Michael Gogl wil zich tonen bij Alpecin-Fenix: “Ik moet constanter worden”

maandag 29 november 2021 om 16:26
Michael Gogl wil zich tonen bij Alpecin-Fenix: “Ik moet constanter worden”

foto: Cor Vos

Michael Gogl hoopt zijn ontwikkeling de komende twee jaar bij Alpecin-Fenix voort te zetten. De 28-jarige Oostenrijker toonde zich dit jaar met een zesde plek in de zware Strade Bianche. “Ik weet nu dat ik absoluut het niveau heb om met de besten ter wereld te rijden, maar ik moet wel constanter worden”, vertelt hij aan Radsport-News.com.

Gogl werd in 2016 prof bij Tinkoff, reed daarna drie jaar voor Trek-Segafredo en de afgelopen twee seizoenen koerste hij voor Qhubeka NextHash. In Zuid-Afrikaanse dienst kreeg hij meermaals een eigen kans, en dat leidde onder meer tot een negende (2020) en zesde plaats (2021) in Strade Bianche. Ook in de Ster van Bessèges en op het Oostenrijks kampioenschap behaalde hij ereplaatsen, maar een knieblessure zorgde ervoor dat hij vroeg moest opgeven in de Tour de France.

Troef in de klassiekers
“Vooral in het voorjaar kon ik mijn klasse laten zien in sommige wedstrijden”, blikt Gogl terug. “Maar helaas had ik niet het geluk dat je in het wielrennen soms nodig hebt. De afgelopen twee jaar heb ik wel geprobeerd om mooi te koersen. Het was echt leuk om zo te rijden, en dat is precies het gevoel dat ik meeneem in de voorbereiding op 2022. Alpecin-Fenix is een van de beste teams op dit moment”, kijkt hij uit naar zijn nieuwe werkgever.

Met zijn transfer van Qhubeka NextHash naar Alpecin-Fenix gaat er veel veranderen voor Gogl. “We gaan altijd als favoriet een wedstrijd in, omdat we met een superster of een van de sterke sprinters”, weet de Oostenrijker. “De klassiekerploeg is echt sterk. Maar dat heb je ook wel nodig voor die wedstrijden. Iedereen die er in de finale nog bij is, is een troef, en dat vergroot ook persoonlijk je kansen op een overwinning.”

Gogl (uiterst rechts) volgt in de finale van Strade Bianche zijn nieuwe kopman – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

4 Reacties

Alucard 29 november 2021 om 18:35

Prima adjudant straks voor Matje in de Strade. in 2020 werd Gogl ook al 9e in Siena, dus het is geen eendagsvlieg daar.

Ik verwacht sowieso dat de knechten van Wout & Mathieu komend seizoen een meer prominente rol zullen spelen dan voorheen. We hebben in 2021 keer op keer gezien dat de twee sterren belachelijk veel met hun krachten smeten op de verkeerde momenten, met als resultaat welgeteld 0 monumentale overwinningen voor hen tezamen.

Lijkt me evident dat bij zowel JV en AF het devies voor 2022 is: zuiniger maar effectiever rijden. Minder veldritten. Niet jezelf laten verleiden tot uitputtende demonstraties in de Binck Banck, Tour of Britain of de Tirreno. En de eerste 200 km van grote klassiekers over laten aan (nieuwe) knechten, zoals Gogl, Dennis en Laporte.

Murcia 29 november 2021 om 22:03

Gedeeltelijk met je eens, beiden hebben moeite om te doseren en door hun surplus zo te etaleren in wedstrijden als de Tirreno (met memorabele momenten van beiden) misten ze in de Monumenten net dat tikkeltje extra. Maar ze stemmen hun koersen ook zo op elkaar af dat anderen daar gebruik van kunnen maken. Bij de concurrentie weet men dat als deze twee in een kopgroep zitten de één altijd achter de ander aan gaat en je daardoor later aan je eigen bordje hoeft te beginnen. Ze zullen die reflex als ze niet veel beter dan de rest zijn ook eens moeten negeren.

Voor wat betreft Gogl zal de opdracht zijn om die prestaties in de Strade niet langer de eenzame uitschieters in het seizoen te laten zijn. Vaker een zeven scoren ipv die ene 8+ en vervolgens zesjes of minder.

Romāns Vainšteins 29 november 2021 om 22:35

Hier oneens. In MSR, wat sowieso een bloedlastige koers is om te winnen, waren ze nog groggy van hun Tirreno-on-speed en zaten ze netjes bij de voorsten op de Poggio zonder daarvoor veel te doen. In de ronde en Roubaix streed MvdP juist vanwege zijn ijver vd meet en was van Aert simpelweg niet goed genoeg, beide koersen gingen vrij vroeg los op een niveau dat van echt knecht werk niet al te veel sprake was. Luik en Lombardije winnen is bijna niet te doen wanneer je niet start en op het wk sukkelden ze uiteindelijk de rol van meesterafleider in vanwege niet de beste benen.

0 monumenten klopt maar dat heeft nooit aan een gebrek aan knechten gelegen.

Alucard 30 november 2021 om 09:41

Het is zeker waar dat MvdP en Wout op de weg te veel tegen elkaar rijden.

Ik verdenk Matje ervan dat als hij eenmaal een gat met Wout heeft, er een stem in zijn kop opsteekt die dicteert: nu toeslaan. Dan rijdt hij zich de vernieling in om dat gat koste was het koste te behouden. Dat zagen we dit jaar in E3, Parijs-Roubaix en De Ronde. En in al deze races profiteerden anderen van zijn excessieve kopwerk. Ondertussen leidt Wout in de achtergrond persoonlijk de achtervolging. Anderen weten ook weer dat hij dat doet, dus die liften gewoon mee. Juist in deze situaties kunnen knechten een sleutelrol spelen.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair