Mollema wil zich blijven ontwikkelen als tijdrijder: “In de winter de windtunnel in”

zaterdag 17 september 2022 om 19:01
Mollema wil zich blijven ontwikkelen als tijdrijder: “In de winter de windtunnel in”

Samen met Daan Hoole vertegenwoordigt Bauke Mollema Nederland zondag op het WK tijdrijden in Wollongong. Het afgelopen jaar maakte Mollema meermaals indruk in het werk tegen de klok. Hoe valt zijn ontwikkeling in het tijdrijden te verklaren? In gesprek met het Algemeen Dagblad geeft de routinier uitleg.

Het heeft allereerst te maken met de nieuwe tijdritfiets die sponsor Trek vorig jaar lanceerde, aldus Mollema. “Ik zat er gelijk lekker op, comfortabel. Het kost me minder moeite om in de specifieke tijdrithouding te komen. Dat geeft dan gelijk moraal. Zo van: hier ga ik werk van maken.’’

Écht moeite met zijn houding heeft Mollema nooit gehad, vertelt hij. “Maar hoe beroerder je zit, hoe meer pijn het doet. Als het goed gaat en je boekt resultaten, dan wordt die perceptie ook anders natuurlijk”, doelt de 35-jarige renner op het afzien tijdens een tijdrit. “Ja, ik kan er wel van genieten.”

Ellen van Dijk
Ellen van Dijk, die voor de vrouwenploeg van Trek-Segafredo rijdt, heeft ook een rol in de vooruitgang van Mollema. “Ellen heeft zoveel kennis over aerodynamica. Dat gaat natuurlijk rond in de ploeg. Zij en ook mijn ploeggenoot Mads Pedersen zitten veel in de windtunnel om te testen. Het zijn de proefkonijnen van onze ploeg. Daar profiteer ik ook van.’’

Mollema, die tot eind 2026 bij Trek-Segafredo blijft, wil zich ook na dit seizoen blijven ontwikkelen in het tijdrijden. “In de winter duik ik ook die tunnel in. Andere helmen testen. Kijken of ik mijn hoofd wellicht nog iets anders kan houden om daar wat winst te pakken. Dat harde trappen kon ik altijd al wel. Het laatste jaar heb ik geleerd om mijn energie slimmer te verdelen. Precies weten wannéér je hard moet trappen. Ik ben wel gemotiveerd om daarin nog meer te investeren.”

De tijdritten van Mollema in 2022
Dit seizoen reed Mollema zes keer top-tien in een tijdrit. Naast zijn winst op het NK tijdrijden, werd een keer negende en een keer zesde in een Tourtijdrit. In de slotrittijdrit van de Giro eindigde hij als vierde, een klassering die hij ook behaalde in de afsluitende chronoproef van de Ster van Bessèges. De proloog van de Deutschland Tour leverde onlangs een tweede plek op.

Dit artikel delen:

10 Reacties

De Naaktslak van nigtevecht 17 september 2022 om 19:35

Fanatiek hoor voor zn leeftijd. Mooi om te zien

2
Maillot à Pois 17 september 2022 om 20:01

Inderdaad mooi, maar misschien ook een beetje een gemiste kans dat hij er niet eerder in zijn carrière op die manier in geïnvesteerd heeft.

1
Quincy Adams (aka voorwiel) 17 september 2022 om 21:04

Ik heb het idee dat hij minder inzet op klimmen, waardoor hij net wat meer spiermassa heeft. Net dat beetje meer watts. En wellicht telt het niet-ak rijden mee. Hij houdt dan meer energie over voor de tt’s.

0
El Aguila 17 september 2022 om 19:42

VN grote ronden naar klassiekers en etappes en nu tijdritten. Telkens weer een nieuwe uitdaging

2
KnightBiker 17 september 2022 om 20:07

Stilstand is achteruitgang, maar als je al zolang hetzelfde doet is het lastig te verbeteren, probeer maar weer eens hogere wattages te trappen: een nieuwe discipline lijdt af van het immer kijken naar het zelfde probleem en geeft nieuwe motivatie en inzichten.
hij kan deze skills ook gebruiken om klassementen te rijden in rondes van een week.

1
Quincy Adams (aka voorwiel) 17 september 2022 om 21:04

Goed punt kb. Nog niet zo bekeken…

1
Wheely 17 september 2022 om 20:13

De windtertunnnel in dus en dan klaarstomen voor de Giro!

Heel benieuwd hoe die het komende week gaat doen, succes op de team relay bijna verzekerd.

0
Dr. Freakowitz 17 september 2022 om 23:51

Ooit werd hij in de Tour 105de of zo in deze discipline vanwege de slechte tijdritfietsen van de voorloper van de Jumbo ploeg. Zou materiaal dan zoveel invloed hebben?

0
Jacob Lohof 18 september 2022 om 00:27

Hij mocht toen niets zeggen dat die fiets waardeloos was, was meneer Zeeman niet van gediend. Goed dat hij toen vertrokken is, toch meeste uit zijn carrière gehaalde. Beter als de knechtjes Gesink, Oomen, Kruiswijk etc. En Dumoulin ook verkeerde keuze om naar Jumbo te gaan

0
speervanger 19 september 2022 om 10:34

Zou eerst de ingebouwde metronoom die Mollema in zich heeft even uitzetten, scheelt misschien

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone