Merijn Zeeman looft keuze van organisatie: “Eerdere meetpunt was juiste beslissing”
De barre weersomstandigheden hingen als (letterlijk) als donkere wolken boven de tweede etappe van de Vuelta. Vlak voor de start besloot de organisatie de eindtijd van de rit negen kilometer voor de meet te leggen. Merijn Zeeman kan enkel zijn waardering uitspreken voor deze keuze: “De kans op vallen was vandaag zo groot.”
De organisatie van de Vuelta lag gisteren nog flink onder vuur door het late tijdstip van de ploegentijdrit. Vandaag krijgt de organisatie echter complimenten. Om valpartijen te voorkomen werd de tijd negen kilometer voor de finish gemeten. Sportief directeur van Jumbo-Visma Merijn Zeeman is blij met de keuze. “De organisatie verdient complimenten over de keuze die zij hebben gemaakt”, vertelt hij aan Eurosport.
“De rit van vandaag geeft aan dat het belangrijk is om samen met de UCI en de verschillende teams de discussies aan te blijven gaan over de veiligheid in de koers”, gaat Zeeman verder. “Hoe gedragen we ons als dit de omstandigheden zijn? In het algemeen wil ik de ASO bedanken om de tijd op negen kilometer van de finish te plaatsen.”
Aan de andere kant waren er op de top van de Montjuïc en aan de finish nog wel bonificatieseconden te verdienen. Voor de klassementsmannen hadden deze seconden nog steeds zeer waardevol kunnen zijn. Zeeman ziet dit ook in: “Er zijn enkele dingen om te verbeteren, maar dit was een goede eerste stap.”
Renners bepalen zelf het tempo
Gedurende de etappe kwam Jumbo-Visma er zelf ook niet zonder kleerscheuren vanaf. Zo reed Jonas Vingegaard lek en kwam Primož Roglič ten val. De Nederlandse formatie probeerde toen tevergeefs het tempo te drukken. “We komen meer en meer komen op een punt dat renners begrijpen dat zij het recht hebben om zelf beslissingen te nemen. Er is altijd een etappe te winnen of een trui om te grijpen, maar tegen welke prijs? Vandaag was de kans op vallen zo groot dat de renners zelf besloten het tempo te drukken.”
Finale was wel wat listig met veel regen. Gewoon een heel nare etappe in vervelend uitlaatgasgebied. Maar niet iets dat koste wat kost aangepast moest worden.
Zeeman jast hier gewoon ff een kingsize veer in de reet als investering, je weet nooit waar en wanneer je ze weer nodig hebt.
Daarom is vooraf een eensgezind standpunt innemen en tot een resultaat proberen te komen dat door de meerderheid als veilig (genoeg) gezien wordt m.i. de enige oplossing.
Wat betreft vandaag kunnen wij er als volgers van alles van vinden, maar ik stel alleen maar vast dat er onder topploegen blijkbaar een grote eensgezindheid was.
En ik mijn hoofd maar breken. Wordt het de rit naar de Tourmalet over Aubisque en Spandelles of de dag erna over Hourcères en de duivelse Larrau? Krijgen we vuurwerk op de Angliru of Javalambre? Krijgen we grote verschillen in die vlakke TT voor specialisten? Wat met die 3 nieuwe aankomsten vol met 'rampas inhumanas' door Escartin ge-cherrypickt? Dat op Lagunas Negra of Andorra de vuelta niet gewonnen ging worden is voor elke volger wel duidelijk! Maar er is nog Xorret de Cati waar je op de klim een ladder nodig hebt en in de afdaling een bobslee. Oh en die voorlaatste rit waar van bij de start een ongezien WK-achtig circuit is uitgetekend door een beul geteleporteerd uit de middeleeuwen!
Nee, de Montjuic is waar het belangrijk wordt voor eindwinst. 2,5km aan 4% en de laatste km aan 10%. Het lijkt kort en onbenullig maar in de schaduw van het Estadio Olimpico wordt gestreden voor eeuwige glorie. Voor mij is Kron de winnaar van deze Vuelta. De koers is vervalst.
Er waren in de uiteindelijke rit toch nog steeds boni's op de top en boni's aan de finish? Roglic heeft samen met de anderen besloten dat het in deze omstandigheden beter was daar geen gebruik van te maken (misschien ook door zijn val eerder in de rit). JV was daarnaast mede vragende partij voor de aanpassing in de rit. In mijn ogen is Roglic dus helemaal niets ontnomen.
Purito vs El Pistolero was in 2012 en in rit 12 niet rit 2. Reden ze toen eigenlijk al wel met powermeters? Alleszins een eeuwigheid geleden. In het huidige wielrennen is het niveau van de absolute toppers zo hoog dat we dat in rit 2 niet mogen verwachten. In Catalunya deden ze Montjuic 6 maal in rit 7 en waren er geen verschillen. Maar stel dat jouw hypothetisch scenario volledig zou kloppen. Dus Roglic pakt alle boni's en Evenepoel pakt er geen. Roglic rijdt nog eens 15sec weg van REV +QS, Ayuso+ UAE, Mas+ Movister enzoverder. Wat betekent dit dan? Dat Roglic buitengewoon sterk is en Evenepoel duidelijk niet goed genoeg. Een lijn die zonder ongelukken wordt doorgetrokken in de ritten die wel cruciaal zijn. Niemand die dan zal terugkijken op die levensbelanrijke passage in Barcelona.
Maar dat is ook het enige punt waar ik het met Zeeman eens ben. Het parcours is het parcours, en als renner bepaal je zelf de mate van risico's die je bereid bent te nemen. Maar helaas zie je gekkenwerk door de renners zelf, en vervolgens boosheid richting de organisaties als het dan mis gaat. Ik heb in mijn leven heel veel koers gezien; de omstandigheden waren "tricky" maar zeker niet "undriveable".