Mollema: “Klassement is voorbij, opent kansen voor een ontsnapping”

zaterdag 20 juli 2019 om 19:17
Mollema: “Klassement is voorbij, opent kansen voor een ontsnapping”

foto: Cor Vos

Tot vijfenhalve kilometer van de top van de Tourmalet kon Bauke Mollema mee met de favorieten, maar daarna koos hij ervoor om op zijn eigen tempo naar de finish te rijden. Met een achterstand van drieënhalve minuut kwam hij over de streep. Dat opent kansen voor een ontsnapping.


“De eerste paar kilometer zat ik nog vlak achter het groepje. Ik probeerde nog terug te komen, maar dat zat er niet in. In de laatste kilometers was het beste eraf en heb ik tempo gereden tot de finish. Ik ben op drie minuten gefinisht, daarmee is mijn klassement voorbij”, reageerde Mollema voor de camera van In het Wiel van het AD.

“Dit was een goede test, een lastige bergrit. Ik was niet goed genoeg om de eersten te volgen. Dit opent kansen voor een ontsnapping. Richie (Porte, red) verloor ook tijd, maar is nog wel strijdvaardig om terug te keren in de top-10. Dat wordt ons doel voor de komende bergetappes. Ik sta nu op voldoende achterstand om een keer in de ontsnapping mee te gaan.”

“Dit was pas de eerste echte lange col die we volle bak opreden. Ik voelde het op de Soulor al wel aankomen, want daar zat ik op de limiet. Maar er komen nog een paar mooie bergetappes aan”, aldus de Nederlander van Trek-Segafredo.

Dit artikel delen:

17 Reacties

Wildebert 20 juli 2019 om 19:24

Wat is hij nou. Knecht? Moet hij voor Porte rijden? Begrijp er geen snars van, hoewel altijd een zwak voor Bauke.

RodyTur10 20 juli 2019 om 19:49

‘Gelukkig’ voor Porte is hij zelf ook verre van super, want anders zal hij zich toch afvragen wat hij nou aan Mollema heeft? Die rijdt zichzelf weer het snot voor de ogen, maar een tactisch of strategisch plan is volkomen afwezig.

dikkechaap 20 juli 2019 om 20:16

Opmerkelijk hoe ze het gecommuniceerd hebben, maar Bauke mag duidelijk voor eigen kansen gaan deze tour. Hij heeft eerst geprobeerd een klassement te rijden, maar gaat nu voor een rit. Volgens mij hoopt hij stiekem daarmee toch ook weer wat tijd terug te pakken.

NDI22 20 juli 2019 om 23:10

Porte is toch ook niet super. Ze stonden 15 en 16 vanochtend.

Velominatus 20 juli 2019 om 19:49

Bauke is totaal ongeschikt als knecht.

the student 20 juli 2019 om 20:28

Op t vlakke een prima knecht

ChefSpijker 20 juli 2019 om 23:50

Heb ‘m toch een paar keer Porte naar voren zien sleuren vandaag op de Tourmalet. Maar Porte zakte weer net zo snel terug tot achter in de groep… die is gewoon zelf niet goed genoeg. Kan de mythe ook de prullenbak in dat hij wel een top-AK kan rijden als hij een Tour (bijna) niets tegenkomt.

krypton 20 juli 2019 om 19:51

Dan mag je eerst nog wel een aantal minuten inleveren Bauke…

Apemantus 20 juli 2019 om 19:58

Knecht maar toch stiekem zijn eigen klassement in het achterhoofd.

Ik snap die jongen niet. Hij had al gewoon met deze instelling de tour moeten aanvangen, proberen ergens voor een ritzege te gaan. Maar nee, meneer wil voor z’n zoveelste top tien klassering gaan. Knap als het weer lukt hoor, maar wat koop je er voor als je het al in iedere grote ronde eerder gedaan hebt? Voor de echte klassementsrenners is hij nooit een bedreiging geweest. Ga dan voor een mooie etappe-overwinning. En als het dan niet lukt en je klassement is finaal naar de filistijnen, pech gehad. Maar schijnbaar haalt deze jongen er ontzettend veel voldoening uit om keer op keer top tien klasseringen te rijden.

dumoman 20 juli 2019 om 20:03

Ik ben het met je eens, lijkt zichzelf ook erg te overschatten en niet goed gecommuniceerd tussen ploegleiding en hem wat zijn rol leeg precies is…..

Random wielerliefhebber. 20 juli 2019 om 20:39

Trek laat iedereen zijn eigen plan trekken.

Ciccone doet ook z’n eigen ding en Stuyven.

Sunrider 20 juli 2019 om 22:10

Heeft uiteraard de Giro in de benen en de voorbereiding op de Tour was nu ook niet bepaald top.

NDI22 20 juli 2019 om 23:12

Staat nog niet ver genoeg om voor een etappe te mogen gaan denk ik. Het is 4-5 minuten op jongens in de top 10, die gaan Mollema geen minuten cadaeau geven.

rogerilli 21 juli 2019 om 01:38

dat Bauke eens lekker voor Kruijswyck gaat knechten! er komt nog een WK aan voor wederdienst

Max01 21 juli 2019 om 08:17

Ik weet niet of je Bauke Steven er af zag sprinten op la Planche de belle filles? En de reactie van Steven op Trek (Mollema)

Steven zal moeten aanvallen, dat zeker, maar hier gaat niks geknecht worden

coenj 21 juli 2019 om 08:28

We kunnen inderdaad eindelijk concluderen dat Porte geen grand tour winnaar wordt. Toch altijd overschat. Bauke doet het naar behoren hij vindt een klassement zelf denk ik belangrijker dan een etappe zege.

Tijmuh 21 juli 2019 om 11:44

Porte was een paar jaar geleden op goede dagen wellicht de beste klimmer van het hele veld. Deed niet onder voor Froome zelfs, maar hij wisselde dat wel af met mindere dagen.