‘Miljoenenschuld zorgt voor extra obstakel bij fusie tussen Lotto en Intermarché-Wanty’
foto: Fotopersburo Cor Vos
woensdag 8 oktober 2025 om 09:26

‘Miljoenenschuld zorgt voor extra obstakel bij fusie tussen Lotto en Intermarché-Wanty’

Lotto en Intermarché-Wanty staan op het punt om te fuseren, maar toch lijkt het allemaal langer te duren dan aanvankelijk gedacht. Volgens Het Laatste Nieuws is dit te wijten aan een extra obstakel: Intermarché-Wanty kampt met een flinke negatieve balans.

De Waalse formatie zou kampen met een schuld van 2,5 miljoen. Dit is zo’n 15% van het totale jaarbudget van Intermarché-Wanty. De negatieve balans van de ploeg is naar verluidt de oorzaak waarom de fusie met Lotto – ondanks een duidelijke intentieverklaring – zo lang aansleept. De fusieploeg zou vanwege de penibele financiële situatie zijn sportieve ambities voor 2026 moeten terugschroeven.

Achter de schermen zijn Intermarché-Wanty en Lotto momenteel bezig met saneren. Zo is die eerste ploeg bezig met de verkoop van zijn rollend materiaal, waaronder de ploegbussen, in de hoop zo extra geld binnen te halen. Negen medewerkers van Lotto kregen afgelopen vrijdag dan weer onverwacht te horen dat ze niet mee verhuizen naar de fusieploeg en worden ontslagen.

Onverwachte ontslagen
Het gaat hier om functies die door de fusie dubbel bezet dreigden te worden. En dat is opvallend, want volgens Het Nieuwsblad had Jannie Haek, CEO van de Nationale Loterij, eerder nog expliciet beloofd dat het Lotto-personeel zich geen zorgen hoefde te maken over hun baan. In tegenstelling tot Intermarché-Wanty werkte Lotto voornamelijk met vaste contracten. Die zouden aanvankelijk worden meegenomen in het nieuwe project.

Met deze besparingsoperatie hoopt men de financiële put te dempen. Naar verwachting komt de dagelijkse leiding in handen van Jean-François Bourlart, momenteel CEO van Intermarché-Wanty. Aike Visbeek (Intermarché-Wanty) wordt hoofd van het performancedepartement, Kurt Van de Wouwer (Lotto) is straks de sportief manager van de fusieploeg.

RIDE Magazine
28 Reacties
08-10-2025 09:59
Dus de CEO van Intermarché-Wanty, die een schuld (ok, negatieve balans) heeft laten ontstaan van 2,5 miljoen euro, zal straks de nieuwe dagelijkse leiding van de nieuwe ploeg op zich nemen.

Interessante zet.
    08-10-2025 10:14
    Een schuld van 2,5 miljoen is opzichzelf niet zo spannend, zolang hier activa tegenover staan. Heb je enig idee hoe hoog de schuld is van YellowBCycling?
    08-10-2025 10:16
    Precies dat dus! Hoe kun je in vredesnaam 2,5 miljoen meer uitgeven dan je hebt? En zit daar geen bestuur ter controle boven? En hoe ver ben je heen als je er als Lotto mee instemt dat zo'n financieel onbenul de leiding van de fusie ploeg in handen gaat nemen? What could possibly go wrong?
    08-10-2025 10:40
    iedereen die een hypotheek heeft, heeft meer uitgegeven dan hij heeft.
    08-10-2025 10:49
    Maar ook… Visbeek wordt hoofd ‘performance’…Slechte resultaten, schulden… de verantwoordelijken daarvoor moeten op sleutelposities komen…mmmh…
    08-10-2025 10:49
    Je maakt imho een slechte vergelijking mocca. Bij een hypotheek dekt de waarde van de woning meer dan volledig het geleende bedrag. Dus dan gaat de schuld nooit een obstakel vormen omdat die gedekt is...
    08-10-2025 10:52
    Het is zoals @bswinkelss zegt (al ken ik de e schuld van YellowB niet). Leuk een schuld, de vraag is hoeveel assets er tegenover staan. Stel het is een hypothecaire schuld voor een servicekoers of kredieten voor de aanschaf van materiaal (bussen, wagenpark, etc.), dan is het zo gek nog niet. Schuld = geen verlies. Schuld kan wel het gevolg zijn van verlies en dan wordt het problematischer. Anyway, zonder verdere context zegt dit helemaal niks.
    08-10-2025 11:55
    @bss en anderen: het gaat om een negatieve balans, zoals in het artikel staat. Dan is dus alles al meegerekend, dus ook de waarde die ertegenover staat. Als het alleen een schuld was waartegenover voldoende waarde staat, zou het nooit een dingetje geweest zijn.

    Kortom: het is gewoon een echte schuld dus die ze nu (grotendeels?) moeten oplossen voordat de fusie kan doorgaan.
    Schulden zijn inderdaad niet per se een probleem, maar een gemiddelde wielerploeg heeft simpelweg niet of nauwelijks courante bezittingen. En dan wordt het lastig die schulden terug te betalen,
    08-10-2025 12:54
    Nou Alpaca, in potentie kan dat echt wel oplopen. Touringbussen en een service course zijn toch echt wel wat waard hoor. Dan heb je het makkelijk over 1,5 - 2 miljoen. Maar weer niet als je die huurt / leased natuurlijk :)
    Het zou me verbazen als, op de bussen na, niet hele wagenpark is geleased. En die bussen zijn natuurlijk slexhst zinvol voor een beperkte groep afnemers, zo'n enorme markt is daar niet voor. En de gebouwen die ze gebruiken zouden ook zomaar huur kunnen zijn en sowieso niet standaard bruikbaar voor andere gebruikers. Dus ook niet mega courant.
08-10-2025 09:51
Misschien kan Intermarché-Wanty even op de Lotto spelen?
08-10-2025 09:44
Los van alle financiële zaken, er zit hier wel een mooie WT ploeg aan te komen met voldoende Belgen en (hopelijk) betere begeleiding dan voorheen:

1 AERTS Toon
2 ARTZ Huub
3 BARRÉ Louis
4 BERCKMOES Jenno
5 BEULLENS Cedric
6 BONNEU Kamiel
7 BRAET Vito
8 CRAPS Lars
9 DE BUYST Jasper
10 DE LIE Arnaud
11 DE POOTER Dries
12 DE SCHUYTENEER Steffen
13 FAURE PROST Alexy
14 GIRMAY Biniam
15 GUALDI Simone
16 KOCKELMANN Mathieu
17 MARIT Arne
18 MENTEN Milan
19 ORINS Robin
20 ØRN-KRISTOFF Felix
21 PAGE Hugo
22 REX Laurenz
23 ROTA Lorenzo
24 RUTSCH Jonas
25 THIJSSEN Gerben
26 VAN BOVEN Luca
27 VAN DER HOORN Taco
28 VAN EETVELT Lennert
29 WIDAR Jarno
30 ZIMMERMANN Georg
    08-10-2025 09:53
    Er kan idd een leuk team samengesteld worden. Ik vermoed wel dat enkele van de grotere talenten geïnteresseerd gevolgd worden/reeds gecontacteerd zijn door andere ploegen.
    08-10-2025 09:54
    Vergeet niet dat iedereen van Intermarché die wilt onder zijn contract uit kan. Girmay gaat sowieso weg en je hebt ongeveer 6 sprinters in deze ploeg gedaan. Ik kan je nu al zeggen dat minstens 1 van Marit en Thijssen ook niet mee komt. Ik gok dat ook voor Barré en Rex wel flink wat interesse op gang zou komen. Het is voor deze ploegen helaas niet zo simpel als gewoon de beste namen bij elkaar gooien
    08-10-2025 10:10
    Girmay zou willen blijven. Vraag is ook welke andere ploegen nog plek hebben voor de renners die jij citeert.
    08-10-2025 10:57
    Girmay zou ook al rond zijn met IPT.. ik zou ook mijn waarde verzilveren als ik hem was. Zeker als je anders met De Lie moet gaan strijden om plekjes. En voor die andere rijders is er toch plek zat? Alpecin is niet vol en wacht altijd op buitenkansjes, PicnicPostNL kan nog rijders gebruiken en dan zijn er nog wel wat ploegen met zat plek (Jayco, Astana, EF). Check PCS - Teams - 2026: plek zat. Ja veel plekken daarvan zijn ook al gevuld, maar evenveel ook niet. Er is al een aantal keren aangegeven dat teams op het vinkentouw zitten en afwachten wat er gebeurt met Arkea, de fusie, etc.
    Eigenlijk zijn er te weinig goede renners voor de WT-teams.
    08-10-2025 12:56
    Alpaca er zijn genoeg WT renners. Door de enorme scheve budget verdeling zitten de toppers alleen geclusterd bij een aantal superteams. Waterdragers heb je ook nodig in een team. En jonge renners die zich nog moeten ontwikkelen.
    Zeker genoeg, maar niet goed genoeg.
08-10-2025 10:18
Jammer want met deze keuze van manager gaat de fusieploeg het hoogstwaarschijnlijk over een langere ook niet redden. Misschien is hij in de leer gegaan bij de Brusselse politici, blijkbaar knoeien ze daar ook flink om hun tekorten te verdoezelen.
08-10-2025 13:08
Gewoon wat rennners verkopen , dan is de schuld zo gesaneerd .
    09-10-2025 06:13
    Helaas, de renners zijn niets waard: die mogen bij een fusie kosteloos vertrekken. Daarom zijn er veel ploegen die zitten te wachten op deze fusie en het faillissement van Arkéa om goedkoop te kunnen versterken.
08-10-2025 10:12
Het probleem is dus dat Intermarche haar paying agent wil opdoeken, maar dat hiervoor eerst de schuld weggepoetst moet worden. Als die schuld grotendeels lease wagenpark en pand betreft, zou dat toch moeten lukken
    08-10-2025 10:32
    Is het ding van leasewagens niet dat je de voertuigen net niet in bezit hebt? En als ze effectief gebouwen zouden hebben met die waarde, dan zou het toch ook geen extra obstakel zijn denk ik. Als je iets van waarde hebt dat in verhouding is met je schulden maakt dat helemaal niets uit of je het geld nu al of later hebt
    Even voor de zekerheid: na afloop van een leasecontract heb je geen leasecontract meer, maar ook geen auto. Tenzij het leasekoop was, maar die kans lijkt me zo'n 0%.
08-10-2025 13:02
Kansje voor Visma om Widar van ze te kopen?
08-10-2025 22:32
Dus als ik het goed begrijp: Wanty Intermarche wil Lotto de schuld geven terwijl ze zelf aan het gokken waren.

Reacties zijn gesloten.