Mikel Landa: “Ik vertrouw net iets meer op Pello Bilbao dan op Wout Poels”

zaterdag 28 december 2019 om 17:26
Mikel Landa: “Ik vertrouw net iets meer op Pello Bilbao dan op Wout Poels”

foto: Cor Vos (archief)

Mikel Landa verruilt deze winter Movistar voor Bahrain McLaren om de absolute kopman te zijn.  “Ik zie een team dat altijd klaarstaat om me te helpen”, klinkt de Bask gerust. “Of er dreiging is van Pello Bilbao en Wout Poels? Dat zullen we zien, maar ik heb veel vertrouwen.  Ik vertrouw net iets meer op Pello Bilbao dan op Wout Poels “

Dat komt volgens Landa door de nabijheid van Bilbao, die net als Landa afkomstig is uit het Baskenland. Ook op Poels, met wie Landa samenreed bij Team Sky in 2016 en 2017,  vertrouwt de Bask. “Hij heeft duidelijke ideeën”, zo klinkt het in gesprek met El Mundo. Beide coureurs staan met Landa aan de start van de Tour de France, die de Bask ambieert te winnen.

“Ik ben ervan overtuigd dat ik hem kan winnen”, vertelt Landa daarover. “De afgelopen jaren zat ik dicht bij de beste coureurs. Elk jaar lijk ik een beetje dichterbij te komen. Chris Froome domineerde de Tour de France, maar na hem wonnen alleen Geraint Thomas en Egan Bernal. Ik dicht mijzelf evenveel kans toe als hen.”

“Thomas heeft in zijn carrière heeft niet zoveel gewonnen, maar wel de Tour de France. Voor die Tour hadden maar weinig mensen hem tussen de beste tien coureurs gezet. Dat soort prestaties laten je dromen”, concludeert Landa. “Ik weet niet of aankomend jaar de kans van mijn leven gaat zijn om de Tour te winnen, maar het is een grote kans.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

Marveloke 28 december 2019 om 17:40

Bilbao voor de tweede week, Poels voor de derde week. Toch denk ik niet dat Landa de Tour gaat winnen in 2020. Misschien als hij zijn vorm uit de Tour 2017 weer aantikt, maar zelfs dan blijft het twijfelachtig. Bernal is echt wel een stapje hoger dan Landa.

Groningen 28 december 2019 om 17:58

Misschien als derde hond, zoals Carapaz dit jaar in de Giro. Ik hoop dat hij het lef heeft vroeg in de ronde ten aanval te trekken. Dan kan het nog interessant worden om te zien hoe jumbo en ineos reageren.

limburgia 28 december 2019 om 18:11

Landa heeft nog niets geleerd van zijn opstelling in zijn vorige ploegen .

Jean Dumas 28 december 2019 om 18:30

Inderdaad. Ze gaan elkaar zelfs beconcurreren om de dagzeges in de bergen.

Scott Sunderland 28 december 2019 om 18:50

Landa lijkt een abonnement te hebben op tijd verliezen in de eerste vlakke etappes in grote rondes. Door valpartijen, waaieretappes en lekke banden. Minuten die hij later niet meer goedmaakt. Hij heeft echt wel kwaliteiten. Maar het zal echt drie weken goed moeten gaan. Ik vraag me ook af of hij sociaal gezien goed kan communiceren met ploeggenoten. Hij lijkt wat vaardigheden te missen.

Jean Dumas 29 december 2019 om 11:10

Hij weet dat hij niet vooraf de sterkste is. Daarvan is deze opmerking in de richting van Poels het bewijs. Hij valt ook altijd aan uit onzekerheid en op het verkeerde moment, zie Planche des Belles Filles en Prat d’Albis in de Tour 2019. Landa is een joker in een vrijbuitersploeg, maar dan moet er wel een absolute kopman zijn.

Panache 28 december 2019 om 19:07

De enige grote ronde die Landa kan winnen is de Vuelta (indien hij zich er op voorbereidt als grootste doel van het seizoen). Landa is op geen enkel gebied de beste (niet qua ploeg, niet qua klimmen, niet qua tijdrijden, niet qua sprinten voor boni’s). Hoe kan je dan de Tour winnen tegen de wereldtop?

Veloburto 28 december 2019 om 19:25

Qua klimmen is hij misschien wel dr beste en hij kan ook redelijk sprinten voor boni’s

Chasse_patate 28 december 2019 om 19:30

@Velo. Qua klimmen is hij zeker niet de beste. Denk dat Bernal en Roglic een stuk beter zijn denk zelfs dat Ineos knechten heeft die beter klimmen dan hem.

Kosmonaut 28 december 2019 om 19:58

@ Chasse_patate wat betreft Bernal ben ik het wel met je eens, maar Roglic een betere klimmer noemen dan Landa? Nee.

tendam 28 december 2019 om 20:12

@kosmonaut
Natuurlijk is Roglic wel een betere klimmer dan Landa. Gebaseerd op resultaten. Al het andere is slechts gespeculeer.

Veloburto 28 december 2019 om 21:50

@tendam, gebaseerd op resultaten is Landa dus een betere klimmer dan Roglic. Bijvoorbeeld de Giro gekeken dit jaar?

Cochise 28 december 2019 om 20:05

Ik denk dat het in het moderne wielrennen quasi onmogelijk wordt voor een pure klimmer om de TDF te winnen. Je moet minstens een stukje kunnen tijdrijden of hardrijden. Zonde voor de Landa’s, Quintana’s en Yatesen van deze wereld.
Gezien de zwakkere bezetting in de breedte in het deelnemersveld van Giro of Vuelta kan je daar nog wel eens een Carapaz krijgen die wat vechtende kopmannen in de zak zet, maar dat zie ik in de Tour nog niet gebeuren.
Tenzij Ricco natuurlijk een comeback mag maken

Rawolf 28 december 2019 om 21:53

Een Simon Yates in topvorm kan de Tour 2020 ook gewoon winnen, alleen hij rijdt niet.

Landa is in mijn ogen nieteens een podiumkandidaat. Bij Movistar kreeg hij alle kans maar Carapaz bleek sterker. Van alle facetten die een klassementsman moet beheersen bezit hij er eentje, klimmen.

Tijdrijden, wringen in de makkelijkere etappes, waaier rijden, ploeg aansturen, tactische beslissingen nemen het is allemaal niet voor Mikel.

Lance4eva 28 december 2019 om 23:08

Ja, Yates de Tour winnen.

Da’s zoiets als dat mopje van Feyenoord dat kampioen wordt… Daarna gaat de PlayStation uit en lekker slapen.

Geit in mijn Kelderman 29 december 2019 om 09:51

Er zit juist steeds minder tijdrit in grote rondes. Kijk naar Bernal, die reed ook een belabberde tijdrit in de Tour en wint hem ook. Gewoon onzin wat je zegt.

Gladiool 29 december 2019 om 09:54

@Rawolf: niet mee eens dat Carapaz sterker was. Hij ging op het juiste moment. Had Landa op dat moment gewonnen had híj de Giro gewonnen. Daarna zat ie vast in de ploegentactiek. Landa was zeker even sterk als Carapaz.

john 29 december 2019 om 11:08

Lance4eva .Waarom niet hij gebruik toch de zelfde doping als Froome ,onder het motto van wij hebben Astma

maklukzat 28 december 2019 om 22:53

Dit soort uitspraken helpt natuurlijk niet om de ploeg op 1 lijn te krijgen. Als kopman heb je iedereen nodig.

freirefreire 28 december 2019 om 23:31

Ik hou er niet van om snel te oordelen over iemand die ik niet ken, maar dit lijkt me een naar mannetje. Speelde bij Ineos volkomen terecht derde doedelzak, maar vond zichzelf daarvoor te goed. Dat mag, maar dan moet je een andere ploeg zoeken. Meerdere ploegen zijn dan opties, maar overstappen naar Movistar om daar te eisen dat Valverde en Quintana in je dienst rijden, lijkt me niet de manier. En nu heeft hij zijn jas nog niet opgehangen in Bahrein of hij is al meteen verschil aan het creëren tussen adjudanten op basis van afkomst.

heuvelcolombia 28 december 2019 om 23:58

Dat zou ik ook doen. Bilbao heeft laten zien constant te kunnen presteren en heeft laten zien te kunnen knechten. Bovendien een streekgenoot. Poels niet.

Johnny7 29 december 2019 om 10:01

Landa zonder pech kan een grote ronde winnen. Gezien de tijdritkilometers verstandig dat hij niet de Giro gaat betwisten dit jaar maar de Tour. Verder lijkt Bilbao de beste meesterknecht die hij zich kan wensen. Poels heeft al 1,5 jaar geen pepernoot meer laten zien, moest soms eerder lossen van Van Baarle dus allemaal begrijpelijk dit.

vluggejapie 29 december 2019 om 14:24

Hijgerige titel gebaseerd op een slecht vertaalde zin uit het interview. Het vertrouwen in beide renners is er – maar gezien hun gezamenlijke verleden bij Euskaltel (daar koersten ze een jaar of 3 samen) natuurlijk in het bijzonder bij Bilbao. Logisch toch?

Headlines

Materiaalzone

Populair