Movistar-baas Eusebio Unzué: “Ik weet dat mijn einde nadert”

maandag 8 november 2021 om 17:48
Movistar-baas Eusebio Unzué: “Ik weet dat mijn einde nadert”

foto: Cor Vos (archief)

Eusebio Unzué wordt volgend jaar 67 jaar, maar weet van geen ophouden als ploegbaas van Movistar. De Spanjaard weet wel dat hij niet lang meer in deze positie zit. “Op dit moment ben ik heel gelukkig en voel ik me goed, maar ik ben me ervan bewust dat mijn einde nadert”, vertelt Unzué aan Diario de Navarra.

“Vroeg of laat zal het moment komen dat ik ermee stop”, gaat hij verder. “Niemand is eeuwig, en daarom werk ik nu door, zodat deze ploeg kan doorgaan en zodat er een Spaans team in de WorldTour actief is.” Sinds 2013, toen het toenmalige Euskaltel-Euskadi ermee stopte, is Movistar de enige Spaanse ploeg op het hoogste niveau.

Unzué ziet onder meer Miguel Ángel López (Astana Qazaqstan) en Marc Soler (UAE Emirates) niet meer terug in 2022. Dat betekent dat Enric Mas en de 41-jarige Alejandro Valverde de kar moeten trekken. “Afgelopen seizoen heeft ons bevestigd dat Mas een wielrenner is die kan vechten in rondes van drie weken. Het is moeilijk om te winnen, maar het is belangrijk om te weten dat we een troef hebben om mee te doen voor het podium”, zegt hij.

Optimistisch
“We gaan ook zien wat er gebeurt met Valverde. In 2021 begon hij weer te winnen en behoorde hij tot de besten. Daarom gaat hij ook nog een jaar door”, aldus Unzué. “Ik ben altijd optimistisch en ik hoop dat we er volgend jaar een beter jaar van kunnen maken, aangezien jonge renners weer ervaring hebben opgedaan. We hebben jongens met kwaliteiten ze die vroeg of laat kunnen tonen. Dat weet ik zeker.”

Onder anderen Gorka Izagirre, Alex Aranburu, Iván Ramiro Sosa, Óscar Rodríguez en Max Kanter behoren in 2022 tot de selectie. Unzué bevestigt dat hij niet alles heeft kunnen doen op de transfermarkt. “Het kan zijn dat we bepaalde renners willen hebben, of dat iemand wil komen, maar we kunnen dat niet altijd betalen. We moeten uitgeven wat we kunnen uitgeven. Maar er zijn coureurs die voor ons onhaalbaar zijn”, weet hij.

Dit artikel delen:

18 Reacties

lescargot 8 november 2021 om 18:01

Movistar, altijd lachen.

0
Jean Dumas 9 november 2021 om 04:45

Als je niet zou lachen na dit artikel, zou je huilen.

0
Michelangelo 8 november 2021 om 18:42

Weet niet of ik daar rouwig om ben. Dit is nog 1 van die ploegleiders van de ouwe stempel, die nooit open kaart heeft gespeeld over het verleden. Terwijl er uit zijn ploegen toch echt wel renners komen die in de categorie “schuldig” of “zeer verdacht” vallen.

Van mij mogen dit soort figuren snel uit de sport verdwijnen. Ik kan er overigens nog wel eentje noemen uit dezelfde categorie…

0
joeri 8 november 2021 om 19:09

Het is zo gemakkelijk om altijd iemand te beschuldigen vanachter je pc. ik walg ervan

0
Turtlehead 8 november 2021 om 22:08

@Michelangelo: zelfde leeftijdscategorie én functie bedoel je? ;)

0
Turtlehead 8 november 2021 om 22:09

@joeri: inderdaad, je hebt gelijk. Unzué is walgelijk (als manager van een wielerploeg, gezien het verleden). En het was voor jou kennelijk erg makkelijk om dat te schrijven, dus ook dat klopt. :)

0
Maillot à Pois 8 november 2021 om 22:42

Inderdaad van de oude stempel en met een aangebrand verleden.
Maar denken jullie dan echt dat de nieuwe generatie managers zoveel zuiverder op de graat is?
Ik ben sceptisch, in elk geval is het zo zwart-wit niet.

0
Jean Dumas 9 november 2021 om 04:49

Eus is exemplarisch voor de wielersport. Als assistent-ploegleider van Echevarri de Tourzeges van Delgado en Indurain begeleid, natuurlijke opvolging na vertrek Echevarri, in het bezit van de licentie als manager dealen met enorme sponsorbedragen. Zo’n positie, in feite een waterhoofd met een hoop geheimen, geef je niet op, en niemand doet er iets aan.

0
Mac-S 8 november 2021 om 19:16

Nog een jaartje volhouden, dan kan Valverde het stokje overnemen.

0
Dahu 8 november 2021 om 19:47

‘Het einde nadert’. Wat kunnen ze lekker dramatisch zijn daaro

0
Cochise 8 november 2021 om 20:33

Zegt hij nu dat het team verdwijnt als hij stopt?

0
Murcia 8 november 2021 om 21:25

Eus stopt alleen met de ploeg als hij tussen zes plankjes ligt. De ploeg is Eus en Eus is de ploeg. In een notendop het grote probleem bij Movistar want daardoor blijft de ploeg op tal van terreinen achter lopen bij de topteams. Werd lange tijd verbloemd door het ongekende succes van alles met een spaans vlaggetje maar die tijd is voorbij en de ploeg probeert voorlopig zonder veel succes het tij te keren.

0
Jean Dumas 9 november 2021 om 04:53

Je ziet het in het aankoopbeleid van dit jaar: goed middenkader vertrekt (Cataldo, Soler, Villella), gevestigde subtoppers keren ervoor terug. Als ze slim waren kochten ze Ayuso en bouwden ze daar een ploeg rond.

0
beppe-saronni 9 november 2021 om 08:19

Ik denk dat Unzué over een jaar of 2 plaats gaat maken voor Valverde. Valverde fietst nog 1 jaar en zal dan onder de hoedde van Unzue ingewerkt worden.

0
ivo001 9 november 2021 om 08:48

Eigenlijk vreemd dat L L Sanchez nooit bij deze ploeg heeft gefietst.

0
Shinzawai 9 november 2021 om 09:18

LL Sanchez heeft vier jaar voor deze ploeg gereden.

0
Polleke 9 november 2021 om 09:23

Toch wel… Caisse D’Epargne was toen sponsor…

0
Romāns Vainšteins 9 november 2021 om 09:33

De mega-hiaten zijn natuurlijk Sastre en Contador, 2 Madrileense tourwinnaars die nooit voor hem gereden hebben.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone