Moscon ging overtraind naar Tour: “Mijn lichaam was uitgeput”
foto: Cor Vos
donderdag 3 oktober 2019 om 09:23

Moscon ging overtraind naar Tour: “Mijn lichaam was uitgeput”

Gianni Moscon heeft zichzelf dit seizoen overtraind. Dat vertelt de Italiaanse renner van Team Ineos tegen La Gazzetta dello Sport. “Mijn lichaam was uitgeput en ik ging moe naar de Tour, toen de ronde nog moest beginnen”, zegt Moscon.

Moscon was een van de kopmannen in het klassieke voorjaar en zou direct daarna de Giro d’Italia rijden. Na een matige voorjaarscampagne werd een streep door de Giro gezet en werd besloten de Tour de France te rijden. “De wil om te veel te doen heeft mij onderuitgehaald. In de winter trainde ik als nooit tevoren. Uren en uren aan gerichte trainingen”, legt Moscon uit.

“Dit voorjaar in Colombia deed ik precies hetzelfde. Ik reed uren en uren, maar kwam terug als een lijk. Ik had niet de tijd om te herstellen, omdat ik nooit eens tien dagen van de fiets kon”, aldus de Italiaan. “Toen de plannen veranderden en ik de Tour ging rijden, was er geen tijd om uit te rusten. Als ik het vooraf wist, dan had ik mij anders voorbereid op de Tour. Nu was mijn lichaam uitgeput en ging ik moe naar de Tour.”

‘Minimaal acht kilo erbij in de Tour’
Ook in de Franse ronde, die weliswaar gewonnen werd door zijn ploeggenoot Egan Bernal, ging het niet goed met Moscon. “Na drie weken voelde ik mij dood. Ik was moe, ik hield vocht vast, ik ging meer eten. Ik groeide als een voetbal”, beschrijft hij. “Ik woog 80 kilo, terwijl ik de koers begon rond de 70 kilo. Minimaal acht kilo erbij. Ik herkende mijzelf niet.”

Na de Tour zette Moscon de fiets wel even aan de kant en koos hij voor een lange opbouw richting het najaar. In de Tour of Britain werd hij zesde en op het WK wielrennen vierde. Met Team Ineos rijdt hij nog enkele Italiaanse najaarskoersen, maar de ogen staan ook al op 2020. “Ik heb in ieder geval geleerd dat bepaalde fouten niet weer gemaakt moeten worden.”

RIDE Magazine
17 Reacties
03-10-2019 09:28
Gebeurt wel veel bij Ineos..
03-10-2019 09:30
8 kilo erbij tijdens 3 weken koers? Hoe wat waar huh?
    03-10-2019 10:59
    Je moet ongeveer 7000 calorieën tot je moet nemen om 1kg aan te komen. Als hij 8kg aangekomen is komt dat neer op 56.000 calorieën. Als je 21 dagen zou koersen moet je 2667 calorieën te veel nemen elke dag. Misschien minder verbrand dan gedacht en zo teveel tot zich genomen?
    03-10-2019 11:34
    Dan zou hij 8 kg in vet zijn aangekomen, maar zoals hij zelf zegt hield hij veel vocht vast. Als je meer eet, houd je ook meer vocht vast. De kilo's die erbij komen zijn dan voor een groot deel vocht. 8 kg vet erbij in 3 weken is onmogelijk.
    03-10-2019 13:25
    Vocht maak hou je gemakkelijk vast maar verlies je ook gemakkelijk. Dat zijn die 3-5kilo die je de eerste week af valt als je alleen maar gezond eet/beweegt.
    03-10-2019 15:00
    Het imago van leugenaar wordt niet bijgeschaafd met zulke onwaarschijnlijke uitspraken.
03-10-2019 09:33
Tja, als je normaal alle bergritten aan het dak imperiaal hangt zal dat best tegenvallen als je na een aantal WK incidenten gewoon zelf moet fietsen als je gelost wordt.
03-10-2019 09:47
hartslag meter defect?
    03-10-2019 11:33
    Weegschaal kapot?
03-10-2019 09:59
Moscon, Kwiato, en eigenlijk ook Thomas die tegen zijn limieten aan loopt. Uiten zij het gewoon duidelijker of is het juist verkeerde teamcultuur dat dit gebeurt?
    03-10-2019 10:35
    Bij van Baarle zal het ook geen 2 jaar meer duren verwacht ik.
    03-10-2019 11:17
    En Boasson Hagen
    03-10-2019 11:49
    En Poels dit jaar ??? Zijn prestaties vallen toch ook best tegen
03-10-2019 10:51
Gewoon een gevolg van de wetenschappelijke werkwijze bij team Ineos.
03-10-2019 11:51
8 kg? Dat zijn al geen marginal gains meer.
03-10-2019 12:52
Ontzettend jammer dat dez hartstikke toffe coureur niet bij Astana of Quick Step rijdt.
03-10-2019 17:09
Opvallend. Ineos beroept zich toch juist op de kracht van het begeleiden van renners, en ze hebben dat ook jaren goed gedaan. Dit klinkt dan toch als een tekort aan toezicht op de trainingsschema's en intensiteit van training gedurende het jaar. Ik had gedacht dat Ineos daar wel beter voor zou waken, en die zaken meet en inzichtelijk maakt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine