Merijn Zeeman looft keuze van organisatie: “Eerdere meetpunt was juiste beslissing”
foto: Cor Vos
zondag 27 augustus 2023 om 18:23

Merijn Zeeman looft keuze van organisatie: “Eerdere meetpunt was juiste beslissing”

De barre weersomstandigheden hingen als (letterlijk) als donkere wolken boven de tweede etappe van de Vuelta. Vlak voor de start besloot de organisatie de eindtijd van de rit negen kilometer voor de meet te leggen. Merijn Zeeman kan enkel zijn waardering uitspreken voor deze keuze: “De kans op vallen was vandaag zo groot.”

De organisatie van de Vuelta lag gisteren nog flink onder vuur door het late tijdstip van de ploegentijdrit. Vandaag krijgt de organisatie echter complimenten. Om valpartijen te voorkomen werd de tijd negen kilometer voor de finish gemeten. Sportief directeur van Jumbo-Visma Merijn Zeeman is blij met de keuze. “De organisatie verdient complimenten over de keuze die zij hebben gemaakt”, vertelt hij aan Eurosport.

“De rit van vandaag geeft aan dat het belangrijk is om samen met de UCI en de verschillende teams de discussies aan te blijven gaan over de veiligheid in de koers”, gaat Zeeman verder. “Hoe gedragen we ons als dit de omstandigheden zijn? In het algemeen wil ik de ASO bedanken om de tijd op negen kilometer van de finish te plaatsen.”

Aan de andere kant waren er op de top van de Montjuïc en aan de finish nog wel bonificatieseconden te verdienen. Voor de klassementsmannen hadden deze seconden nog steeds zeer waardevol kunnen zijn. Zeeman ziet dit ook in: “Er zijn enkele dingen om te verbeteren, maar dit was een goede eerste stap.”

Renners bepalen zelf het tempo
Gedurende de etappe kwam Jumbo-Visma er zelf ook niet zonder kleerscheuren vanaf. Zo reed Jonas Vingegaard lek en kwam Primož Roglič ten val. De Nederlandse formatie probeerde toen tevergeefs het tempo te drukken. “We komen meer en meer komen op een punt dat renners begrijpen dat zij het recht hebben om zelf beslissingen te nemen. Er is altijd een etappe te winnen of een trui om te grijpen, maar tegen welke prijs? Vandaag was de kans op vallen zo groot dat de renners zelf besloten het tempo te drukken.”

RIDE Magazine
18 Reacties
27-08-2023 18:46
@wouter: Je kiest niet altijd zelf welke risico’s je neemt: Roglic valt bijvoorbeeld omdat iemand anders hem meeneemt in zijn val. Je hebt het niet zelf in de hand en die random factor is gewoon te groot. Of vind je het echt een optie om op je eentje achter het peloton te gaan rijden? Renners die maanden van huis weg zijn om hier goed te zijn kan je niet voor de keuze zetten: ofwel risico’s nemen ofwel tijd verliezen.
27-08-2023 18:49
Gelul. Vandaag’s gekloot met 2 finishes was een voortvloeisel uit de totaal mislukt ontworpen en uitgevoerde TTT van gisteren. Een simpel spel van macht waarbij de organisatie even tonen moest wel degelijk naar hun artiesten te luisteren.

Finale was wel wat listig met veel regen. Gewoon een heel nare etappe in vervelend uitlaatgasgebied. Maar niet iets dat koste wat kost aangepast moest worden.

Zeeman jast hier gewoon ff een kingsize veer in de reet als investering, je weet nooit waar en wanneer je ze weer nodig hebt.
27-08-2023 19:10
Maar hoe gaat’t met Primoz? Geloof dat zijn val redelijk werd opgevangen door die UAE renner maar Primoz kennende valt hij zelfs ongelukkig van een yogamat.
27-08-2023 20:01
Als renner bepaal je in principe inderdaad zelf welke risico's je neemt, maar als je wilt winnen is die marge de facto gewoon heel beperkt. Er zullen altijd renners bij zijn die vol voor de zege gaan ongeacht de risico's, en dan moet je wel mee wil je competitief blijven.
Daarom is vooraf een eensgezind standpunt innemen en tot een resultaat proberen te komen dat door de meerderheid als veilig (genoeg) gezien wordt m.i. de enige oplossing.
Wat betreft vandaag kunnen wij er als volgers van alles van vinden, maar ik stel alleen maar vast dat er onder topploegen blijkbaar een grote eensgezindheid was.
27-08-2023 21:30
Haha de reacties schieten weer alle kanten op op dit forum, heerlijk. Laten we dolblij zijn als liefhebbers van de koers dat de keuze vandaag zo gemaakt is als die gemaakt is. Vandaag kon de Vuelta niet gewonnen worden maar zeker wel verloren. Deze finale in deze omstandigheden was een recept voor nare valpartijen, stel je voor dat Remco en/of Primoz vandaag uit koers had gelegen na een val, waren wij allemaal verliezers geweest met oog op de komende weken. Dan maar een dagje geen spektakel
27-08-2023 22:04
Toch interessant om te lezen dat de 900m aan 10% op de Montjuic in rit 2 wordt beschouwd als belangrijk voor de eindwinst.

En ik mijn hoofd maar breken. Wordt het de rit naar de Tourmalet over Aubisque en Spandelles of de dag erna over Hourcères en de duivelse Larrau? Krijgen we vuurwerk op de Angliru of Javalambre? Krijgen we grote verschillen in die vlakke TT voor specialisten? Wat met die 3 nieuwe aankomsten vol met 'rampas inhumanas' door Escartin ge-cherrypickt? Dat op Lagunas Negra of Andorra de vuelta niet gewonnen ging worden is voor elke volger wel duidelijk! Maar er is nog Xorret de Cati waar je op de klim een ladder nodig hebt en in de afdaling een bobslee. Oh en die voorlaatste rit waar van bij de start een ongezien WK-achtig circuit is uitgetekend door een beul geteleporteerd uit de middeleeuwen!

Nee, de Montjuic is waar het belangrijk wordt voor eindwinst. 2,5km aan 4% en de laatste km aan 10%. Het lijkt kort en onbenullig maar in de schaduw van het Estadio Olimpico wordt gestreden voor eeuwige glorie. Voor mij is Kron de winnaar van deze Vuelta. De koers is vervalst.
28-08-2023 09:18
@Panache
Er waren in de uiteindelijke rit toch nog steeds boni's op de top en boni's aan de finish? Roglic heeft samen met de anderen besloten dat het in deze omstandigheden beter was daar geen gebruik van te maken (misschien ook door zijn val eerder in de rit). JV was daarnaast mede vragende partij voor de aanpassing in de rit. In mijn ogen is Roglic dus helemaal niets ontnomen.
28-08-2023 10:03
Beste Panache,

Purito vs El Pistolero was in 2012 en in rit 12 niet rit 2. Reden ze toen eigenlijk al wel met powermeters? Alleszins een eeuwigheid geleden. In het huidige wielrennen is het niveau van de absolute toppers zo hoog dat we dat in rit 2 niet mogen verwachten. In Catalunya deden ze Montjuic 6 maal in rit 7 en waren er geen verschillen. Maar stel dat jouw hypothetisch scenario volledig zou kloppen. Dus Roglic pakt alle boni's en Evenepoel pakt er geen. Roglic rijdt nog eens 15sec weg van REV +QS, Ayuso+ UAE, Mas+ Movister enzoverder. Wat betekent dit dan? Dat Roglic buitengewoon sterk is en Evenepoel duidelijk niet goed genoeg. Een lijn die zonder ongelukken wordt doorgetrokken in de ritten die wel cruciaal zijn. Niemand die dan zal terugkijken op die levensbelanrijke passage in Barcelona.
27-08-2023 18:52
@jacob: sprinters en aanvallers kregen toch net een extra kans door deze beslissing?
    27-08-2023 19:16
    Niet als lag aan de grote ploegen van klassementsrijders. Dan had picollo 3 minuten gekregen en was deze dag nutteloos geweest. Zijn in verleden toch wel vaker valpartijen geweest met regen zoals Bauke in 2016, toen werd er ook niet gestopt.
27-08-2023 19:53
Vingegaard weer lek. Ik neem toch aan dat het niet ligt aan het plakken van de binnenband. Dan is de conclusie dus dat Vittoria niet World Tour waardig is want twee dagen achtereen lek is te veel. Of hebben ze een restpartij van Zeeman.
27-08-2023 19:55
Ja Wouterje, je hebt al heel veel koers gezien, maar er nog steeds geen moer vanaf weten... Proficiat!
27-08-2023 18:39
Hadden beter rustdag kunnen houden. Sprinters en aanvallers hebben al weinig kansen, maar alleen algemeen klassement telt dus!!!!!
28-08-2023 08:33
Dr.Watt "Toch interessant om te lezen dat de 900m aan 10% op de Montjuic in rit 2 wordt beschouwd als belangrijk voor de eindwinst" In het oorspronkelijke plan waren er boni's op de top, boni's aan de finish en wees het verleden uit dat Rodriguez hier 12 seconden kon pakken op Contador in exact deze finale. Kortom een explosieve Roglic is de kans ontnomen om 20-30 seconden te pakken en dat *KAN* over drie weken het verschil zijn tussen winst of verlies.
27-08-2023 18:28
Man, man, man, wat een gezeur en wat een onzin, niks aan de hand, toch?
27-08-2023 18:56
Een aanpassing omdat de omstandigheden het niet toelaten is begrijpelijk en hebben we te accepteren. Maar als de afdaling in de laatste 3,6 km als te gevaarlijk wordt gezien, dan is het veel eerlijker voor de sporters (en prettiger voor het kijkerspubliek) om zowel tijdsopname, boni's én finish gelijk te trekken. En vandaag kon dat prima op de top van de Montjuic. Het uit elkaar halen van tijdsopname en finish leidt gewoon tot een farce, dat wezen soortgelijke beslissingen uit het verleden al uit. Een natte afdaling in de binnenstad in volle finale schrappen daar kan ik wel begrip voor opbrengen. Het óók schrappen van een (voor de eindwinst belangrijke poefheuvel) is de reinste koersvervalsing.
27-08-2023 18:38
Het goede is dat renners eindelijk in gaan zien dat ze zelf ook een rol hebben. Als je niet wilt koersen, dan koers je niet. Of je staakt zelfs, zoals in de Renewi tour. Veel effectiever dan achteraf je beklag doen.

Maar dat is ook het enige punt waar ik het met Zeeman eens ben. Het parcours is het parcours, en als renner bepaal je zelf de mate van risico's die je bereid bent te nemen. Maar helaas zie je gekkenwerk door de renners zelf, en vervolgens boosheid richting de organisaties als het dan mis gaat. Ik heb in mijn leven heel veel koers gezien; de omstandigheden waren "tricky" maar zeker niet "undriveable".
27-08-2023 19:13
Een van de weinige keren dat ik Zeeman bijval. Alles aangrijpen naar minder valpartijen. Ik gruwel van de vele valpartijen in het wielrennen. Dat gaat boven het sportieve verloop. Om te genieten van crashes heb ik de F1. En daar leggen ze de boel (tijdelijk) stil bij extreem weer. Jammer dat die Verstappen niet is de zandbak terecht kwam.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine