Moet de Waalse Pijl de aankomst op Muur van Hoei veranderen?
foto: Cor Vos (2018)
Youri IJnsen
woensdag 17 april 2024 om 20:20

Moet de Waalse Pijl de aankomst op Muur van Hoei veranderen?

Discussie Woensdag staat de Waalse Pijl op het programma, met de iconische aankomst op de Muur van Hoei. Aanvallen voor de slotklim om te winnen, is in die koers een utopie. Net zoals dat voorheen voor de Cauberg was in de Amstel Gold Race. Die koers hertekende het laatste decennium haar finale en is net als Luik-Bastenaken-Luik (dat óók de finale aanpaste) daardoor veel minder voorspelbaar dan voorheen. Moet de Waalse Pijl dat ook overwegen? Reageer in de comments.

Organisator ASO heeft deze editie geschaafd aan het parcours. De grootste wijzigingen vinden plaats in de eerste helft van de wedstrijd, maar in de finaleomloop (die de renners vier keer doen) laat men de Côte de Cherave links liggen. Dat betekent dat de aanloop naar de Muur van Hoei iets gemakkelijker is dan vorig jaar. “Ik betreur dat echt, want de Cherave maakte de finale dubbelinteressant. Als je niet wilde wachten tot de Muur, lagen daar opties om het verschil te maken. Nu heb je een afdaling over een brede weg richting de voet van de Muur. Dus is de kans nog groter dat de pure klimmers komen bovendrijven en dat een elitegroepje op de Muur bepaalt wie wint of verliest”, stelt Miss Muur van Hoei Anna van der Breggen, zevenvoudig winnares.

Tegenstanders
Om het doorbreken van de Muur van Hoei-traditie beter te kaderen, polste WielerFlits een aantal renners en oud-profs. We beginnen met de tegenstanders. “Veranderen mag, maar waarom?”, vraagt Cofidis-renner Ben Hermans zich af. Hij begint woensdag aan zijn twaalfde Waalse Pijl. “De Muur is iconisch. Ik vond de aankomst van de Amstel op de Cauberg overigens ook beter dan nu, net als dat de Saint-Nicholas gevolgd door Ans in Luik perfect was. Het is toch juist leuk als je koersen kunt winnen op dezelfde aankomsten als dat je idolen vroeger deden?” Karsten Kroon is het met hem eens: “De Muur van Hoei is de enige in zijn soort. En ja, dat is saai. Maar anderzijds ook heel cool. Ik vind dat het zo moet blijven, ik houd ervan als ze niet aan een koers sleutelen.”

Die mening is ook Thomas Dekker toebedeeld. “Ik ben persoonlijk iemand die best wel van nostalgie houdt. De Waalse Pijl is geen monument en staat daardoor net een laagje onder Luik. Ik vind het prima zoals de koers nu is. Als mensen zeggen dat de Muur van Hoei die wedstrijd wat op slot gooit, dan hebben ze daar misschien wel een klein beetje gelijk in. Over het algemeen wint daar de sterkste coureur. Het ligt echt aan de renners, of zij koers maken of niet. Uiteindelijk is dat het belangrijkste. Misschien heb je minder attractieve renners als Wout van Aert, Mathieu van der Poel of Tadej Pogačar aan de start. Maar ook de jongens die nu rijden, zijn steengoede renners. Ik ben een voorstander om het zo te laten. Op een gegeven moment kun je alles wel veranderen.”

Thomas Dekker vecht zich naar plek bij op de Muur van Hoei in 2008, Robert Gesink eindigt een plekje voor hem – foto: Cor Vos

Nog iemand die geen noodzaak in het veranderen van de Waalse Pijl ziet, is Jan Bakelants. “Nee, dat moet voor mij niet. Ik vind de Waalse Pijl en de Muur van Hoei heel goed samengaan. Die klim geeft identiteit aan die koers. Door die vier passages kunnen de toeschouwers de renners ook even zo vaak zien passeren. Uiteraard is deze wedstrijd wel een heel specifieke klimkoers. Maar zolang dat beperkt blijft tot één keer per jaar, dan hoeft dat zeker geen probleem te zijn. De Amstel en Luik deden wel geslaagde make-overs, maar dat was denk ik ook echt wel nodig. Na de Waalse Pijl kreeg je in Luik een beetje van hetzelfde, maar die parcourswijziging heeft wel gezorgd voor een interessanter verloop. Maar in de Waalse Pijl zie ik eigenlijk echt geen reden om hetzelfde te doen.”

Adrie van der Poel zou net omwille van die veranderde finales in de Amstel en Luik juist niets aanpassen aan de Waalse Pijl. “Ik vind dat klimmers in het hedendaagse wielrennen heel, heel sterk bevoordeeld zijn. In de loop der jaren zijn al heel veel koersen veranderd. Als ze ergens in de regio van de laatste vijf kilometer een bergje vonden, moest en zou het daar plots aankomst zijn. Ik ben geen voorstander van dat soort extreme veranderingen. Maar nu de Amstel en Luik – wat nu spannendere wedstrijden zijn – zijn veranderd, vind ik het niet erg dat de Waalse Pijl wél een aankomst bergop heeft. Je moet die renners ook wat bieden. Een Jonas Vingegaard, Sepp Kuss én zelfs Wout van Aert en Mathieu kunnen hier op een goede dag winnen. Maar die komen niet. Dus ligt het ook een beetje aan de ploegen zelf. Al was de Waalse Pijl in het verleden wel mooier, omdat meer renners er een uitslag konden rijden.”

Van der Poel werd tweede in 1981, toen de finish nog in Mons lag en niet op de Muur van Huy – foto: Cor Vos

Voorstanders
Michael Boogerd vindt het lastig om er een oordeel over te vellen, maar staat er wel voor open. “De renners die hier voor de overwinningen koersen, weten wat de formule is om deze koers te winnen. En daardoor valt het koersverloop toch vaak tegen. Maar als je net als in de Amstel de finish twee of drie kilometer ná de Muur van Hoei legt, kan dat de koers wel attractiever maken. Dat zouden ze een keer moeten proberen. Wat ik er nog van weet, is die weg na de afdaling redelijk breed. Er is veel ruimte met weilanden, waardoor het logistiek wel zou moeten lukken. Dan kunnen de topfavorieten niet alle energie eruitgooien op de Muur. Alleen als je ergens anders finisht, haal je wel het karakter uit deze koers. En ik weet niet of dat per se aantrekkelijker is.”

Een verandering zou Steven Rooks wel bekoren. Hij werd in het verleden derde en tweede in de Waalse Pijl. Zijn eerste editie was in 1984, de laatste keer dat de finish níet op de Muur van Hoei lag. “Dat nodigde toch meer uit. Als je nu moet passen, is het afgelopen. Voordat de finish op de Muur kwam te liggen, had je meer strijd in de finales. Er konden zo immers meer renners winnen, want er was nog een mogelijkheid om terug te keren. Als je die finale nu opnieuw zou gebruiken, wint de Waalse Pijl internationaal in aanzien. Nu doen veel ploegen mee omdat het verplicht is, maar die rijden niet om te winnen. Dat kan dan misschien wél. Qua publiek heb je dan ook dubbelop feest: de Muur staat toch wel vol én dan ontvang je ook nog fans aan de finish.”

Rooks (rechts) legt het in 1989 af tegen wijlen Claude Criquelion – foto: Cor Vos

Oud-renner en NOS-analist Stef Clement is ook voorstander en komt zelfs met een concreet plan. “In de laatste plaatselijke ronde zoals ze hem dit jaar rijden, zou je een verkorte route kunnen nemen. In het plaatsje Strée-lez-Huy zou je dan rechts afbuigen naar Vierset-Barse. Dan kom je aan de voet van de Côte d’Ereffe. Als je dan rechts gaat inplaats van rechtdoor de klim op, steek je af naar Hoei. Dat is een rondje van zo’n tien kilometer. En dan leg je de finish in Hoei zelf en niet op de Muur, zodat je die op tien kilometer van de streep de laatste keer doet. Wat mij betreft zou dat de mooiste optie zijn als je iets verandert. Dan kun je kijken of er na de laatste doorkomst op de Muur nog een groepje terugkomt, of dat een solist zijn inspanning volhoudt tot op de streep.”

Zie hieronder de finaleomloop waar Clement op doelt

screenshot: La Flamme Rouge


Wat vind jij van de finale in de Waalse Pijl? Stem op de stelling in de poll en discussieer mee in de reacties!

RIDE Magazine
32 Reacties
17-04-2024 09:48
Het vreemde aan deze situatie is dat een aankomst op de muur en een saaie koers nu bij elkaar lijken te horen, het 1 kan niet zonder de ander. In mijn ogen slaat dit helemaal nergens op. In de Valverde en Alaphilippe jaren was de kans zeer groot dat deze renners de koers gingen winnen. Het rare is dat een compleet peloton dit ook gewoon accepteerde en geen enkele aanval plaatste. Dit terwijl de ploegen in de Waalse Pijl doorgaans best goed gestoffeerd zijn, daarom kreeg Movistar het voor elkaar om de boel te controleren zonder ook maar enige hulp van een andere ploeg. Wanneer echter de andere ploegen hadden ingezien dat winnen onmogelijk was en probeerden te anticiperen was dit voor Movistar schier onmogelijk geweest te controleren.
17-04-2024 08:44
Het is een woensdagmiddagkoers. Lekker thuiskomen na werk, nog even het laatste half uur van de koers zien en niks gemist hebben.
    17-04-2024 08:50
    Beter nog, woensdagnamiddag, pintje in stamcafe, net op tijd voor laatste 10 minuten en nog steeds niks gemist hebben….
17-04-2024 09:28
Gewoon zo houden. Ook de puncheurs verdienen een koers op maat. Dat gedoe dat elke koers tegenwoordig op 50km open moet zijn. Deze koers heeft door de muur een uniek karakter en dat is ook prima
17-04-2024 09:37
Niet iedere koers hoeft hetzelfde te zijn. Waalse Pijl is nu een unieke koers met iconische aankomst. Lekker houden zo!
17-04-2024 10:21
Ik vind de muur als finish prima, maar ze moeten het aantrekkelijker maken om in de finale weg zien te komen, dus geen brede wegen en juist kleinere landweggetjes. Hoef geen 100km koers te zien, maar vind het leuker om de laatste 20/30km te kijken met het idee dat een groepje wegblijft ipv te wachten tot 5 minuten muur van hoei.
    17-04-2024 10:42
    Geen brede wegen en kleinere landweggetjes, maar wat dan wel?
    17-04-2024 11:03
    Dit lijkt mij ook de beste oplossing. Het probleem is niet de finish, het probleem is de aanloop naar de finish.
17-04-2024 09:18
Ik voel vooral veel voor de oproep van AvdB. Zo'n onofficieel WK voor puncheurs heeft ook zijn plek op de agenda nodig, maar wat je dan vooral nog moet doen is de aanloop er naar toe interessanter maken voor misschien nog een vlucht of het net iets moeilijker maken om te organiseren.
    17-04-2024 12:43
    Eens, de finish op de muur moet behouden worden, maar veranderingen onderweg aan de route zijn wel een leuk idee. De Cherave moet er ten eerste weer terug in, want daar had je een minieme kans dat iemand nog iets ging proberen wat lukte en ik zou ook in één van de lokale rondjes de thier de huy verwerken, dan heb je een serieus punt waar de wedstrijd eerder opengebroken kan worden. Ik zou de thier de huy niet in alle rondjes doen, want dan wordt het inderdaad weer te zwaar en krijgen de klimmers een nog gorter voordeel.
17-04-2024 16:46
Vooral zo laten! De aankomst op de Muur is juist wat deze koers speciaal maakt, anders wordt het gewoon de zoveelste 13 in een dozijn koers. Het verlaten van de Alsemberg heeft de Brabantse Pijl in mijn ogen ook geen goed gedaan.

Dat de koers voorspelbaar zou zijn? Ik denk niet dat veel mensen die winnaar van vandaag hadden voorspeld! Maar dan nog: renners maken de koers. Als men echt bang zou zijn voor bepaalde topfavorieten dan maken ze de koers echt wel hard en proberen ze met voorsprong aan de Muur te beginnen. Blijkbaar hadden toch genoeg ploegen vertrouwen in hun kopman om het bijeen te houden. Bovendien is dit een doordeweekse koers, veel mensen moeten gewoon werken en kunnen (als het meezit) nog net de finale meepikken. Wat is er dan mis mee dat het spektakel in het laatste deel zit?
Nee: dit is een mooie formule zou, niets aan veranderen!
17-04-2024 09:07
Gewoon houden zoals het is, het is inderdaad over het algemeen een hele voorspelbare koers, maar daarmee is het dan ook gewoon het officieuze WK-punchen.

1x proberen in de allerbeste positie te komen gecombineerd met net lang genoeg wachten voordat je in de laatste paar honderd meter een vlammend eindschot produceert maakt deze klassieker wat mij betreft uniek in zijn soort en dat mag gewoon zo blijven. Er zijn tegenwoordig genoeg wedstrijden waar het wel loont om op 100 kilometer van de finish al koers te gaan maken.
17-04-2024 09:37
Nee, niet alles moet een finale van 100km hebben. De muur van Huy heeft zijn charme en ik geniet er elk jaar weer van wanneer ze hem opknallen. Neem dat weg, en je neemt de onderscheidende factor van deze koers ook weg.
17-04-2024 09:45
De Pijl mag dan wel een saaie TV koers zijn, het is wel de mooiste om live op de Muur te gaan kijken. Laten zoals hij is dus.
17-04-2024 09:58
Zo laten: dit is de wedstrijd met de zwaarste finaleklim en dus ook iconische winnaars!

En de zeeleeuwen natuurlijk!!!
    17-04-2024 10:44
    ...en een vette kabelbaan!
17-04-2024 10:05
Normaal ben ik iemand die het niet erg vind om een parcours aan te passen om een wedstrijd aantrekkelijker te maken, maar met deze aanpassing ben ik het niet eens. Juist de aankomst op de Muur maakt de Waalse Pijl uniek. Net als de Amstel zal deze wedstrijd er misschien spannender kunnen worden als de laatste muur op 10 kilometer van de finish ligt, maar waarom? Het mooie aan wielrennen is juist dat elke wedstrijd anders is en een eigen uniek parcours heeft. En laten we eerlijk zijn, er is geen andere wedstrijd in het jaar met zo'n unieke punchaankomst als deze en dat maakt de Waalse Pijl de Waalse Pijl. Daar moet je volgens mij niet aankomen
17-04-2024 09:14
De renners maken de koers.
    17-04-2024 09:42
    Precies dat:
    Als je als voltallige peloton GEEN massasprint op de muur wilt, dan wordt het geen massasprint. Maar het is een soort self-fullfilling prophecy geworden: iedere ploeg verwacht een sprint op de muur, en stemmen al hun tactieken af op die sprint op de muur. Om naderhand te zeggen: we hadden gelijk, het werd een sprint op de muur.

    Maar wat nou als 15 ploegen (dus de ploegen zonder een echte topfavoriet) zeggen: het gaat deze keer GEEN sprint op de muur worden? Wordt het dan alsnog een sprint op de muur, of zijn die 15 ploegen in staat om dusdanig anders te koersen dat het inderdaad geen sprint wordt?

    Want soms lijkt het ook wel een beetje op een normale massasprint. Waarbij de ploeg van Coquard mee werkt met de ploegen van Philipsen en Merlier, met de wetenschap dat Coquard nog nooit een dikke sprint heeft gewonnen...
    17-04-2024 20:58
    Ik denk dat het grote probleem is. Het is niet het probleem van de ASO dat de 15+ ploegen zonder topfavorieten weigeren koers te maken en zich gewoon naar de slachtbank laten rijden op de Muur. Het is niet zo dat de rest van het parcours zich niet leent voor aanvallen, het is de rest die weigert.

    Daarnaast is er niks mis met het hebben van zo'n puncheurssprint heuvelop. Zoveel zijn er niet op dit niveau. Ik zie ze liever dan die semi-gegarandeerde normale massaspurts. Zeker nu de AGR er ook nog eens is mee gestopt.
17-04-2024 09:30
Het feit dat deze vraag gesteld wordt betekent wat mij betreft dat dit bij meer mensen leeft.. Een koers van deze status in deze tijd mag best eens tegen het licht gehouden worden om het vermakelijker te maken. De wielrennerij is van oudsher een best wel conservatieve sport. Gelukkig zien we steeds meer technologische veranderingen, waarom dan de parcoursen ook niet eens onder de loep nemen?
17-04-2024 09:30
Een RVV en LBL kan ik uren
17-04-2024 14:44
Topkoers vandaag toch, niet aanpassen dus!
17-04-2024 15:13
Gewoon even HAARP loslaten zodat we elk jaar lokaal dit soort regen hebben *doet aluhoedje snel weer opzetten*
17-04-2024 09:11
Mijn voorkeur is, indien mogelijk, de finish een paar honderd meter verder weg
17-04-2024 09:23
2 opties:

* hele aanlooptraject veranderen met een mooi eerder selectiepunt (citadel) en hooguit 2 muurpassages.
* hele waalse pijl er uit en vervangen voor de Fleche Ardennaise.

Ook is het misschien een idee om er a la E3-GW ergens nog een Waalse koers tussen te persen?

Wo: Brabantse pijl
Vr: Waalse pijl
Zo: AGR
Wo: Fleche Ardennaise *nieuw!*
Zo: LBL

Ik vind nu de Waalse pijl geen mooie voorbode voor LBL vandaar.
    17-04-2024 10:24
    Nee joh Romans, gewoon zeven keer de Muur en een mooi lokaal lusje, toch?

    Je idee om er nog een koers bij te doen vind ik wel echt nog vet, moet kunnen!
17-04-2024 11:31
Ik denk dat er buiten Pogacar genoeg kandidaten zijn om te winnen.

De koers is niet te controleren als je blijft aanvallen voor een Ineos, en een UAE kan iedereen op pad sturen.

Romain Grégoire gaat vandaag winnen!
17-04-2024 18:08
Ik ben eerder van dat de World Tour op de schop moet. Er zijn koersen WT gemaakt die dat niet verdienden en er zijn koersen die gedevalueerd moeten worden.
18-04-2024 08:04
Wat je kan doen is de tweede Muur later in de finale rijden, en dan meteen afdalen via de Route Nationale naar het centrum van Hoei en dan de slotklim. Is een rondje van 4,5 km met 2x de Muur.
18-04-2024 08:20
Sport is uiteindelijk een vorm van entertainment. Meestal is de Waalse Pijl zo saai als kijken naar groeiend gras. Gelukkig grepen dit jaar de weergoden in om er een andersoortige koers van te maken en werd het een fascinerend lijden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine