Minder ‘oortjes’ in het wielrennen? Test op komst om veiligheid in peloton te vergroten
foto: Cor Vos
woensdag 12 juni 2024 om 19:01

Minder ‘oortjes’ in het wielrennen? Test op komst om veiligheid in peloton te vergroten

De kans bestaat dat we binnenkort geen ‘oortjes’ meer gaan zien in het profwielrennen. Internationale wielerunie UCI gaat dit seizoen nog een test uitvoeren om het aantal renners met radio-communicatie in een wedstrijd te beperken. Met deze maatregel hoopt de UCI de veiligheid te verbeteren in het peloton.

De wielerunie laat weten dat in het restant van 2024 enkele wedstrijden geselecteerd zullen worden, waar de maatregel met minder ‘oortjes’ getest gaat worden. Om welke koersen dit precies gaat, is nog niet bekend.

Discussies binnen de recent opgerichte veiligheidsorganisatie SafeR hebben geleid tot deze test. De conclusies daarvan waren dat de oortjes bij renners zorgen voor afleiding, en daarnaast zouden ze een fysiek gevaar vormen omdat de radio-communicatie op de rug geplaatst wordt. Ook vormen ze een risico op het moment dat veel teams hun renners aansporen om naar voren te komen in een wedstrijd.

Eerst evalueren binnen SafeR
Aan het einde van het seizoen zal feedback gevraagd worden van alle belanghebbenden. De UCI is benieuwd naar de effecten van het beperken van het gebruik van radio-communicatie, zodat het kan overwegen om maatregelen te nemen. De wielerunie noemt daarbij een mogelijke oplossing: het beperken van het gebruik van ‘oortjes’ tot twee renners per ploeg.

In het persbericht laat de UCI weten dat na een evaluatie binnen SafeR een presentatie aan het Professional Cycling Council volgt. Daarna wordt het UCI Management Committee ingelicht, waarna pas een beslissing genomen gaat worden over de toekomst van ‘oortjes’ in het wielrennen.

RIDE Magazine
12 Reacties
12-06-2024 19:18
Goed zo
12-06-2024 19:33
pfoh, zou het kwartje eindelijk gevallen zijn? Terug naar een koers waar renners zelf een beetje moeten gaan denken.
12-06-2024 21:51
Waarom eventueel toch twee renners per ploeg met oortjes? Als er een gevaarlijke situatie aankomt en/of koers stilgelegd moet worden, zijn er toch de neutrale (Shimano) motoren die dat met een bord kenbaar kunnen maken?! Als twee renners wel oortjes hebben, gaan die hun ploeggenoten in naam van de ploegleider alsnog kunnen opjutten.
13-06-2024 00:07
Volgens mij heb ik nog nooit zoveel positief geladen comments gelezen onder een bericht over de UCI, lol
12-06-2024 19:07
Hehe eindelijk!
13-06-2024 04:06
Zonder oortjes minder informatie, zoals tijdsverschillen (toch niet onbelangrijk) en gevaarlijke punten op het parcours (bijv. spekgladde bochten/rotondes omdat er wat plaatselijke neerslag gevallen is). Ik ben vóór het behoud van oortjes, maar i.p.v. ploegleiders komt alle info uitsluitend van een neutrale bron (vgl. koersradio). Alle renners, die er gebruik van willen maken (het wordt geen verplichting), krijgen dezelfde info te horen.

Microfoontjes hoeft niets aan te veranderen. Die zijn handig in geval van pech; kan de renner alvast vertellen wat het probleem is, zodat de volgwagen beter/sneller hulp kan bieden.
    13-06-2024 06:55
    Glad wegdek en valpartijen, dan denk ik ook aan schijfremmen als mogelijke oorzaak. Met dergelijke remmen worden wielen zo abrupt geblokkeerd dat kans op wegschuiven wielen (zeker op nat en of slecht wegdek) veel groter wordt (zie o.m. recente massaval in Dauphiné tijdens regenbui).
    13-06-2024 07:15
    Gevaarlijke punten moeten door de organisatie al tot een minimum gebracht zijn met afzettingen, hooibalen, waarschuwingen en parcoursbouw. Net als gevaar dat van materiaal komt. Daar kan ook nog een grote stap in gemaakt worden. Er is in zo'n koers meer dan voldoende communicatiemiddelen om snel te handelen bij incidenten. Renners kunnen dan maximale focus hebben op racen.
    13-06-2024 07:18
    Mee eens Cornelius, al is dit op z'n minst een stap in de goede richting. Maar je kent de UCI, die willen áltijd een eigen draai aan dit soort dingen geven for some reason.

    @Kzit kapot

    Dus jij denkt dat profs die 20+ uur per week op de fiets zitten niet goed hun remmen kunnen modereren? Ik zou daar nog eens over nadenken.
    13-06-2024 12:35
    @Leopardo
    Ook al zit je +40u/week op de fiets, dan kan je nog verkeerd reageren bij een onverwachte gebeurtenis.
    Ik heb een neef die wielrenner was in de periode vóór opkomst van de schijfremmen en die ik van zeer kortbij heb gevolgd. Die mannen zetten hun (velg)remmen (bewust) ver open, net om het remmen wat te temperen, om risico op glijpartijen, aanrijdingen door bruuske remmaneuvers, enz. te verminderen. Je kan en mag me nu uitlachen maar het was wel degelijk zo.
    PS: Ik gebruik ook schijfremmen en het is iets fantastisch maar er zijn ook risico's aan verbonden.
12-06-2024 19:28
12-06-2024 23:50
Oortjes eruit, 5km regel, nu nog de 56x10 verbieden. Goed bezig.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine