Michel Wuyts begrijpt niet waarom Wout van Aert ook dit jaar past voor Milaan-San Remo
Wout van Aert won La Primavera in 2020 - foto: Cor Vos
maandag 17 maart 2025 om 18:52

Michel Wuyts begrijpt niet waarom Wout van Aert ook dit jaar past voor Milaan-San Remo

Komende zaterdag staan bijna alle kleppers op klassiekergebied aan de start van de eerste monumentale klassieker van 2025, Milaan-San Remo. Bijna, want Wout van Aert is er opnieuw niet bij. De Belg wil zich via een hoogtestage klaarstomen voor de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Michel Wuyts plaatst er toch wel zijn vraagtekens bij.

“Het is te laat he, maar wat had ik Van Aert graag zien starten in de koers die hij kan winnen”, geeft de vermaarde wielercommentator- en analist aan in zijn podcast Wuyts en De Vlaeminck voor Het Laatste Nieuws. “Heb je zijn erelijst in San Remo bekeken? Drie keer podium, met één keer winst en twee derde plaatsen. De twee andere keren ook in de top-10.”

“Wat moet je dan nog meer willen? Ja, nog een keer starten, in de wetenschap dat het misschien wel de koers is die hem het best ligt”, aldus Wuyts. “Wat Milaan-San Remo betreft: hij kan flitsen op de Poggio en als hij overleeft in een groepje kan hij het desnoods afmaken in een sprint op de Via Roma. Waarom blijf je dan weg?”, vraagt hij zich af.

Geloof in ‘nieuwe’ aanpak
Zoek komende zaterdag in Milaan-San Remo dus opnieuw niet naar Wout van Aert. De winnaar van 2020 kiest dit seizoen – net als vorig jaar – voor een alternatieve aanloop en voorbereiding richting de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix, zijn twee hoofddoelen van het voorjaar.

“Zeker in wedstrijden als Tirreno-Adriatico en Parijs-Nice is het toch altijd een beetje een gok wat je daar voorgeschoteld zal krijgen”, liet Van Aert in aanloop naar het seizoen weten over zijn aanpak. “Je weet nooit hoe een wedstrijd loopt. Soms is het net hetgeen wat je wil, dat je uit je comfortzone getrokken wordt. Maar op stage kun je veel meer controleren welke prikkels je krijgt en geeft. Zeker op hoogtestage heb ik daar altijd hele goeie ervaringen mee, dus ik heb er wel vertrouwen in.”

Van Aert zal op vrijdag 28 maart weer in competitie treden, want dan staat de E3 Saxo Classic op het programma. Daarna volgen Dwars door Vlaanderen, de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en normaal ook de Brabantse Pijl en Amstel Gold Race.


RIDE Magazine
33 Reacties
17-03-2025 19:11
Ben het in dit geval met Wuyts eens. Bovendien kan een (zeer) goed resultaat in Milaan-San Remo een mentale boost geven richting de andere monumenten. Druk een beetje van de ketel en vol zelfvertrouwen starten i.p.v. hoogtestage en weer alleen op RvV en PR inzetten.
    17-03-2025 19:46
    Tsja ben het met Wuyts en jou eens. Hij zet wederom in op de Monumenten die hij toch weer niet gaat winnen.
    17-03-2025 20:41
    Gelet op zijn prestaties, ziet Wout wellicht geen kans op een (zeer) goed resultaat. Kan ik me wel iets bij voorstellen, zeker nu hij geen Tirreno of Nice in de benen heeft.
    17-03-2025 22:08
    @Pietspeed: als je op die manier denkt moet hij nergens starten natuurlijk… Geen Sanremo want hij heeft geen Tirreno/P-N in de benen. Dan kan hij beter ook passen voor de E3, want ja, hij heeft geen Sanremo in de benen.
    17-03-2025 22:11
    @Pietspeed, nu niet meer nee. Ze hadden Milaan-San Remo 'gewoon' afgelopen najaar al in zijn programma en dus training/hoogtestage planning mee kunnen nemen. Gun hem overigens alle succes met de 'all in' op RvV en PR. Maar mocht het tegenvallen, dan zou ik koersen als Strade Bianche en Milaan-San Remo wel weer gaan rijden als Van Aert zijnde.
    17-03-2025 22:52
    Inderdaad hij lijkt dusdanig grote controle nodig te hebben dat hij het koersen en de lol daarvan helemaal kwijt raakt.
    18-03-2025 11:38
    Uiteraard volg ik de redenering van Wuyts. Echter Wout heeft een mentale hardheid, een kop van beton. Vallen opstaan, doorgaan en er weer staan. Dus die boost, vertrouwen heeft hij niet perse nodig. Punt is dat Wout MSR al gewonnen heeft. En bij VLab zien ze nu ook wel dat wil je op en top voorbereid zijn voor een monument, je daar heel specifiek op moet focussen. Van Aert werd te veel gedurende het hele seizoen ingezet, veelal ook als superknecht. Bij Alpecin hebben dat allang door met Thieu. Thieu staat min of meer daar aan de start waar hij kan en wil winnen. En dat lukt grotendeels, ergo het afstrepen verhaal. Daarom wellicht voor Wout nu alles op RVV en of PR via hoogtestage en nog enkele Vlaamse koersen.
17-03-2025 20:17
De mentaliteit die de sport kapot maakt: liever op stage dan koersen.
En dan (wellicht door gebrek aan koersritme) domme valpartijen veroorzaken in E3 of DDV en weer de koersen waarvoor je op stage ging niet kunnen rijden. Het zou zo weer kunnen gebeuren!
    17-03-2025 21:20
    Dit du, hopelijk krijg hij hiervoor de rekening gepresenteerd.
    17-03-2025 21:24
    Wie houdt de sport nog in leven? Pogacar en Van der Poel staan tenslotte met dezelfde hoeveelheid koersdagen aan de start van Vlaanderen. Voor wie kunnen we nog wel supporteren?
    17-03-2025 22:54
    Maar die strale enthousiasme uit ipv wereldvreemde kluizenaars gedrag
    18-03-2025 00:09
    En dat terwijl zijn baas naar de situatie toe wil dat alle toppers in alle grote wedstrijden tegen elkaar strijden…
    18-03-2025 02:48
    Van Aert straalt wereldvreemd kluizenaarsgedrag uit? Ik heb denk naar een andere renner zitten kijken de laatste jaren. Wie was dat dan afgelopen Vuelta?
    18-03-2025 06:45
    Uitstraling is overschat. Reken er maar op dat Pogi en MvdP ook 98% als kluizenaars moeten leven om te doen wat zij doen in koers.

    Meer OT: van vorig jaar weten we alleen dat het in E3 net niet genoeg was maar leek hij wel 1e uitdager van MvdP, toen kwam die DdV crash. Nieuw jaar, nieuwe kans.
17-03-2025 19:30
Wout moet juist niks
17-03-2025 23:02
Slaan ze bij VLAB niet een beetje door met hun hoogtestages altijd? Volgens mij kunnen ze het ook niet echt staven met fantastische resultaten de laatste tijd? Al hebben ze ook een hoop pech gehad...

Ik hoop dat we de "oude" (toen hij jonger was) van Aert nog weer te zien krijgen. Meer onbevangen koersen en minder van cijfers en wetenschap uitgaan. Dat was fantastisch om naar te kijken!
    18-03-2025 06:59
    @Team Spaak Heb jij het programma van Van Aert wel bekeken? Als hij dit programma kan rijden , rijdt hij net zo veel klassiekers als de andere toppers met daarna ook nog de Giro.
17-03-2025 20:13
Gaan we werkelijk de wekelijkse columns van Lefevere EN Wuyts op ons wielerflitsbord geserveerd krijgen?
    17-03-2025 20:37
    Ja.
    17-03-2025 22:53
    Heb jij betere ideeën voor artikelen zonder dat het veel moeite kost?
    18-03-2025 14:24
    Nee. Ik heb wel ideeën voor betere artikelen die iets meer moeite kosten.
17-03-2025 20:16
Oké Michel, dankjewel Michel
17-03-2025 20:17
Het wielrennen is anders dan vroeger. Ik denk dat er nog wel een stap te maken is, door i.p.v. op 2000 meter hoogte op pak 'm beet 8000 meter te gaan trainen. Op de hometrainer in Nepal dus. Dat is geen marginale winst hè, dat is een mega-stap.
    17-03-2025 20:53
    Weinig zin die 8000m hoogte simuleren, dan zou je al weken in je eigen hoogtetent moeten leven (niet enkel slapen) om naar die hoogte toe te werken qua gewenning en de trainingsprikkels die je in die omstandigheden "maar" kan leveren zijn te weinig belastend om vooruitgang te maken.
    18-03-2025 10:47
    Waarom stoppen bij 8000?! Er is weer wat ruimte vrij op de ISS.
17-03-2025 20:19
Wuyts werkt nu voor dpg media/VTM , wva heeft ook commerciële banden met dpg / VTM /hln, bv thé masked singer ea. VTM dpg hln media staan dagelijks vol wva 'nieuws'. sinds zijn overstap naar de commerciële zender is Wuyts niet meer neutraal/onafhankelijk te noemen.
    17-03-2025 20:37
    Was Wuyts dat voorheen dan wel?
    17-03-2025 22:39
    Het is niet dat hij hem naar de mond praat nu ze die vermeende link zouden hebben.
18-03-2025 08:46
Wout is geen 29 meer en moet keuzes maken. Zijn keuze is om de grote gaten in zijn palmares proberen op te vullen of het alleszins wat aan te spekken met een DDV of een BP. Afvinken in plaats van streepjes zetten. En waarom mag hij die ambitie niet hebben, ook al gaat hij en zijn ploeg ons in de RVV moeten verbazen...
18-03-2025 08:18
De Amstel op deze lijst is nieuw zeker? Ik meende dat hij die niet ging rijden.
18-03-2025 09:16
Op zich eens natuurlijk met Michel.

Anderzijds: als je Van Aert zag sprinten in de eerste wedstrijden dit jaar (hoewel zijn algehele niveau wellicht nog flink de hoogte in moest op de Teide), stel je je toch vragen bij zijn winstkansen op de Via Roma.

En daarna volgt de dubbel Giro/Tour, wat toch aangeeft dat hij meer wil inzetten op datgene waarin hij de afgelopen jaren zo uitblonk: 3 weken lang een grote ronde kleuren en etappes najagen.
18-03-2025 14:23
Het is niet dat Wuyts nooit iets zinnigs zegt, integendeel. En ook nu zou hij zomaar weer gelijk kunnen hebben, zeker als ik de reacties zo scan.

Maar toch heb ik elke keer de neiging om als ik Wuyts en Wout gezamenlijk in een titel zie staan toch maar gewoon even door te scrollen...
21-03-2025 03:14
Ik denk wel dat wva beter gaat zijn dan vorig jaar (tiesj is trouwens ook goed bezig op stage). Niet dat strava KOMs veel zeggen maar ik zie hem geregeld KOMs nemen op klimsegmenten van 20+ minuten die elke renner die daar zit wel 10 keer doet per stage, dat is geleden van 2022 dat ik hem dat nog zien doen heb. Vorig jaar deed hij daar ook massa’s kilometers maar volgens mij met minder intensiteit en dat zag je ook in de E3 (was wellicht ook nog wel wat vermoeid maar toch). Ik geef deze aanpak dit jaar nog een kans maar als hij er nu weer niet heel dicht bij is kan hij beter koersen zoals vroeger (overal goed genoeg om podium te rijden).

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine