Merijn Zeeman: “Weekend in Dauphiné belangrijke test voor Steven Kruijswijk”

Merijn Zeeman: “Weekend in Dauphiné belangrijke test voor Steven Kruijswijk”
donderdag 3 juni 2021 om 19:24
Interview

Vanaf de oevers aan de Rhône tussen de wijngaarden van Crozes-Hermitage en Tain l’Hermitage zagen de renners in de verte de uitlopers van de Alpen liggen. Het inspireerde Geraint Thomas om al voor de ritzege in het Criterium du Dauphiné te gaan, maar de meeste andere klassementsrenners waren vooral bezig met de komende drie dagen in het hooggebergte. Ook voor Steven Kruijswijk worden met name de twee ritten in het weekeinde naar La Plagne en Les Gets een serieuze test richting de komende Tour de France.

Het is immers sinds de Dauphiné van vorig jaar, dan wel medio augustus, dat Kruijswijk zich echt met de allerbesten kon meten. Door een valpartij in de vierde rit van de Dauphiné naar Megève in een afdaling met grind liep hij een breukje in zijn schouder op, waardoor hij een streep door de Tour de France moest zetten. Enkele weken later zat hij na een week goed gepositioneerd in de Giro d’Italia, maar werd hij tot zijn grote verrassing op de eerste rustdag geconfronteerd met een positieve corona-uitslag.

Steven Kruijswijk in de Ronde van Romandië – foto: Cor Vos

Ook dit seizoen heeft hij zich door diverse omstandigheden, waar hijzelf geen grip op heeft, nog niet laten gelden. De komende dagen worden daarom een belangrijke test voor de geboren Brabander. “Ik denk dat Steven heel graag een bevestiging wil krijgen dit weekeinde dat zijn vorm in een stijgende lijn zit. Dat hij richting de Tour op de juiste lijn zit”, vertelt Merijn Zeeman, sportief directeur van Jumbo-Visma, in finishplaats Saint-Vallier aan WielerFlits. “Steven heeft opnieuw keihard aan zijn conditie gewerkt, dan wil je van al dat werk ook in een wedstrijd een bevestiging krijgen.”

Zeeman zag dit seizoen enige lichtpuntjes in de drie optredens van Kruijswijk in Parijs-Nice, Ronde van Catalonië en Ronde van Romandië. In Parijs-Nice had de nummer drie van de Tour de France van 2019 makkelijk top-tien gereden wanneer hij zich op de laatste dag niet had moeten opofferen voor Primož Roglič die twee keer in die rit onderuitging. Zeeman: “Daarna is Steven een beetje ziek geworden. Vervolgens is het nog niet gelukt om het goede gevoel te krijgen en van voren mee te doen.”

Wordt om die reden deze Dauphiné niet nog belangrijker voor hem?
Zeeman: “Van de ene kant wel, maar van de andere kant moeten we er wel stil bij blijven staan dat hij deze wedstrijd nodig heeft om goed in vorm te komen voor de Tour. Hij werkt aan een blok van zes weken richting de Tour de France. De Dauphiné is daar een onderdeel van. Deze wedstrijd zit ongeveer op de helft van dit blok.”

Merijn Zeeman – foto: Cor Vos

Natuurlijk is de aanloop naar de Tour de France voor de 33-jarige Kruijswijk anders dan voor een jonge renner. De afgelopen jaren heeft hij zo’n schat aan ervaring opgebouwd dat hij weet hoe hij zich in vorm moet werken richting een grote ronde. Anderzijds is onzekerheid over de vorm eigen aan een topsporter. Zeeman: “Het laatste jaar heeft Steven veel tegenslag gehad door valpartijen, corona en de ziektes op de verkeerde momenten. Hij moet nu vertrouwen dat het in het verleden altijd is gelukt om op tijd in vorm te komen. Dat hij precies weet wat nodig is om voor de Tour in vorm te komen. Ik ga er vanuit dat hij dit vertrouwen ook heeft.”

Hoe gaan jullie met Jumbo-Visma de komende drie Alpenritten in?
Zeeman: “Vooral zaterdag en zondag zijn superzwaar. Ik ben heel benieuwd hoe de verhoudingen dan tussen de klassementsrenners zijn. Sepp Kuss is in heel goede doen. We zijn de hele week bezig om hem goed voor deze ritten af te zetten. In zijn schaduw zal Steven ook meegaan in het klassement. Niet alleen zijn de twee slotritten heel zwaar, de weersverwachting geeft ook nog eens aan dat het kan gaan spoken. Ik verwacht twee enorm spectaculaire ritten.”

Zeeman plaats Thomas voor de Tour op hetzelfde niveau als Pogacar en Roglic – foto: Cor Vos

De Dauphiné is van oudsher niet de koers om verstoppertje te spelen?
“Dat klopt. Daar is ook geen tijd meer voor. Na de Dauphiné kun je nog maar twee weken iets doen aan je conditie. Heel veel kan daar echter niet meer aan gesleuteld worden. Het is een wedstrijd op het scherpst van de snede. Daardoor zie je in een rit als vandaag ook oud-Tourwinnaar Geraint Thomas naar voren komen. Dit is echt een mini Tour de France.”

Sta je versteld van Thomas?
“Absoluut niet. In de Ronde van Romandië was ik al enorm van hem onder de indruk. Voor mij is hij een van de grote favorieten voor de komende Tour de France. Daarbij is hij met INEOS Grenadiers omringd door een supersterke ploeg. De tijdrit, die in de komende Ronde van Frankrijk weer heel belangrijk gaat worden, is ook nog eens een wapen van hem. Ik plaats hem op gelijk niveau met Tadej Pogacar en Primož Roglič. Die drie zijn de grote favorieten voor de Tourzege.”

Dit artikel delen:

29 Reacties

klassementsrenner 3 juni 2021 om 19:42

Carapaz is toch de kopman en als reserve hebben ze Thomas en Geoghan Hart????

Sven1 3 juni 2021 om 19:52

Zeker niet. Met de vele tijdritkilometers ook een logische keuze om Thomas als kopman uit te spelen.

https://www.indeleiderstrui.nl/wielrennen/ineos-grenadiers-bouwt-tour-de-france-selectie-rond-geraint-thomas

KV 3 juni 2021 om 19:52

Euh nee, waar haal je dat?!

lampje 3 juni 2021 om 22:05

Zeker niet inderdaad. En Tao is knecht, niet eens schaduw- of reservekopman.

Romāns Vainšteins 3 juni 2021 om 22:17

Dat was Caruso ook, zegt geen moer.

klassementsrenner 3 juni 2021 om 22:33

https://www.wielerflits.nl/nieuws/ineos-grenadiers-met-thomas-carapaz-en-hart-naar-tour-bernal-rijdt-giro/ :OK ik dacht dat ik dat hier had gelezen in februari maar heb me vergist Carapaz moet voor aanvallende rijstijl zorgen. Leek me ook logisch trouwens na de Vuelta van vorig jaar. Thomas ben ik trouwens niet van overtuigd, als die modderstromen er niet waren was Thomas geen tweede geworden in de Tour die Bernal won, want hij moest er op die klim al af voor de top en dan had de slotklim nog moeten. MAAR ja zeker weet je het nooit! maar ik heb bij Thomas echt men twijfels…..

mooiman 3 juni 2021 om 19:53

Heel benieuwd wat Steven kan de komende dagen. Zou toch eens mooi zijn als hij een resultaat in deze koers kan behalen, want altijd in voorbereiding op….vind ik wel mager.

josi 3 juni 2021 om 19:55

Kruijswijk zal de komende dagen duidelijk een stuk beter moeten klimmen dan hij tot dusver dit seizoen gedaan heeft om met een goed gevoel naar de Tour te kunnen gaan en daarin een rol van betekenis te kunnen spelen. Een top 10-plaats zou mooi zijn en een flinke stap vooruit.

lepel 3 juni 2021 om 20:24

Jij ook voor de test Nederlands zo te zien.

Titaantje 3 juni 2021 om 20:41

Denk dat hij zo tussen plek 10 en 20 eindigt de komende dagen. Dat is best prima; als hij er maar niet falikant doorzakt.

Bayliner 3 juni 2021 om 21:16

Gaat hem weer niet lukken met hem…

KennyKlimmen 3 juni 2021 om 21:31

Thomas voor mij geen favo voor de tour. Met een harde koers is tie bergop te kraken….

SpeedyLegs 3 juni 2021 om 21:33

Ook Geraint Thomas topfavoriet? Gaat Primoz Roglic nu ook met hem een directe confrontatie uit de weg?

Pietspeed 3 juni 2021 om 22:48

Knappe analyse :-)

vervelenderitus 3 juni 2021 om 21:35

Och daar heb je dat bijdehandje ook weer eens. U weet wel die…

rennerske 3 juni 2021 om 21:55

Doet me altijd weer deugd wanneer ik, zoals vandaag, Kruijswijk even zijn neusje aan het venster zie steken. Zal wel te maken hebben met fan zijn. Mag toch wel?

VerstandOpNul 3 juni 2021 om 22:43

Komende tour zien we hem hopelijk vaker met zijn snuit in beeld, met Roglic in zijn wiel..

Chaba 3 juni 2021 om 22:44

Graag zelfs. Supporteren voor wie dan ook is altijd goed!

peter s 4 juni 2021 om 09:38

Precies!!!!!!!heerlijk

Pietspeed 3 juni 2021 om 22:44

Wat is nu de crux van het interview? Dat Steven in zichzelf moet blijven geloven en aan zijn vorm moet blijven werken om de uitgesproken kopman Roglic als meesterknecht goed bij te kunnen staan in de Tour?

Al Phila 4 juni 2021 om 07:55

Zoiets lees ik ook terug. Blijkbaar is Kruijswijk geen zekerheidje en Vingegaard wel. Daarnaast staat een uitstekende Tolhoek klaar, Heeft Jum-Bo-uw-man netjes gereden in de Giro

Iets van de boodschap richting Froome.

Groetjesaandevoetjes 4 juni 2021 om 09:48

Het komt op mij bijna over dat Zeeman meer verwacht van Kruijswijk. Wellicht probeert hij Kruijswijk via deze weg (via de media) nog enigzins te prikkelen om nog harder te werken om in vorm te zijn aan de Tour, zodat ze toch bergop een overmacht kunnen creeren.

Jean Dumas 4 juni 2021 om 07:48

Slightly off-topic, maar met het oog op Sporza en de Tour wilde ik het toch even melden. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/03/neighbours/

ti-raleigh 4 juni 2021 om 07:57

Steven zal een bevredigend resultaat moeten neerzetten anders komt zijn Tourdeelname in gevaar.

YogiBear 4 juni 2021 om 08:47

Ik zie in de titel woorden tussen quotes staan, hetgeen aangeeft dat het letterlijk zo gezegd zou zijn door Zeeman. Vervolgens lijken diezelfde woorden nergens zo door Zeeman uitgesproken en is het interview ook milder dan de titel doet vermoeden.

martijnkh 4 juni 2021 om 08:47

Als persoon Steven altijd erg sympathiek gevonden. Nuchtere en realistische kerel die door hard werken het maximale uit zijn carrière lijkt te halen.
Als renner niet mijn favoriet. Vind hem (enkele uitzonderingen daargelaten) toch een type wieltjeszuiger. Is altijd veel volgen, volgen, volgen en weinig initiatief. Wint ook amper wat door die stijl. (volgens PCS in 2011 voor het laatst)
Heb ook het idee dat zijn piek inmiddels wat achter hem ligt. (2015-2019). Logischer zou dan eigenlijk zijn als hij in de tour een vaste plek in de trein krijgt na Gesink.

boehoe 4 juni 2021 om 09:35

Als ik de zin “Het is immers sinds de Dauphiné van vorig jaar, dan wel medio augustus, dat Kruijswijk zich echt met de allerbesten kon meten” lees, dan lees ik dat als hij zich sinds die tijd (vanaf die tijd) met de besten kon meten. Maar er wordt bedoeld dat hij zich toen voor het laatst met de besten kon meten. Zoals Vlamingen sinds gebruiken. Er sluipt steeds meer Vlaams en daardoor verwarring in deze site.

Derierre de la course 4 juni 2021 om 12:06

Nee hoor “kon” geeft aan dat het verleden tijd is. Is volgens mij gewoon correct Nederlands taalgebruik wat alleen vaker in Vlaanderen gebruikt wordt dan in (noordelijk) Nederland.

boehoe 4 juni 2021 om 20:30

en welke betekenis uit de vandale heeft sinds dan in die zin?

Headlines

Materiaalzone

Populair