Mollema houdt stand: “Het ging beter dan de afgelopen etappes”

dinsdag 28 mei 2019 om 18:36

Bauke Mollema wist stand te houden in de zestiende etappe van de Giro d’Italia. Sterker nog: de kopman van Trek-Segafredo wipt zelfs over Rafal Majka in het klassement. “Het was beter dan de afgelopen bergetappes”, zo vertelt Mollema voor de camera van WielerFlits.


Mollema kwam uiteindelijk samen met Primož Roglič en Simon Yates over de streep, op 1:22 van rozetruidrager Richard Carapaz, Vincenzo Nibali en Mikel Landa. “Ik kon in principe goed mee op de Mortirolo, maar op een gegeven moment moest Roglič een gaatje laten. Hierdoor kwam ik ook op een gat.”

“Ik bleef vervolgens een tijdje hangen op de groep met Landa en Carapaz, maar daarna liepen ze toch uit. In de afdaling reden we hard met Roglič en Yates, waardoor we dichter kwamen. In de laatste vijftien kilometer kwamen we er echter niet meer bij. We moesten dan ook de schade beperken.”

Mollema verloor dan wel tijd op Carapaz en co, de Nederlander stijgt wel naar de vijfde plaats in het klassement. Zijn achterstand op nummer drie Roglič bedraagt nu bijna drie minuten. Is het podium nog mogelijk? “Het gat is wel erg groot naar plaats drie en vier. Dan moeten Landa en Roglič wel een slechte dag hebben”, is hij eerlijk.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

22 Reacties

KennyKlimmen 28 mei 2019 om 18:41

carapaz of rolgic kunnen nog wel instorten zaterdag. Maar ja, dat kan Bauke ook natuurlijk…

platteprijs 28 mei 2019 om 18:53

Chapeau Bauke, dit had ik niet meer verwacht!

Javier 28 mei 2019 om 19:10

Helemaal mee eens, ook ik had Mollema allang afgeschreven. Vind het onwijs knap wat hij hier laat zien. Top 5 plek zou een fantastische prestatie zijn.

Alexander 29 mei 2019 om 09:42

Ook ik sluit mij hier helemaal bij aan. Super knap dit. Ik had het niet meer van hem verwacht.

Gids03 28 mei 2019 om 18:59

Toppertje bauke

Random wielerliefhebber. 28 mei 2019 om 19:04

Maakt niet uit wat er gebeurt, Mollema staat er gewoon, wat een held.

assen 28 mei 2019 om 19:25

Als hij dit volhoudt gaat hij voor de 6e (!) keer in de top 10 rijden van een grote ronde.
Daarmee zou hij Gesink voorbij gaan (5 keer) en zou hij op gelijke hoogte komen met Kruijswijk, alleen heeft Mollema twee etappes gewonnen en Kruijswijk nul.

Als hij dit volhoudt dan wordt Mollema NA Dumoulin de beste Nederlandse ronderenner van dit milennium. :-)

KnightBiker 28 mei 2019 om 19:42

Ja, jammer dat die uitschieter van een keer Het podium halen er niet meer In lijkt te zitten… vandaag echter zag Het een keer the goed uit.

RodyTur10 28 mei 2019 om 20:21

Nou nee, ik vind Kruijswijk de betere ronderenner. Bovendien is het maar net waar je de lat legt. Kruijswijk heeft de meeste top 5 klasseringen. Gesink heeft de meeste top 7 klasseringen en dus Mollema straks de meeste top 10 klasseringen.

Maar Kruijswijk heeft bijna een Grote Ronde gewonnen. Gesink heeft er ook aan geroken, maar Mollema heeft nooit een serieuze kans gehad op eindwinst. Dat telt zwaar vind ik.

Van deze drie renners heeft Mollema alles bij elkaar wel het meest uit zijn carrière gehaald en dat is voor zowel Gesink (pech, zware blessures, klimvermogen verloren) als Kruijswijk (val met eindzege in zicht) heel spijtig. Mijn volgorde van beste ronderenners:

1. Dumoulin
2. Kruijswijk
3. Mollema
4. Gesink

Merlinappa 28 mei 2019 om 19:38

Mollema is een held, en in topvorm.

KnightBiker 28 mei 2019 om 19:44

Mollema maakt terecht een punt van de motoren, op een gegeven moment was Het voor De Nibali groupetto chaos, en ze reden Ook behoorlijk In Het zog, waar De Roglic groep dat niet kon.

chasse patat 28 mei 2019 om 20:14

Toen de groep van Nibali ging rijden liepen ze in no-time uit van 45s naar op de finish 1.33 terwijl de groep Mollema-Roglic-Yates ook vol door reed. Dat camerabeeld van achter naar voren zei genoeg. 4 Motoren maar liefst in de buurt waarvan 2 zeker binnen 10 meter. Terecht dat de UCI nu ingrijpt! Dat is alleen gebeurd omdat Bauke er over is begonnen. Chapeau Bauke! Een echte patron voor de professionele wielersport!

jooprioolpijp 28 mei 2019 om 20:29

Hij oogt nog fris! Denk niet dat die deze ronde een inzinking gaat krijgen.

VerstandOpNul 28 mei 2019 om 20:32

Als je hem niet meer verwacht, komt hij toch weer voorbij harken..

Tuubke 28 mei 2019 om 21:44

Na zo’n dag als vandaag kan er zomaar een favoriet met een koutje kampen en morgen finaal door het ijs zakken. Hopen dat het niet Bauke is.
Over Bauke gesproken: het is eigenlijk wel een etappe voor hem. Niet al te lange of supersteile beklimmingen. Hm, misschien geeft ik hem wel een sterretje of twee.

Bollentrui 28 mei 2019 om 21:55

Trots op Mollema. Je voelt de pijn met die karakteristieke stijl van hem. We uitte voornamelijk kritiek omdat we diep van binnen hopen dat hij boven zich uit stijgt en podium pakt. En ik sluit niks uit deze giro ☝

Covadonga 28 mei 2019 om 22:33

Hmm, Mollema houdt stand. En Roglic verliest minuten. Ze eindigen vandaag in dezelfde groep.

Wheely 29 mei 2019 om 08:48

Dat kan dus met wielrennen. Mollema doet goede zaken voor zijn klassement en Roglič doet slechte zaken.

De_Vlieger 29 mei 2019 om 09:05

Precies wat ik dacht. Alles is relatief blijkbaar.

Mystery Rider 29 mei 2019 om 10:11

Roglic mag blij zijn dat Yates, Nieve en Bauke de achtervolging op zich nemen, heb hem geen enkele keer op de kop gezien. Stel je voor dat hij niet met dit groepje over de Mortirolo geraakt, komt hij bij Sivakov terecht en dan was het over en uit met nog eens 45 seconden extra aan de broek!

xistnc 29 mei 2019 om 10:29

Stel je voor dat hij net iets voor dit groepje over de top van de Mortirolo was gekomen. Dan was hij in de afdaling gewoon weer naar Nibali/Carapaz en vervolgens ook naar Lopez/Bilbao toe gereden.

Latok 29 mei 2019 om 14:02

Bij ons thuis heet Bauke liefkozend Fernando. Geweldig zoals hij kan stoempen :)