‘Miljoenenschuld zorgt voor extra obstakel bij fusie tussen Lotto en Intermarché-Wanty’
foto: Fotopersburo Cor Vos
woensdag 8 oktober 2025 om 09:26

‘Miljoenenschuld zorgt voor extra obstakel bij fusie tussen Lotto en Intermarché-Wanty’

Lotto en Intermarché-Wanty staan op het punt om te fuseren, maar toch lijkt het allemaal langer te duren dan aanvankelijk gedacht. Volgens Het Laatste Nieuws is dit te wijten aan een extra obstakel: Intermarché-Wanty kampt met een flinke negatieve balans.

De Waalse formatie zou kampen met een schuld van 2,5 miljoen. Dit is zo’n 15% van het totale jaarbudget van Intermarché-Wanty. De negatieve balans van de ploeg is naar verluidt de oorzaak waarom de fusie met Lotto – ondanks een duidelijke intentieverklaring – zo lang aansleept. De fusieploeg zou vanwege de penibele financiële situatie zijn sportieve ambities voor 2026 moeten terugschroeven.

Achter de schermen zijn Intermarché-Wanty en Lotto momenteel bezig met saneren. Zo is die eerste ploeg bezig met de verkoop van zijn rollend materiaal, waaronder de ploegbussen, in de hoop zo extra geld binnen te halen. Negen medewerkers van Lotto kregen afgelopen vrijdag dan weer onverwacht te horen dat ze niet mee verhuizen naar de fusieploeg en worden ontslagen.

Onverwachte ontslagen
Het gaat hier om functies die door de fusie dubbel bezet dreigden te worden. En dat is opvallend, want volgens Het Nieuwsblad had Jannie Haek, CEO van de Nationale Loterij, eerder nog expliciet beloofd dat het Lotto-personeel zich geen zorgen hoefde te maken over hun baan. In tegenstelling tot Intermarché-Wanty werkte Lotto voornamelijk met vaste contracten. Die zouden aanvankelijk worden meegenomen in het nieuwe project.

Met deze besparingsoperatie hoopt men de financiële put te dempen. Naar verwachting komt de dagelijkse leiding in handen van Jean-François Bourlart, momenteel CEO van Intermarché-Wanty. Aike Visbeek (Intermarché-Wanty) wordt hoofd van het performancedepartement, Kurt Van de Wouwer (Lotto) is straks de sportief manager van de fusieploeg.

RIDE Magazine
16 Reacties
09:51
Misschien kan Intermarché-Wanty even op de Lotto spelen?
Dus de CEO van Intermarché-Wanty, die een schuld heeft laten ontstaan van 2,5 miljoen euro, zal straks de nieuwe dagelijkse leiding van de nieuwe ploeg op zich nemen.

Interessante zet.
    10:14
    Een schuld van 2,5 miljoen is opzichzelf niet zo spannend, zolang hier activa tegenover staan. Heb je enig idee hoe hoog de schuld is van YellowBCycling?
    Precies dat dus! Hoe kun je in vredesnaam 2,5 miljoen meer uitgeven dan je hebt? En zit daar geen bestuur ter controle boven? En hoe ver ben je heen als je er als Lotto mee instemt dat zo'n financieel onbenul de leiding van de fusie ploeg in handen gaat nemen? What could possibly go wrong?
    10:40
    iedereen die een hypotheek heeft, heeft meer uitgegeven dan hij heeft.
    10:49
    Maar ook… Visbeek wordt hoofd ‘performance’…Slechte resultaten, schulden… de verantwoordelijken daarvoor moeten op sleutelposities komen…mmmh…
    10:49
    Je maakt imho een slechte vergelijking mocca. Bij een hypotheek dekt de waarde van de woning meer dan volledig het geleende bedrag. Dus dan gaat de schuld nooit een obstakel vormen omdat die gedekt is...
    10:52
    Het is zoals @bswinkelss zegt (al ken ik de e schuld van YellowB niet). Leuk een schuld, de vraag is hoeveel assets er tegenover staan. Stel het is een hypothecaire schuld voor een servicekoers of kredieten voor de aanschaf van materiaal (bussen, wagenpark, etc.), dan is het zo gek nog niet. Schuld = geen verlies. Schuld kan wel het gevolg zijn van verlies en dan wordt het problematischer. Anyway, zonder verdere context zegt dit helemaal niks.
10:12
Het probleem is dus dat Intermarche haar paying agent wil opdoeken, maar dat hiervoor eerst de schuld weggepoetst moet worden. Als die schuld grotendeels lease wagenpark en pand betreft, zou dat toch moeten lukken
    10:32
    Is het ding van leasewagens niet dat je de voertuigen net niet in bezit hebt? En als ze effectief gebouwen zouden hebben met die waarde, dan zou het toch ook geen extra obstakel zijn denk ik. Als je iets van waarde hebt dat in verhouding is met je schulden maakt dat helemaal niets uit of je het geld nu al of later hebt
10:18
Jammer want met deze keuze van manager gaat de fusieploeg het hoogstwaarschijnlijk over een langere ook niet redden. Misschien is hij in de leer gegaan bij de Brusselse politici, blijkbaar knoeien ze daar ook flink om hun tekorten te verdoezelen.
09:44
Los van alle financiële zaken, er zit hier wel een mooie WT ploeg aan te komen met voldoende Belgen en (hopelijk) betere begeleiding dan voorheen:

1 AERTS Toon
2 ARTZ Huub
3 BARRÉ Louis
4 BERCKMOES Jenno
5 BEULLENS Cedric
6 BONNEU Kamiel
7 BRAET Vito
8 CRAPS Lars
9 DE BUYST Jasper
10 DE LIE Arnaud
11 DE POOTER Dries
12 DE SCHUYTENEER Steffen
13 FAURE PROST Alexy
14 GIRMAY Biniam
15 GUALDI Simone
16 KOCKELMANN Mathieu
17 MARIT Arne
18 MENTEN Milan
19 ORINS Robin
20 ØRN-KRISTOFF Felix
21 PAGE Hugo
22 REX Laurenz
23 ROTA Lorenzo
24 RUTSCH Jonas
25 THIJSSEN Gerben
26 VAN BOVEN Luca
27 VAN DER HOORN Taco
28 VAN EETVELT Lennert
29 WIDAR Jarno
30 ZIMMERMANN Georg
    09:53
    Er kan idd een leuk team samengesteld worden. Ik vermoed wel dat enkele van de grotere talenten geïnteresseerd gevolgd worden/reeds gecontacteerd zijn door andere ploegen.
    09:54
    Vergeet niet dat iedereen van Intermarché die wilt onder zijn contract uit kan. Girmay gaat sowieso weg en je hebt ongeveer 6 sprinters in deze ploeg gedaan. Ik kan je nu al zeggen dat minstens 1 van Marit en Thijssen ook niet mee komt. Ik gok dat ook voor Barré en Rex wel flink wat interesse op gang zou komen. Het is voor deze ploegen helaas niet zo simpel als gewoon de beste namen bij elkaar gooien
    10:10
    Girmay zou willen blijven. Vraag is ook welke andere ploegen nog plek hebben voor de renners die jij citeert.
    10:57
    Girmay zou ook al rond zijn met IPT.. ik zou ook mijn waarde verzilveren als ik hem was. Zeker als je anders met De Lie moet gaan strijden om plekjes. En voor die andere rijders is er toch plek zat? Alpecin is niet vol en wacht altijd op buitenkansjes, PicnicPostNL kan nog rijders gebruiken en dan zijn er nog wel wat ploegen met zat plek (Jayco, Astana, EF). Check PCS - Teams - 2026: plek zat. Ja veel plekken daarvan zijn ook al gevuld, maar evenveel ook niet. Er is al een aantal keren aangegeven dat teams op het vinkentouw zitten en afwachten wat er gebeurt met Arkea, de fusie, etc.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.