Michael Boogerd voor Amstel Gold Race: “Ik kan Mathieu van der Poel niet meer duiden”
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
zondag 14 april 2024 om 08:13

Michael Boogerd voor Amstel Gold Race: “Ik kan Mathieu van der Poel niet meer duiden”

Interview Na zeges in de E3 Saxo Classic, Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix is Mathieu van der Poel ook in de Amstel Gold Race de absolute topfavoriet voor winst. Toch is Michael Boogerd er niet helemaal van overtuigd of de wereldkampioen de sloophamer nog een keer kan bovenhalen. “De vraag is hoe gemotiveerd en hoe scherp hij nog is na alles wat hij al gewonnen heeft”, denkt de winnaar van de editie van 1999 hardop bij WielerFlits. Maar dat is wel ongeveer de enige reden voor Boogie, die verder superlatieven tekort komt.

Boogerd stond tijdens zijn carrière liefst zeven keer op het podium van de Limburgse heuvelklassieker. De voormalig tweevoudig Nederlands kampioen kent het parcours op zijn duimpje en is tegenwoordig co-commentator bij Eurosport. De geboren Hagenees (51) weet dus als geen ander een inschatting te maken over de kansen van MVDP in de Amstel Gold Race.

Het affiche van de komende AGR was prachtig: Wout van Aert, Remco Evenepoel en Mathieu van der Poel. In hoeverre is deze koers onthoofd?
“Natuurlijk is het een meerwaarde als Van Aert en Evenepoel hier in vorm aan de start staan. Al moet ik ook zeggen dat Evenepoel hier misschien niet direct een koers op maat krijgt. Maar ik denk dat we de voorbije weken twee prachtige klassiekers hebben gezien, waarbij het misschien nog wel een keertje over Van Aert is gegaan in Vlaanderen en Roubaix. Maar Mathieu heeft daar de boel wel doen verbleken. Hij heeft er historie geschreven zonder dat er een andere topper aan het vertrek stond. Ik denk daarom dat we zondag ook een schitterende koers te zien krijgen.”

Velen voorspellen een makkelijke zege voor Van der Poel. Maar is dat wel zo eenvoudig als iedereen het doet voorkomen?
“Nee, tuurlijk niet. Zeker niet omdat er heel veel druk op zijn schouders ligt, al heb ik niet echt het idee dat Mathieu daar nu zo veel moeite mee heeft. Kijk, in mijn tijd was het haast onmogelijk om na Milaan-San Remo, Gent-Wevelgem, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix nog goed te zijn in de Amstel en Luik-Bastenaken-Luik. Alleen reden er toen ook heel weinig renners rond met het kaliber van Mathieu. Hij zou dat niveau de komende twee koersen wel moeten kunnen vasthouden.

Van der Poel won opnieuw in Roubaix – foto: Cor Vos

Hij heeft tot op heden nog maar weinig wedstrijden gereden. Wij hadden er dan al een hele campagne op zitten met rittenkoersen en gedoe en weet ik het wat. Dat heeft Van der Poel niet. Aan de andere kant heeft hij al zijn wedstrijden op het scherpst van de snede gereden. Mentaal kost dat altijd energie. Als je puur kijkt naar wat hij al heeft laten zien, dan zou het niet gek zijn als het een keertje iets minder gaat. En het hangt af van hoe gemotiveerd en scherp hij is. Misschien zien we hem wel helemaal niet in de Amstel. Niet omdat hij slecht is, maar gewoon omdat hij het wel even best vindt.”

In welk scenario is Mathieu zondag in normale doen te kloppen door de rest?
“Dat is een heel lastige. Ik kan wel de prefinale zeggen, maar Mathieu is er zelf ook goed in om al vroeg de koers helemaal naar zijn hand te zetten. Al is de Amstel daar misschien wel een beetje lastig voor. De vraag is ook of Alpecin-Deceuninck als ploeg net zo sterk is als in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. In de Brabantse Pijl zat dat woensdag wel snor. Hij kan daar op bouwen. Als Mathieu weer zo fit is als in Vlaanderen en Roubaix, is het heel moeilijk om hem te kloppen zondag. Dan kan ik geen scenario bedenken waarin hij niet kan winnen. Anderen moeten vooral zeker niet hun koers op hem afstemmen.”

Hoe anders is deze editie voor hem in vergelijking met 2019 (winst als outsider) en 2022 (vierde als topfavoriet)?
“Nu heeft hij al twee monumenten op zak. Hij rijdt dus totaal zonder druk. In 2022 had hij overigens ook kunnen winnen. Al zag je toen ook dat hij de echte frisheid al miste. Michał Kwiatkowski en Benoît Cosnefroy hebben daar toen van geprofiteerd, omdat Mathieu vrijwel alles alleen moest doen achter hen. Als ze dan blijven demarreren, is het moeilijk om alles terug te halen. Dat zou nu ook een manier zijn om hem te kunnen kloppen. Maar nu zal hem dat een worst zijn, vermoed ik. Hij won de Amstel al eens en heeft nu al Vlaanderen en Roubaix gewonnen. Dat kan alleen maar in zijn voordeel spreken.”

Van der Poel won na een memorabele finale meteen zijn eerste Gold Race in 2019 – foto: Cor Vos

Mathieu won de E3, De Ronde en Roubaix na een lange solo, van zo’n 50 kilometer. Kan dat in de Amstel ook?
“Dat is wel wat lastiger, denk ik. Op vijftig kilometer van de streep is het peloton in de Amstel vaak nog vrij groot. Dan is het moeilijk om alleen weg te rijden. Maar wat Tadej Pogačar vorig jaar deed op de Keutenberg, of daar bij de Eyserbosweg in de buurt… Als Mathieu heel goed is, kan hij er daar ook wel een nummertje uitpersen. Maar ik kan me dat haast niet voorstellen, hoor. Zo’n lange solo. Het moet niet gekker worden. Al zou ik het wel leuk vinden! Maar deze man is toch niet meer te duiden?”

Het zou ook nog nooit vertoond zijn: Vlaanderen, Roubaix en de Amstel in één voorjaar winnen. Hoe uniek is de atleet Mathieu van der Poel eigenlijk?
“Dat bedoel ik. Ik ken hem niet duiden. Alles wat hij doet… Dit is in mijn ogen heel raar om te zeggen, maar ik denk dat dit een van de allerbeste wielrenners ooit is. Kijk, een grote ronde gaat hij niet winnen. Maar het is ook de manier waarop hij koerst, dat het zo bijzonder maakt. Ik heb dat eigenlijk nog nooit gezien, ook niet bij de jeugd. En ook niet in de gouden tijd van Jan Raas en Hennie Kuiper. Dat waren echt wel toppers. Maar hij is nog meer bijzonder, vind ik.”

Is hij dan de beste Nederlandse eendagscoureur ooit?
“Ja, nou… Kuiper was ook heel goed. Die was het meest veelzijdig. Hennie heeft ook nog twee keer op het podium van de Tour de France gestaan. Dus dat vind ik lastig, ook omdat hij de Ronde van Lombardije gewonnen heeft en nog eens tweede werd in Luik-Bastenaken-Luik. Maar Van der Poel heeft wel meer Monumenten gewonnen. In principe is Mathieu wel de beste eendagsrenner, ja.”

Boogerd zelf versloeg in 1999 Lance Armstrong in een sprint-a-deux – foto: Cor Vos

De advocaat van de duivel zegt: ‘leuk, dit voorjaar van Van der Poel. Maar veel favorieten zijn hier niet’. Doet dat iets af aan zijn prestaties?
“Nee, hoor. Nee, nee. Nee. Daar ga ik niet in mee. In Milaan-San Remo was Mathieu al bepalend in de koers. Hij is daar te laat bij die aanval van Pogačar, maar in zijn eerste koers kletst hij daar wel in één keer naartoe. Daarna rijdt hij nog een beetje op kop voor Jasper Philipsen. In de E3 Saxo Classic speelde hij met Van Aert. Hij zag hem op een bepaald moment terugkomen en dacht toen volgens mij: ‘laat ik dan nu nog maar eens een keertje versnellen’. De rest is geschiedenis. 

Van Gent-Wevelgem roepen veel mensen dat Mathieu daar niet slim reed. Maar ik had het idee dat hij daar gewoon een beetje aan het trainen was. Hij nam zijn verantwoordelijkheid door alle gaten dicht te rijden en daarna vol door te koersen met Mads Pedersen. Dat is ook geen gewone smurf, natuurlijk. Mathieu gaat daar dwars tegen alle wielerwetten in, dus dan is het logisch dat je daar geklopt wordt. 

Daarna volgen inderdaad die valpartijen. Maar als je naar de koersen daarvoor kijkt, geloof ik niet dat een Van Aert in de Ronde van Vlaanderen wel in één keer op Mathieu’s wiel had gezeten. Bovendien kon Van der Poel ook niets aan die valpartij doen. Het was allemaal niet leuk, maar Mathieu heeft gedaan wat hij moest doen: goed zijn in deze periode van het jaar. Meer kan ik daar niet over zeggen. Van der Poel rijdt puur op gevoel en met zijn hart. Dat er dan een paar niet bij zijn, vind ik echt veel te ver gaan om iets af te doen aan zijn prestaties. Verleden jaar heeft hij ze allemaal ook geklopt, hè. Daar gaf hij ook alles, terwijl anderen hun koers op heb afstemden.”

Van der Poel reed in de E3 Saxo Classic bij alles en iedereen weg – foto: Cor Vos

Nu rijdt Pogačar volgende week wel in Luik, natuurlijk. Kan Mathieu hem daar aan?
“Ja, dat zou ook wel kunnen. Maar… dan wordt het wel helemaal zot, als hij die dit jaar ook nog wint. Van mij mag het! Maar we hebben Pogačar ook zien rijden in Strade Bianche, in de Ronde van Catalonië. Die gaat nu ook niet in één keer minder zijn, met de Giro d’Italia in aantocht. Dat geloof ik niet. Maar ja, als hij Mathieu er niet afkrijgt… Dan gaan we sprinten en dan kan het alle kanten op. Maar normaal zal het bij Van der Poel ook een keertje iets minder gaan worden.

Aan de andere kant las ik bij jullie ook dat Tom Boonen zei dat Mathieu dit jaar een unieke kans krijgt in Luik. Daar ga ik best ver in mee. Hij ziet alles nu als bonus. Dat is een goede mindset. De pre voor mij is dan wel dat hij nog dezelfde vorm van Vlaanderen en Roubaix heeft. Als dat zo is, dan zou het kunnen dat hij dit jaar inderdaad ook Luik kan winnen, ja.”

Tot slot: als jij voor de Amstel Gold Race een andere naam moet geven dan Mathieu van der Poel. Wie dan?
Tom Pidcock. Die is al eens tweede en derde geweest. Hij komt hier graag. Zijn voorjaar is misschien niet helemaal wat hij ervan verwacht had, maar in Parijs-Roubaix vond ik hem toch best wel goed. Die krijgt in de Amstel een koers die veel beter op zijn lijf geschreven is. Ik denk dat Pidcock hier nog wel iets recht te zetten heeft. Die mag niemand onderschatten voor zondag.”

Kan Van der Poel volgende week in Luik Pogacar opnieuw volgen? – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
49 Reacties
13-04-2024 07:47
Heerlijk om een interview met Boogerd te lezen hier. Om hem in zijn eigen woorden te quoten:
"Dat is ook geen gewone smurf, natuurlijk." :)
    13-04-2024 08:01
    Niet mee eens, bekende redenen!
    13-04-2024 11:04
    Weten we onderhand wel Kraamverlof, dat er niets iets wat jij wel kan pruimen in je zure bestaantje. Elke comment van je heeft een PH waarde van nul.
    13-04-2024 11:28
    Er zou gewoon geen plaats horen te zijn voor dopeurs in en om het huidige wielrennen, daar is weinig zuurs aan.
    13-04-2024 13:51
    Mooie woorden voor en over MvdP, daarnaast hoor ik Boogerds Haagse stemgeluid ook graag, bovendien heeft hij er volgens mij best wel verstand van.
    13-04-2024 13:55
    @kraamverlof.
    A. Je mening is inderdaad intussen wel bekend, de herhaling is slaapverwekkend
    B. Als je voormalig dopeurs geen commentaar meer laat leveren hou je weinig ex-insiders meer over
    C. In Boogert zijn tijd reden ze allemaal mét doping, tegenwoordig (hopelijk) allemaal zonder. In beide gevallen gelijk speelveld en dus zijn Boogert zijn tactische en psychologische analyses net zo relevant (en wat mij betreft meestal erg to the point).
    13-04-2024 14:09
    Ik snap kraam en zijn beweegredenen. En vindt sommige reacties daarop niet echt inhoudelijk en ook niet heel fraai. Maar blijkbaar kan dat allemaal door de beugel.

    Wat ik het lastige vind in deze discussie is waar "dader zijn" ophoudt en "slachtoffer zijn" begint. Natuurlijk heeft iedereen destijds zelf de keuze gehad om wel of niet te pakken. Iemand als Edwig van Hooijdonck, die liever stopte dan pakte, daar heb ik heel veel respect voor.

    Maar wat we niet moeten vergeten is dat alle renners destijds ook gewoon de droom hadden om de beste te zijn, profrenner te worden en ook te winnen. En als je op een gegeven moment ziet dat er eigenlijk maar 1 manier overblijft om je droom waar te maken, ben je dan dader of slechts onderdeel van het systeem.

    Er zijn voor mij dus absoluut gradaties. Types als Armstrong of Bruyneel, of enkele foute dokters die letterlijk anderen aanzetten om te pakken of gingen bedreigen als ze uit de school zouden klappen, dat zijn voor mij de ECHTE daders. En die hoef ik gewoon nooit meer te zien in of om de wielersport. En voor mij valt Boogerd niet helemaal in die categorie, al zal ik wel altijd exact dezelfde bijsmaak houden als Kraam.
    14-04-2024 09:14
    Ik ben het eens met de nuancering van Filosoof. Het was eten of gegeten worden. Ik denk dat het overgrote deel geen keuze had tenzij ze hun fiets aan de wilgen wilden hangen. En de keuze is niet zo van een beslissing van 1 op de andere dag, maar iets wat gradueel gaat: je doet je stinkende best om beter te worden dan de anderen. Je traint meer/beter, eet/slaap beter, enz, en toch word je door Mieke en Jantje voorbijgereden. Je weet hoe dat komt, want de tam tam binnen het peloton doet zijn werk maar eveneens de omerta. Je dreigt uit de ploeg gezet te worden en ziet je dromen door anderen die wel pakken kapotgereden worden. Wat doe je....

    Ik praat het niet goed, maar het zijn maar jonge mensen in een omgeving waar ze hun dromen te verliezen hebben. De renners, ploegbazen, doktoren, enz die anderen hebben aangezet/gedwongen om te pakken, mogen ze van mij aan de hoogste bomen hangen.
    14-04-2024 10:06
    Om wijsgeer bij te treden wat betreft Edwin van Hooidonck , die won 2x ronde van Vlaanderen door op de Bosberg een splijtende demarrage te plaatsen en iedereen uit de wielen te rijden en vervolgens solo naar de aankomst te rijden.
    Hij kreeg dan ook de bijnaam Eddy Bosberg.
    Maar toen kwam de EPO in het wielrennen geslopen en werd hij op zijn Bosberg door nagenoeg het ganse peloton eraf gereden.
    Eddy is vervolgens totaal gedesillusioneerd op28 jarige leeftijd met wielrennen gestopt
13-04-2024 07:51
Goeie verslaggever Boogerd op tv.
    13-04-2024 08:39
    Eens! Ik stem altijd op Boogie af, liever nog dan de Belg.

    En verschil tussen kunnen en kennen kennen we niet!! :-D (vrij naar Osdorp Posse)
13-04-2024 11:01
Geeft Boogie weer commentaar, het commentaar op de NOS tijden PR was het beste dat ik in jaren heb gehoord. Go Boogie.
    13-04-2024 13:33
    Vond je? Vind Boogie fijn commentaar geven, maar bij elke passage ‘ja ik weet niet hoe het voelt, want ik heb PR nooit gereden, maar…’ vond ik zelf een beetje stom om te horen. Zet er dan een keer een ex prof bij die wél weet waar die het over heeft, een Tsjalingi ofzo.
13-04-2024 07:40
Als ik aan Boogerd denk samen met MVDP, dan denk ik aan de dikke banden race die Mathieu toen als kind al met overmacht won. Boogerd deelde de prijzen uit. Voor diegene die dat nooit zagen het is te zien op Youtube! Al de jaren daarna won Mathieu jaar op jaar talloze wedstrijden!
    13-04-2024 22:10
    Ja, schitterend! Minimatje kwam toen ook al solo aan <3
    14-04-2024 09:16
    Ja, en jong geleerd is oud gedaan zegt het gezegde, want dat doet hij nog steeds.
13-04-2024 12:10
Dit is een goed interview. De kennis van Boogerd, de inzichten in het optreden van Van der Poel. Niet zo maar een meninkje, maar onderbouwd. Graag meer van dit. Maar dat liigt natuurlijk ook aan de kwaliteit van interviewee en interviewer.
13-04-2024 15:09
Wat betekent dat precies: "Ik ken hem niet duiden" ?
    14-04-2024 07:11
    Hij vind van der Poel nog steeds onvoorspelbaar in vorm en prestaties
14-04-2024 07:40
Uitgebreid interview vol waarheden. Vlotte kerel met veel kennis van zaken.
Anekdote: afgelopen ronde van Vlaanderen was Boogerd in dezelfde vip-tent als ik omdat hij daar was ingehuurd om tussendoor zijn kijk op de koers te geven. Bij de derde passage zagen ik en mijn maat niet goed en namen van die hoge terras tafels om daar op te staan en over de mensen heen te kijken. Kwam Boogerd af “nou dat is een goed idee” en hij deed hetzelfde. Net op het moment dat ik een selfie wou trekken van ons drieën werden we door de security van de tafeltjes gehaald :(
Tegen mijn maat vertelde hij over dat dopingverleden dat het allemaal heel individueel was en dat ze van elkaar wel wisten dat ze “iets” deden maar dat het niet op grote schaal georganiseerd was. Volgens hem was er enkel bij us postal georganiseerd gebruik.
Hij keek nog raar op toen mijn maat hem in het gesprek een strijkijzer noemde (in een ontspannen sfeer en met respect, niet verwijtend).
Echt een heel toegankelijke open man met kennis.
    14-04-2024 09:25
    Mooie anekdote, Gibo!
13-04-2024 08:43
Boogerd zijn goede AGR prestaties zijn wel algemeen bekend. Wat nog wel eens wordt vergeten zijn zijn vele ereplaatsen in de Brabantse Pijl. Wuyts noemde hem in die tijd "mister Brabantse Pijl".
    14-04-2024 10:16
    Mister Brabantse pijl is edwig van hooydonck die deze wedstrijd 4x won
13-04-2024 10:34
Goeie analyse. Boogerd weet hoe dit soort wedstrijden wordt gewonnen. En het zou niet gek zijn als er een beetje decompressie optreedt bij Mathieu. Op een gegeven moment wordt de wil te winnen gewoon minder, en dan zet de vermoeidheid sneller in, en dan laat je een groepje wat langer lopen met een ploeggenoot erin, etc.
    14-04-2024 09:22
    Ja, dat zou je wel verwachten. Maar als je ziet dat hij een paar dagen na zijn demonstratie in PR alweer enorm veel hoogtemeters aan het maken is, mag toch wel opgemaakt worden dat hij nog flink gemotiveerd is. Hij is ook geen gewone.
    14-04-2024 13:41
    Het ding is nu juist dat dat bij Mathieu niet te voorspellen is. Hij stijgt vaak boven wielerwetten uit (net als Pogacar).
13-04-2024 17:41
@Wijsgeer,......... In de E3 heeft Mathieu hem terug laten komen op een tiental secondes en het toen op was bij Wout. en dat Mathieu toen de turbo aangezwengeld heeft, wat hem ook veel krachten heeft gekost, heb hem zelden zo uitgewoond over de finish zien komen
    13-04-2024 18:30
    Vdp had hem niet zomaar laten terugkomen tot op 10 seconden, vdp reed na de pater gewoon een constant vermogen dat hij aankon terwijl wva 8-10 minuten wellicht 50 watt meer moest duwen waardoor die ontploft is op de E3 col, niet omdat vdp plots rapper ging rijden hoor… De kans is reëel dat wva even snel naar de meet kon rijden maar als je over uwe limiet gaat dan krijg je gewoon kletsen nadien, dat zag je ook aan zijn grimas dat dit het geval was.
13-04-2024 08:32
Wva reed in 2022 helemaal niet mee in de amstel door corona, wellicht wou hij op die manier kritiek uiten op wva in de E3 door het onterecht in een andere koers te benoemen, echt objectief zal hij dus wel niet zijn vrees ik, of nee hij is gewoon niet objectief als je de rest verder leest.
13-04-2024 11:42
Michael kan sowieso al niet duiden en zal dat ook nooit kunnen. Gelukkig komt hij er nu wel eerlijk voor uit.
13-04-2024 19:30
Ik mag Boogerd altijd graag horen tijdens de koers en podcast. Heeft veel kennis van zaken en komt goed over.
    14-04-2024 07:08
    Een verrassend goede commentator. Hij weet veel en doet het idd leuk
14-04-2024 08:46
Ja, bizar dat er weer loze comments van deze bedriegende dopeur id media verschijnen. Interview eens een andere 'kenner'.
    14-04-2024 10:19
    Inderdaad , dan kunnen ze evengoed Johan Bruyneel commentaar laten geven
13-04-2024 08:38
Wie legt er aan Boogerd uit dat Van Aert niet mee reed in 2022?
    13-04-2024 09:00
    Aangepast.
    13-04-2024 09:10
    Het was fijn geweest als iemand dat bij het interview had gedaan zodat hij niet afgeslacht wordt omdat hij een foutje maakt.

    Edit: aangepast betekent bij jullie we verwijderen gewoon een stuk uit het interview?
    13-04-2024 13:29
    Boogerd heeft zich duidelijk van renner vergist als hij sprak over de irritante
    wielenplakker die in Mathieu's wiel kleefde tijdens de AGR'22.....want er zijn
    uiteraard nog renners genoeg die denken 'wat Wout kan? kan ik ook'.

    Ook in het geval dat Boogerd het wél degelijk over Wout had, maar dit in
    een andere koers en of jaartal het geval was? kan je hem ook niet op
    afrekenen want Wout heeft niet enkel in zijn laatste crossen alsook in
    de E3, een beschamend laf koersgedrag getoond.....die kwalijke reputatie
    heeft Wout ook in vele andere koersen, de afgelopen jaren opgebouwd.
    13-04-2024 13:49
    Uiteindelijk, met de wijsheid van achteraf, had Wout denk ik enkel dit jaar in de RVV echt kans gehad tegen Mathieu. Want die was daar duidelijk niet super, en liep leeg in de laatste 20 km.

    In de E3 zou Wout ook zonder zijn val waarschijnlijk geklopt zijn. Of anders gezegd: Mathieu leek me daar duidelijk de betere van de twee. En als je ziet hoe hij uithaalde in PR en hoe Mathieu over de kasseien leek te vliegen, vraag ik me af of Wout ook daar een kans gehad zou hebben.

    Helaas zullen we het nooit weten. Maar wat ik wel hoop, is dat we volgend klassiek voorjaar weer een andere Wout te zien krijgen. Of eigenlijk al tijdens het cross seizoen. Namelijk de Wout die zelf durft te koersen. Liever met open vizier koersen en strijdend ten onder (zoals Mathieu tegen Pedersen in GW), dan enkel koersen op iemands wiel.
    13-04-2024 17:36
    Boogerd houdt niet van wielplakkers? Hij heeft zijn overwinning in de Amstel alleen na de laatste 20 km in het wiel van Armstrong te hebben gezeten kunnen vieren.
    13-04-2024 18:24
    Op zich is het niet heel raar om op het wiel te rijden van de beste man in koers, vdp zou exact hetzelfde doen kijk maar naar GW ‘20 daar gaf hij zelf aan dat het niet zo raar is om uw koers af te stemmen op de beste in koers nadat wva in een opwelling van frustratie had gezegd dat vdp enkel wou dat hij zou verliezen ipv zelf te winnen.

    Wva leeft momenteel gewoon in de waan dat hij dit moet doen omdat hij een paar keer op zijn plaats is gezet door vdp in MSR ‘23 en de RVV en WK van dat jaar. Wva zijn beste kans is echter zelf koers maken maar hij moet voorkomen dat hij vdp gratis gunstjes verleend zodat die daarna kan wegpoefen zoals in MSR vorig jaar, dan is vdp op zijn sterkst als hij na een lange koers nog een serieuze kartouche heeft steken. Ik denk dat wva zichzelf meer afmat door steeds op die poefjes te reageren dan gewoon mee te rijden maar met verstand, vdp heeft niet liever dan 50 keer versnellen om dan weer te temporiseren, en dan zien we ook gewoon leukere koersen met een meer open visier, wva heeft dat gedrag helemaal niet nodig als vdp erbij is.
    13-04-2024 18:55
    VdP en VAert zijn nog nooit 20 km aan één stuk bij de ander in het wiel blijven zitten als ze samen ontsnapt waren. Dat is hun eer ver te na.
13-04-2024 15:16
Er wordt hier vaak gespeculeerd dat Van der Poel en Pogacar de GOATs zijn of worden na Merckx en zeker de beste renners zijn van deze eeuw to nu toe.

Er is evenwel een renner die in de 21ste eeuw tot nu toe een beter palmares heeft dan deze twee, een minder spectaculaire en meer berekenende coureur: Nibali ( vier grote rondes, inclusief Giro, Tour, Vuelta, en drie monumenten).
    13-04-2024 16:15
    Dan zullen we toch even moeten wachten om die vergelijking niet te mank te laten gaan. Pogi heeft nog 12 (...) jaar om Nibali voorbij te streven.

    https://www.procyclingstats.com/rider-vs-rider/vincenzo-nibali/tadej-pogacar

    Zelfde bij Matje, 6 jaar prof tegenover 18... Die overigens nog maar 6x hoeft te winnen om meer overwinningen te hebben dan Nibali.

    https://www.procyclingstats.com/rider-vs-rider/vincenzo-nibali/mathieu-van-der-poel
    13-04-2024 16:41
    PeJeVe. Je hebt gelijk. Vandaar twee keer in mijn post; Tot nu toe. Het is een momentopname. In een paar jaar is het wellicht anders. We moeten inderdaad afwachten. Merckx palmares is voorlopig niet in gevaar, misschien alleen van Pogi over vijf jaar.
    13-04-2024 21:31
    Boeie.
    14-04-2024 07:10
    Ga anders ook Max even vergelijken met Schumacher. Wat boeit het joh
14-04-2024 18:26
MvP kan de beste eendaagse renner ooit worden? Zeker... Mooie titel! Beste wielrenner ooit? Nop, dat nooit... Dan staat ie nog ver achter (huidige renners) Pogacar, Evenepoel, etc...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine