‘Movistar rond met Miguel Ángel López’
De transfer van Miguel Ángel López naar Movistar is rond, dat meldt het Spaanse Zikloland. Twee weken terug deed het gerucht al de ronde, maar nu lijkt de overeenstemming daar. De Colombiaanse klimmer vertrekt na zes jaar bij Astana.
Eerder werd López nog gelinkt aan BORA-hansgrohe en aan AG2R La Mondiale, maar Superman sluit zich volgend jaar aan bij de huidige kopmannen Alejandro Valverde, Enric Mas en Marc Soler. Ook Carlos Verona rijdt in 2021 voor Movistar. De Spaanse ploeg van manager Eusebio Unzué maakte woensdag zijn contractverlenging bekend.
Eerder trok Movistar Iván Garcia (Bahrain McLaren) en Gregor Mühlberger (BORA-hansgrohe) aan voor 2021. Daartegenover staat het vertrek van Jürgen Roelandts, die stopt, en de plotseling vertrokken Carlos Betancur. De Colombiaan maakt volgens de UCI sinds eind augustus geen deel meer uit van de Movistar-selectie.
Edit: na wat research vond ik dit: https://www.velonews.com/news/report-carlos-betancur-missed-flight-from-colombia-back-to-europe/
Nadat ik eerst in september alleen het bericht kon vinden met de titel “Niemand weet waar Carlos Betancur is”. Heb ik nu wat meer.
Betancur gaat weg bij Movistar al dan niet doordat hij dit zelf aan heeft gegeven of dat het niet wordt verlengd dat is niet bekend.
Hij gaat rijden voor een lokaal Colombiaans team, of dat dan Medellin gaat zijn of iets anders op niveau weet ik niet. Kan goed zijn dat hij naar een amateurclub gaat a la Martijn Keizer.
Zelf denk ik dat de reden met zijn familie te maken heeft. Hij zou een ziek familielid hebben, hij heeft al vaker getoond een echte familieman te zijn. Vandaar dat hij ook vaak halve seizoenen niet te vinden was. Uiteraard kan Movistar ook niet zoveel voor hem betekenen als hij zich amper kan laten opstellen.
Bronnen: https://mobile.twitter.com/faustocoppi60/status/1320796131580874758
https://kolarsko.pl/2020/10/27/carlos-betancur-zegna-sie-z-europa/
Echt officieel is het dus niet maar goed er valt verder dus ook niks maar dan ook niks te vinden.
Het was blijkbaar een behoorlijk hallucinante situatie. De fameuze charter vlucht voor Colombiaanse wielrenners naar Madrid kon niet vertrekken omdat ene Carlos Betancur niet aanwezig was. Hij nam de gsm niet op en uiteindelijk is het vliegtuig dan maar zonder hem vertrokken.
Een dag later meldde hij dat hij niet aanwezig kon zijn omwille van familiale omstandigheden, een ziekte of overlijden. In de zomer raakte dan bekend dat hij niet meer onder contract stond bij Movistar.
En vorige week las ik dat hij volgend jaar bij een lokale Colombiaanse ploeg zal fietsen, we moeten hem dus niet in Europa verwachten. Ik vermoed dat de lockdown en vooral de lange periode in Colombia hem heeft doen inzien dat hij zich eigenlijk veel beter op zijn gemak voelt in Colombia dan in Europa.
Hij lijkt wat dat betreft prima op de jonge Luis Leon Sanchez. Hij kon koersen als Parijs-Nice winnen, maar bleek voor een klassementsman toch echt tekort te komen om echt voor de knikkers mee te doen en kwam niet verder dan wat 9e en 10e plaatsen.
Ik zie Soler meer als een type LLS, de aanvaller en man voor koersen van max een dag of 8 dan voor de grote ronden.
Ik vermoed dat ze dit vooral zullen aanvullen met contractverlengingen, Astana is vaak nogal laat daarin. Vinokourov heeft ook bijlange niet zoveel budget als er soms gedacht wordt.
Welke no no's bedoel je dsn, buiten Superman?
Van Astana wordt dit precies al jaren gezegd maar in het vroege voorjaar en de grote rondes staan zij wel bijna altijd garant voor de koers te animeren; soms zelfs op dominante wijze.
Qua renner en manier van koersen wel. En na 2x sorry zeggen zal het wel goed zijn. Soler is een beetje instabiel en onvoorspelbaar, niet helemaal zeker als ronde kopman.
Lopez heeft hem blijkbaar niet gezien. ;)
MAL zit niet in de Acquadro schuur toch? Weet iemand überhaupt hoe het zit met die ruzie met de Unzues?
Wat betreft Soler: volgens mij is hij vooral niet al te snugger. Dat blijkt uit de docu, maar ook uit de interviews na de ritten waarin hij mee zat. Op zich is dat niet zo erg en het zal zich heus wel (nog) een keer uitbetalen, want renners rijden graag met hem door. Van mij mag hij zo blijven koersen als hij tot nu toe doet: rond de 10e-15e plek in het klassement waardoor hij af en toe wat druk kan zetten en ruimte krijgt voor aanvallen.