Middelkerke betaalt lachend 175.000 euro voor start ‘Gent-Wevelgem’: “In principe kost het niets”
foto: Fotopersburo Cor Vos
dinsdag 11 november 2025 om 12:25

Middelkerke betaalt lachend 175.000 euro voor start ‘Gent-Wevelgem’: “In principe kost het niets”

175.000 euro. Dat bedrag legt Middelkerke van 2026 tot en met 2035 jaarlijks neer om startplaats te zijn van de klassieker die we tot nog toe kenden als Gent-Wevelgem. In Flanders Fields. From Middelkerke to Wevelgem, zoals de wedstrijd de komende tien jaar heet, moet Middelkerke op de kaart zetten als toeristische locatie.

De gemeente Middelkerke was ‘al een tijdje op zoek naar een koers’, vertelt burgemeester Jean-Marie Dedecker aan de VRT. “Maar het moest eentje met een grote naam zijn.” Die naam was Gent-Wevelgem en wordt – onder impuls van Dedecker – dus In Flanders Fields. From Middelkerke to Wevelgem.

“Het gaat niet enkel om de start, het gaat om een weekend. Het is branding, hè. We halen mensen naar de kust”, verklaart Dedecker waarom de gemeente een dergelijk bedrag uitgeeft. “Dit zorgt voor verkoop. We hebben geen andere economische sector dan toerisme. En wat is er Vlaamser dan een wielerkoers?” Bij Radio 1-programma De Wereld Vandaag voegt hij toe: “In principe kost dit niets, want je moet kijken wat je ervoor terugkrijgt.”

De verbintenis tussen organisator Flanders Classics en Middelkerke geldt voor tien jaar. “De naam moet ingeburgerd geraken en daar heb je 10 jaar voor nodig”, aldus Dedecker.

RIDE Magazine
22 Reacties
11-11-2025 14:08
Wielerflits niet meedoen aan die marketinggekte en de koers gewoon Gent-Wevelgem blijven noemen! Wanneer iedereen dit doet lost het probleem zichzelf op.
    11-11-2025 14:40
    Hear hear.
    11-11-2025 15:03
    Inderdaad. En het argument 'Maar de koers start toch niet in Gent' valt sowieso af, ook oa Parijs-Roubaix, Parijs-Tours en Milaan-Sanremo houden zich niet meer aan hun naam-startplek.
    Pas als in Wevelgem de streep niet meer is getrokken, hebben we een probleem...
11-11-2025 12:44
Middelkerke zet zich al meer dan tien jaar op de kaart als lelijkste kunstgemeente - en in België wil dat wat zeggen…
    11-11-2025 13:19
    Die hele Belgische kustlijn is spuuglelijk
11-11-2025 13:19
Het moest er een met een grote naam zijn, dus we passen de naam aan van groot naar lelijk en onbekend?
11-11-2025 14:41
Wat een karakterloze idiotie is dit zeg. Een koers van grote naam om een paar grijpstuivers omkatten. Hadden ze net die mooie connectie gemaakt met WO1 met Ieper als voor de hand liggende startplaats, geef je een historie- en gezichtsloze betonnen badplaats een podium als startplaats voor deze prachtwedstrijd. Een gruwel.
    11-11-2025 15:54
    Rondom Middelkerke en Nieuwpoort is ook genoeg gebeurd in de Eerste Wereldoorlog, sowieso het hele gebied van het IJzerfront.
11-11-2025 15:27
What's in a name ? Een 1.UWT wedstrijd kost op vandaag ongeveer tussen 1 en 1,5 miljoen euro. Grote steden als Gent, Parijs, Milaan, etc zijn bekend genoeg en willen hiervoor niet meer betalen. De organisatie is dus verplicht om andere steden op te zoeken. En gelukkig maar dat we die in België nog vinden omdat we nu eenmaal koersgek zijn. In Nederland slagen ze er zelfs niet meer in om voldoende politie op de been te brengen voor beveiliging van de wedstrijd laat staan dat grote steden er geld willen voor betalen. Resultaat : maar 1 WT wedstrijd.
    11-11-2025 16:49
    hear hear
    11-11-2025 18:06
    Ik lees in een ander draadje : geen VAM-berg cross wegens geldgebrek. Zo gaat het dus in NL. En hoeveel wedstrijden op de weg gaan er straks wegvallen ook wegens geldmangel ? Dus zijn wij blij dat steden en overheden nog geld op tafel brengen.
    11-11-2025 20:01
    Nu ff de zaken scherp houden Guyenz.
    Er is alles in ‘een name’. Zo weet niemand zachtjes aan meer hoe de de Tour of Holland ooit allemaal geheten heeft. Dus geen historie. En idd zoals hierboven al gesteld: je kan de naam Gent -Wevelgem gewoon in stand houden en een startplaats wijzigen. Dat je de majestueuze Markt en de indrukwekkende Menenpoort in Ieper wegzet voor een betondorp is een gotspe. Onbegrijpelijk ook omdat Belgen altijd wel relevante sponsoren vinden.
    Dan die races in Nederland. Er zijn genoeg organisatoren in Nederland van grote koersen ( ik ben er zelf een) die in staat zijn sponsoren aan hun koersen te binden. Wat het echter moeilijk maakt is de dwingelandij van o.a. de Knwu en de politie om van een mooie koers een lokaal rondje te maken waar sponsoren zich niet in herkennen. Nietszeggend rondjes. Of domweg niet meedoen omdat de koers niet in de buurt van hun ‘ondernemingsomgeving’ komt. Einde koers.
    Dus al drinken weinigen nog Amstel: de koers heet Amstel Gold Race. Ook al bivakkeer je dagen in Albanië de koers heet Giro d’Italia, enz
    11-11-2025 20:27
    Brambino, de naam GW behouden, zo had JM Dedecker, burgemeester van Middelkerke het niet begrepen. Middelkerke moest in de naamgeving prominent aanwezig zijn anders kon FC fluiten achter zijn 150 duizend euro (voor 10j). U heeft zelf aan organisator te zijn. Dan is denk ik de keuze rap gemaakt, nee toch ? Gent wil al jaren niks betalen en Ieper wou na de gemeenteverkiezingen van vorig jaar met het nieuwe bestuur zelfs niet meer het vroegere bedrag sponsoren.
11-11-2025 17:25
Walgelijk commercieel
11-11-2025 18:34
Rare reacties, of op z’n minst kortzichtig. Onze favoriete sport heeft het al moeilijk genoeg. Waarom dan een van de zeldzame goed betalende partners, zoals Middelkerke, belachelijk maken?
    11-11-2025 19:07
    afgunst wellicht
    13-11-2025 11:50
    Omdat Middelkerke-Wevelgem ook prima te behappen was geweest. Nu komt er weer een Engelse term omdat er ook naar de 1e wo moet worden gerefereerd. Kies 1 naam van de 2. Het liefst in je moerstaal.
11-11-2025 16:55
Beetje patserig verhaal zo.. maar dat past wel bij dat deel van België..
12-11-2025 01:38
Belachelijk toch gewoon, die naamsverandering. En dan ook nog in het Engels. En dat voor de eer en glorie van wat politiekers die zo graag op het start podium in de schijnwerpers willen staan.
11-11-2025 14:40
In Flanders Fields noem ik het,

Is er al iets bekend over de eerste 100k? Gaan ze misschien 2 x door de Moeren of zo?
    11-11-2025 15:10
    Nee, maar trekken de polders in tot tegen Diksmuide, dan weer richting de kust om in Adinkerke het oude parcours op te pikken. Mits de wind sterk genoeg is kan het al heel vroeg uit elkaar gereden worden.
    11-11-2025 19:31
    Als dat zo is, dan blijft min of meer het karakter behouden en kan ik er mee leven.

    Ik noem het gewoon 'in Flanders Fields' en doe net alsof Middelkerke niet bestaat

Om te reageren moet je ingelogd zijn.