Merijn Zeeman ziet onvoorspelbare rol weggelegd voor Matteo Jorgenson in Tour de France
foto: Visma | Lease a Bike
Youri IJnsen
dinsdag 25 juni 2024 om 09:02

Merijn Zeeman ziet onvoorspelbare rol weggelegd voor Matteo Jorgenson in Tour de France

Interview Met een eindzege in Parijs-Nice en een tweede plaats in het Critérium du Dauphiné ontpopt Matteo Jorgenson zich dit jaar tot een van de revelaties in het rondewerk van een week. Insiders voorspellen dat de 25-jarige Amerikaan ook hoge ogen kan gooien in de Tour de France. Sportief directeur Merijn Zeeman van Visma | Lease a Bike is voorzichtig.

In het WielerFlits Discussie-artikel van vorige week werd de vraag al opgeroepen of Jonas Vingegaard een waardige knecht voor Jorgenson zou kunnen zijn en of de Amerikaan een podiumkandidaat is. “Kijk, ik denk dat Matteo een toekomstig leider is van Visma | Lease a Bike. Als renner en persoon is hij een heel, heel bijzondere jongen. Ik denk ook dat hij een mooie carrière voor zich heeft. Maar om nu de Tour te winnen, dat is echt nog te vroeg voor hem.”

De rol van de Amerikaan in de komende Tour is duidelijk, maar toch ook weer niet. Dat hangt af van Jonas Vingegaard. “Op het moment dat blijkt dat Jonas toch te ver weg staat om mee te doen voor het geel, dan kan dat ook deuren openen voor Matteo. Om broodnodige ervaring op te gaan doen in het klassement. De rol van Matteo zal dus heel erg afhangen van het niveau dat Jonas straks in de Tour kan halen”, houdt Zeeman een slag om de arm.

foto: Cor Vos

Onvoorspelbaar
Jorgenson zelf was daar volgens de sportief directeur duidelijk over. “Matteo is enorm dankbaar dat hij kopman was in Parijs-Nice, de klassiekers en de Dauphiné. Dat is allemaal natuurlijk ook geweldig gegaan. Ik denk dat hij na Tadej Pogačar en Mathieu van der Poel op dit moment de beste renner ter wereld is. Dat is natuurlijk een geweldig compliment voor hem. Maar hij was wel heel duidelijk: Matteo wil naar de Tour om Jonas te helpen.”

Met die insteek gaat het team dus van start. Maar met een lastig openingsweekend en al een Alpenrit over de Galibier op dag vier, weten we snel genoeg hoe de kaarten straks op tafel liggen. Zeeman zei eerder dan ook dat de strategie hoe dan ook niet zal veranderen. “Maar ik denk ook dat iedereen ons team wel kent. Tactisch gezien kunnen wij altijd wat konijnen uit de hoed toveren. Dus ja, wie weet zal daar ook nog wel iets voor Matteo in zitten deze Tour de France.”

RIDE Magazine
20 Reacties
24-06-2024 14:26
Ik hoop vooral dat mocht Vingegaard toch tegenvallen en al in de eerste dagen minuten verliezen ze niet aan een dood paard (gele trui) blijven trekken en ze met zoveel klim -en geaccidenteerde sprintkwaliteiten gewoon voor ritoverwinningen en de bollentrui gaan.

En evt. wit mocht Jorgensen drie weken stabiel bliiven.

Elke renner van de ploeg is op hun eigen terrein in een kopgroep onder de favorieten voor ritzege.

Maar gezien hoe het dit jaar loopt zal de gehele ploeg bij de eerste de beste valpartij tegen de geond liggen waarbij de ene helft naar huis kan en de andere helft zwaar gehavend voor spek en bonen doorrijdt.
24-06-2024 14:48
Erg benieuwd naar Jorgensen over 3 weken. Qua nivo heeft hij al bewezen Roglic en Evenepoel aan te kunnen. Dan ben je al podium kandidaat in principe. Ik verwacht hem deze tour nog niet op dat nivo, maar kan een hele leuke worden voor de komende jaren
    24-06-2024 16:37
    Wel een Roglic en Evenepoel die al uit blessure kwamen en dan nog eens hard vielen, dat is wel een nodige nuance.
24-06-2024 15:36
Waarom valt in bijna geen enkel interview of voorbeschouwing iets te lezen over de rol van Sepp Kuss? Mocht Vingegaard tegenvallen, moet Kuss dan in dienst van Jorgensen rijden? Of wordt Kuss dan de kopman en moet Jorgensen voor hem rijden? Zou wel handig zijn geweest als daar eens iets over werd gezegd!
    24-06-2024 15:42
    Kuss is ziek geweest en heeft de afgelopen week geen 1 lange training afgewerkt... denk dat we blij mogen zijn als hij zijn knechtenrol na behoren kan uitvoeren. En met die 2 lange tijdritten in deze Tour lijkt hij me voor een klassement echt uitgesloten.
    24-06-2024 17:26
    Het antwoord op je vragen kan je deels krijgen als je het volgende artikel
    leest, over een recent interview met Sepp.....wielerrevue.nl/artikel/608988/sepp-
    kuss-waarom-zou-ik-de-tour-niet-kunnen-winnen

    Kan jullie alvast verklappen dat Sepp een ware metamorfose ondergaan heeft
    want hij ziet zichzelf als de perfecte mede-kopman voor de Tour, denkt dat hij de strijd om
    het geel wel aankan, een interne battle met Vingegaard zeker niet ziet gebeuren
    daar ze 'elkaar gaan helpen' in de finale van de bergetappe's en de beste van
    hun beiden deze dan zal winnen.

    Waar is de tijd dat Sepp nog super gelukkig en tevreden was om zich als loyale superknecht
    weg te cijferen voor Vingegaard en Roglic? en volgens eigen zeggen ritzege's opofferde
    voor zijn maestro's? of toen hij ooit zei dat hij nooit of nooit nog kopman zou willen zijn?
24-06-2024 13:38
Het seizoen als ‘revelatie’ van Jorgensen heeft wel wat weg van Skjelmose vorig jaar. Een Tour de France (plotseling) in de rol van kopman is andere koek. Mocht Vingegaard tegenvallen, dan zou ritten kapen + jacht op bollen een mooi realistisch doel zijn voor onze Amerikaan.
    24-06-2024 14:04
    Ik snap de vergelijking, maar vind dat Jorgensen al een stap verder is. Vorig jaar viel hij al op met mooie uitslagen, dit jaar maakt hij die extra stap (mede dankzij overstap naar VLAB ) om te bevestigen dat hij bij de beste van het peloton hoort. Dit is niet het type renner dat voor bollen of etappes moet gaan: ik zie hem oprecht als grootste kanshebber van de witte trui dit jaar. Hij maakt namelijk (iets) meer indruk dan Rodriguez dit jaar, Evenepoel is dit jaar te zwak bergop en denk dat Ayuso echt in ‘dienst’ moet rijden dit jaar. Jorgensen zal een vrije rol krijgen (dat maak ik op uit dit artikel) en daarin kan er zomaar een hoge eindklassering + wit uitrollen. En wie weet, misschien pakt ie in die hoedanigheid zelfs een etappe mee, maar daarvoor lijkt mij de concurrentie (lees: Pogacar ) te sterk.
    24-06-2024 18:58
    Ik zie Jorgenson wel een goed klassement rijden. Hij maakt in de Dauphine in 3 bergritten een goede indruk en het lijkt me iemand die planmatig bezig is. De moeite waard om voor een klassement te gaan in de Tour.
24-06-2024 13:57
"Na Pogacar en Van der Poel de beste renner ter wereld..." dat is een behoorlijk compliment, wellicht ietwat overtrokken, maar Jorgenson is inderdaad briljant.
    24-06-2024 14:15
    Dit is ook niet wat Merijn zei... hij zei letterlijk "dat hij na Pogacar en van der Poel een van de beste renners van de wereld is op dit moment", niet de beste. Dat is wel een nuance verschil.
    24-06-2024 14:52
    @Rahim Vlasblom
    He said "the best" and not "one of the best"
    24-06-2024 15:44
    @Amansghh not in the pressmoment... this article is not right.
    24-06-2024 18:33
    Wel heel kwalijk als het citaat niet klopt. Journalistiek onwaardig.
    24-06-2024 21:39
    Welkom bij Wielerflits, daar snappen ze de definitie van quoten (nog steeds) niet.
24-06-2024 22:20
Matteo is een heel goede renner, maar ik vrees dat hij misschien te lang en te zwaar is voor echt steile cols. Afwachten tot etappes 4 en 11.
24-06-2024 16:37
Heel veel vertrouwen in zijn ontwikkeling als Grote Ronde renner!
24-06-2024 21:55
Zouden ze Jorgenson niet in eerste dagen dagen is vooruit sturen om druk neer te leggen bij Pogacar en Roglic en Evenepoel. Ik zie Jorgenson nog niet 3 weken dat volhouden maar welicht kan hij wel een gooi doen naar gele trui in eerste week.
    24-06-2024 22:13
    Dat vooruit sturen zal UAE denk ik niet zo makkelijk toestaan. Er zal dan zeker iemand van hen proberen mee te gaan. Het enige voordeel dat je dan wellicht hebt is dat UAE er het meest op gericht is dat Pogacar wint en daar dus naar zal koeren, terwijl het VLab minder uitmaakt wie wint, denk ik.
25-06-2024 07:19
Tuurlijk wil Visma UAE Jorgensen als groot gevaar pushen: die zullen wel anticiperen door Almeida of Ayuso standaard in zijn wiel te parkeren zoals dat omgekeerd ook zo is.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine