Mohoric niet eens met rennersstaking: “Respect hebben voor de organisatie”
Matej Mohoric was het na afloop van de door hem gewonnen slotrit in de Renewi Tour niet helemaal eens met de rennersstaking. De Sloveen vond vooral de timing van de staking vervelend: “Zoiets moet je voor de etappe laten weten. Tijden de rit kun je niet veel meer bewerkstelligen. We moeten de organisatie respecteren.”
Door de staking werden echter wel alle bonifcatieseconden weggenomen en de klassementstijden op vijf kilometer van de finish opgenomen. “Het is wat het is”, gaat Mohoric verder. “Dit was de belangrijkste dag voor het klassement, maar helaas waren de boni’s weg en eindig ik op dezelfde plek in het klassement als waar ik stond. Een ritzege blijft wel altijd mooi.”
Overigens wil de coureur wel benadrukken dat hij voor een veiligere sport is. Mohoric denkt dat dat via de UCI bereikt moet worden. “Van de UCI hebben we gewoon duidelijkere regelgeving nodig omtrent veiligheid”, aldus de renner van Bahrain Victorious.
Eensgezindheid bij andere renners
Andere coureurs waren het na afloop wel eens met de staking. Zo zei Mike Teunissen: “Ze hebben er wel een handje van hier om het gevaar op te zoeken. Vaak worden heel smalle paadjes afgewisseld met heel brede wegen. Het is wachten tot het misgaat. Als we vandaag niet hadden gestaakt, was het weer hetzelfde geweest”, zei hij onder meer.
Ook Yves Lampaert juichte de staking toe: “Het was heel smal en ik denk dat we er goed aan gedaan hebben om de tijd te neutraliseren voor de smalle passage. Zowel de organisatie als de renners zijn daar de winnaar bij.”
Smalle wegen waren gisteren kennelijk onderdeel van het probleem. En vervolgens staan precies op zo'n smalle strook verzorgers met bidons midden op de weg. Hoe dan?
Ik herken me niet in deze punten.
De weg was overal afgezet met seingevers of politie (Zelfs de kleine zijwegen zoals op het plateau bovenop de slingerberg en de Cote de Wonck.
Auto's heb ik amper zien staan op het parcours (wel in de parkeervakken, aan de zijkant van de weg). Dat omwonenden niet weten dat er een koers is kan de organisatie niet verweten worden. Er is genoeg reclame gemaakt voor deze koers op TV/internet.
En op de site van de gemeentes die aangedaan werden stond gewoon alle info welk straten en wegen korte of langere tijd afgesloten worden. Het is voor een organisatie ondoenlijk om langs alle huizen/bedrijven langs het parcours een briefje in de bus te doen
Maar bij deze koers (maar bv ook een ZLM tour) is er een route/parcours van 700+Km.
Dan kun je onmogelijk overal een briefje in de bus doen.
Het liefst wil je dat organisaties zelf hun werk goed doen en een zo veilig mogelijk parcours aanbieden. Vervolgens wil je dat er een commissie is die dit beoordeelt, ruim voorafgaand aan de koers zodat er aanpassingen nodig zijn.
Als dat niet (goed) is gedaan, zijn de ploegen aan zet. Ze bespreken alle etappes voor, inclusief de punten "waar je van voren moet zitten" zoals hele smalle wegen. Ook dan kun je prima aan de bel trekken.
Als ook dat niet gebeurt, zijn de renners zelf aan zet met een staking. Maar dan zijn we eigenlijk al 1-2-3 stations gepasseerd.
het laatste station is natuurlijk de massale valpartij. En daar wil niemand uiteindelijk uitkomen lijkt me.