Michael Boogerd speculeert over vele blessures en breuken bij Visma | Lease a Bike
foto: Cor Vos
zondag 13 oktober 2024 om 18:41

Michael Boogerd speculeert over vele blessures en breuken bij Visma | Lease a Bike

Michael Boogerd heeft zijn vraagtekens gezet bij de vele blessures die renners van Visma | Lease a Bike dit seizoen hadden. De oud-wielrenner speculeert daarbij over de mogelijke redenen van de botbreuken van vooral de kopmannen die lang afwezig waren, zoals Wout van Aert en Dylan van Baarle. “Dat kan pech zijn, maar soms is het ook onnodig”, aldus Boogerd in zijn column in De Telegraaf.

“Ik weet absoluut niet wat er aan de hand is en wil ook geen rare dingen roepen, maar ik vind dat er bij Visma-Lease a Bike veel renners iets breken als ze vallen. In eerste instantie wordt er best veel gevallen bij die ploeg. Dat heeft voor veel personele problemen gezorgd en niet bij hun minste renners”, doelt de ex-Rabobank-renner op kopmannen Jonas Vingegaard, Van Aert en Van Baarle.

“Dat kan pech zijn, maar soms is het ook onnodig. Wellicht speelt de druk van het presteren een rol bij Visma, maar dat is speculeren”, stelt Boogerd. “Het zal een opeenstapeling van factoren zijn. Maar los van dat valt me op dat renners van Visma | Lease a Bike heel vaak iets breken. Ik vraag me af waar dat door komt. Ikzelf heb van mijn 8ste tot 35ste gekoerst, en heb nooit wat gebroken.”

Boogerd weet dat bij Visma | Lease a Bike alles tot in de puntjes geregeld is. “Ze checken en weten alles. Zijn er echter voedingspatronen waardoor de botstructuur niet helemaal meer goed is? Is dat een punt waar ze een steekje laten vallen?”, vraagt hij zich af. “Nogmaals, ik weet niet wat het is, maar ik vind het vrij veel als een renner twee of drie keer per jaar iets breekt.”

RIDE Magazine
57 Reacties
13-10-2024 18:56
Al eens een keer eerder op een bericht hier gereageerd. Als je kijkt naar de beschikbare data van o.a. pcs mbt valpartijen en blessures dan blijkt dat de renners van TVL niet significant vaker vallen of geblesseerd zijn. Ik zou dan ook graag lezen op basis van welke data Boogerd tot zijn speculaties komt. Of wellicht nog beter; wellicht kan Wielerflits een gedegen met data onderbouwd artikel schrijven. Iets wat perfect te doen moet zijn in de komende rustige periode.
    13-10-2024 19:03
    Precies dit. Omdat het dit keer toevallig twee kopmannen zijn geweest, en omdat Visma een Nederlands team is doen mensen snel de aanname dat ze bij Visma vaak vallen en vanalles breken. Toon het eerst maar eens statistisch, over langere periode, aan.
    13-10-2024 19:20
    Op PCS kan je zien dat Visma lab meer valt dan alle andere ploegen. Ruim 10 keer vaker gevallen dan de nummer 2, Intermarche, en dat met een stuk minder wedstrijddagen. Vorig jaar viel Ineos het meest en stond Visma op 3. Alpecin is dit jaar het minst gevallen. Visma renners zijn in 2024 ruim 2,5 keer vaker gevallen dan alpecin renners
    13-10-2024 19:23
    Goed punt. Verdient meer dan alleen een duimpje. Hopelijk pakt WF de bal op; prima onderwerp voor een serieuzer artikel.
    13-10-2024 19:53
    Vindt het maar populistisch geneuzel. Zijn nog een aantal onderwerpen die bij VLB/DSM altijd 'opvallen' onder het Nederlandse publiek en hier dan breed uitgemeten worden, terwijl het bij andere ploegen er net zo aan toe gaat. Mooi voorbeeld is percentage renners dat uit hetzelfde land als de ploeg komt. Heb het even niet voor dit seizoen, maar in 2022 bijv. stond Jumbo-Visma in de top met het percentage binnenlandse renners, terwijl men hier maar bleef roepen dat er zo weinig Nederlanders onder contract stonden.
    13-10-2024 22:56
    Neemt natuurlijk niet weg dat bijvoorbeeld Wout van Aert, geroemd om zijn techniek, twee of drie keer tegen de grond gaat door zijn eigen fout. Hoe kan dat dan opeens en waarom gebeurde dat vorige jaren niet?
    13-10-2024 22:59
    Door kelderman binnen te halen werkten ze natuurlijk al aan deze statistiek. Maar gesink stopt wel, al viel die meer hard dan vaak
    13-10-2024 23:00
    Kwam omdat er bijna geen Nederlandse renners kopman waren, relatief weinig grote wedstrijden reden. Het b programma zat vol Nederlanders ja, waarvan best wat inmiddels bij de ploeg weg is trouwens
    14-10-2024 06:50
    @Bswinkells
    Dus absoluut niet ‘tien keer vaker’ (wat een veelvoud lijkt te suggereren).
13-10-2024 19:04
Ben bang dat bogie wel een punt van gelijk heeft..
Er wordt ook al geopperd dat visma renners minder "scherp" reageren door..
Suiker tekort, een "zeker middel" enz e.d. ?
Een crosser als Wout die steeds zo "dom" valt ?
Van Kelderman verwacht je zoiets
Maar voor de rest is het toch zeer opmerkelijk
    13-10-2024 21:31
    Wat. een. onzin. 'suikertekort' er zijn geen renners die zoveel koolhydraten in hun mik gooien als die van Visma
    13-10-2024 23:02
    Wout wilde al nooit zijn cortisol knie waarden delen toen Kevin pauwels ooit één keer assertief was in het openbaar. Ik mis hem, mjwah
    14-10-2024 07:45
    Tramadol was voorheen een probleem maar volgens mij mag dat nu niet meer. Dat neemt wel een flinke hoeveelheid scherpte weg.
13-10-2024 18:46
Ik geloof ook niet in toeval. Of brute pech. En ik ga voor een heel groot deel mee in de redeneringen van Boogerd. Weinig koersen, veel druk, misschien ergens het randje opgezocht qua materiaal en voeding; ik sluit het allemaal niet uit.

Dat is misschien wel de keerzijde van alles 100% onder controle willen hebben; in de voorbereiding, en ook tijdens de koers. En als je zoveel ervoor opzij zet, dan MOET alles in de koers ook kloppen.
    13-10-2024 22:57
    Vooraan willen zitten in dwars door Vlaanderen, terech
    13-10-2024 22:57
    Terwijl je zogenaamd niks hoeft.
13-10-2024 19:14
Vooral een kwestie van 'als Boogie links kijkt, ziet Boogie rechts niks'.

"Dat kan pech zijn, maar soms is het ook onnodig"
"Ik weet absoluut niet wat er aan de hand is en wil ook geen rare dingen roepen"
"Ik vraag me af waar dat door komt"
"Nogmaals, ik weet niet wat het is"
Aldus Michael Boogerd.
    14-10-2024 10:37
    hahaha.... goede samenvatting
13-10-2024 20:14
Mogelijk de botstructuur testen bij de renners m.b.v een dexameting (botdichtheidsmeting).
En wat te denken van het spiercorset rond de verschillende gewrichten. Die jongens als Van Baarle, Kelderman, Vingegaard staan zo mager dat ze zelfs interen op verschillende skeletspieren. Zulke spieren kunnen ook bij valpartijen enigszins de klappen opvangen. Kijk naar die bovenlichaampjes brr.
    13-10-2024 20:51
    Volkomen met jou eens…maar ja aan Visma mag je niet aankomen.
    14-10-2024 07:51
    De meeste spieren die we gebruiken - ook om te fietsen - zijn skeletspieren, dus nogal nutteloos om het specifiek skeletspieren te noemen. En ja, ze willen zo licht mogelijk zijn, dus om met opgepompte biceps (ook een skeletspier) rond te gaan rijden heeft natuurlijk geen zin, dat spreekt voor zich. Botdichtheid testen is geen slecht idee maar er zijn genoeg renners die ook hardlopen om de botdichtheid te behouden. Duur geintje ook, zo'n dexameting.

    Wel eens dat spieren klappen goed kunnen opvangen trouwens, maar je kan natuurlijk geen regels ophangen aan minimaal gewicht/spiermassa/etc. Dus je kan je er wel druk om maken, maar het is niet iets waar je wat aan kan doen.
13-10-2024 19:10
Een betere titel was geweest: Boogerd over vele blessures en breuken bij Visma | Lease a Bike: ‘Ik weet niet wat het is’
    13-10-2024 21:40
    Een nog betere titel was geweest "Ik weet niet wat het is, MAAR".
    14-10-2024 07:46
    "Ik weet niet wat het is maar ik speculeer er graag over"
13-10-2024 19:01
dit is toch wel van het niveau: mijn tante heeft haar hele leven gerookt en is 88 geworden, dus roken is niet zo slecht. Is het overigens wel statistisch aangetoond dat renners van Visma vaker iets breken wanneer ze vallen dan bij andere teams? Of is dat alleen maar de beleving van iedereen omdat het dit jaar toevallig hun 2 kopmannen trof en Visma een Nederlands team is.
    13-10-2024 19:43
    Precies dat, als je hier al een uitspraak over zou willen doen moet je eerst een paar vaststellingen doen, vallen ze vaker en breken ze dan iets vaker. Dan heb je nodig, hoeveelheid gereden kilometers per renner. Maar dat niet alleen: welke omstandigheden, nat, droog, wind. Hoe ziet de omgeving eruit? Obstakels waarop gevallen wordt of kon de renner uitrollen. Snelheid per uur en waarschijnlijk nog wel een paar variabelen. Lijkt me een behoorlijk karweitje om die stelling te kunnen onderbouwen of bij het ene team meer botten breken dan bij het andere en wellicht bijna onmogelijk. En als dat dan al zo zou zijn is het maar de vraag of die botbreuken allemaal een zelfde oorzaak hebben. Om een eerlijk vergelijk te hebben zou je dan ook nog de fysieke gesteldheid op een juiste manier moeten kunnen vergelijken (leeftijd, eerdere breuken, .... ). De kans dat er 1 specifieke oorzaak is, is zeer klein.

    Kortom het woordje 'speculeert' lijkt me hier volledig op zijn plaats; pure speculatie en op geen enkele manier onderbouwd. Om hier een antwoord op te krijgen heb je een onderzoeker nodig met veel tijd en toegang tot veel data van alle renners.
    14-10-2024 06:54
    Mooie factor om mee te nemen. Aantal koersdagen van renners die vallen in een seizoen en in totale carriere. Oftewel koersinzicht door late instappers, roglic, vine etc etc.
13-10-2024 21:57
Wat een ontzettende flauwe kul. Geen enkele concrete inhoud (bewijzen), maar allemaal mitsen en maren. Alleen al het begin "Ik weet absoluut niet wat er aan de hand is en wil ook geen rare dingen roepen". Nou dat doet hij vervolgens wel. Geen enkel bewijs van wat dan ook.
Alsof in professioneel begeleide renners binnen een jaar een lichamelijk 'wrak' worden. Denk Boogerd nu echt dat deze professionele ploeg met een tot in de puntjes uitgezocht voedingsschema dusdanig 'slecht' is dat er zwakke botten ontstaan ?? Om zichzelf als voorbeeld te stellen (doping) is wel heel mager.
Laten we deze onzin snel vergeten. Hoe minder aandacht hoe beter
    13-10-2024 23:08
    Hij zit daar voor zijn ervaring, niet omdat hij wetenschapper is. Maar uit reacties hierboven blijkt dat hij het iig goed gezien heeft dat het een opvallend jaar is, en breder de ploeg ook 2022 al in de top vallen stond. Als.je precieze verklaringen wilt moet je niet naar boogerd gaan luisteren, dus waarom verwacht je dat van hem?
13-10-2024 19:15
Kan hier wel in meegaan. Het lijkt of ze meer dan gemiddeld vallen en ook vaker daar langdurige blessures aan overhouden. Dat geeft stof tot nadenken voor de ploeg.
    13-10-2024 19:20
    Dat geeft het op deze manier helemaal niet. Statisch gezien is er geen verschil met het WT gemiddelde. Wellicht is er andere data die Boogerd heeft op basis waarvan hij speculeert…
    13-10-2024 19:29
    Bs swinkels zegt dat in data te zien is dat ze vaker gevallen zijn dan andere teams. Of dat door een statistische toetsing heen komt, is dan weer een tweede natuurlijk.
    13-10-2024 19:37
    "Statisch gezien is er geen verschil met het WT gemiddelde". Gedurfde uitspraak. Meestal vallen de renners als ze niet-statisch bezig zijn. Met andere woorden, als ze aan het fietsen zijn. En als je statistisch bedoelde waar je statisch zegt, laat die statistische analyse dan ook even zien. Anders is zo'n uitspraak niet zo veel waard.
    13-10-2024 19:47
    @Theo H Inderdaad statistisch. Ik heb die berekening een paar maanden geleden gemaakt (gemiddelde aantal blessures per tvl renner tov gemiddelde aantal blessures per WT renner) voor een reactie, toen dezelfde discussie liep. Heb toen ook gezegd dat ik graag een gedegen onderzoek van wielerflits/de redactie zou zien. Ook omdat er best iets zou kunnen zijn en ik dan dat ook graag zou zien. Als je het goed doet (wat ik dus ook niet heb gedaan) moet je meer factoren meenemen; gereden afstand, type blessure etc.
    13-10-2024 19:49
    Volgens PCS valt Visma meer dan alle andere teams. Belangrijke nuance hierbij is dat dit enkel wordt bijgehouden dmv livestats die gerund wordt door nederlanders en belgen. Je zou dus kunnen zeggen dat zij beter zijn in het herkennen van deze renners. Daarnaast vallen renners van Visma een stuk meer op dan andere, dus kan het zijn dat bij een val van 8 man, slechts 3 daarvan waaronder 1 visma renner herkent wordt. Dit vertekent het beeld natuurlijk iets. Maar de afstand tussen visma en alle andere teams in de crash ranking is wel bijzonder groot dit jaar
    14-10-2024 21:19
    Welke toets heb je daarvoor gebruikt, yogi?
13-10-2024 18:46
Dat is toch al een beetje bekend dat door bepaalde voedingspatronen de botten minder stevig worden. Verder denk ik dat te weinig wedstrijden rijden ook niet echt mee werkt.
    13-10-2024 19:13
    Dat is toch één van de redenen dat ze hardlopen naast het fietsen. Dat heeft mede als doel die botdichtheid te vergroten.
13-10-2024 22:09
Het is natuurlijk wel een feit dat Wout vaak gevallen is dit jaar!!! Staat er toch om bekend goed te kunnen sturen. Wat ik kan tellen 6-7 keer zelf gevallen.
13-10-2024 19:25
Zijn toch niet alleen hun 2 kopmannen? Op naar volgend jaar. Ze wonnen in 2023 bijna alles, hadden toen weinig breuken of weinig ziektegevallen. Zouden ze dit jaar dan geen melk meer hebben gedronken? Als het volgend jaar nog zo is dan kun je pas zeggen dat het opvallend is.
13-10-2024 20:13
Het aantal valpartijen en aantal en aard van de blessures is in kaart te brengen en te relateren aan het aantal gereden kilometers. Dan kun je ook kijken of er verschil is tussen de ploegen. Maar een verklarende analyse gaat veel dieper, dus dat gaat tijd en geld vergen. Gebleken is wel dat de botstructuur van veel renners niet erg stevig is. Dat is te ´verhelpen´ met o.a. hardlopen. Indrukken zeggen inderdaad niet zo veel. Zo is er een relatie tussen het aantal kijkminuten en het aantal waargenomen valpartijen. Hoe langer, des te meer je ziet. Dat maakt het voor jezelf ook moeilijker om te vergelijken met ´vroeger´, toen er minder zendtijd voor wielrennen was.
13-10-2024 21:27
Boogerd geeft aan geen rare dingen te willen roepen, maar gaat dan allerlei dingen roepen. Dat vind ik raar......
14-10-2024 07:43
Het zou leuk zijn als zoiets eens feitelijk kan worden onderzocht. Nu is het vooral geblaat in de ruimte van Boogerd, en Wielerflits die met de komkommertijd in het vooruitzicht maar wat graag hapt.
14-10-2024 09:06
Aangezien hij zelf nooit iets gebroken heeft kan Boogerd misschien uitleggen hoe hij bij een val zoals Van Aert in DDV of Vingegaard in Baskenland niks zou breken? Dan kan men bij Visma daar iets van leren.
    14-10-2024 13:58
    Boogerd negeerde gewoon zijn ploegleider als die opdrachten gaf waar veel gevaar aan kleefde?
14-10-2024 09:45
Persoonlijk denk ik dat prestatiedruk een grote rol speelt, als het allemaal niet zo soepel gaat als verwacht en de resultaten wat tegenvallen voor de kopmannen worden grotere risico's genomen om toch maar die zo gehoopte/verwachte resultaten te behalen.
14-10-2024 12:25
Ik zou eerst wel eens wat data willen zien voor hier conclusies te trekken. Het enige wat tegenwoordig wel veel meer speelt dan bv. in de tijd van Boogerd is het gegroepeerd rijden van de teams (en in mijn beleving rijdt Visma vrijwel altijd zeer gegroepeerd), dus als er eentje valt is de kans groot dat er meerdere van je team vallen. Als je dan ietwat pech hebt dan gaat dat al snel dubbeltellen.
13-10-2024 18:52
Als je ziet wat een wielrenner allemaal naar binnen propt, dat moet genoeg zijn voor een gezonde botstructuur.
14-10-2024 06:50
In het geval van Wout is er toch vooral sprake van druk. Het moest gebeuren in dwars door vlaanderen, hij moest het (van zichzelf?) laten zien in de vuelta met een doorgeschoten jacht op truien en bjbehorende risico's. Het ontbreken van vlaanderen en of roubaix op zijn palmares kan zijn 'ongeluk' of 'pech' wel eens extra in de hand werken.

Visma LAb, selecteert al jaren op freaks of nature qua fysieke vermogens maar dat zijn vaak jongens die nog niet zo lang koersen. Het lijkt een sport op zich te zijn geworden om weer te verbazen met een niet echte wielrenner met bizarre waarden op de hometrainer. Die jongens zullen nooit meer echt zo handig worden als wielrenners die vanaf de jeugd fietsen.

Ze rijden ondertussen wel als knecht altijd rond de grote kopmannen. Zoals vaak vallen geen pech is is nooit vallen ook geen geluk.
13-10-2024 19:10
Nou in dwars door vlaanderen toen met wva het is niet heel gek dat je iets breekt met 80 kmp/h en met Jonas hetzelfde het is ook niet dat ze heel zacht vallen
    13-10-2024 19:28
    In DDV werd de ploeg wel vooruit geschreeuwd door de ploegleiding, waardoor ze als dolle stieren te werk gingen en de scherpte wellicht even weg was. Dat was in elk geval niet zomaar 'pech'.
    13-10-2024 22:39
    Dus als je wordt aangemoedigd door de ploegleiding en je valt is het geen pech(er vanuit gaande dat die voor alle ploegen geldt). De rennners die niet vielen hebben die dan geluk of juist niet?
    13-10-2024 23:03
    Als je risico's in wedstrijden neemt die kleiner zijn dan klassiekers die je vorig jaar cadeau deed, kun je je wel afvragen of het pech is
    14-10-2024 07:07
    Ja dat vooruit schreeuwen zorgt wel voor broze botten ja, niks met pech te maken! Die weggegeven klassiekers kwamen natuurlijk ook tot stand door steeds passief achteraan het peloton te zitten, lijkt mij niet meer dan logisch.
13-10-2024 21:33
NOS podcast "de wielerredactie" . Seizoen 1, aflevering 1. Over bot dichtheid.
13-10-2024 22:19
Het kan dat hij een punt heeft, maar toch dit: als je ziet hoe hard Wout van Aert valt in ddv zijn al die breuken wel normaal. Het zou al gekker zijn hield hij er niks aan over. Dylan van Baarle in PR hetzelfde verhaal. Ik hou het op pech icm koers gedrag.
14-10-2024 15:19
Dit soort opinies moet je alleen publiceren met feitelijke onderbouwing.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine