Merijn Zeeman: “Kittel kan nog altijd de topsprinter worden die hij was”
Marcel Kittel kan opnieuw de topsprinter worden die hij was als hij het vuurtje bij zichzelf weer kan aanwakkeren. Daarvan is Merijn Zeeman, ploegleider bij Jumbo-Visma, overtuigd. Zeeman gooide al een balletje op om de Duitser naar zijn ploeg te halen, maar die denkt nog na over de toekomst.
Al begin deze maand werd Kittel in verband gebracht met Jumbo-Visma. Volgens De Telegraaf voerde de Nederlandse ploeg al gesprekken met de Duitser om hem in te lijven. Kittel zit sinds begin mei zonder ploeg, nadat hij vroegtijdig opstapte bij Katusha-Alpecin. Hij besloot een pauze in te lassen en tijd voor zichzelf te nemen.
Contact gehouden
“In de voorbije jaren hield ik altijd contact met hem omdat we hebben samengewerkt. Vaak gaan de gesprekken niet over wielrennen maar over het leven”, vertelde Zeeman aan Cyclingnews. De ploegleider werkte met Kittel samen in hun gezamenlijke tijd bij Skil-Shimano en Argos-Shimano, waar de Duitser omturnde van tijdrijder tot sprinter.
“Nadat duidelijk werd dat hij Katusha zou verlaten bespraken we het idee om hem naar onze ploeg te halen, maar het belangrijkste voor Marcel is dat hij duidelijk heeft wat hij met zijn toekomst wil. Wil hij topsporter blijven of een ander pad inslaan? Daarover denkt hij nog altijd na en we zijn er niet verder op ingegaan.”
Zeeman denkt dat Kittel nog altijd kan terugkeren op zijn oude niveau, maar daarbij speelt ook motivatie een rol. “Fysiek kan hij dat zeker. Dat staat buiten kijf. De vraag is of hij nog altijd hetzelfde vuur in zich heeft. De enige die daar antwoord op kan geven is Marcel zelf. Ik heb geen twijfels dat als hij dat vuurtje opnieuw heeft, hij weer de topsprinter kan zijn die hij was.”
Groenewegen blijft kopman
Met Dylan Groenewegen heeft Jumbo-Visma al een wereldsprinter van formaat in huis, maar volgens Zeeman zouden Groenewegen en Kittel zeker bij elkaar in één ploeg kunnen rijden. “Het moge duidelijk zijn dat Dylan onze leider is, daar bestaat geen twijfel over. In de komende jaren is hij onze man, maar elk team wil zoveel winnen als mogelijk en Marcel kan daarin een rol spelen.”
“Dylan blijft onze sprinter voor de grootste wedstrijden, 100% zeker. Marcel zou geen lead-out worden, dat is een heel andere rol, maar als je kijkt naar de WorldTour dan blijven er nog genoeg kansen over om mooie koersen te rijden. Nu rijden we te vaak zonder sprinter, denk aan de Ronde van Zwitserland. Een grote koers, maar we hadden daar zeker een sprinter kunnen gebruiken.”
Zie hoe het gaat met Cavendish. Greipel is ook al passe. Degenkolb is ook op zijn retour.
Er is een nieuwe generatie sprinters, waartegen Kittel niet meer tegen op zal kunnen.
Het is eigenlijk jammer dat bij een sprint nooit/zelden de topsnelheid van de winnaar/snelste vermeld wordt, zou ons als toeschouwers een beter beeld geven van wie er echt snel is, ondanks dat het parcours natuurlijk zijn invloed zal hebben
Maar stel dat Kittel weer de oude word, dan heb je 2 topsprinters die grotendeels dezelfe wedstrijden willen winnen.
Ja, er zijn altijd genoeg wedstrijden, maar een goede Kittel moet ook gewoon in de tour starten en heeft toch al snel dezelfde grote doelen.
Dan zie ik toch liever dat ze naast Groenewegen een iets meer heuveltype halen die qua topsnelheid gewoon iets minder is zoals met Kittel/Degenkolb indertijd.
Volgens mij sla je de plank mis en ligt het probleem meer bij de geestelijke gesteldheid van Kittel dan bij het mooi zijn.
Merijn Zeeman moet niet denken dat ie alles kan of dat alles wat kan ook moet. Hopelijk is Plugge hier slimmer in.
Geen idee wat ze met Kittel willen. Zat vandaag de Ronde van Slovenië te kijken. Als Kittel daar meedoet en erbij blijft, dan klopt Ackermann hem met een vinger of 10 in de neus. En in Zwitserland heeft ie ook weinig te zoeken tegen Viviani en Sagan.
KIttel gewoon passé. Als je een plek over hebt, geef dan liever een Nederlands talent de kans in plaats van dit soort uitgerangeerde renners.
Als Kittel voor een laag basissalaris wil rijden, moet ie gewoon naar Israel, Delko Marseille of een of andere foute Italiaanse ploeg gaan rijden. Premies afspraken en evt. dat ze niet moeilijk doen als ie weer WT kan rijden na paar C koersen gewonnen te hebben.
Daar kan hij koersjes rijden van zijn niveau. Kittel won in z'n grote dagen al niet als er een viaduct in het parcours zat.
Laat ons eerlijk zijn, het zou een goeie gids zijn voor Jakobsen!
Hoeveel klassiekers heeft Kittel gewonnen? Nul? O nee, wacht, Scheldeprijs heeft ie tig keer gewonnen, en de 8 van Chaam en de Draai van de Kaai.
Sorry voor het sarcasme - maar ik vind dat je als team met aspiraties renners moet aantrekken die een rol van betekenis kunnen spelen in grotere koersen.
Merijn zou voor Kittel de vertrouwensman kunnen zijn die hem aan de praat krijgt en weer gelukkig maakt, groenewegen zou de druk van het moeten bij Kittel weg kunnen halen waardoor het wat er meer ontspannen aan toe gaat.
(vergeet niet dat Kittel het bij Quickstep ook goed deed en hij daar ook niet de enige was die de overwinningen binnenhaalde) Bij Lefevre zijn de jongelingen Jacobsen en Hodeg nog niet helemaal klaar voor het grote werk maar succesvol op het niveau eronder, dat neemt de druk weg bij Kittel en geeft Jacobsen de ruimte om ook in het klassieke werk te groeien.
Het risico voor JumboVisma is dat het team topzwaar wordt. Het liefst zie ik Kittel terug bij De ploeg van Lefevre, helemaal nu het risico is dat Viviani daar weg gaat.