Mohoric niet eens met rennersstaking: “Respect hebben voor de organisatie”
maandag 28 augustus 2023 om 09:23

Mohoric niet eens met rennersstaking: “Respect hebben voor de organisatie”

Matej Mohoric was het na afloop van de door hem gewonnen slotrit in de Renewi Tour niet helemaal eens met de rennersstaking. De Sloveen vond vooral de timing van de staking vervelend: “Zoiets moet je voor de etappe laten weten. Tijden de rit kun je niet veel meer bewerkstelligen. We moeten de organisatie respecteren.”

Door de staking werden echter wel alle bonifcatieseconden weggenomen en de klassementstijden op vijf kilometer van de finish opgenomen. “Het is wat het is”, gaat Mohoric verder. “Dit was de belangrijkste dag voor het klassement, maar helaas waren de boni’s weg en eindig ik op dezelfde plek in het klassement als waar ik stond. Een ritzege blijft wel altijd mooi.”

Overigens wil de coureur wel benadrukken dat hij voor een veiligere sport is. Mohoric denkt dat dat via de UCI bereikt moet worden. “Van de UCI hebben we gewoon duidelijkere regelgeving nodig omtrent veiligheid”, aldus de renner van Bahrain Victorious.

Eensgezindheid bij andere renners
Andere coureurs waren het na afloop wel eens met de staking. Zo zei Mike Teunissen: “Ze hebben er wel een handje van hier om het gevaar op te zoeken. Vaak worden heel smalle paadjes afgewisseld met heel brede wegen. Het is wachten tot het misgaat. Als we vandaag niet hadden gestaakt, was het weer hetzelfde geweest”, zei hij onder meer.

Ook Yves Lampaert juichte de staking toe: “Het was heel smal en ik denk dat we er goed aan gedaan hebben om de tijd te neutraliseren voor de smalle passage. Zowel de organisatie als de renners zijn daar de winnaar bij.”

RIDE Magazine
10 Reacties
28-08-2023 10:01
Dit is niet het standpunt wat ik gisteren in een video interview met Mohoric zag. Daar zei hij inderdaad ook wel dat hij het jammer en oneerlijk tov de organisatie vond, maar hij zei ook expliciet dat hij de actie van de renners noodzakelijk vond als signaal naar de UCI/regelgevers toe. Ik zou dat dus niet omschrijven als 'niet eens met de rennersstaking'.
28-08-2023 09:51
Ik heb gisteren op meerdere plekken langs het parcours gestaan en het was overduidelijk dat het niet goed geregeld was. Er stonden veel auto's op het parcours, veel omwonenden wisten niet dat er een wedstrijd zou zijn. En er was onvoldoende politie om alle kruispunten af te zetten
28-08-2023 09:41
blijft apart om de koning van de risico's over veiligheid te horen praten
28-08-2023 09:58
Natuurlijk ga je als ploeg niet dit rondje tot op de vierkante millimeter bestuderen en voorbereiden. Veel te grote investering voor veel te klein grut. Volkomen logisch dat je er onderweg pas achterkomt hoe slecht het geregeld is.
28-08-2023 11:54
Zo'n staking helpt bij het onder de aandacht brengen van een probleem, maar het is niet de oplossing. Voor een oplossing is meer nodig dan organisatietje shamen, renners en ploegen moet daarbij ook naar zichzelf kijken.

Smalle wegen waren gisteren kennelijk onderdeel van het probleem. En vervolgens staan precies op zo'n smalle strook verzorgers met bidons midden op de weg. Hoe dan?
28-08-2023 12:51
@bswinkelss Ik heb de wedstrijd gisteren op 9 punten gezien.
Ik herken me niet in deze punten.
De weg was overal afgezet met seingevers of politie (Zelfs de kleine zijwegen zoals op het plateau bovenop de slingerberg en de Cote de Wonck.
Auto's heb ik amper zien staan op het parcours (wel in de parkeervakken, aan de zijkant van de weg). Dat omwonenden niet weten dat er een koers is kan de organisatie niet verweten worden. Er is genoeg reclame gemaakt voor deze koers op TV/internet.
En op de site van de gemeentes die aangedaan werden stond gewoon alle info welk straten en wegen korte of langere tijd afgesloten worden. Het is voor een organisatie ondoenlijk om langs alle huizen/bedrijven langs het parcours een briefje in de bus te doen
    28-08-2023 21:28
    @Sjoerd102 fout, dat briefje bij alle omwonenden is best te doen, sterker nog, als je in NL een koers wilt organiseren wordt dit vaak in de vergunning verplicht gesteld. Is echt niet zo ingewikkeld.
28-08-2023 09:28
En overigens off topic: het blijft voor mij zonde dat Mohoric niet op het WK was. Ik denk niet dat hij uiteindelijk veel had kunnen veranderen aan de uitslag, maar het blijft een mooie renner.
28-08-2023 23:23
@DunJay. Bij een lokale omloop zou dat best kunnen. En is het goed mogelijk dat het daar in de vergunningen staat.

Maar bij deze koers (maar bv ook een ZLM tour) is er een route/parcours van 700+Km.
Dan kun je onmogelijk overal een briefje in de bus doen.
28-08-2023 09:27
Ze hebben allebei gelijk, zowel Mohoric als de stakers.

Het liefst wil je dat organisaties zelf hun werk goed doen en een zo veilig mogelijk parcours aanbieden. Vervolgens wil je dat er een commissie is die dit beoordeelt, ruim voorafgaand aan de koers zodat er aanpassingen nodig zijn.

Als dat niet (goed) is gedaan, zijn de ploegen aan zet. Ze bespreken alle etappes voor, inclusief de punten "waar je van voren moet zitten" zoals hele smalle wegen. Ook dan kun je prima aan de bel trekken.

Als ook dat niet gebeurt, zijn de renners zelf aan zet met een staking. Maar dan zijn we eigenlijk al 1-2-3 stations gepasseerd.

het laatste station is natuurlijk de massale valpartij. En daar wil niemand uiteindelijk uitkomen lijkt me.

Reacties zijn gesloten.