06-2020 10:21
Per Team de nummers 1-30 in gebruik nemen is toch geen probleem en heel goed herkenbaar, ook bij een valpartij? De nummer 9 van Ajax en PSV houden we toch elkaar? Het wielrennen moet wel gaan omdenken en inderdaad is de nummer 163 in koers een uitspraak die niet meer zal worden gedaan. Ik ben helemaal voor grote rugnummers en een onderscheidend shirt. Dan graag ook de regenjassen in kleur als we toch bezig zijn.
11-06-2020 10:22
Eerste indruk is: goed plan. 1 t/m 10 zijn logischerwijs niet in gebruik (de titelverdediger gebruikt de 1).

Vanaf 11 kan je doornummeren.
Maar hoe ver wil je gaan? Iedere renner een eigen nummer (dus herkenbaar bij wisselen van ploeg en inzetbaar in iedere koers) gaat leiden tot meer dan 1.000 rugnummers binnen het peloton. Als 20 jarige krijg je een nummer waar je dan 15-20 jaar mee doet.
Een rugnummer per ploeg werkt denk ik niet. Dan heb je bijv. Dumoulin en Mollema met nummer 7 en op het WK kom je al in de knoop. Ook heeft vrijwel ieder land dan een nummer 7 wat het verwarrend maakt.
    11-06-2020 10:36
    Voor het WK gewoon landcode (als het shirt al niet onderscheidend genoeg is) en volgnummers op basis van UCI-ranking. Makkelijker kan niet.

    Ik vind het wel een goed idee. Alleen het verlies van startnummer 1 in een koers valt (licht) te betreuren. Team code met volgnummer, en gewoon opspelden, zodat de sponsor van dat stukje papier in beeld blijft, bovendien nog leuk souvenir voorde fans.
    11-06-2020 12:28
    In radio koers heb je nu nog misverstanden met "rugnummer honderdnegenenzestig" dat de ander "honderdnegendertig" verstaan heegt. Als je daar Deceuninck Quickstep 7 of Ineos 7 van maakt zit je minder snel fout.

    Er eens goed over nadenkend denk ik dat er best wat mogelijk is zonder 500 verschillende nummers die vast staan voor de hele carrière.
11-06-2020 11:23
Is het niet wat om een QR-code, of een bar- code op de shirts te zetten, kun je thuis voor de tv, met je mobiele telefoon de renner scannen, om de gehele doopceel op je telefoon te krijgen, palmares, geboorte datum, huidige ploeg, hartslag, wattage,bloedgoep, eventueel brilsterkte, ect ,ect, wordt de sport wel interactiever van.
    11-06-2020 12:23
    nou nee ik zit niet te wachten om vanuit mijn luie zetel recht te komen om voor de buis te gaan staan met mn telefoon. Naam in wikipedia of PCS, makkelijk zat.
11-06-2020 12:52
Als daardoor meer shirtjes verkocht worden en daarmee de kas van de ploeg gespekt wordt (en zij daardoor minder afhankelijk wordt) is dat toe te juichen. Daartegenover staat dan weer dat op de huidige nummers ook altijd een sponsor staat. Deze is veelvuldig in beeld en zal waarschijnlijk een grote inkomstenbron zijn voor de koersorganisatie. Kortom, struglezzz
11-06-2020 16:07
Op 1 januari krijgt elke renner een nieuw rugnummer, namelijk zijn plaats op de UCI-ranking van het jaar ervoor. Neo's sluiten achteraan aan, alfabetisch.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine