Minder ‘oortjes’ in het wielrennen? Test op komst om veiligheid in peloton te vergroten
De kans bestaat dat we binnenkort geen ‘oortjes’ meer gaan zien in het profwielrennen. Internationale wielerunie UCI gaat dit seizoen nog een test uitvoeren om het aantal renners met radio-communicatie in een wedstrijd te beperken. Met deze maatregel hoopt de UCI de veiligheid te verbeteren in het peloton.
De wielerunie laat weten dat in het restant van 2024 enkele wedstrijden geselecteerd zullen worden, waar de maatregel met minder ‘oortjes’ getest gaat worden. Om welke koersen dit precies gaat, is nog niet bekend.
Discussies binnen de recent opgerichte veiligheidsorganisatie SafeR hebben geleid tot deze test. De conclusies daarvan waren dat de oortjes bij renners zorgen voor afleiding, en daarnaast zouden ze een fysiek gevaar vormen omdat de radio-communicatie op de rug geplaatst wordt. Ook vormen ze een risico op het moment dat veel teams hun renners aansporen om naar voren te komen in een wedstrijd.
Eerst evalueren binnen SafeR
Aan het einde van het seizoen zal feedback gevraagd worden van alle belanghebbenden. De UCI is benieuwd naar de effecten van het beperken van het gebruik van radio-communicatie, zodat het kan overwegen om maatregelen te nemen. De wielerunie noemt daarbij een mogelijke oplossing: het beperken van het gebruik van ‘oortjes’ tot twee renners per ploeg.
In het persbericht laat de UCI weten dat na een evaluatie binnen SafeR een presentatie aan het Professional Cycling Council volgt. Daarna wordt het UCI Management Committee ingelicht, waarna pas een beslissing genomen gaat worden over de toekomst van ‘oortjes’ in het wielrennen.
Microfoontjes hoeft niets aan te veranderen. Die zijn handig in geval van pech; kan de renner alvast vertellen wat het probleem is, zodat de volgwagen beter/sneller hulp kan bieden.
@Kzit kapot
Dus jij denkt dat profs die 20+ uur per week op de fiets zitten niet goed hun remmen kunnen modereren? Ik zou daar nog eens over nadenken.
Ook al zit je +40u/week op de fiets, dan kan je nog verkeerd reageren bij een onverwachte gebeurtenis.
Ik heb een neef die wielrenner was in de periode vóór opkomst van de schijfremmen en die ik van zeer kortbij heb gevolgd. Die mannen zetten hun (velg)remmen (bewust) ver open, net om het remmen wat te temperen, om risico op glijpartijen, aanrijdingen door bruuske remmaneuvers, enz. te verminderen. Je kan en mag me nu uitlachen maar het was wel degelijk zo.
PS: Ik gebruik ook schijfremmen en het is iets fantastisch maar er zijn ook risico's aan verbonden.