Mikel Landa waarschuwt concurrentie: “Zolang ik energie heb blijf ik aanvallen”

zaterdag 25 mei 2019 om 12:27

Mikel Landa - foto: LaPresse

Gisteren behoorde Mikel Landa voor de tweede dag op rij tot de winnaars van de dag in de Giro d’Italia. In de twaalfde etappe pakte hij samen met Miguel Ángel López een halve minuut op de rest van de favorieten, maar in de dertiende rit haalde hij pas echt uit, waardoor hij nu weer binnen de drie minuten van de eerste klassementsman staat. En als het aan Landa zelf ligt was dit niet zijn laatste aanval van deze Giro.


Het eerste deel van de Ronde van Italië verliep verre van voorspoedig voor de rasklimmer van Movistar. Zowel in de proloog als in de vierde etappe naar Frascati verloor Landa al tijd, om nog maar te zwijgen over de tweede chronoproef. Zijn achterstand voor de eerste etappe waarin een serieuze berg moest worden beklommen? Bijna vijf minuten. Maar sindsdien heeft Landa in slechts twee etappes tijd al ongeveer de helft van zijn achterstand goed weten te maken. En vooral de wijze waarop Landa gisteren met de handen onderin de beugel klim naar Lago Serrù opstormde heeft indruk gemaakt bij veel wielerliefhebbers.

“Ik ben heel blij met het resultaat, mijn benen en het fantastische werk van mijn ploegmaats”, blikt Landa terug op de etappe waarin hij derde werd op iets meer dan een minuut van dagwinnaar Ilnur Zakarin. “Ik bespeurde zwakte bij mijn concurrenten, ik voelde dat ik hun tempo kon volgen, dus ik wilde het proberen. Het was heel zwaar op het einde, maar ik ben erg blij met het resultaat.”

Met een loodzware slotweek in aantocht staat Landa er ineens weer een stuk beter voor. “Dit resultaat geeft me veel moraal en vertrouwen om door te blijven gaan. Zolang ik energie heb blijf ik aanvallen. Ik hoop dat dit tot in Verona duurt, maar voorlopig is het nog te vroeg om over een eindresultaat te praten”, weet ook de 29-jarige klimgeit. “In de Giro kan het elke dag anders zijn en dus moeten we het dag per dag blijven bekijken. Ook in de zware rit naar Courmayeur gaan we het proberen. Ik heb in ieder geval het vertrouwen gekregen dat het mogelijk is.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Random wielerliefhebber. 25 mei 2019 om 12:33

Je kan van hem houden of niet maar hij maakt tenminste wel koers, niet zo laf als Nibali.

girardengo 25 mei 2019 om 12:45

Is beredeneerd koersen het zelfde als laf koersen? Heeft Nibali zijn overwinningen behaald met laf koersen?

Random wielerliefhebber. 25 mei 2019 om 13:06

Welke grote ronde niet? Er is geen grote ronde geweest die is geanimeerd door Nibali.

Dat is zijn goed recht natuurlijk alleen dan moet hij zijn mond houden over andere rijders

west 25 mei 2019 om 12:36

Met andere woorden; Let niet op mij, ik blaas mezelf uiteindelijk toch wel op en dan zak ik met 15 minuten door het ijs.

Samlambeej 25 mei 2019 om 12:52

Treffende foto met de Baskische supporter.
Zou wel heel straf zijn mocht hij vandaag opnieuw tekeer gaan. Met zo'n uitspraak zou je de tegenpartij kunnen verleiden tot temporijden.

Wielerfan1987 25 mei 2019 om 12:55

@west,

Maar dan heeft hij wel er alles aan gedaan om de koers aantrekkelijk te maken.

Als het van Nibali moet komen wordt er gewacht tot de laatste 3 kilometer van de etappe om vervolgens als men kan volgen weer in het wiel te gaan zitten.

Om daarna op de voorlaatste dag van pech van de concurrentie gebruik te maken om vol gas te geven.

Dan zie ik toch 1000 maal liever Landa, of voorheen Contador koersen dan Nibali met zijn grote mond.

Ik zal niet claimen dat zijn hele carriere bestaat uit gestolen overwinningen, maar hij heeft er wel een handje van, net zoals Evans altijd had (totdat hij het licht had gezien in de nadagen van zijn carriere)

west 25 mei 2019 om 13:01

Betwijfel of “de koers aantrekkelijk maken” zijn doel was…

speedline 25 mei 2019 om 13:11

Overwinningen steel je niet die behaal je op welke manier dan ook.
Nibali gebruikt niet alleen de beentjes maar ook zn hersens, geef m is ongelijk.

VerstandOpNul 25 mei 2019 om 14:05

Ik ben ook geen fan van Nibali.. Lekker lopen opscheppen over zijn prijzenkast (met een aantal gestolen overwinningen)..

adelaarvanantwerpen 25 mei 2019 om 18:31

Zeg jij nu dat Nibali een sleper is?

de nieuweMerckx 25 mei 2019 om 12:59

Was toch een veeg teken dat hij gisteren op het einde terug tijd verloor op Zakarin. Hopelijk wordt hij nog wat beter.

FDJ 25 mei 2019 om 13:03

Ik vind Landa een leuke renner. Probeert altijd de koers wel te maken en is ook in staat om over te schakelen naar plan B. In de Giro twee jaar terug was hij een van de topfavorieten maar uiteindelijk keert hij met schitterende ritwinst en een bergtrui terug ondanks een valpartij.

Van de drie Movistar kopmannen is het de leukste renner om te zien koersen wat mij betreft.

Jungle Man 25 mei 2019 om 15:03

Landa en lopez zijn toch wel de smaakmakers. Roglic vind ik saai, en nibali hoop ik van dat ie zijn oude manier van koersen weer eens laat zien. Mollema gun ik het het meest