Merijn Zeeman over Dumoulin: “Een zeer belangrijke renner voor de klassementen”
Voor Jumbo-Visma is Tom Dumoulin nog steeds een ‘zeer belangrijke renner’ voor het klassement in de Grote Ronden. Dat zegt Merijn Zeeman, sportief directeur bij het Nederlandse WorldTeam, in gesprek met Cyclingnews.
Jumbo-Visma stelt de komende weken de plannen en selecties voor de grote ronden vast. Daarbij komt natuurlijk ook de rol van Dumoulin aan de orde. “Het is een interessant proces”, zei Zeeman. “Natuurlijk, Tom had die blessure aan het einde van dit seizoen. Hij ging op vakantie maar nu is hij terug in training en zitten we in het planningsproces. Voor mij is Tom ook een kandidaat voor de grote ronden.”
Afgelopen seizoen nam Dumoulin tijdelijk afstand van de wielersport, maar hij keerde in juni terug en reed een maand later naar het zilver op de olympische tijdrit tijdens de Spelen in Tokio. “Hij heeft een enorme persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt en heeft nu een heel duidelijk beeld van hoe hij wil werken en hoe hij alle dingen in zijn sportieve leven wil aanpakken”, ging de 43-jarige sportief directeur verder.
Dezelfde kwaliteiten
“Dat is een nieuwe stap voor hem, maar voor mij heeft Tom nog steeds dezelfde kwaliteiten die hij voor zijn pauze had”, vertelde Zeeman. “Het is echt een goede klassementsrenner in koersen van een week, maar ook in grote ronden. Hij heeft ook een zeer sterke tijdrit en een enorme motor in de bergen. Dat zullen we in december bespreken, en we zullen ook alle doelstellingen doornemen die hij in 2022 zal hebben.”
Dumoulin gaf deze maand in gesprek met Helden Magazine aan dat hij een deelname aan een grote ronde in 2022 zeker niet uitsluit. Het zou zijn eerste grote ronde sinds de Vuelta van 2020 worden. “Ik wil zelf nog korte uitslagen rijden en natuurlijk het liefst winnen. In welke koersen? Dat zien we in december (tijdens het eerste trainingskamp, red.) wel. Maar grote rondes sluit ik zeker niet uit. Dat blijf ik heel uitdagend vinden en ik weet dat ik daar heel goed in kan zijn.”

Dumoulin (links) veroverde afgelopen zomer zilver op de olympische tijdrit – foto: Cor Vos
Dat Dumoulin in een dienende rol aan de start van de Tour de France verschijnt en kopman wordt in een andere grote ronde, is een mogelijk scenario. “We moeten het daar nog over hebben maar wil hij een rol naast Primož Roglič, bijvoorbeeld, of wil hij de volledige verantwoordelijkheid in een grote ronde? Wil hij een sprinter naast zich hebben? Het zijn al deze dingen die we nog moeten bespreken”, zei Zeeman. “We zien hem als een zeer belangrijke renner voor de klassementen.”
Tour de France
Voor Jumbo-Visma is de Tour de France alvast de belangrijkste afspraak van het jaar, bevestigde Zeeman nog maar eens. “Dat betekent dat we een zo sterk mogelijke ploeg willen samenstellen. Ik zeg niet dat Primož en Jonas (Vingegaard, red.) de ploeg gaan leiden in de Tour maar iedereen die het wielrennen volgt, weet dat zo’n keuze niet zo’n grote verrassing zou zijn. Maar we hebben nog geen definitieve keuze gemaakt.”
Dat gaat in de komende weken gebeuren, vertelde de sportief directeur van Jumbo-Visma verder. “We zullen over twee weken met alle coaches praten en dan in december met de renners. We hebben tot nu toe meerdere gesprekken gehad met Primož en Jonas, en ze zijn allebei ambitieus voor de Tour, dus het zou logisch zijn. We zullen echter in de komende weken pas de definitieve beslissing nemen.”
Giro en Vuelta
Het kopmanschap bij Jumbo-Visma voor de Giro d’Italia is vooralsnog minder duidelijk. Volgens Zeeman hebben verschillende mogelijke kopmannen hun hand opgestoken en gevraagd om een kans om de ploeg te leiden. “Het is een luxe om zulke goede renners te hebben, maar tegelijk vergt het ook veel gesprekken en ploegdynamiek om te focussen op onze doelen. We zijn er nog niet uit met de Giro.”
“We hebben een groep renners met Roglič, Vingegaard, Dumoulin, Rohan Dennis, Tobias Foss, Steven Kruijswijk en er zijn niet veel tijdritkilometers in de Giro, dus het kan ook interessant zijn voor Sepp Kuss. Maar wat ik hoop dat iedereen enthousiast is voor die wedstrijd. Veel renners hebben me gevraagd of ze daarheen mogen gaan en dat is een goed teken. Het is hetzelfde met de Vuelta, die in Nederland begint en een ploegentijdrit heeft.”

ze hebben renners met bepaalde talenten en die gaan volgend jaar mogelijk ingeschakeld worden in koersen die bij die specifieke talenten passen. wie, hoe, waar, wanneer, dat weten we nog niet, maar ze zullen volgend jaar zeker ergens iets gaan doen op een fiets!
TdF met Roglic als kopman, Vingegaard als plan B, en daaromheen enkele steengoede renners in dienst. Met Van Aert in de rol die hij afgelopen jaren ook had, een combi van werken en vrijheid.
Giro voor Groenewegen, Dumoulin en Kruijswijk, met daaromheen een mix van een goede sprinttrein en wat klimmers. Maar niet zo zwaar gestoffeerd als voor de TdF.
Vuelta n.t.b. Alles afhankelijk van hoe het seizoen loopt, wie welke resultaten haalt en wie waar ten val komt.
En voor de rest moet je in de interviews niet al te veel verwachten in deze fase. Goede nieuws is wat mij betreft dat Dumoulin er gewoon weer voor wil gaan. En hopelijk de manier heeft gevonden om Tom "de mens" te verenigen met Tom de topsporter.
Ben ook benieuwd wat Foss gaat doen in 2022. Giro lijkt me niks voor hem met zo weinig tijdrit km. Als Kuss ooit iets in het klassement voor zichzelf wil proberen, dan is de Giro volgend jaar wel zijn kans.
En daarnaast ben ik benieuwd wie er nog Parijs Nice, Tirreno, Zwitserland, etc. rijden.
Kuss is wat mij betreft een iets ander verhaal. Die lijkt gewoon niet constant (en compleet?) genoeg voor het kopmanschap in een grote ronde. En hij zal ook zelf moeten nagaan of hij dat wil blijven nastreven. Want op zijn beste dagen is hij 1 van de allerbeste klimmers in het peloton. En dan kun je die kwaliteit inzetten in dienst van een ander, of verkassen naar een ploeg zonder klassementsambitites.
Foss staat voor de uitdaging om nog wat kilo's kwijt te spelen zonder zijn vermogen in de ITT en op het vlakke te verliezen. Zou eigenlijk perfect in de Tour ploeg passen maar zie hem toch de Giro doen en een kans krijgen in een paar rondjes van een week als de AK troef.
Ik denk dat we hoe dan ook de conclusie kunnen trekken dat TJV gewoon goed gestoffereerd is voor het rondewerk. En dat ze ook nog eens een mooie mix hebben van jong en oud, waarbij de jonkies in de schaduw kunnen rijpen.
De kern van mijn tourploeg zou zijn:
Roglic, Vingegaard (klassement+1e adjudant), Kuss (meesterknecht bergop), Gesink (wegkapitein+knechtenwerk), Teunissen en Van Aert (voor vanalles en nogwat, inclusief sprintetappes). En daaromheen zou je nog kunnen kiezen tussen wat hulp bergop (denk richting Oomen of Bouwman) of wat meer richting vlakke (denk richting Laporte, Dennis, Roosen, Affini).
Ik denk persoonlijk niet dat Kruijswijk en Dumoulin de beste knechten zijn, ook al zijn ze echt wel bereid om te rijden voor een ander. Die zou ik de ruimte geven in de andere grote ronde. En Groenewegen is, mits in vorm, iemand die gewoon een goede sprinttrein verdient, en ook een grote ronde. Maar dit jaar niet in de TdF. Waarbij Kruijswijk en Dumoulin gezien de recente prestaties niet degenen zijn die een complete ploeg in steun verdienen.
Eens met je inschatting over de ploeg, als ook Benoot nog zou komen zit je met een overschot aan kwalitatief sterke renners voor elke grote ronde.
Mijn Tourploeg zou bestaan uit Roglic, Vingegaard, van Aert, Kuss, Dennis, Teunissen, Laporte en Van Hooydonck (in de Tony Martin rol). Dennis is perfect voor de meeste Tourklimmen als locomotief en Laporte is gemaakt voor de Roubaix etappe en bijzonder allround. Mocht Tiesj na zijn verwachte gezinsuitbreiding ook een overstap naar TJV maken dan zie ik hem ook nog wel deel uitmaken van het achttal ten koste van Mike.
Groenewegen/Dumoulin naar de Giro, Roglic/Vingegaard/WvA naar de Tour lijkt me alvast een goeie basis voor de rondeplanning.
Dumoulin voor het klassement in de Giro zou wel eens het extra pigment kunnen zijn dat er een echt interessante ronde van maakt om te volgen.
Roglic
Dumoulin
Vingegaard
Van Aert
Kruijswijk
Dennis
Teunissen
Laporte
Giro:
Kuss
Foss
Oomen
Bouwman
Groenewegen
Roosen
Affini
van Emden
2 prima ploegjes ;)
En dan heb je meer aan een type Affini, Van hooydonck etc voor het vlakke werk. Want je kan moeilijk Laporte vanaf km1 op kop laten rijden.
En een dennis/gesink/van aert wil je toch zoveel mogelijk sparen voor het midden (-en hoog) gebergte.
Dat minutieuze gepuzzel in aanloop naar de Tour.. Ik weet het niet.. 1 druistige Italiaan en de boel valt in duigen..
Komt de kasseienrit nog bij die hem een stuk beter zou moeten liggen dan lichtere klassementsrenners met bijna 0 ervaring op de keien.
Funest lijkt me meteen een goede Dumoulin weer in die equipe inpassen, er zit nog genoeg in lijkt me.
Roglic
Dumoulin
Kruijswijk
Van Aert
Teunissen
Kuss
Laporte
Gesink
Reserve: Vingegaard/Van Hooydonk/Van de Sande
Giro
Kuss
Vingegaard
Bouwman
Groenewegen
Van Emden
Dekker/Kooij
Affini
Foss
Reserve: Harper/Hofstede/Hesmann
Vuelta
Dumoulin
Dennis
Van de Sande
Van Hooydonck
Leemreize
Oomen
Roosen
Kruijswijk/Vingegaard/Roglic
Reserve: Gesink/Bouwman/Van Emden
Zou er dan ook niet gek van staan te kijken als ze hem op de startlijst van MSR, PR of RVV zetten.
Van Aert en Colbrelli schijnen die extra Flandrien kilo’s ook niet te deren als er weer wordt geklommen, en het obsessieve afslanken was voor Dumoulin sowieso een te grote stressfactor.
Denk niet dat JV en Dumoulin er baat bij hebben hem hetzelfde pad te laten volgen als de klassementsrenners. Op dat pad is hij zijn momentum al gepasseerd.
Het zal lastig zijn om wedstrijden ook daadwerkelijk te winnen, maar een goede Dumoulin kan denk ik een rol spelen in alle klassiekers als je het mij vraagt. Zelfs tot aan PR en MSR.
Hij moet natuurlijk zelf weten wat hij doet en waar hij zijn plezier en motivatie uit haalt, maar ik zou hem graag ook gewoon in dit soort eendagswerk bezig zien.
Giro: Groenewegen met sprintertrain. Tom mag meegaan (als Kruiswijk er niet is), maar hij zal weinig steun krijgen.
Vuelta is gereserveerd voor Primoz: hij zei "see you next year")
Tour:
Roglic
Vinnegaard
Dumoulin
Kuss
Gesink
v Aert
Dennis
Teunissen/Laporte
verklaring is dat ze in de tour met de sterkst mogelijke ploeg van start gaan. dat doen ze al een aantal jaren en daar gaan ze denk ik niet van afwijken. In die ploeg zit en vinnegaard en Dumoulin. Roglic zal de absolute kopman zijn, met Dumoulin en vinnegaard in een vrije rol. Kruiswijk is wellicht de betere klassementsrenner boven Gesink, maar Gesink is de betere knecht over kruiswijk. Gesink kan beter op het vlakke weg.
Giro
Groenewegen
Roosen
Teunissen/Laporte
Affini
Kruiswijk
Oomen
Foss
Bouwman
Groenewegen is in potentie 1 van de beste sprinters van het peloton. die moet voor de etappes gaan in de giro en als de tour goed verloopt ook in de Vuelta. Roosen/teunissen/laporte/affini vormen zijn trein. Oomen en Foss krijgen de kans om zich te tonen voor het klassement in de schaduw van de papieren kopman Kruijswijk.