Movistar-manager komt met opvallend voorstel: “Waarom staan we geen wissels toe ​​in grote rondes?”
Unzué in 2016 - foto: Cor Vos
dinsdag 6 februari 2024 om 09:15

Movistar-manager komt met opvallend voorstel: “Waarom staan we geen wissels toe ​​in grote rondes?”

Eusebio Unzué, sinds jaar en dag teammanager van Movistar, heeft in gesprek met L’Équipe het idee geopperd om een wisselsysteem in te voeren in het wielrennen. Ploegen moeten een renner kunnen vervangen als deze in de eerste week van een grote ronde noodgedwongen af moet stappen, klinkt het.

“Waarom zouden we geen wissels toestaan in grote rondes, als iemand in de eerste week noodgedwongen moet opgeven”, werpt Unzué de vraag op. “Alle ploegen bereiden zich voor met tien à elf renners. Op het laatste moment laten we er dus altijd twee of drie thuis. Heb je dan geen recht op een oplossing, als er iemand uitvalt?”

“Natuurlijk mag je niet wisselen voor technische of tactische redenen”, vervolgt Unzué. “Maar in het voetbal was wisselen jarenlang ook niet toegestaan… Waarom niet proberen, testen? Laten we een stap vooruit zetten en kijken hoe het iedereen bevalt. We hebben verandering nodig.”

“Maak de regels eens wat menselijker”
De 68-jarige teammanager vindt dat er in het wielrennen een gebrek aan menselijkheid is. Als voorbeeld geeft hij ook dat renners na een val vaak kilometerslang door moeten rijden, voordat er bij de finish pas echt onderzoek gedaan wordt naar hun blessures. “Is een val niet reden genoeg om in een ambulance te stappen en de volgende dag te kunnen starten zonder de rit uit te hebben gereden?”, vraagt hij zich af.

Wielrennen is “de meest onbeweeglijke sport die er bestaat”, aldus Unzué. “We blijven dingen doen zoals veertig jaar geleden, toen ik begon. Maak de regels eens wat menselijker. Wees niet zo grof, zo overdreven onmenselijk.”

Enric Mas
Het komt regelmatig voor dat klassementsfavorieten in de eerste week van een grote ronde ten val komen. Unzué weet daar alles van. In de Tour de France van vorig jaar ging zijn kopman Enric Mas al in de openingsrit onderuit, waarna hij de koers moest verlaten met een breuk in zijn schouderblad. Richard Carapaz, de vooruitgeschoven pion van EF Education-EasyPost, reed de eerste etappe in het Baskenland nog uit na een val, maar stapte op dag twee niet meer op. Hij had een breuk opgelopen in zijn knieschijf.

RIDE Magazine
65 Reacties
06-02-2024 10:02
Vlak voor de late tijdrit vliegen we even een top tijdrijder in die zich speciaal heeft kunnen voorbereiden op deze etappe. Deze tijdrijder rijdt dan tegen allerlei moegestreden renners en grote kans dat hij de tijdrit wint. (kopieer deze situatie op de koninginnenrit of specialistische heuvelrit) Dit is gewoon competitievervalsing.
    06-02-2024 10:11
    Sprinters die als wissel worden ingebracht de dag voor de Champs-Élysées om dan de stakkers te verslaan die zich drie weken lang over allerlei bergen heen gesleept hebben.
    06-02-2024 10:15
    Precies Oblomov, moeten we niet willen.
    06-02-2024 10:18
    Hij heeft het wel enkel over de eerste week, maar dan nog blijft het een voordeel als je na bv. 7 etappes een hoentjesfrisse renner kan inbrengen.

    Zo zou je ook een baroudeur die ineens “ziek” is kunnen vervangen door een klimmer eens de eerste bergketen voor de deur staat.
    06-02-2024 10:42
    Je kan natuurlijk ook gewoon de regel instellen dat de ingevlogen renner nooit hoger op de UCI ranking mag staan, of jonger dan 25 moet zijn. Er zijn vast wel voorwaarden aan te koppelen. Ik vind het in principe well een goed idee, hoewel dit waarschijnlijk meer voordeel voor de grote, rijke ploegen betekent.
    06-02-2024 10:46
    je kan ook alleen kunnen toestaan dat renners die door een koersincident uitvallen. En dat alleen in de eerste week.
    En alles wat wordt ingevlogen doet niet meer mee aan het klassement, en kunnen ook bv geen UCI punten meer verdienen.
06-02-2024 09:17
Zo, die is van een keukentrapje gevallen zeker? Tijd voor Alejandro om zijn coup in te zetten.
    06-02-2024 09:40
    Precies wat hij zegt, wielrenner blijft hangen in 40 jaar geleden.

    Waarom zou het niet kunnen?

    Maximaal 3 renners in eerste week als er een medische reden is.
    Doen dan niet meer mee voor het klassement, maar kunnen nog wel rit overwinningen pakken en klassements mannen helpen.
    06-02-2024 10:46
    Het kan niet omdat het competitievervalsing is op allerlei vlakken en de toch al sterkste teams voortrekt.

    Ik kan me het 'oohhh zielig'-gevoel wel voorstellen bij situaties zoals Mas en Carapaz afgelopen editie maar heb gewoon de mening dat dat dan jammer is en je niet ineens met een nieuwe renner aan de start komen mag de dag nadien.

    En hoe sowieso 'medische reden'? Ja, de hele mongolenwaaier die op 28:35 reed was verkouden, vandaar dat er nu 13 nieuwe aan de start staan.
    06-02-2024 11:12
    Je kan een regel instellen dat iemand die door een koerssituatie medisch uitvalt in de eerst week mag vervangen. Diegenen zal dan niet meer meedoen om klassement, en zal geen UCI punten ontvangen mocht hij een rit winnen etc.
    06-02-2024 11:21
    Zit jji ook vast net als de UCI ? Het is allang geen individuele sport meer. Maar een teamsport, dan is een voorstel als dit geen gekke gedachten. Je begint met een team aan de rondes en waarom zou je dan geen wissels toestaan, leg het eens uit. Als de tourarts een renner/ster om gezondheidsredenen uit de ronde haalt, dan is het vervanging om medische redenen, eenvoudig aan te passen in tour reglementen, vind de gedachte niet gek.
    06-02-2024 12:40
    Ik ben er niet meteen voorstander van, maar als we er even verder op doordenken: ook ritzeges zijn felbevochten prijzen waarbij renners die later 'invallen' een oneerlijk voordeel hebben. Wat mij betreft zou het enkel kunnen werken indien de wissels echt volledig buiten competitie gehouden worden, en enkel als pure knechten mogen ingezet worden. En om een onduidelijk beeld bij de aankomst te vermijden, zou ik ze zelfs in elke etappe 5 km voor de streep laten afdraaien.
    Zoals hazen die een stukje van een marathon meelopen, die lopen ook niet mee over de streep.
    06-02-2024 13:05
    Tuurlijk.

    Sterker nog: alle Franse teams zullen een paar rittenjagers achterhouden om die ineens tussen de vermoeiden droppen om hun ronde te redden. Ook gaan er véél meer spurttreinen aanvangen om dan ineens van focus te veranderen, resultaat : on-vei-lig-heieieid!!!!
    07-02-2024 08:30
    @Mocca

    Het probleem is dat renners en ploegen dan blessures gaan veinzen om zo frissere renners in te brengen. Ik ben niet tegen 'wissels', maar doe het dan helemaal zoals bij voetbal. Gewoon onder alle omstandigheden maximaal 3 wissels ofzo.
06-02-2024 11:09
Het merendeel van jullie is Movistar, en de oude Unzue in het bijzonder, regelmatig aan het afzeiken “ …. Dat hij ouderwets is, niet innoveert, dat hij vasthoudt aan tradities en het oude wielrennen personifieert, dat het logisch is dat wielrenners als Matteo Jorgensson naar het zalige Visma vertrekken etc etc.

Nu komt hij met een innovatief voorstel en wordt hij merendeels opnieuw afgezeken. Tuurlijk kleven er onsportieve risico’s aan maar op zijn minst is het voorstel “ studiewaardig”. Maak mij persoonlijk onnoemelijk meer zorgen over de innovatieve ideeën van mr. Plugge…….
    06-02-2024 11:25
    Met andere woorden, als er een innovatief idee wordt geopperd dan moeten we klappen en juichen, enkel omdat het innovatief is. Over de kwaliteit of haalbaarheid mag er niets worden gezegd, ook al is het een stompzinnig idee.
    06-02-2024 11:45
    Tuurlijk mag er over de haalbaarheid etc iets gezegd worden. Maar dat wordt niet gedaan. Het idee wordt meteen neergesabeld, wordt geeneens over nagedacht of het een goed of slecht idee is.

    Meteen van competitie vervalsing, frisse renners, even sprinter voor champs invliegen etc.

    Terwijl daar niet over wordt gesproken. Hij heeft het over eerste week en als er iemand met noodzaak koers moet verlaten.
    06-02-2024 15:43
    Dit zou perfect kunnen indien het een concept is als de Challenge Mallorca. Maar in een etappekoers niet. Kan alleen maar misbruikt worden. Eerste week enkel vlakke ritten? Olav Kooij in de ploeg dus om wat ritten te winnen. Die wordt dan plots onverklaarbaar ziek wanneer week 2 eraan komt met Ventoux en Alpe d'Huez, waar Kuss als vervanger van Kooij plots fris als een hoentje Vingegaard komt helpen een onoverbrugbare kloof te slaan of zelf voor de ritzege gaat.
    Je kan dan zeggen dat andere ploegen die kans ook hebben, maar die hebben het geld niet om zo een sterke kern in de breedte op te stellen, met nog eens een sterke bank. Eventjes een Van der Poel invliegen voor 3 ritten die op zijn lijf geschreven zijn in week 3, terwijl de andere kanshebbers voor die ritten al 15 dagen aan het afzien zijn. Strak plan.
    06-02-2024 17:16
    Ja een innovatief idee. Een innovatief kut idee. Pardon.
06-02-2024 12:03
“We blijven dingen doen zoals veertig jaar geleden"

Lijkt me nu niet echt een sterk argument, laat staan dat het iets negatiefs hoeft te zijn. Dat wielrennen op bepaalde vlakken onveranderd is gebleven, draagt voor mij net mee aan de charme en de heroïek van de sport.
06-02-2024 09:41
Niet aan beginnen te grote kans dat er misbruik van gemaakt gaat worden.
    06-02-2024 09:54
    Stel dat elke ploeg 1 renner op de 1e rustdag en 1 renner op de 2e rustdag kan inbrengen. Is het voordeel (misbruik) dan niet hetzelfde voor iedereen?
    06-02-2024 10:49
    @Groetjes:
    Lijkt me niet, zoals bij alle andere sporten levert dat onevenredig veel meer voordeel op voor de rijkere ploegen dan voor de armere ploegen. Een rijke AK ploeg kan een veel sterkere frisse knecht invliegen dan een armere ploeg die verrassend genoeg ook eens bovenin meedoet. Of als het over een ploeg gaat die focust op ritzeges kunnen ze iedere week een wereldtopper inwisselen die volledig fris aan het vertrek staat en voluit kan gaan omdat hij toch geen rekening hoeft te houden met uitrijden. Dat lijkt me toch geen eerlijke concurrentie.
    06-02-2024 11:25
    Dat rijke teams hier meer voordeel uit kunnen halen klopt, maar dat is geen 'misbruik'. Sowieso hebben rijke teams nu al een voordeel tov de minder rijke teams. Uiteraard moeten de voorwaarden duidelijk zijn, zodat er niet elke dag nieuwe renners worden opgesteld. Maar in principe is het toe te juichen dat een oude team manager veranderingen wil.
    06-02-2024 11:32
    Uiteraard hebben rijke teams nu ook al een voordeel, maar dat betekent niet dat we dat voordeel dan maar groter moeten maken lijkt me.
    06-02-2024 15:22
    Ik wil het ook niet. Het kan inderdaad tot competitievervalsing leiden en een slippery slope. Pech en vallen zijn altijd onderdeel van het wielrennen geweest. Als dat een topper overkomt in een grote ronde, zijn er nog twee andere grote rondes ieder jaar waar hij zich kan waarmaken, plus tientallen kleinere rondes en eendagswedstrijden. Wielrennen is niet een sport als bijvoorbeeld roeien waar je eens in de vier jaar een kans hebt om een naam (min of meer) voor jezelf te maken.
    Slippery slope: Gaan we ook invallers in Parijs- Roubaix toelaten als iemand een lekke band heeft in de laatste 50 km? Ik zou zeggen: Gewoon pech gehad, volgend jaar beter.
06-02-2024 09:41
Hoe bepaal je of iemand noodgedwongen moet afstappen? Dat gaat alleen maar gezeur opleveren.
    06-02-2024 09:45
    Je kan beginnen met als iemand niet verder kan na een valpartij.
    Aan reden van ziekte zou ik niet 123 aan beginnen, daar kan te makkelijk misbruik van gemaakt worden. Maar sleutelbeen na val, denk niet dat iemand dat expres voro z'n plezier gaat doen.
    06-02-2024 10:34
    Simpelste is om ook tactische wissels toe te staan. Als jij om tactische redenen wisselt en je na je wissels iemamd hebt die moet opgeven dan heb je zelf de fout gemaakt door als je wissels te gebruiken voor tactische redenen. Opzich vind ik het idee van wissels wel interessant. Het nadeel is echter dat het vooral de sterkste trams bevoordeeld. De wat kleinere teams kunnen vaak nog wel 8 goede renners in een selectie brwngen, maar hebben daarna geen goede renners meer over. Als voorbeeld Sunweb in 2018. Met Dumoulin, Oomen, Kelderman, Geschke, Kragh Andersen, Matthews zou je een topselectie hebben, maar daarna zou het niet heel denderend zijn. Als je dan kijkt welke renners Visma of UAE nu heeft zouden die 2 selecties van het zelfde kaliber kunnen maken, en dus ook sterkere wissels kunnen inbrengen.
06-02-2024 11:36
Om het gegeven van “frisse renners” te vermijden: Zet 9 renners in voor 8 plaatsen. 4 renners moeten gans de ronde rijden, de andere 5 vullen 4 plekken in waarbij je per rit kan kiezen wie wat doen. Maar alle 5 moeten telkens minstens 3 van de laatste 5 ritten hebben gereden, anders is het een “opgave” en moet het team verder zonder die renner. (maar mag dus wel nog met 8 renners starten aan de etappe, zolang er maar 1 opgave is)
    06-02-2024 12:29
    IPV nee koers vervalsing, frisse renner, kan niet, mag niet etc.
    Wordt hier dus gewoon goed nagedacht over kan het, hoe kan het, zijn er mischien beter oplossingen.

    Weet zelf niet hoe dit in te passen in een ronde van 3 weken, maar het is wel een heel interessant iets om naar te kijken.
    Je gata dan wel echt een onderscheid krijgen tussen grote en kleine ploegen. Waarbij de grote echt puur voor klassement gaan, en de kleine gaan ritoverwinningen, (wat nu toch al wel het geval is) die ze dan mischien wel meer gaan behalen.
    06-02-2024 12:48
    Zo iets inderdaad. Of 10 renners waaruit je 6 keer mag wisselen. Zou best grappig kunnen wezen, maakt de sport veel tactischer, meer een teamsport ook en gaat natuurlijk eindeloos gezever opleveren op wielerforums want 'waarom is hij gewisseld en niet die andere/hij had er nooit uit gemogen' enz. enz.
    Haalt de factor pech gedeeltelijk uit het spelletje (behalve als je kopman valt natuurlijk), dat heeft ook wel wat. En uiteindelijk mogen alleen renners die de 3 weken hebben volgemaakt aanspraak maken op het AK.
    Volgende stap: bij eendagskoersen mag je na 150km een knecht wisselen.
    Ook het idee om gevallen renners de volgende dag de kans te geven weer op te stappen vind ik niet helemaal gek, maar praktisch niet echt haalbaar ben ik bang. Te veel kans op valsspelen. Maar laten we eerlijk wezen, de sport is de afgelopen 100 jaar al behoorlijk veranderd, waarom zou ie dan nu stil moeten blijven staan?
06-02-2024 09:38
Hij heeft wel een puntje… maar dan bv alleen met medische redenen en geen klassementen meer.
06-02-2024 09:58
Tja, dan ga je frissere renners inzetten om te koersen tegen renners die al een resem etappes in de benen hebben. Lijkt mij ook niet echt eerlijk.

Bovendien gaat er dan nog meer macht naar de grote ploegen, want zij kunnen vaak nog extra mannetjes inzetten van gelijkwaardige sterkte. Zo'n UAE of Visma kan gewoon 3 extra renners selecteren die ook perfect Tour-waardig zijn, en sterker dan sommige kopmannen van kleinere ploegen.
    06-02-2024 11:33
    Daarbij was het een tactiek om ploegen uit te roken om voordeel te hebben in de laatste week
06-02-2024 17:29
Echt leuk al die (soms ludieke) reacties maar laten we heea ordenen. Unzue wil enkel bij uitval in de eerste week van een van de 3 grote rondes een renner kunnen inwisselen. Hier kun je prima SMART (smart, measurable, attainable, realistic and time-bound) afspraken over maken. De belangrijkste afspraken: ik zou zeggen de arts van de organisatie valideert of iemand wel of niet verder kan, de wissel is van te voren bekend, de wielrenner die invalt doet niet meer mee voor het AK, etc etc. De uitwerking van dit voorstel moet proportioneel zijn irt het doel Het doel is : je bereid je team 6+ maanden voor op een grote ronde, je wilt niet dat door pech ( v.b. Uitvallen van Más) je team volledig ontmand wordt.
    06-02-2024 20:18
    Ja, te veel mensen hier die hun eigen mening belangrijker vinden dan een artikel eerst lezen, hoe zet je jezelf voor schut........

    Ik zou een voorstander zijn als ze dit als kans aangrijpen om jonge coureurs een kans te geven, coureurs die zich nog moeten bewijzen.
    06-02-2024 20:32
    Wat je zegt ben je zelf, Yske
06-02-2024 09:39
Prima suggesties, alhoewel het lastig is om dit veranderen in het wielrennen (zie reactie hierboven).
06-02-2024 14:03
Nee, gewoon nee. Als je in Parijs komt, heb je elke kilometer gereden, punt.

Verkeerde oplossing voor een echt probleem: teveel valpartijen. Mijn innovatieve voorstel is: schaf die schijfremmen af.
    06-02-2024 15:04
    JAAA! En ploegleiderswagens! Ook weg! Tubes op de rug en zelf plakken. Je eigen frame lassen onderweg in de plaatselijke smidse. En voor je weg demarreert, je achterwiel omdraaien!
06-02-2024 11:27
Als spelelement is het een interessant voorstel, maar in de praktijk zitten er veel haken en ogen aan. Ik denk dat het verschil tussen grote en kleine ploegen er alleen maar groter door zal worden, want het is ook nog eens duur.
    06-02-2024 12:24
    Ik denk dat het wel mee zal vallen.
    De grote ploegen gaan toch voor winst/goed klassement. De kleinere ploegen voor rit overwinningen. als er een knecht uitvalt van een grote pleog, zal die worden vervangen door een andere knecht. Zal voor de strijd tussen grote ploegen niet zoveel uitmaken.
    Valt er iemand uit bij een kleine ploeg, zal die een frisse vervanger krijgen, die mischien net wat meer kan meestrijden om een rit overwinning.
06-02-2024 13:08
Maar...dit gebeurt toch al? De sprinter sparen in voor hem/haar onbelangrijke ritten, de knechten laten afzwaaien en de laatste klim op dooie akkertje laten oprijden.
Je begint met 8 man met als doel dat er 1 op de hoogste trede staat. Dat betekent in engere zin dat je 7 reserves hebt. Wanneer die niet in staat (meer) zijn om op de 1e trede te staan, zet je ze ondersteunend in.
Verschil met het voorstel is dat de reserves bedoeld in het artikel helemaal aan de zijlijn staan en zoals het nu gaat, ze meerijden...
06-02-2024 17:14
Slechtste idee ooit, en ook al eens eerder geopperd. Juist de zware opeenvolging van etappes, de krachten die langzaam afnemen, de uitvallers en het verhaal van drie lange weken buffelen, dat maakt de heroïek van een grote ronde.
06-02-2024 10:53
Ik vermaak me wel met alle creatieve oplossingen hier om tóch maar vervangende renners in te mogen zetten, die er dan voor moeten zorgen dat er niet té goeie ineens in komen.

Het enige waar ik nog voor zou kunnen zijn is dat ze op zo'n maf Mavic fietsje moeten deelnemen, dan ben je binnen no time alsnog van ze af.
    06-02-2024 11:14
    Ik vermaak me wel met het commentaar van nee, niet doen, laten we terug gaan naar vroeger, toen was alles beter.
    06-02-2024 12:27
    @mocca zo kan ik ook alles platlullen.
06-02-2024 11:23
Ik vind het idee van tactische wissel juist wel mooi. Kans dat de beste sprinters tegen elkaar sprinten, de beste tijdrijders tegen elkaar strijden.

Geeft juist ook de armere ploegen de kans om een rit te pakken.

Ik zou nooit het onderscheid tactisch/medisch maken. Dat geeft alleen maar gedoe.
    06-02-2024 12:33
    De beste sprinters tegen elkaar heet de Scheldeprijs... Het idee van een grote ronde is dat je tot op zekere hoogte generalist moet zijn om überhaupt tot sprinten in Parijs of tijdrijden in de 2e/3e week te geraken. W.b.t. het onderscheid maken tussen medisch/tactisch ben ik het 100% met je eens, dat gaat 'm niet worden.
    06-02-2024 13:06
    Ja, en dat moet nog steeds als je maar 1 wissel hebt he. Is niet alsof je elke dag een nieuw team kunt opstellen. Er komt gewoon iets meer flexibiliteit. Misschien komt er inderdaad wel het type pinch-hitter in de sport. Alleen maar geinig.

    En ja je hebt de Scheldeprijs. Ik kijk daar niet perse met plezier naar. Behalve als waaiers.
06-02-2024 12:26
Laat ze gewoon met 10 renners meedoen, waarvan er 8 mogen rijden. Klassement werkt natuurlijk alleen als je de hele ronde rijdt, maar verder zoeken ze het maar uit!

Wat een voer voor discussie zou dat geven! Sprinters die maar voor 1 etappe een hele Tour-voorbereiding meedoen, teams die nog een poppetje achter de hand houden voor een truc speciale, voorbeschouwingen die ineens rekening moeten houden met de opstelling.

Mij lijkt het wel wat, renners die all out gaan omdat ze toch een rustdag gepland hebben de dag erna!
06-02-2024 12:46
Afgezien van de m.i. niet te beantwoorden vraag wat precies nog onder medische noodzaak valt, is de vraag welk probleem hier precies opgelost wordt. Het grote pijnpunt zijn uitvallende kopmannen voor m.n. het AK. Juist dat ga je hiermee niet oplossen. Wat je al vlug wel creëert zijn 'omgekeerde vanderPoeletjes', n.l. ultraspecialisten die op een handig moment fris ingevlogen worden, complementair aan renners die na een glorieuze eerste week uitstappen.
    06-02-2024 13:38
    Die vraag is ook nog niet beantwoord omdat dit helemaal nog geen voorstel is. Hij vraagt zich gewoon af of dit niet zou kunnen. Hij ziet het inderdaad wel zitten.
    Maar als de UCI en ploegen er wel oren naar hebben, dan zullen de voorwaarden van medische noodzaak wel bepaald worden.
06-02-2024 13:31
Dat je niet naar de meet hoeft te rijden na een val vind ik een goed voorstel. Natuurlijk dan niet meer voor AK, maar dat is gewoon gezonder voor renners.
    06-02-2024 20:26
    Dat is natuurlijk niet zo simpel. Ik zie de sprinters al met bosjes vallen tijdens een zware berg rit.
    De ontsnappers die hun dag uit pikken en de dag er voor het zelfde doen om fris aan het vertrek te staan.
06-02-2024 13:51
Scorito in het echie! Leuk! Leuk!
06-02-2024 15:45
Misschien er maar een ploegenklassement van maken dan, haalt er niemand individueel voordeel uit. Elke etappe andere ploeg kunnen opstellen om eind van de week de snelste te zijn.
06-02-2024 16:03
De allergrootste misvatting van dit plan is dat het puur op de poppetjes gericht is. Incidentele kijkers zullen er werkelijk geen touw aan kunnen vastknopen met wissels en de tactiek erachter.
06-02-2024 16:23
Ugh... die neverending drang om te veranderen. En die neverending naïviteit dat elke verandering vooruitgang is. Elke fundamentele vrrandering, groot of klein, zorgt er uiteindelijk voor dat ergens competitievervalsing is ontstaan en dat moet dan weer gereguleerd gaan worden.

Vanaf de allereerste editie van de TdF zijn er valsspelers. En elke aanpassing, verandering en mondialisering heeft er uiteindelijk toe geleid dat het aantal valsspelers is gegroeid, tot zo'n enorm percentage, dat men het valsspelen zelf gaat reguleren. Kapotmanagen is dat naar mijn mening.
Voor echte heroïek en meest eerlijk spel, zou het wielrennen juist meer terug moeten naar het begin, de serieuze basis van de sport. Geef elke renner een gestandaardiseerde fiets met een paar tubes om de schouder en een gps-implantaat, zet ze allemaal op een gestandaardiseerd dieet en laat ze maar weer 2.400 km in 6 dagen tijd buffelen. Een puinzooi? Ongetwijfeld! Maar wel eerlijker en zonder enige twijfel heroïsch.
06-02-2024 16:43
Fantastisch toch ? Sprintkanonnen in de eerste week sturen en dan krijgt hij zeer in zijn rug, een valpartij, niet gezien ? Jammer dat ik naar huis moet. En dan kan de kopman opkomen die last had van het speen zodat hij niet kon starten, maar nu is hij wel fit tegen de bergen eraan komen. Hoe nee ? Beetje menselijk zijn hé ! Maar hij heeft wel het warm water niet uitgevonden. Op Mallorca rij je gewoon de ritjes mee die je wil, en ga je andere dagen wat trainen of rusten. Je zou zulke idioterie niet verwachten van een 68-jarige leidinggevende van zo'n gerenommeerde ploeg.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine