Merijn Zeeman: “Tom Dumoulin zoekt nog altijd naar ideale zitpositie”

Merijn Zeeman: “Tom Dumoulin zoekt nog altijd naar ideale zitpositie”

foto: Cor Vos

maandag 28 december 2020 om 16:12

Tom Dumoulin is nog altijd op zoek naar zijn ideale zitpositie op de fiets. Ook nu Jumbo-Visma vanaf 1 januari 2021 van fietsmerk Bianchi naar Cervélo overstapt is het probleem voor de Limburger nog niet opgelost. Dat bevestigt sportief manager Merijn Zeeman van Jumbo-Visma aan WielerFlits.

In de NOS-documentaire ‘Code Geel’ werd duidelijk dat Dumoulin tijdens de afgelopen Tour de France kampte met een ernstige blessure aan zijn zitvlak. Vanaf de Dauphiné kon hij naar eigen zeggen al geen onderbroek meer aan. Voor de start van de zevende rit naar Lavaur (waaieretappe) waarschuwde hij in de teambus zijn ploeggenoten dat de blessure een steeds grotere rol ging spelen. Bij wielerkenners is bekend dat een zitvlakblessure het meest irritante is wat een renner kan voorhebben.

Een dag later, na de eerste Pyreneeënrit, zat Dumoulin na afloop van de rit huilend in de teambus. “Ik zit met zoveel pijn op de fiets. Dit kan zo niet langer. Ik zit zo verkrampt op m’n fiets. Ik heb overal pijn”, gaf hij aan.

Tom Dumoulin in de Tour – foto: Cor Vos

Derde bal
Zeeman wijst er nu naar dat Dumoulin tijdens de Tour last had van een derde bal. “We hebben dit gedurende de ronde bewust stilgehouden om zo de concurrentie niks wijzer te maken. Tom speelde nog altijd een cruciale rol in het klassement en was heel belangrijk voor Primoz Roglic. Ook Tom gaf zelf aan dat hij deze blessure liever niet met de buitenwereld deelde.”

“Daarbij had Tom de ene dag meer last van deze derde bal dan de andere dag. Zo gaf hij direct na de Pyreneeën in de vlakke rit naar Île de Ré weer aan dat het beter ging. Wij waren altijd overtuigd dat hij Parijs zou halen. In de slotweek ging het uiteindelijk beter, waardoor hij ondanks deze omstandigheden een knappe zevende plek in het klassement kon veiligstellen. Zijn tweede plek in de afsluitende klimtijdrit naar La Planche des Belles Filles bewijst dat zijn niveau heel hoog lag.”

De zitvlakblessure van Dumoulin kwam voor de sportieve leiding van Jumbo-Visma niet helemaal als een verrassing. “Het hele seizoen heeft Tom gezocht naar de ideale positie op de fiets”, vervolgt Zeeman. “Wij zijn er in 2020 nooit in geslaagd om hem perfect op de fiets te krijgen. Het was een continu proces waarbij we aan zijn houding gesleuteld hebben. Wanneer je niet lekker op de fiets zit dan ga je zoeken naar een andere houding. Die wrijving veroorzaakt dan blessures aan het zitvlak.”

Parasieten
“In het begin van het seizoen hadden we de ernst van dit probleem nog niet in de gaten, omdat Tom toen onder andere door parasieten in zijn darmen werd geveld. In die periode had hij geen ruimte in zijn hoofd om met zijn positie op de fiets bezig te zijn. Pas toen hij richting de Tour weer volop in training was, kwam dit probleem weer opsteken.”

Merijn Zeeman – foto: Cor Vos

Natuurlijk heeft Dumoulin diverse fietsmetingen gedaan. “Deze mechanische berekeningen geven technisch aan hoe iemand het best op z’n fiets zit. Maar soms past die houding niet bij het optimale gevoel dat de renner zelf op de fiets heeft. Dan ga je beetje voor beetje sleutelen aan zijn positie. Dat is vrij lastig.”

Nu Jumbo-Visma overstapt van Bianchi-fietsen naar Cervélo-fietsen is het probleem voor Dumoulin echter nog niet opgelost. “In zijn laatste jaar bij Team Sunweb kende Tom ook al het probleem dat hij geen ideale positie op de Cervélo-fiets vond. Eigenlijk is dat probleem al begin 2019 ontstaan. Mathieu Heijboer heeft de Baskische specialist Jon Iriberri ingeschakeld en samen zijn ze laatste weken druk met Tom bezig om hem perfect op de fiets te zetten zodat hij zelf het optimale gevoel op de fiets terugvindt. We komen steeds dichter bij de oplossing.”

Dit artikel delen:

111 Reacties

krypton 28 december 2020 om 16:14

Dat zit tussen de oren. Ik vraag me af of niet een anders soort specialist dit moet oplossen.

Dikke Vrouw 28 december 2020 om 16:26

Bedoel je dat Tom geen ballen heeft? Het tegendeel is bewezen, met zo’n pijnlijke blessure nog top 10 rijden.

Lalsacien 28 december 2020 om 16:28

Eddy Merckx heeft na een fikse valpartij ook een tijdje erover gedaan om de juiste zadelhoogte te vinden.
Met de fiets houding van Dumoulin kan dat dus nog complexer zijn.

coppicoppi 28 december 2020 om 17:27

@Krypton: Ben je al aan je master Psycholische Evaluatie Zonder De Patient Gezien Te Hebben begonnen? 7e in de Tour de France rijden met deze blessure en na een jaar niet te hebben gekoerst, geeft al blijk van enorm veel karakter. Dat hij moest huilen, leek me meer een kwestie van teleurstelling, voortkomend vanuit een enorme drive. En nee, dat is geen diagnose en zekerheid, maar wat ik denk. Dus geen constatering zoals jij die zonder kennis van zaken stelt. Gaat Tom Dumoulin nog een grote ronde winnen? Ik betwijfel het, maar hoop het wel en sluit het niet uit. Kan hij nog mooie prestaties (gaan) leveren? Ik denk het zeker!

girardengo 28 december 2020 om 17:42

Het idee: ‘het zit tussen de oren’ is in heel veel gevallen veel te kort door de bocht. Hoogstens kun je stellen dat lichaam en geest een geheel vormen.

SteelHorseCowboy 29 december 2020 om 12:45

Je kunt misschien wel zeggen dat dit soort dingen ook tussen de oren gaat zitten. Het is dan een combinatie van fysieke en mentale factoren.

Wheely 28 december 2020 om 16:19

Was dit ook de reden dat hij afstapte in de Vuelta?

scrambler 28 december 2020 om 21:04

Ja dat denk ik wel , meneer is na zijn héle mooie uitslagen NIET meer de Tom geworden maar meer een jankerd .Zijn tijd is OP.. jammer maar het gaat niet eeuwig door of zijn fiets moet wonderen verrichten .. ???

Groetjesaandevoetjes 29 december 2020 om 13:20

De gemakzuchtigheid waarmee wordt gezegd dat Tom ‘OP’ is, toont aan dat u geen flauw benul heeft van de professionele wielersport.

Jean Dumas 29 december 2020 om 14:05

Goeie vraag, Wheely.

Spinergy 28 december 2020 om 16:19

ik had altijd het idee dat die Bianchi te klein was, dat hij altijd te kort zat…. ook al zet je er een 140 stuurpen op….

rvb 28 december 2020 om 16:30

Ik stelde altijd zelf mijn fiets af. Zo moeilijk is dat niet.

Merlinappa 28 december 2020 om 16:34

Jij rijdt dan ook geen grote rondes in de top-10. ;)

Marik 28 december 2020 om 16:35

Welke ex profrenner ben jij?

Staf V 28 december 2020 om 16:49

Lach niet met zadelpijnen, één van de meest voorkomende problemen bij fietsers, en waarschijnlijk het ergste probleem, heb zelf ooit tientallen zadels geprobeerd tot ik er ene gevonden heb waar ik geen problemen mee had, tegenvaller was dat diezelfde dan na een tijdje weer niet meer gemaakt werden, nog enkel op de kop kunnen tikken bij een kleine handelaar en voor mij zijn die nu goud waard.

Barry Batsbak 28 december 2020 om 17:00

Ik ben ook een jankerd met zadels, god ben daar zó druk mee geweest. Op een gegeven moment het juiste zadel gevonden (SQ-lab 611) en er gelijk een heel stel van besteld. Heb ze op al mijn fietsen zitten. Nooit geen pijntjes meer gehad. Het is gewoon het grootste contactvlak met je fiets en comfort is allesbepalend.

Murcia 28 december 2020 om 16:31

Volgens mij is Irriberri al aan de ploeg verbonden, het stuk wekt de indruk dat hij een expert van buitenaf is.

Yeez 28 december 2020 om 16:38

Niet verbonden. Wel heeft hij ook koen bouwman juist op de fiets gezet

S. Morgenstern 28 december 2020 om 16:49

Hij is in het verleden een aantal jaar verbonden geweest aan de ploeg. Tegenwoordig wordt hij nog regelmatig ingehuurd om problemen op te lossen.

Jan 28 december 2020 om 19:12

Je kan experts erbin halen wat je wilt
Die fietsen zijn bij geen 1 prof team.op maat gemaakt in Taiwan
Te korte bovenbuizen los je niet op zonder de zaag erin te zette

Piet 29 december 2020 om 17:09

Ja was ooit in dienst of ingehuurd. Heeft Robert Gesink ook recht op de fiets gezet, wat dat heeft gedaan hebben we de afgelopen twee jaar al gezien…

Staf V 28 december 2020 om 16:35

JV heeft een probleem gekocht, ondertussen zullen ze er wel anders over denken, maar hoe geraak je er vanaf?

Merlinappa 28 december 2020 om 16:36

Iemand die 7e wordt in de Tour met een 3e bal zou ik persoonlijk geen probleem noemen.

Wheely 28 december 2020 om 16:46

Ik zou wel liever iemand hebben die 3e wordt met een 7e bal.

Frank V 28 december 2020 om 16:49

x’D Wheely!!

ghostwriter 28 december 2020 om 19:01

Wat is dan precies het probleem wat Jumbo-Visma heeft “gekocht”? Op z’n minst is Dumoulin een goede knecht (zoals in de afgelopen Tour) en aangezien de sponsor voor de salariskosten opdraaid heeft Jumbo-Visma als ploeg dus op z’n minst gratis en voor niets een meesterknecht erbij. Ik zou willen dat ik zulke “problemen” had.

SnellePelle 28 december 2020 om 19:49

@staf +2

Merlinappa 28 december 2020 om 16:36

Enorm veel respect dat hij die tijdrit nog zo goed reed. Met een zitvlakblessure is een tijdrit wellicht nog wel moeilijker.

Wel apart dat het zo veel moeite kost om hem goed op z’n fiets te krijgen. Zijn de afmetingen van zijn Giant dan niet perfect over te zetten op zijn Cervelo? Qua geo schelen de fietsen wel vrij veel (en Bianchi is ook weer flink anders), maar bij een profteam moet er veel mogelijk zijn lijkt me. Hoop dat het snel opgelost is!

CechRepublic 28 december 2020 om 17:01

Aan de andere kant is het een relatief korte inspanning die zoveel pijn aan je benen doet dat die 3e bal niet eens meer opvalt.

Barry Batsbak 28 december 2020 om 17:03

Ben geneigd om te zeggen dat dat juist geen probleem is. Op de tt-fiets is de positie heel anders en zit je op andere drukpunten dan op een koersfiets. Een goed zadel voor je koersfiets voldoet niet per definitie voor een tt-fiets.

Michelangelo 28 december 2020 om 17:28

Ben ook geen specialist, maar tijdrithouding heeft andere drukpunten.
Heb 1 racefiets met opzetstuur, en merk dat ik dan:
– meer leun op mijn armen dan op de reguliere racefiets.
– (mede daardoor) minder druk op het zadel heb, en vaak veel verder naar voren op het zadel zit.

Ik heb ook wel eens zadelpijn, en dan lig ik liever in de beugel dan dat ik in de reguliere fietspositie zit.

Theo H 28 december 2020 om 17:38

"Met een zitvlakblessure is een tijdrit wellicht nog wel moeilijker"

Dat zou de tijdritprestatie van Pogacar minder verdacht maken. Wacht, dat kan niet de bedoeling zijn. Dan moet het toch ergens anders aan gelegen hebben :-)

Merlinappa 28 december 2020 om 18:04

En derde bal heet niet voor niets zo: die zit meestal vlak achter je echte ballen. Dat is precies het stuk waarbij je in tijdrithouding meestal op zit.

Maar wellicht is het bij Tom anders, kan maar zo. Of dat z’n benen inderdaad meer pijn deden ja haha, in mijn ervaring zit je sowieso toch nooit lekker als je volle bak in tijdrit houding ligt.

Jan 28 december 2020 om 19:13

Verdikkeme
Ik ben het 1x roerend met je eens Romans

Barry Batsbak 28 december 2020 om 19:15

Nou dat heb ik nooit zo begrepen. Met name de zadels. Leuk hoor, een commerciële overeenkomst met een leverancier maar als je met geen mogelijkheid een fatsoenlijke positie op een Fizik of een Selle kan vinden, maar wel op een Prologo of iets anders dan lul je toch nergens meer over? Een zadel is zo persoonlijk als maar kan. Ik snap dit met Tom ook niet. Dan laat je toch als TJV 200 verschillende zadels aanrukken en ga je een week lang proefzitten en we stoppen niet eerder dan dat we het juiste exemplaar hebben.

Joaquim Agostinho 29 december 2020 om 11:50

Zijn Giant heeft hij nog een keertje weggesmeten, ergens in de woestijn geloof ik, een van de redenen dat er overgestapt werd op Cervélo…
Best een handenbindertje die Tom…. daar gaan ze nog een hoop plezier aan beleven!

CechRepublic 28 december 2020 om 17:00

En laat alle reaguurders die zelf nooit wat hebben gepresteerd op een fiets maar weer komen met hun verzuurde gejank dat TD op zijn best een zeur is….

SnellePelle 28 december 2020 om 17:41

Wat ik heb gepresenteerd ga jij nooit weten, maar wat iedereen in geuren en kleuren kan zien is dat Dumoulin een enorme zeikerd is die de schuld altijd buiten zichzelf zoekt.

Neem van mij aan: de vlag ging uit dat hij Sunweb vertrok.

klootje kriekeljon 28 december 2020 om 17:46

Goed geacteerd van die Spekenbrink destijds dan.

Ik denk dat het allesbehalve polonaise was, zeker niet bij de sponsor.

CechRepublic 28 december 2020 om 17:52

Ja die flapdrol die alleen maar de Giro en het WK-tijdrijden voor hen won en een jaar later 2e werd in zowel Giro als Tour. Ze konden hun geluk niet op toen hij wegging.

Maar leuk dat je je zo aangesproken voelt :)

SnellePelle 28 december 2020 om 18:07

Uiteraard ben ik maar een nono ten opzichte van de gemiddelde WF/ De Telegraaf reaguurder.

Maar de filosofie van Spekenbrink is dat niemand groter is dan het team.

En misschien Tom stelde ethische zaken tot in den treure ter discussie zoals ketonen gebruik, team hiërarchie en wisselde constant van inzicht. Dat zorgt voor onrust en misschien maak je jezelf dan tamelijk onhoudbaar.

Vlinder 28 december 2020 om 18:55

@Snelle; je schrijft allemaal aanname’s die je helemaal niet weet. Jammer dat je op basis van die zelfbedachte aanname’s een oordeel over iemand velt.

SnellePelle 28 december 2020 om 19:06

Dat denk jij…

La Primavera 28 december 2020 om 19:16

@SnellePelle Dit is topsport. Daar kom je niet weg met ja en amen en het komt allemaal wel goed. Het gaat om de details. Je lijkt een persoonlijke afkeur tegen de persoon TD te hebben, maar projecteer je eigen gevoel niet op dat van Sunweb en/of JV.

CechRepublic 28 december 2020 om 19:35

@Snelle, persoonlijk vind ik het wel lollig dat je hier niet de mening van de meerderheid blind volgt en geen TD-fan bent. Dat mag gewoon probleemloos gezegd worden. Sterker dat is een welkome visie wat mij betreft. Maar de permanente herhaling van denigrerende teksten over zijn geestelijke gesteldheid is m.i. niet ineens zozeer vervelend als wel heeeeeeel saai. Net als Michelango’s afkeur van Lefevere, Boenk’s blinde adoratie van alles wat Vlaams is en Arie’s afkeer van wegwedstrijden alle kracht heeft verloren. Op een gegeven moment geloof je het wel. Het maakt het forum bewoon nogal oninteressant. That’s all.

Btw, als je betere resultaten dan TD hebt bereikt heet je in het echte leven waarschijnlijk Geraint Thomas of Chris Froome en dan complimenteer ik je graag met je Nederlands.

SnellePelle 28 december 2020 om 22:32

Bijzonder dat de beneden gemiddelde WF reaguurder statuur als beroepsrenners een voorwaarde vindt om recht van spreken te krijgen. Dit geeft het niveau hier aan.

Kennis, rationeel denkvermogen en intelligentie zou een weldenkend mens als basisvoorwaarde definiëren aan iemand met een oordeel.

Ach ja Snelle, laat die mensen maar wachten op de nieuwe Dumodeceptie.

Leuk woord trouwens!

Lalsacien 28 december 2020 om 22:50

@Snelle waar geniet jij van bij het wielrennen?

Romāns Vainšteins 28 december 2020 om 23:42

‘Kennis, rationeel denkvermogen en intelligentie zou een weldenkend mens als basisvoorwaarde definiëren aan iemand met een oordeel’

Hmmmmmmm..

CechRepublic 29 december 2020 om 08:40

Snelle, de grap is dat ik jou niet eens in gedachten had toen ik de oorspronkelijke post schreef. Dat maakt het zo geestig dat je dat commentaar kennelijk zo persoonlijk opvat.
Nou ben ik een ongeletterde niveauloze zeikerd als ik jouw reactie goed begrijp, maar waar in deze discussie ontneem ik jou je spreekrecht? Ik schrijf nota bene dat ik je afwijkende mening zeer welkom vindt. Maar de eindeloze herhaling van jouw “intelligente, rationele op superieure kennis gebaseerde” waarheid voegt wat mij betreft ondertussen weinig meer toe. Net als de stokpaardjes van sommige andere forumleden die zichzelf eindeloos blijven herhalen. Maar dit is slecht een irrationele, domme, op onderbuikgevoelens gebaseerde mening, dus mijn welgemeende excuses voor het inperken van jouw recht op vrij meningsuiting. Neemt niet weg dat ik je eindeloze herhaal van jezelf rete saai vind.

CechRepublic 29 december 2020 om 08:42

@Romans, “ik heb een oordeel, dus ik ben intelligent”. De oude Grieken zeiden het al. Echt hoor.

Vlinder 29 december 2020 om 12:35

@Snelle: Dat denk ik inderdaad want ik zie geen enkel feit in je reactie. Je stelt van alles op wat (wij dan zouden moeten aannemen) zonder enige onderbouwing, uitleg of vermelding van feitelijke gebeurtenissen.
Hoe weet jij dat:
1. De vlag uitging bij vertrek
2. Dat Tom ethische zaken als ketonen ter discussie stelde
3. Moeite had met het team hierarchie
4. Steeds wisselde van inzicht
5. Dat al die bovengenoemde zaken zorgden voor onrust en daarmee de situatie onhoudbaar werd.
En misschien nog belangrijker als het al waar is; ligt dat dan enkel en alleen aan hem? Kun je aangeven hoe je bij al deze zaken komt?

Ik lees in een verdere post hier van jou dat je spreekt over ‘op basis van intelligente met kennis en rationeel denkvermogen een oordeel vellen’ Maar eerlijk zie ik geen enkele van die basisvoorwaarden terug in je reactie. Het zijn zonder toelichting in mijn optiek aannames. Ik neem niet zomaar iets aan omdat (een anoniem) iemand een persoonlijke mening heeft over een ander.

Dolledriesoldebroek 28 december 2020 om 17:18

Even code geel net terug gekeken op youtube. Ik ben er na 17 minuten en 18 korte reclames maar weer mee opgehouden.

In die 17 minuten zag ik toch veelal weer een zeurende TD voorbij komen. Kom op tom, raap jezelf weer eens beetje bij elkaar!

klootje kriekeljon 28 december 2020 om 17:39

Tom is gewoon een atypische wielrenner. En daar houd je van of niet. Ik vind dat menselijke en relativerende heel fijn. Tom communiceert veel, dat heb je met (emotioneel) intelligente mensen.

Toch kreeg ik nook wel een beetje de indruk van die docu dat Tom niet meteen op zijn plek zit bij Jumbo. Het blijft een aparte ploeg en cultuur bij die zwartgelen. En Tom is ook een aparte. Maar er was weinig glans te bekennen.

Jacco van Stierop 28 december 2020 om 18:45

‘Code geel’ is met veel zorg gemaakt, maar inhoudelijk word je niet veel wijzer behalve Dumoulins zitvlakproblemen. Uit de reacties blijkt wel dat een ieder zijn vooraf gevormde mening bevestigd kan zien in de docu.
Ik heb niet zo’n moeite met Dumoulins gepieker, vind het wel moedig om dat te delen met het publiek. Hij moet echter beseffen dat hij binnen de ploeg zich beter kan beperken tot de masseur met zijn getob, zijn ploegmaten hebben er nu eenmaal niet zoveel boodschap aan om dat allemaal aan te moeten horen.

De vraag waarmee ik blijf zitten is waarom Roglic niets tegen hem heeft gezegd toen Dumoulin in de Peyresourderit op kop ging rijden. De ploeg had een duidelijk plan, Roglic was er volmondig mee eens dat daar niet van afgeweken mocht worden, maar als zijn ploegmaat dwars door dat plan heen fietst houdt Roglic zijn kaken op elkaar. Weet niet of daar ooit nog duidelijkheid over komt.

Vlinder 28 december 2020 om 18:53

@klootje; die indruk ontstaat ook omdat ze erg inzoomen op hem toen hij niet lekker ging en vanaf het moment dat het wèl beter met Tom ging werd de focus verlegd naar Roglic. Van het tweede deel van Dumoulin’s tour werden geen beelden gegeven. Dan krijg je snel een vertekend beeld. Of op zijn minst een incompleet beeld.

Dolledriesoldebroek 28 december 2020 om 19:15

Klootje, ik houd ook zeker wel van tom als renner en weet van zijn wetenschappelijke achtergrond. Dat maakt je automatisch een grotere denker als de meeste van de renners. Dat kan voor of na een koers een goede invloed hebben tijdens besprekingen e.d.
Af en toe en vooral tijdens een koers moet er niet teveel gedacht worden en vooral gewonnen worden, hoe dan ook. Dan kan dat getwijfel wat hij dus ook uitspreekt tijdens koersen, ook paniek zaaien bij ploeggenoten. Precies zoals tony martin dat verwoordde, die snapt wel hoe het werkt als ploeg een prestatie neer te zetten.

Overal teveel over nadenken en je meningen uit het peloton aantrekken, zegt ook iets over een bepaalde onzekerheid. En nu is kwetsbaarheid niet verkeerd hoor!
Maar wil tom zelf weer die kampioen worden die die was, zou die met gemak toch weer zichzelf bij elkaar moeten rapen en een paar winnaarsballen aan moeten laten groeien!

Jan 28 december 2020 om 17:39

http://www.herman-braun.nl

Wordt steeds gekker met die fietsen die niet op maat kunnen worden gemaakt in Taiwan

Froome Bernal en Geraint Thomas weten er alles van

Pedalo 28 december 2020 om 17:47

Tom zeurt niet maar geeft in etappe twee aan dat ze uitgelachen worden in het peloton om zo hard op kop te rijden, in de eerste bergetappe is hij zo gefrustreerd dat hij het halve peloton los bergop. Ploegleiding grijpt niet in, zelf met pijn rond rijden. Snap wel dat ie zeurt/perfectionistisch is. Deze documentaire laat maar weer eens zien dat de ploegleiders dramatisch zijn. Maassen, Boven, van Dongen, Verhoeven. In mindere mate Zeeman en Nierman. Maar ze kunnen zich geen van allen meten met Vino, Rijs, Steven de Jong, Alan Peiper of Knaven

klootje kriekeljon 28 december 2020 om 17:55

Vond Niermann en van Dongen juist erg goed overkomen. Wat je bij Sporza eerder dit jaar kon zien van Alan Peiper, dat was alleen wel van een andere orde idd. Zo zie je maar dat het een ervaringsvak is.

Murcia 28 december 2020 om 18:03

Niermann en van Dongen zijn in mijn ogen prima ploegleiders en de rest van de mannen heeft een minder goede naam bij het grote publiek maar schijn kan ook vaak bedriegen. Ik zie echt niet de genialiteit van Knaven en de Jong bijvoorbeeld. Ook zij worden vaak opgehemeld omwille van de toppers die in hun ploeg rijden.

fietsvriend 28 december 2020 om 21:22

Ik vind het wel een aardig kwartet ploegleiders – ze komen complementair over. Vooral van Dongen boeit mij, beetje stil maar schitterende souffleur voor Zeeman in de communicatie naar de jongens. Zegt de juiste dingen op het juiste moment: even samen naar het hotel fietsen; plakbidonnetje op het juiste moment.

En Dumoulin, het mooie is – althans hoe hij geportretteerd wordt in deze repo – dat hij een beetje tussen de renners en de ploegleiding inhangt. Hij uit zich als een soort vijfde ploegleider maar is uiteindelijk toch een van de acht renners. Wil ook de hele tijd praten over van alles en zijn visie delen terwijl de rest zoiets heeft: steek er geen energie in. Echt genieten.

skylimit 28 december 2020 om 18:02

Hoop dat Dumoulin in 2021 ballen toont en er geen berichten over een jankend, zeurend verwend “kind” in een Jumbo-Visma shirt verschijnen. Misschien dat hij met Sinterklaas en/of anders met Kerst van Ome Frits een uitgelijnde fiets met comfortabel zadel heeft gekregen. Wat een amateurisme bij die ploeg en ook bij Dumoulin zelf.
Roglic is een verademing in die docu t.o.v. Dumoulin. Behoudens van Van Aert van de andere renners weinig te zien of te horen in de docu. Bewust veel focus op Dumoulin ?

Merlinappa 28 december 2020 om 18:06

Hoop wel dat het 2 ballen zijn en niet 3 ;)

Klein Verzet 28 december 2020 om 18:03

Toch vreemd dat er een oorzakelijk verband gelegd wordt tussen fietshouding en zitvlakproblemen.

Merlinappa 28 december 2020 om 18:07

Omgekeerd: door zitvlakproblemen ga je andere zadels en houdingen proberen om de plek te ontlasten.

Staf V 28 december 2020 om 18:53

Merlinappa, klopt volledig, oftewel leer je een andere houding aan of neem je een andere zadel, een andere houding is eigenlijk hopeloos, iedereen heeft maar één ideale houding, zeker op het zadel, je kan die wat naar voor of achter zetten of kantelen maar dat is alleen een oplossing als die ‘verkeerd’ stond, de enige oplossing is chirurgisch optreden, en dan een zeer lange periode van het zadel blijven, maar daarna bij intensief fietsen is de kans groot dat het euvel terugkomt.
Dus, ze hebben een probleem met een dik loon en iemand die zijn mening wil uiten in de ploeg gehaald. Wss zijn ze nu aan het uitvlooien hoe ze hem op een zijspoor kunnen zetten zonder het Nederlands publiek te schofferen.
Iets anders kan ook zijn dat er bij de hogere leiding zijn die TD in een bestuurszetel willen zetten, als dat moest blijken dan ziet het er slecht uit bij TJV, de spanningen gaan dan stijgen in de auto’s, en dat gaat dan ten koste van de sfeer en het sportieve, wat volgens mij dit jaar goed was, buiten enkele minpuntjes.

Romāns Vainšteins 28 december 2020 om 18:59

Bij echt lange ritten kom je daar pas echt achter, niet alleen qua zitten maar ook andere onvolkomenheden waardoor je steeds meer op de fiets bewegen gaat. Dan is het meestal gewoon tijd om er mee te kappen als recreant, ik flikker hem dan wel eens een week de schuur in.

Merlinappa 28 december 2020 om 19:01

Wat een geleuter Staf V. Een derde bal kan prima zonder operatie verdwijnen en hoeft lang niet altijd terug te komen.

Daarnaast zijn je aannames over Tom en de ploeg simpelweg lachwekkend.

Merlinappa 28 december 2020 om 19:05

Ik ben de docu aan het kijken nu; ik vind het bizar hoe slecht de ploegleiding met Toms problemen om gaat. Als hij huilend de bus in komt luisteren ze nauwelijks en is het ‘ga maar even douchen’. Triest eigenlijk.

Murcia 28 december 2020 om 19:23

Als ik eerlijk ben begrijp ik die houding van de leiding wel, Je hebt een doel en dat is de eindzege met Roglic en sinds de Dauphine was er geen misverstand dat hij de topdog was. Dan ga je geen tijd spenderen die je in de koers ook niet hebt om Tom psychologisch bij te staan. Tom lijkt in de docu alleen te staan binnen de ploeg, een uitbrander van Tony is daar een ander voorbeeld van. Hun kopman Roglic zit heel anders in elkaar en wordt door de ploeg op handen gedragen. Het contrast tussen de beide heren in deze film waar bewust door Jongkind voor is gekozen pakt bij het grote publiek voor Primoz erg gunstig uit en bij Tom werkt het precies de andere kant op.

Merlinappa 28 december 2020 om 19:27

Je hoeft m natuurlijk ook niet psychologisch bij te staan, maar even een luisterend oor bieden zoals z’n masseur doet wonderen.

Ik geef ook toe dat Tom nogal de neiging heeft om op veel slakken zout te leggen, maar als ie huilend de bus in komt is dat misschien wel een teken om het serieus te nemen.

Aerosolo 28 december 2020 om 19:30

Viel me ook op. Maar we weten niet wat erna gezegd is. We kunnen niet alle 400 uur terugkijken.

Murcia 28 december 2020 om 19:40

@Merlinappa
Je hebt gelijk hoor dat je alsnog wel wat beters kunt doen dan hem maar te laten douchen maar aerosolo heeft ook een punt. Wij krijgen uit al het materiaal te zien wat Jongkind wilde en het is zeer wel mogelijk dat we ander materiaal dat het beeld van de docu tegenspreekt gewoon niet te zien kregen. Wat mij bijblijft is een renner die nog steeds zoekende is naar zijn vorm en zijn plek binnen de ploeg en een ploegleiding die het moeilijk vindt om met hem als persoon om te gaan. Nogmaals dat is het beeld wat Jongkind schetst en is de werkelijkheid anders.

Merlinappa 28 december 2020 om 19:43

Heb je gelijk in, ik hoop ook dat het in werkelijkheid anders is. Maar inderdaad, als regisseur kan je natuurlijk heel makkelijk een bepaald beeld geven.

Olly 28 december 2020 om 19:07

Dat is dan lekker met een nieuwe fietssponsor over drie dagen

Taurus 28 december 2020 om 22:15

Inderdaad. Timing om dit zo te accentueren.

vanSpringel 28 december 2020 om 19:34

Idee ! Een Giant over laten spuiten. Valt wel op als frame vorm dan. Bietje bijplamuren, schuren spuiten, schuren, spuiten etc. etc. nog een bietje plamuren, schuren en spuiten en nieumand die ’t ziet.

Goed frame met de juiste verhoudingen zoals ‘stack’ etc. is goud waard. Verschillen in diverse framevormen en geometries los je niet zomaar op met een langer of kortere stuurpen, zadel wat naar voren of naar achter. Heb ooit een een ploegfiets gehad die een bekende NL framebouwer perfect van mijn meest ideale fiets ooit zou nabouwen. Toen bleek ie gewoon een framepje uit ’t rek te hebben gepakt, mijn naam in d’r hebben gevraveerd en voila ! …. Dat ging ‘m dus niet worden. Met geen mogelijkheid dat frame op een, mijn passende houding te krijgen. Snel weer overgestapt op m’n ‘eigen frame’.

Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat Bianchi geen carbon stuff hetzelfde kan uitvoeren als z’n prima bevallende Giant.

Dikke Vrouw 28 december 2020 om 20:15

Moet dat niet eerst operatief verwijderd worden zo’n 3de bal?

Barry Batsbak 28 december 2020 om 21:12

Kan wel, maar dan heb je wel een hersteltijd waarin je niet kan fietsen. En de Tour wacht zoals je wellicht wel weet op niemand. Ook niet op Toms derde bal. Dus dan maar afwegen of de koers de pijn waard is.

Staf V 29 december 2020 om 14:45

Als ge daar al een lange periode mee zit zie ik geen andere oplossing, natuurlijk is er dan een lange revalidatie om het littekenweefsel te laten genezen.

Jasper11 28 december 2020 om 20:22

Zitvlak / zithoudingproblemen of niet, het is andermaal weer duidelijk geworden dat Dumoulin mentaal behoorlijk kwetsbaar is. Komt keer op keer weer terug, ondanks dat hij koerstechnisch het spel wel snapt. Hij kan er alleen zelf niet goed genoeg mee omgaan.

Roglic baalt even, zegt daarna dat je soms wint en soms verliest en de maand er na wint hij de Vuelta. Mentaal ijzersterk, een winnaar.

VespavanBern 29 december 2020 om 01:29

Dumoulin is gewoon een compleet ander persoon dan Roglic, Roglic is super stoïcijns, waar dumoulin daarentegen heel emotioneel overkomt. Daarnaast kun je Dumoulin niet verwijten dat hij geen winnaar is, heeft nog altijd een nu al schitterend palamares.

Panache 29 december 2020 om 10:05

Dus toen Roglic in de Tour 2018 en Giro 2019 niet optimaal presteerde was dat een uiting van een mentaal zwak moment en in 2020 heeft de man daar een slag in geslagen, zo iets?

poortje de dijkenstoemper 28 december 2020 om 21:28

Tom ploegleider , beste zet ooit

L. Valentijn 28 december 2020 om 21:39

Ik voorzie een mooie tijdelijke functie voor Laurens ten Dam bij TJV in 2021:
tijdens Grote Rondes mee als praatpaal / vraagbaak / adviesorakel voor Tom Dumoulin.
Nog vermakelijk ook; werkt daardoor ontspannend.
Ter ontlasting van alle ploegleiders die liever ‘stick to the plan’ robotten.

Romāns Vainšteins 28 december 2020 om 23:54

Die control freaks binnen Jumbo zouden er horendol van worden. Ik denk dat Dumoulin vooral baat zou hebben bij in ieder geval 1 ploegmaat waar hij het echt goed mee vinden kan en die zijn ‘gezeur’ kan waarderen en relativeren. In de afgelopen Squad moeilijk te zeggen wie, het zijn eigenlijk allemaal doodserieuze, met leger discipline doordrenkte knakkers binnen dat team, op wellicht Gesink 2.0 na dan.

Misschien dat Teunissen die rol vertolken kan, goede renner om er bij te hebben en tevens oud ploeg- en provinciegenoot van hem.

S. Morgenstern 29 december 2020 om 00:11

Van Emden is uitermate geschikt voor zo’n rol.

Checco 29 december 2020 om 00:14

Beetje een miscast dit jaar, tussen al die gerobotiseerde killerbees. Als Dumoulin volgend jaar verlost is van zijn fysieke sores en zijn lichaam weer tegen de belasting van een Tour bestand is, zie ik hem alsnog net zo goed met robotstandje aan in Let’s do this, fuck yeaaaaah-modus een bidon op zijn voorhoofd ineendeukend de bus uitspringen en hersenloos de wattages wegstampen id gele trein.

Fuubs 29 december 2020 om 00:18

Ik dacht ook meteen aan Jos van Emden.

Merlinappa 29 december 2020 om 07:23

+1 RV

Ik neem aan dat Oomen daar komend seizoen bij kan helpen. Die twee kunnen het in ieder geval erg goed vinden en beide meer gevoelsmensen

Romāns Vainšteins 29 december 2020 om 07:53

Van Emden had ik wel aan gedacht maar die haalt de tourploeg natuurlijk niet. Oomen was ik glad vergeten eigenlijk, ja die zou de selectie wellicht kunnen halen en vervolgens deze rol vertolken.

KennyKlimmen 29 december 2020 om 00:30

Welke ploeg rijdt volgend seizoen eigenlijk Giant?

Murcia 29 december 2020 om 00:35

In de World Tour geen enkel team, best wel bijzonder want volgens mij waren ze twintig jaar aanwezig op het hoogste niveau.

VespavanBern 29 december 2020 om 01:30

Huh? CCC reed toch op Giant? Naar welk merk stappen zij over?

Murcia 29 december 2020 om 01:41

@Vespa
De licentie van CCC is nu bij Intermarche Wanty Gobert. Die ploeg heeft Cube als fietsensponsor en zodoende verdwijnt Giant (tijdelijk) uit de World Tour.

girardengo 29 december 2020 om 00:47

Mee eens dat de nadruk in de documentaire nogal op de problemen van Dumoulin ligt. Wat minder teksten van Joris van den Berg en wat meer anderen van de ploeg in beeld had wellicht een wat completer beeld opgeleverd. Ik ben benieuwd hoe verder wordt omgegaan met zithouding, zadelkeuze en zijn mentale toestand. Hopelijk op een adequate manier. Het probleem zit niet in zijn talent (groot) en zijn karakter (groot).

Checco 29 december 2020 om 00:55

“Mentale kracht” zit bij renners toch meestal gewoon id benen. Is Roglic mentaal zoveel sterker of rijdt hij net als van Aert al het hele seizoen op topniveau en wint hij daardoor La Doyenne en de Vuelta? Het koppie volgt toch meestal de benen.
Uiteraard is niet iedereen bestand tegen de druk om op topniveau te presteren, maar dat kan je van Dumoulin bezwaarlijk zeggen met oa Girowinst in een ronde waarin ie nota bene mss ng wel het meeste tijd verloor door id berm te moeten zitten kakken.
Volgend jaar weer een stapje hoger, al moet nog maar blijken of dat voldoende is om de scepter over te pakken van Roglic.

I Langof 29 december 2020 om 08:16

@Staf V
… iemand die zijn mening wil uiten in de ploeg ….. hoe ze hem op een zijspoor kunnen zetten …

@fietsvriend
… een soort vijfde ploegleider maar is uiteindelijk toch een van de acht renners… wil ook de hele tijd praten over van alles en zijn visie delen …

Ik zou medelijden hebben met Tom, want het vinden van een consensus (uiten van eigen mening) is typisch Nederlands, maar TJV is (nog) niet zo’n forum. Misschien zal geen enkel professioneel team ooit zo’n plek zijn. (PS: Sunweb bloeit sinds Tom vertrok, vandaar …)

Qua blessures : Vergelijk Tom met W. Poels met gebroken rib tijdens Tour en vervolgens een goed klassement in Vuelta.

Staf V 29 december 2020 om 15:06

Een gebroken rib is iets anders dan een zitvlakprobleem, een rib geneest terwijl je verder kan sporten, een zitvlakprobleem waar je al een langere tijd mee zit is een dik probleem, uw zitvlak is wel hetgeen waar ge de hele dag op zit op uw fiets.
Denk dat geen enkel WT team een sociale instelling is, problemen los je buiten de ploeg op, rendeer je niet dan ga je aan de kant, met TD heeft JV een probleem omdat het een in Nederland graag geziene renner is met een contract tot eind 2022, aan de houding van de ploegleiders tov Tom is te zien dat er iets gebroken is, het vertrouwen is weg, de vraag is waarom de relatie vertroebeld is, had hij het probleem al van bij Sunweb? of is het zijn inmenging en door ‘de slag’ rijden in de TDF? geen enkele ploegleider pikt het als er iemand tijdens de rit een andere aanpak gaat regelen.

assen 29 december 2020 om 10:43

Snap het wel. Als ik lang op een wielerfiets zit krijg ik een slapende piemel (gevoel verdwijnt dan in piemel, en hij tintelt). Heb de oplossing ook niet gevonden, behalve dan niet te lang wielrennen of gewoon rechtop fietsen op een gewone fiets.

Heb ook respect voor veldrijders hoe die letterlijk op hun zadel springen. Lukte mij ook nooit bij het veldrijden; deed veel te zeer aan mijn balzak. Net als bij springen van de hoge duikplank overigens, dan hing ik daarna ook joekelend aan de kant.

Dus ja, ik snap Tom heel goed.

Joaquim Agostinho 29 december 2020 om 11:53

Fijn dat je dit met ons wilde delen….!

FritsvanHoefelen 29 december 2020 om 12:24

Jullie zouden samen kunnen uithuilen in de bus

Michelangelo 29 december 2020 om 12:31

Zo, nu ook de laatste vrouwen hier van WF weggejaagd… ;-))))

Groetjesaandevoetjes 29 december 2020 om 13:35

@assen – haha, herkenbaar probleem. Ik ben blij om te zien dat ik niet de enige heb die dit heeft haha.

HSV 29 december 2020 om 16:07

Dan moet je je zadel iets aflopend afstellen. Dat de voorkant dus een mm of twee lager staat dan de achterkant. Fietskoeriers zitten ook vaak zo. Wedden dat het gaat helpen?

Wheely 29 december 2020 om 18:20

Je moet ook niet op je piemel gaan zitten natuurlijk, leg hem links of rechts van je navel en zorg dat de druk vooral op de zitbotjes komt.

Jean Dumas 29 december 2020 om 11:15

‘Jongens, ik ga weg’.

Headlines

Materiaalzone

Populair