Zeeman: “In de toekomst gaan we Wout ook in dit werk beter omringen”
Wout van Aert verbaast in Tirreno-Adriatico ook zijn eigen entourage, inclusief Merijn Zeeman, sportief directeur bij Jumbo-Visma. “Dit hadden we niet verwacht. Wij vonden een plek tussen vijf en tien al ambitieus.” De kritiek dat Van Aert niet voldoende ondersteund zou zijn, veegt Zeeman van tafel. “Dit was en blijft voor Wout en ploegmaats in eerste instantie een voorbereidingskoers op de klassiekers.”
Zeeman doet zijn verhaal in de podcast In Het Wiel. De sportief directeur reageerde verbaasd dat Van Aert zaterdag op de klim naar Prati di Tivo alleen Pogačar en Yates beter deden. “We hadden Tirreno-Adriatico in zijn programma opgenomen om hem ervaring op te laten doen als klassementsrenner. Om te kijken hoe ver hij kan komen. Maar met dit parcours en dat deelnemersveld hadden we nooit verwacht om voor het podium mee te doen”, begint Zeeman. “Het resultaat vonden we niet eens belangrijk.”
Zeeman is intussen overtuigd dat Van Aert een van de beste klassementsrenners ter wereld kan worden als hij zich nog meer op het rondewerk zou toeleggen. “Maar dat is nu (nog) niet de bedoeling. De Tirreno past goed in de voorbereiding op zijn belangrijkste koersen: Milaan-San Remo, Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Daarin ga je niet beter presteren als je focust op het klassementswerk. Dan ga je inboeten aan explosiviteit.”
Voorbereiding
“Misschien dat hij later in zijn carrière die stap gaat maken”, denkt Zeeman hardop. “Hoe ver hij dan in een grote ronde kan komen? Daar ga ik me niet aan wagen. Wout is een extreem groot talent en hij blijft ons op alle vlakken verbazen. Zoals deze week, waarin hij het toch opneemt tegen onder meer drie (ex-)Tourwinnaars. Waar hij kan uitkomen, zal dan ook van het parcours afhangen. In een grote ronde met veel tijdritkilometers zal hij meer voordeel halen dan in een grote ronde met veel steile cols.”

foto: Cor Vos
Er kwam deze week – vooral vanuit België – kritiek dat Van Aert beter omringd had kunnen zijn in Tirreno-Adriatico. Zeeman nuanceert. “Ik zag dit weekend, op het koppeltje Pogačar-Formolo na, alleen kopmannen in de finale. Tobias Foss werd zaterdag 21ste, dus die heeft toch een eind kunnen helpen. Ook zondag werd Wout lange tijd bijgestaan. Maar op dit niveau is het in de finale man tegen man. In de toekomst, nu duidelijk is dat Wout voor eindwinst kan meedoen in rittenkoersen tot een week, gaan we daar in de samenstelling nog meer rekening mee houden.”
“Maar deze Tirreno dient in eerste instantie als voorbereiding op de klassiekers”, beklemtoont Zeeman. “Voor Wout, maar ook voor Timo Roosen, Nathan Van Hooydonck en Edoardo Affini. Om hun conditie tegen het voorjaar aan te scherpen, én om de chemie en cohesie tussen die renners onderling te versterken. Kwestie van in de klassiekers een zo sterk mogelijke ploeg te hebben om Van Aert als kopman bij te staan.”
Maar ik vind de discussie over de ondersteuning gelul in de ruimte van een paar (veelal Vlaamse) stemmingmakers. Van Aert was net zo goed ondersteund als zijn tegenstand, en zelfs met betere ondersteuning stond hij nu ook gewoon tweede in het klassement.
Verder snijden de opmerkingen van Zeeman over het rondewerk hout. Ik denk niet dat het voor Van Aert makkelijk is om echt ronderenner te worden. Rondjes zoals deze wel (met 1 lange klim, wat heuveletappes en een tijdrit). Maar 3 of 4 dagen achter elkaar meerdere lange cols over met de besten, dat zie ik niet gebeuren. Ik denk zelfs dat je nu al het effect kon zien van 1 dag maximaal lang bergop; juist in een etappe over de muurtjes zou je niet verwachten dat Pogacar zo makkelijk zou wegrijden.
Ik hoop dat Van Aert nog een paar jaar de klassieke focus blijft houden, en er dit bij blijft doen.
Pogacar overklast hier alles en iedereen. Neem hem weg en van Aert rijdt hier iedereen (Bernal, Thomas, Nibali, Landa, Yates, Quintana, Alaphillipe, Van Der Poel, Almeida...) op minuten. Zwaar impressionant gewoon. Die muurtjesetappe werd veel te makkelijk weggezet als een rit waarin van Aert wel even tijd kon pakken op Pogacar. Die rit was eigenlijk zwaarder als die van de dag voordien. Van Aert zijn prestatie is fenomenaal en opent zeker ruimte naar toekomstig ronde werk. Of hij dat moet doen is een andere zaak. Focus op de klassiekers lijkt mij het interessants, maar het seizoen eindigt natuurlijk niet na de klassiekers. Daar moet hij ook doelen kunnen stellen om geen Vanmaercke-verhaal te worden.
De roep om betere ondersteuning afdoen als 'gelul in de ruimte van een paar (veelal Vlaamse) stemmingmakers' zegt vooral dat je je met jouw mening blijkbaar verheven voelt boven die van anderen. Want ruimte om die ondersteuning te verbeteren is er wel degelijk.
Echter denk ik dat WvA zich beter weg houdt van klassementen.
Bovendien geloof ik dat Roglic met een WvA in Paris-Nice gisteren misschien nét wel teruggekomen was. Dus wie is er dan 'slecht' omringd?
Leuk experimentje. Als neutrale wielerfan is dit echt wel entertainment van de bovenste plank gebleken.
Ik denk eerlijk gezegd dat als Gesink zijn normale niveau had gehaald, dat die er zaterdag tot 5-6 km voor de top nog bij was geweest en dan was het perfect geweest. Gisteren had niemand die ze onder contract hebben staan, behalve een fitte Tom Dumoulin en misschien Roglic (maar ja: die wind en die regen...) nog iets kunnen doen.
En nog wat vereiste tekens
Mee eens, het stemming maken levert ongetwijfeld clicks and likes op maar journalisten en commentatoren hebben de plicht om wel een eerlijk verhaal te vertellen vind ik. Zeeman legt duidelijk uit wat in deze Tirreno de bedoeling was en waarom de ploeg zo is samengesteld en dat ze intern niet blijven stilstaan en voor de toekomst moeten gaan inspelen op wat met name hun toprenners nog kunnen bereiken.
Ook ik erger mij zeer vaak aan Wuyts en De Cauwer maar toch moet ik erkennen dat ik ze liever bezig hoor dan dat slap gelul van een Ruben VG of Sven Nys.
Je neemt het goede met het slechte? Zoiets?
Heb het overigens altijd een dunne lijn gevonden tussen objectiviteit en kritisch denken.
PS; zelf vind ik het niet zo heel vreemd dat de commentaar gekleurd wordt door de nationaliteit.
Zeeman zijn verhaal is inderdaad helder en logisch, ik kan me er ook in vinden. Ze zijn in voorbereiding op de klassiekers en dit team was zeker niet slecht. Wat niet wil zeggen dat de 'gerespecteerde wielerverslaggevers' geen kritiek mogen geven. Want ook al was het best ok; dit team kwam wel degelijk te kort als je van Aert dichter bij eindwinst wil brengen. Zowel vrijdag, zaterdag als zondag kwam hij op verschillende parcoursen een mannetje te kort.
Maar eerlijk is eerlijk; Pogacar was te sterk voor hem.
Het zou voor onze Zuiderburen ook eens goed zijn om realistisch naar de zaak te kijken en te koesteren wat ze hebben. Ik vind dan zeuren over ploegondersteuning kinderachtig. We gaan dit gezeur ook in de Tour krijgen. Er wordt van tevoren gecommuniceerd dat Groen dit jaar geen doel is voor Van Aert, maar we gaan 3 weken gezever uit België krijgen over dat de ploeg te weinig doet voor Wout om het groen binnen te halen. Dan kijk je echt met chauvinistische oogkleppen naar de situatie. Maar goed, we houden dit gezever zolang Van Aert voor deze Nederlandse ploeg rijdt. Het is gewoon een vorm van kinnesinne.
Neemt niet weg dat ik gewoon blij ben dat Van Aert ook gewoon zijn eigen kans mag gaan in de Tirreno. Maar hij moet het gewoon doen met de mannen die erbij zijn. En die hebben het echt niet slecht gedaan tot nu toe. Zetten hem keurig af in etappe 1, controleren de koers in etappe 2, hebben Foss tot aan het moment dat het aan de kopmannen zelf is in etappe 4, etc.
Ook zou je van wielerverslaggevers wel verwachten dat ze weten dat als er 15 man over zijn in een koers op weet ik veel hoeveel kilometer van de streep, dat het dan altijd man tegen man is. Dan hebben de knechten simpelweg geen enkel doel meer.
Ik heb toch ergens gelezen, dat Jumbo wil uitbreiden in België. Daarom is Wout Van Aert gehaald.
Een licentie is maar een papiertje, dit is topsport. Waarom denk je dat de twee uithangborden van de ploeg een Sloveen en een Belg zijn? Omdat ze beter zijn dan de Nederlanders in de ploeg zo simpel is het.
En als hij in de vlakke rit een "Roglic" doet, dan mag hij misschien juist blij zijn dat er een paar hardrijders mee zijn ipv een paar klimmertjes. En dan gaan ze waarschijnlijk ook daar weer over zeuren.
Kortom, allemaal stemmingmakend gelul.
Je vergelijkt de ondersteuning van Jumbo met INEOS, terwijl INEOS een dubbel zo groot budget heeft. Nogal logisch dat zij betere ondersteuning kunnen bieden.
Ik denk dat WvA een masochist is, die bewust heeft bijgetekend bij een ploeg wara hij zich totala niet ondersteund voelt en waar hij zeker weet dat hij nooit kan rekenen op enige hulp van zijn teamgenoten, die allemaal eigenlijk misschien wel bewust zijn karretje in de poep rijden. Die vieze Sloveen voorop.
Je bent echt lachwekkend. Je realiseert je wel dat je eigenlijk Van Aert zelf belachelijk maakt door te insinueren dat hij bij een ploeg heeft bijgetekend die 0,0 voor hem kan of wil doen, toch?
Ze kunnen wat dat betreft beter de steun van Roglic in P-N onder de loep nemen want die was vooral gisteren behoorlijk ondermaats.
Afhankelijk van Wout z'n eigen bevindingen en die van de ploeg zullen ze vanzelf wel keuzes maken of ze hier voortaan werk van gaan maken. Of dat ze het laten voor wat het is. Indien er werk van gemaakt gaat worden moet de ondersteuning uiteraard wel verbeterd worden. Je moet nou eenmaal op meerdere scenario's voorbereid zijn wil je een klassement met enige zekerheid thuis brengen (of altijd kort kunnen eindigen).
Vraag is natuurlijk welke koers TJV inslaat. De klassiekerkern is namelijk niet sterk bezet en daar zou Van Aert wel recht hebben op goede ondersteuning. Of zouden ze die bewust nog maar half verbeterd hebben omdat zowel Van Aert als TJV vorig jaar al overeenkwamen meer een andere kant op te willen gaan?
Verder acht ik Roglic op dit moment de sterkste in het "rondewerk van 1 week". Als je net zoals nu twee rondjes tegelijkertijd hebt, dan moet je keuzes maken ook als ploeg. En dan zou ik mijn eieren in het mandje van Roglic leggen. En zo lang er types als Pogacar (of Evenepoel als hij weer op niveau terug komt) rond rijden, dan denk ik niet dat zelfs een getransformeerde Van Aert een kans gaat maken. Want die transformatie gaat gegarandeerd ten koste van zijn sprint (-20 seconden aan boni's) en waarschijnlijk ook nog van zijn korte tijdrit (denk aan Jungels).
Als je het mij zou vragen moet TJV/Wout voorlopig niet te veel veranderen. Want ik denk dat nog meer richting ronderenner een winnaar gaat veranderen in een "net niet goed genoeg op alle fronten-coureur".
Zelf vond ik in de koers ook dat er wel wat meer had kunnen zijn (zelfs gedacht aan Kruiswijk van te voren ruilen ivm wat overkill in P-N maar ja daar liep het ook opeens anders).
Ik hoorde Karsten Kroon overigens zeggen dat hij meende dat Domolin hier ook zou rijden (iemand dat helder voor de geest? ) dan was verhaal van ondersteuning wellicht ook al anders geweest.
Ik vind het vooral interessant om te bedenken wat voor koers een volgende stap zou kunnen zijn op dat gebied. Er vallen er dan toch al wat af qua plaats op de kalender en/of profiel.
De rest lijkt me inderdaad lastig qua profiel en kalender, zeker als je samen met Roglic naar de TdF gaat en dezelfde voorbereidingskoersen gaat doen. Of hij moet de klassiekers laten vallen, maar dat lijkt me niet de voor de hand liggende keuze.
Hoe Zwitserland dan weer past in de collectieve voorbereiding op de Tour is een tweede.
En dit jaar, tja. China?
Er zijn jaren geweest dat de Ronde van Zwitserland letterlijk op het lijf geschreven werd van een Cancellara of een Dumoulin. Maar dat moet je maar net treffen.
Edit: wat madeinstars zegt, dus ;)
Nou inderdaad, dit heeft bijzonder weinig met een grote ronde te maken. Wel met een gedeelte ervan en dan specifiek de Giro natuurlijk. De enige conclusie die ik zelf trek is dat Pogačar een hele complete renner is die elke grote ronde kan winnen maar dat wisten we natuurlijk al.
Pogacar degradeert momenteel iedereen en is misschien niet de juiste maatstaf. Wout Van Aert kan a la Dumoulin een (grote?) ronde rijden en meedoen om top-5 zonder de beste man bergop te zijn (puur door slim en zuinig te rijden) - mits het parcours zich er toe leent.
Zelf sla ik een ronde winnen vele malen hoger aan dan het winnen van een etappe. Slechts de klassiekers aan elkaar rijgen komt daarbij in de buurt (maar kan Wout dat?). Jaar op jaar die paar Vlaamse voorjaarskoersen betwisten en misschien 1 op de 6 winnen lijkt mij een verspilling van zijn talent.
Ik snap goed dat Wout op zoek is naar de niche waar hij het meeste prestige en resultaat kan behalen. Dit jaar nog maar eens Vlaanderen en Roubaix, maar vanaf volgend jaar Waalse klassiekers + Vuelta en dan nog eens een poging in Lombardije lijkt mij een goede insteek.
Ik ben het eens met je constatering dat het winnen van een ronde lastiger is dan het winnen van 1 of 2 etappes in zo'n rondje. En ook ik kan me voorstellen dat Wout ook op zoek wil naar de optimale combinatie van prestige en resultaat. Maar ik denk eerlijk gezegd dat hij er op deze manier heel dicht bij zit.
Maar grote rondes is een ander verhaal. Daar moet je je als 75-80 kilo man 3 dagen achter elkaar uit elkaar trekken op cols van buitencategorie, tegen klimmers/tijdrijders die 15 kg minder wegen. En ik denk niet dat hem dat gaat lukken als hij ook nog eens zijn explosiviteit wil behouden. Grote rondes win je niet op bonificaties in de massasprints, maar bergop (met boni's) en in tijdritten. Dat is echt een andere tak van sport als je het mij vraagt.
En ja, het gebrek aan ondersteuning is stuitend en getuigt van heel weinig vertrouwen in de kwaliteiten die WvA nu al heeft. Trouwens, waar was Gesink? Deed hij wel mee eigenlijk? Nooit en nergens in beeld geweest. Zelfs als zijlijn-deskundige schiet Zeeman schromelijk tekort; alweer!
Ik geef minstens 4 argumenten waarom ik het verhaal van Zeeman "kul" vind. In de reacties die jullie plaatsen, tel ik er nul.
Maar goed, wat wil je er verder mee nu dan?
Zeeman heeft zelfs de verwachtingen getemperd. Dat het niet realistisch is in dit deelnemers veld dat van Aert het klassement gaat winnen. Dat ze wel voor een goed klassement gaan om te kijken wat de mogelijkheden voor van Aert zijn in de toekomst.
En ja, als je de leiderstrui hebt in de eerste rit, dan ga je hem natuurlijk zo lang mogelijk behouden.
Dat Van Aert hier tweede wordt is natuurlijk wel een grote verrassing. Dat verwacht je toch niet met Bernal, Landa, Fuglsang, etc. etc. aan de start. Dan kun je als Vlaamse media lullen wat je wil, maar dit was niet echt te voorspellen.
Maar het beeld wordt vertroebeld door het terugkerende geschreeuw van enkele "usual suspects", die we intussen allemaal wel kennen. Waardoor het helaas lijkt alsof heel Vlaanderen met een blauw Calimero-ei op zijn hoofd rond loopt als het om Van Aert gaat (varierend van gebrekkige ondersteuning tot de geel-en-groen-discussie).
Ik probeer gewoon te denken dat het de schreeuwende minderheid is die je steeds hoort.
1. WvA piekt in het voorjaar, klassementsrenners niet.
2. WvA reed vorig jaar tijdens de TdF met de beste mee bergop; zelfs Dumoulin had moeite zijn wiel te houden.
3. WvA heeft een geweldig trainingskamp (hoogtestage) achter de rug.
4. De langere beklimming in de T-A was van zeer gelijkmatige aard (6 tot 7%) over 14km; perfect voor een type als WvA.
5. Ook kortere felle klimmetjes verteert WvA buitengewoon goed.
6. De afsluitende vlakke tijdrit over 10,1km is ook in het voordeel voor WvA t.o.v. klassementsrenners.
Van Aert reed op de langere cols in de Tour tot de laatste kilometers voluit, en daarna kon hij 'rustig' naar de finish. Dat is wat anders dan de echte klimmers volgen tot de finish. Dumoulin vind ik niet echt een referentie, dat was nou niet bepaald de beste Dumoulin.
Het is wel zo dat die 'platte' col in de Tirreno hem beter ligt dan een echt zware klim, maar dan nog zou je verwachten dat hij wel meer dan een minuut verliest. Ik weet ook niet of een ploeggenoot hier veel verschil had gemaakt, hij reed gewoon een tijdritje omhoog.
of onze veldrijders die hulp nu nodig hebben of niet, het is een beetje genant
Dubbele Ventoux, Portet, Ardiden zijn allemaal veel te zwaar.
En ik denk dat je WvA toch wat overschat om hem als favoriet voor het 3e podiumplekje neer te zetten (al zou ik WvA bijna niet meer durven overschatten, wat een gigant). Maar 3 weken klimmen tegen de echte absolute top... Nee dat gaat er nog net wat over zijn op dit moment, zelfs met de tijd die hij terug kan pakken in de tijdritten en het feit dat het parcours het wel gaat liggen inderdaad. Controle is ook veel groter dus hij pakt niet zomaar tijd in de overige etappes... Top 10 zou zeker goed haalbaar zijn maar het podium... ik laat me graag verassen natuurlijk!
Opvallend dat Wout zelf ook aangaf in een interview met Sporza gister dat hij het had gelezen dat er kritiek op de ploeg was en het nergens op vond slaan aangezien er louter kopmannen nog rondom hem waren.
Beetje lullig dat de roep om meer steun als onjuist en opruiend gezien wordt.
https://sporza.be/nl/2021/03/15/e3-pakt-uit-met-veiligere-afsluitingen-en-robot-als-bloemenmeisje~1615809287656/