Met deze koerswijze weet Mathieu van der Poel onthoofde Ronde van Vlaanderen in ere te herstellen
Analyse Een monument winnen is nooit eenvoudig. Zelfs wanneer je Mathieu van der Poel heet en je grootste concurrenten door een val afwezig zijn of geblutst aan de start staan is dit geen abc’tje. Wanneer je vervolgens als dé grote favoriet vanaf de Koppenberg met een solo van 45 kilometer voor de derde maal de Ronde van Vlaanderen op je naam schrijft, dan plaats je je bij de allergrootsten in de rijke historie van de wielersport.
De wereldkampioen die in de regenboogtrui met rugnummer één imponerend naar de zege in de Ronde van Vlaanderen soleert. Je mag verschillende generaties eigenlijk niet met elkaar vergelijken. Toch was het logisch dat de winnende solo van Mathieu van der Poel herinneringen ophaalde aan de zege van Eddy Merckx in 1975, die al op 104 kilometer van de streep de aanval koos.
“Hij rijdt vijf kilometer rapper dan ons”, concludeerde Frans Verbeeck destijds nadat hij het langst in het spoor van de Kannibaal had gezeten. Ditmaal was het Matteo Jorgenson die op de Koppenberg ‘MVDP’ het langst in het vizier hield. “Helaas heeft hij nog niet de inhoud van Van der Poel”, constateerde ploegleider Grischa Niermann van Visma | Lease a Bike, nadat hij zijn Amerikaan zichzelf zag opblazen in de achtervolging op de wereldkampioen.
In zijn column in HLN schreef Michel Wuyts zaterdag dat deze Ronde van Vlaanderen bij voorbaat geen hoogdag zou zijn. Spreken over een nakende hoogdag is wel zeer ongepast, vond Wuyts. “Na de Kanarieramp is de Ronde een onthoofde affiche, het verlies van Belgisch populairste renner en slechts één vedette aan de start. Magerder was het aanbod nooit.”
Het heroïsche nummer dat Van der Poel in de stromende regen opvoerde, maakte van deze Paaszondag 2024 echter een zeldzame wielerdag. Natuurlijk was het jammer dat Wout van Aert niet van de partij was en dat Mads Pedersen pas half hersteld van zijn wonden aan de start stond.

foto: Cor Vos
Het zorgde ervoor dat twee belangrijke blokken ontmanteld waren. Visma | Lease a Bike zonder Van Aert, Christophe Laporte en Jan Tratnik. Lidl-Trek had dus Pedersen verre van honderd procent aan de start en moest ook Jasper Stuyven en Alex Kirsch missen. Het maakte de wedstrijd voor Van der Poel, en zeker voor zijn ploeg Alpecin-Deceuninck, niet makkelijker. Alle druk lag op deze laatste zondag van maart bij het Vlaamse team. Het moest de wedstrijd dragen, terwijl de andere belangrijke teams hen met een guerrilla tactiek al ver voor de finale probeerden te ontmantelen.
Hoe Alpecin-Deceuninck deze Ronde van Vlaanderen controleerde verdient een groot compliment. Er stond een collectief dat continue het gewicht van de wedstrijd kon dragen. Het team van de broers Roodhooft wist in de zone van de Wolvenberg tot aan de tweede keer Oude Kwaremont de andere teams uit het kot te jagen, en zag de concurrentie zichzelf oproken. Eigenlijk speelde de offensieve koerswijze van bepaalde rivaliserende team hen in de kaart. Zij kregen de harde wedstrijd, waar Mathieu van der Poel op hoopte.
Zonder de anderen te kort te doen, maar de actie van Gianni Vermeersch om met Mads Pedersen op de Valkenberg mee te gaan, was briljant. Door een beetje van voren en een beetje van achteren te rijden, bracht Alpecin-Deceuninck ‘MVDP’ in een ideale positie naar de finale.
-
Lees ook Christoph Roodhooft na grootse zege Van der Poel: "Bewezen dat ploeg zeker sterk genoeg is"
Middenmoter
Vergelijk je de ploeg van de Roodhoofts met topploegen als UAE Emirates, INEOS Grenadiers, Visma | Lease a Bike en Soudal Quick-Step dan is Alpecin-Deceuninck met een budget van circa 17,5 miljoen euro slechts een middenmoter in het WorldTour-geweld. Dan is het héél knap dat je een fenomeen als Mathieu van der Poel voor heel zijn loopbaan aan je kunt verbinden. In de strijd om renners van de tweede lijn aan te trekken, moeten zij terugvallen op hun wielerverstand en het smeden van een plan waarin iedereen boven zichzelf uitstijgt. Daar slaagt het team ook op een fantastische manier in.
Zo was het gedurfd om Milaan-San Remo-winnaar Jasper Philipsen te passeren voor de Ronde van Vlaanderen. De redenatie dat je zonder de hulp van ontmantelde blokken als Visma | Lease a Bike en Lidl-Trek vooral een werkploeg rond Mathieu van der Poel moest bouwen, bleek een belangrijke keuze in dit succesverhaal te zijn. Dit team had deze Paaszondag maar één taak: Van der Poel in een goede positie naar de tweede klim van de Oude Kwaremont te brengen.
Daar, op 55 kilometer van de streep, moest Van der Poel zich al inhouden om niet alleen vooruit te geraken. Tien kilometer verderop, op de ‘Blij dat ik niet glij’-klim van de Koppenberg was de weg vrij om alleen verder te gaan. Slechts drie renners (Van der Poel, Jorgenson en Pedersen) wisten fietsend de ‘koppensneller’ onder de Vlaamse ‘kaskes’ te overleven. De rest moest te voet op de spekgladde kasseien een weg naar boven zien te vinden.

Foto: Cor Vos
‘Koersvervalsing’, werd er door sommige ‘kenners’ geschreeuwd. Slechte reclame voor de wielersport, briesten anderen. Achter de finish maakte een rondgang bij ploegleiders en renners duidelijk dat vrijwel iedereen vindt dat de Koppenberg ook in natte omstandigheden in Vlaanderens Mooiste thuis hoort. Het is een element dat al decennialang bij deze koers hoort en juist de geschiedenis en heroïek van bepaalde klimmen maakt van De Ronde een monument.
Schandalig was opnieuw het boegeroep, de middelvingers en de bierdouches van een paar ‘wielerhooligans’ waarop Van der Poel op de Oude Kwaremont werd getrakteerd. Dit gedrag is absoluut niet te tolereren. Het is goed dat de commentatoren op Sporza zich hier nu ook eens heel duidelijk over hebben uitgesproken. Terecht merkten Karl Vannieuwkerke en José De Cauwer op dat je je juist bevoorrecht moet voelen dat je zo’n uitzonderlijk kampioen tijdens zo’n prachtige raid aan het werk kunt zien.
Als zevende renner plaatste Van der Poel zich in het rijtje met kampioenen die driemaal de Ronde van Vlaanderen wisten te winnen. Nog unieker is echter zijn rijtje van zijn zes deelnames in de Hoogmis. Nooit buiten de eerste vier. En de jongste vijf jaar een score met een eerste, een tweede, een eerste, een tweede en nu weer een eerste plek. Dat is een meer dan monumentale prestatie. Dat zijn eeuwige concurrent Wout van Aert er ditmaal niet bij was ontneemt geen enkele glans van dit unieke rijtje.
"Het maakte de wedstrijd voor Van der Poel, en zeker voor zijn ploeg Alpecin-Deceuninck, niet makkelijker."
De koers werd juist makkelijker voor de ploeg Alpecin en Van der Poel. Ze hoefden bij de concurrenten nog slechts op één renner per ploeg te reageren. Jorgenson bij Visma LAB en Pedersen bij Lidl Trek. Het wegvallen van Laporte/Van Aert en ook Stuyven die in de vorm van zijn leven leek, maakt het juist dusdanig makkelijk. Zag je ook in de koers. Toen Pedersen ging, wist Alpecin dat het iemand mee moest hebben. Gebeurde ook en erachter hou je het binnen de perken met de tijdsverschillen. De controle van Alpecin was groots. Als je met een Stuyven, Van Aert en Laporte erbij had gezeten had je juist het tactische spel kunnen spelen waarbij Van der Poel in het defensief moest. Puur man tegen man is hij de sterkste (bleek vandaag ook). Slechts met sterke blokken kun je hem enigszins in de problemen brengen.
"Het is goed dat de commentatoren op Sporza zich hier nu ook eens heel duidelijk over hebben uitgesproken."
Compleet onnodig deze sneer uit te delen aan collega's. Het is de taak van de stewards, politie etc op te treden. Of moeten we van RK hier ook stevige woorden verwachten als wij Nederlanders ons weer eens misdragen met een stoot drank op in bocht 7 van Alpe d Huez.
"Alpecin-Deceuninck met een budget van circa 17,5 miljoen euro slechts een middenmoter in het WorldTour-geweld."
Daarbij zie je ook dat de andere ploegen die hier genoemd worden in eigenlijk elke discipline wereldtop zijn. Als het gaat om het rijden klassementen is Alpecin grijze middenmoot. Ze leggen de focus heel bewust op de klassiekers en sprints. Dat is een keuze die voortkomt uit het budget, maar dat maakt de huidige klassieke ploeg niet minder sterk.
En dan nog de titel 'in ere herstellen'. Tja de plank volledig misgeslagen. In ere herstellen is totaal niet aan de orde aangezien de laatste edities met Pogacar en Van der Poel in 2022 en 2023 vele malen spannender waren. Dit jaar geen moment het gevoel gehad dat er iemand anders dan Mathieu zou winnen.
- De koers werd voor Alpecin absoluut niet makkelijker na het wegvallen van Van Aert/Visma en Stuyven/Trek. Ze hebben nagenoeg de hele koers moeten dragen, niet of nauwelijks hulp gehad van wie dan ook. Maar ze maken de juiste tactische keuzes. Ook op basis van het inzicht van VdPoel zelf, die gaandeweg de koers flexibel genoeg is om plannen bij te stellen.
- Het is toch ook goed dat de commentatoren op Sporza zich uitgesproken hebben? Is dat een sneer? Of een compliment? En daarbij: het is niet de taak van Sporza om de massa in te tomen, en eigenlijk ook niet van de stewards. Maar gewoon van de mensen zelf (en eventueel de vrienden die er direct omheen staan).
- Het budget is middenmoot, en toch gaan ze de afgelopen jaren consequent met 1 of meer monumenten aan de haal. Terwijl er genoeg ploegen zijn die dit, ondanks heel veel investeringen ook in klassieke renners, niet kunnen zeggen.
- Wie er niet is kun je niet verslaan. Grootsheid zit soms niet in spanning, maar in overmacht. Ook met een straffe solo kun je gewoon een wedstrijd eer aan doen.
1. Alpecin moest de koers wel dragen, maar het was heel overzichtelijk. Het dragen van de koers is makkelijker in dit geval dan wanneer blokken je vanuit meerdere pionnen kunnen bestoken en er een tactisch steekspel van maken. Dat steekspel zat er nu nooit in.
2. Oh dat is prima. Het is een verwijzing naar de E3 waar RK het zowat de plicht vond dat ze er wat van zeiden. Nu weer de nadruk erop leggen. Prima dat ze het doen, maar blijf er uit het oogpunt van collegialiteit bij weg. Ik vind het niet fair het a. Op te roepen en b. Nu nog eens te noemen.
3. Je moet het budget verhoudingsgewijs zien. Alpecin kiest er bewust voor om voor de klassiekers en sprints sterk te bezetten in de ploeg, maar in de klassementen zijn ze nergens. Je kunt dan wel een lager budget in het algemeen hebben, maar met keuzes toch in één onderdeel uitblinken door daar voor te kiezen en op te selecteren.
4. In ere herstellen doel je op dat het voorgaande jaren niets was. Eer aan doen is iets compleet anders dan in ere herstellen. Dit terwijl de edities van 2022 en 2023 waren spannender en mooier. Van in ere herstellen is dus geen sprake.
door de hevige regenval die deze koers loodzwaar maakte.
Toen we het onthutsende beeld te zien kregen, van dé cross-maestro Wout Van Aert, die op
de spekgladde kasseistroken zijn ergste nachtmerrie meemaakte.....want al zwalpend, met
de daver op zijn lijf en nauwelijks recht kon blijven.....nét op die stroken, meermaals door oa.
Mathieu uit het wiel gekletst werd en 1,16min later dan een sprintende Mathieu finishte.
Daarnaast zijn dit de namen die kwamen bovendrijven tijdens een extreem snelle editie in natte en zware omstandigheden. Verderop in de uitslag komt je een dozijn geijkte top 10 kandidaten tegen die zich gewoon stuk hebben gebeten op deze editie, inclusief ex-winnaars en voormalige podiumklanten.
Sterker nog, van alle renners die in het tijdperk Van der Poel op het podium hebben gestaan, ontbreken, behalve Greg van Avermaet, alleen Van Aert en Pogacar in de uitslag.
Had het zonnetje geschenen, zouden die kerels het wellicht beter gedaan hebben.
De RVV ‘24 staat momenteel op plek 24 in de lijst van startkwaliteit.
2024: 24 (752)
2023: 11 (918)
2022: 18 (759)
2021: 15 (872)
2020: 8 (804)
2019: 14 (881)
2018: 12 (920)
Ter vergelijking de hier altijd zwak genoemde edities van Luik die Evenepoel won, maar dat is het gekende tweematen-tweegewichten-systeem wellicht:
2023: 6 (1042)
2022: 3 (1101)
Maakt verder niet veel uit, Van der Poel won hem met een lange solo in de regenboogtrui en dus met veel grootsheid. Maar het ontbreken van spanning en de matige tegenstand mogen toch ook benoemd worden? Of is dat enkel weggelegd voor andere renners?
Dat maakt de vergelijking wel een beetje krom.
Gaan we straks bij de grote rondes de prestaties ook Armstrongiaans noemen?
Dit is zo respectloos tegenover de huidige renners.
Zijn grootste tegenstrevers waren van Aert, Stuyven en Pedersen, daarvan gingen er afgelopen weekend 2 het ziekenhuis in. De strijd was anders, naar mijn mening, pas in een later stadium ontvlamt en ook was er van tevoren meer en gevaarlijker roering geweest vanuit de 2 onthoofde blokken.
En daar kan van der Poel zelf helemaal niks aan doen, hij heeft hier een beetje hetzelfde ‘probleem’ als Evenepoel in LBL 23.
Laten we reëel zijn: de enige manier waarop een Ronde van Vlaanderen in het huidige tijdperk onthoofd kan raken, is door een afwezigheid van Van der Poel.
PSC all-time
97e AvdP
98e MvdP
Na de Strade Bianche dus opnieuw een van de mooiste klassiekers van de kalender die niet weet te beklijven.
Je moet nog maar hopen dat het in Roubaix wat spannender wordt, zeker met dan nog de snelste van de hoop erbij voor Alpecin-Deceuninck - Jasper Philipsen.
Het lijkt dit jaar meer dan ooit uitkijken naar de Ardennenklassiekers en vooral Luik met Evenepoel, Pogacar, Pidcock, Roglic, Van der Poel, etc. aan de start. Hopelijk wat meer spanning daar.
Verder wel een grootse prestatie natuurlijk van Van der Poel, die zich in de regenboogtrui naast de andere recordhouders hijst en zijn palmares nog wat verder opblinkt.
Mijn opinie: die oude ultra-nationalist van een Wuyts is natuurlijk totaal niet relevant. Als de RVV in andere jaren de hoogmis is dan is ie dit jaar ook. Een koers onthoofd noemen omdat er een renner niet aan het vertrek staat is bovendien ontzettend respectloos naar de renners die er wel zijn. En die ons ook nog eens een levendige koers hebben voorgeschoteld. Aanwezige renners maken nog altijd de koers!
Tel daar bij op dat het voor gisteren al 2-0 in de RVV stond voor MVDP. En ongeacht of WVA nu wel of nieuw was gestart dan was de kans groot geweest dat het nu ook 3-0 was. In de E3 beperkte WVA zich al tot volgen, zat te ver en zette zichzelf door een domme valpartij verder achterop om vervolgens finaal de vernieling in gereden te worden. Dat WVA dan in DVV weer naar de grond gaat en zichzelf daarmee voor langere tijd buitenspel zet, maakt dat een koers dan onthoofd? Ik denk het niet! Op je fiets blijven zitten is ook onderdeel van het wielervak.
Daarmee is gewoon alles gezegd, wat iemands mening ook is.
De koppenberg in het parcours is geen koersvervalsing en heeft alles met fietsen te maken. Anders, waar houdt het op? Moet een sport en specialisme zo universeel en inclusief worden dat zelfs iemand die niet kan fietsen recht heeft de sport te beoefenen en het recht heeft een wedstrijd te winnen? Zoals de hele maatschappij naar de knoppen gaat, omdat iemand die incapabel is altijd en overal het recht moet hebben zich te kunnen identificeren alszijnde capabel? Inclusiviteit is een illusie dat gedwongen door alle strotten wordt gedouwd. Natuurlijk krijgen sommigen daar dus braakneigingen van.