woensdag 27 maart 2024 om 18:33

Merijn Zeeman na wegvallen Wout van Aert: “Komende dagen moeten we de boel bij elkaar rapen”

Video Het was een dag met twee gezichten voor Visma | Lease a Bike. Matteo Jorgenson won Dwars door Vlaanderen, maar even daarvoor was Wout van Aert wel ontzettend hard gevallen. De Belg liep meerdere breuken op en moet zijn grote doelen van dit voorjaar (de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix) missen. Merijn Zeeman, sportief manager bij de Nederlandse formatie, verscheen na afloop dan ook met een ‘dubbel gevoel’ voor de camera van WielerFlits.

“Het ene moment is het verschrikkelijk om de valpartij van Wout en die andere jongens te zien, het andere moment gaat er een renner met de handen in de lucht over de finish”, vat Zeeman het samen. “Het zijn uitersten.”

Op het moment van het interview was nog niet bekend dat Van Aert meerdere breuken had opgelopen, maar Zeeman noemde het wegvallen van Van Aert in aanloop naar de Ronde van Vlaanderen al wel een ‘enorme domper’. “Het is de komende dagen de boel bij elkaar rapen. Tiesj Benoot rijdt heel sterk, Matteo wint. We zullen daar een nieuw plan op maken.”

Niet alleen Van Aert, maar ook enkele andere favorieten voor de Ronde van Vlaanderen lagen bij de massale val. Onder meer Biniam Girmay, Mads Pedersen en Jasper Stuyven gingen onderuit. Het lijkt een risico te zijn om vier dagen voor de Ronde van Vlaanderen nog te starten in Dwars door Vlaanderen. “Dat klopt, maar het kan ook in Gent-Wevelgem of de E3 Saxo Classic gebeuren”, aldus Zeeman.

“Dit is ook koersen in Vlaanderen. We koersen al niet zoveel, dus je zult ook een paar koersen moet rijden om de puntjes op de i te zetten. Dat was voor Wout ook het geval. Of het brute pech is? Het is een koerssituatie. Dit gebeurt al zolang het wielrennen bestaat. Het is heel heftig, maar het is wel ongelofelijk zuur.”

Afdaling richting Kanarieberg
De val vond plaats in de afdaling richting de Kanarieberg, een stuk parcours dat renners vaak als gevaarlijk bestempelen. De passage is vanwege veiligheidsredenen dan ook al verwijderd uit de Ronde van Vlaanderen. Hoort deze afdaling dan nog wel in Dwars door Vlaanderen? “Er zijn meer stukken waar het ongelofelijk snel gaat, waarbij naar cruciale punten wordt toegereden. Dan gaat het vaak net goed. Ik kan dat zo niet zien”, reageert Zeeman. “Maar het is altijd goed als er discussie over veiligheid is.”

Zeeman noemt het ‘ongelofelijk’ dat Visma | Lease a Bike de koers nog wist te winnen, ondanks dat de ploeg veel tegenslag kende de voorbije weken. Dat geeft ook hoop voor wat nog gaat komen. “We gaan vanaf nu de knop weer omzetten. Matteo laat zien dat hij wel bij de favorieten hoort voor zondag.

RIDE Magazine
15 Reacties
27-03-2024 19:04
Prima realistische reactie van Zeeman. Het is wat het is, dus niet zeuren maar een nieuw plan maken.

Maar hij zegt natuurlijk nog iets: we koersen al niet heel veel maar toch moeten ergens de puntjes op de i gezet worden. Dan vraag ik mij af: zou het gevaar juist niet mede schuilen in het niet zoveel koersen? Hard fietsen is namelijk een ding, maar in een peloton (of zoals vandaag een groep) rijden is natuurlijk een ander ding. Kan het gebrek aan koersritme/pelotonritme niet mede een oorzaak zijn van de vele valpartijen?
    27-03-2024 19:24
    Dat denk ik als leek ook (zoals ik hier al vaker heb verkondigd), net zoals ik denk dat lang op hoogte vertoeven zijn voordelen maar zeker ook zijn nadelen heeft. Ik maak graag wandeltochten van een paar weken door de Alpen en de Pyreneeën en ben daarna toch wel een week of drie versuft.
    27-03-2024 19:24
    Deels wel een logische oppering maar aan de andere kant is er toch weinig dat op dat kasseikoersen lijkt. Wat dat betreft moet je er eigenlijk op rijden om het te herontdekken.
    27-03-2024 19:35
    Behalve dan dat de valpartij niet op de kasseien gebeurde maar gewoon op een brede, overzichtelijke weg na een stuurfoutje van Wout zelf tijdens het gedrang..
    27-03-2024 19:47
    MaGarin, het gebeurd inderdaad op een brede weg. Maar op die brede weg zou niet zo achterlijk hard gereden hoeven worden ware het niet dat er vlak erna een smal pad op gereden moet worden. En laat dat nou net authentiek zijn voor de kasseienkoersen. Dus ja, je hebt praktisch gelijk, maar toch heeft de val er wel mee te maken.
27-03-2024 18:46
Goed interview wel. Geen gejank (wat ook had gekund) maar de realiteit accepteren en verder. Inderdaad, dit is wielrennen (part of the game, zoals het in de door hem vaak geraadpleegde managementboeken wordt geduid). Prima kerel, en meer nog dan Plugge de motor achter het succesverhaal.
27-03-2024 18:50
Zonder dieptepunt geen hoogtepunt. Vreselijk allemaal maar ik weet zeker dat ze hier sterker uitkomen
27-03-2024 20:01
WielerFlits moet alleen schrijven. Dit soort interviews is niet om aan te horen.
27-03-2024 20:01
Qua empathie springt van Dongen er nog wel uit. Gehuil van WvA ging mij wel door merg en been.
Qua realisme, acceptatie en wielerhardheid Zeeman en Niermann duidelijk. Accepterend en een nieuw plan maken.
27-03-2024 20:07
De dynamiek in de RvV gaat in ieder geval nu heel anders zijn....de 2 supersterke blokken zijn er ineens niet meer....dit geeft alle andere schaduwfavorieten uit andere ploegen ineens veel meer kans om bij een aanval ook echt weg te blijven.....gaat een ongelooflijk open koers zijn!
27-03-2024 21:55
Zoals een wijs man (Snoop Dogg) ooit al zei: 'If it ain't the one thing it's the motherfucking other'
    28-03-2024 02:05
    Klopt als een bus.

    En ik mis ook het idee dat iedere koers een overlevingstocht is. Van punt A met overlap naar B.
    28-03-2024 05:56
    Klopt als een bus! Trouwens het is werkelijk nog geen 1 seconde in mijn leven opgekomen, dat ik ooit ergens, op welke manier dan ook, een link zou kunnen vinden tussen wielrennen en... Snoop Doggy Dog... Goh haha
28-03-2024 05:07
Life is what happens to you when you are busy making other plans.
    28-03-2024 08:04
    Die is beter dan van Snoep Hond.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine