Zeeman: “In de toekomst gaan we Wout ook in dit werk beter omringen”
foto: Cor Vos
Nico Dick
maandag 15 maart 2021 om 08:00

Zeeman: “In de toekomst gaan we Wout ook in dit werk beter omringen”

Wout van Aert verbaast in Tirreno-Adriatico ook zijn eigen entourage, inclusief Merijn Zeeman, sportief directeur bij Jumbo-Visma. “Dit hadden we niet verwacht. Wij vonden een plek tussen vijf en tien al ambitieus.” De kritiek dat Van Aert niet voldoende ondersteund zou zijn, veegt Zeeman van tafel. “Dit was en blijft voor Wout en ploegmaats in eerste instantie een voorbereidingskoers op de klassiekers.”

Zeeman doet zijn verhaal in de podcast In Het Wiel. De sportief directeur reageerde verbaasd dat Van Aert zaterdag op de klim naar Prati di Tivo alleen Pogačar en Yates beter deden. “We hadden Tirreno-Adriatico in zijn programma opgenomen om hem ervaring op te laten doen als klassementsrenner. Om te kijken hoe ver hij kan komen. Maar met dit parcours en dat deelnemersveld hadden we nooit verwacht om voor het podium mee te doen”, begint Zeeman. “Het resultaat vonden we niet eens belangrijk.”

Zeeman is intussen overtuigd dat Van Aert een van de beste klassementsrenners ter wereld kan worden als hij zich nog meer op het rondewerk zou toeleggen. “Maar dat is nu (nog) niet de bedoeling. De Tirreno past goed in de voorbereiding op zijn belangrijkste koersen: Milaan-San Remo, Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Daarin ga je niet beter presteren als je focust op het klassementswerk. Dan ga je inboeten aan explosiviteit.”

Voorbereiding
“Misschien dat hij later in zijn carrière die stap gaat maken”, denkt Zeeman hardop. “Hoe ver hij dan in een grote ronde kan komen? Daar ga ik me niet aan wagen. Wout is een extreem groot talent en hij blijft ons op alle vlakken verbazen. Zoals deze week, waarin hij het toch opneemt tegen onder meer drie (ex-)Tourwinnaars. Waar hij kan uitkomen, zal dan ook van het parcours afhangen. In een grote ronde met veel tijdritkilometers zal hij meer voordeel halen dan in een grote ronde met veel steile cols.”

foto: Cor Vos

Er kwam deze week – vooral vanuit België – kritiek dat Van Aert beter omringd had kunnen zijn in Tirreno-Adriatico. Zeeman nuanceert. “Ik zag dit weekend, op het koppeltje Pogačar-Formolo na, alleen kopmannen in de finale. Tobias Foss werd zaterdag 21ste, dus die heeft toch een eind kunnen helpen. Ook zondag werd Wout lange tijd bijgestaan. Maar op dit niveau is het in de finale man tegen man. In de toekomst, nu duidelijk is dat Wout voor eindwinst kan meedoen in rittenkoersen tot een week, gaan we daar in de samenstelling nog meer rekening mee houden.”

“Maar deze Tirreno dient in eerste instantie als voorbereiding op de klassiekers”, beklemtoont Zeeman. “Voor Wout, maar ook voor Timo Roosen, Nathan Van Hooydonck en Edoardo Affini. Om hun conditie tegen het voorjaar aan te scherpen, én om de chemie en cohesie tussen die renners onderling te versterken. Kwestie van in de klassiekers een zo sterk mogelijke ploeg te hebben om Van Aert als kopman bij te staan.”

RIDE Magazine
110 Reacties
15-03-2021 08:06
Helder verhaal. Ik hoop dat Wout zich gewoon lekker op het Vlaams voorjaar blijft richten.
    15-03-2021 10:55
    Ik hoop juist dat hij voor het hoogst haalbare gaat en zich omschoolt tot ronderenner. Mocht dat niet lukken, dan kan hij altijd nog weer terug omscholen naar de klassiekers en voor eendagsoverwinningen gaan.
15-03-2021 08:15
Duidelijk. Kunnen we nu stoppen met het zeuren over de ondersteuning?
    15-03-2021 08:37
    Ik heb mij buiten die oeverloze discussies gehouden, maar het verhaal van Zeeman is natuurlijk niet sluitend - zeggen dat de ondersteuning hier perfect was (waar ik zelf best mee akkoord ga) botst wat met de opmerking dat ze in de toekomst Wout ook in dit werk beter gaan omringen. Ik hoop van niet, maar die tegenstrijdigheid laat ruimte voor verder heen-en-weer geroep.
    15-03-2021 08:49
    Ben het met Limal eens. Er is ruimte voor discussie, aangezien hij in verkapt Nederlands zegt dat er betere ondersteuning zou zijn geweest als er op voorhand andere keuzes gemaakt zouden zijn.

    Maar ik vind de discussie over de ondersteuning gelul in de ruimte van een paar (veelal Vlaamse) stemmingmakers. Van Aert was net zo goed ondersteund als zijn tegenstand, en zelfs met betere ondersteuning stond hij nu ook gewoon tweede in het klassement.

    Verder snijden de opmerkingen van Zeeman over het rondewerk hout. Ik denk niet dat het voor Van Aert makkelijk is om echt ronderenner te worden. Rondjes zoals deze wel (met 1 lange klim, wat heuveletappes en een tijdrit). Maar 3 of 4 dagen achter elkaar meerdere lange cols over met de besten, dat zie ik niet gebeuren. Ik denk zelfs dat je nu al het effect kon zien van 1 dag maximaal lang bergop; juist in een etappe over de muurtjes zou je niet verwachten dat Pogacar zo makkelijk zou wegrijden.

    Ik hoop dat Van Aert nog een paar jaar de klassieke focus blijft houden, en er dit bij blijft doen.
    15-03-2021 09:07
    Michel., je doet het veel en veel te simpel af zowel wat de prestatie van Wout betreft als zijn ondersteuning.

    Pogacar overklast hier alles en iedereen. Neem hem weg en van Aert rijdt hier iedereen (Bernal, Thomas, Nibali, Landa, Yates, Quintana, Alaphillipe, Van Der Poel, Almeida...) op minuten. Zwaar impressionant gewoon. Die muurtjesetappe werd veel te makkelijk weggezet als een rit waarin van Aert wel even tijd kon pakken op Pogacar. Die rit was eigenlijk zwaarder als die van de dag voordien. Van Aert zijn prestatie is fenomenaal en opent zeker ruimte naar toekomstig ronde werk. Of hij dat moet doen is een andere zaak. Focus op de klassiekers lijkt mij het interessants, maar het seizoen eindigt natuurlijk niet na de klassiekers. Daar moet hij ook doelen kunnen stellen om geen Vanmaercke-verhaal te worden.

    De roep om betere ondersteuning afdoen als 'gelul in de ruimte van een paar (veelal Vlaamse) stemmingmakers' zegt vooral dat je je met jouw mening blijkbaar verheven voelt boven die van anderen. Want ruimte om die ondersteuning te verbeteren is er wel degelijk.
    15-03-2021 09:17
    Limal, waar zegt Zeeman dat de ondersteuning deze T-A perfect was? Hij zegt dat hij niet zo slecht was als andere graag doen geloven en dat de ondersteuning minder toegespitst was op het strijden om winst in het klassement. Vervolgens zegt hij dat ze in de toekomst, nu ze weten dat hij kan meedoen om winst, die ondersteuning op dat vlak willen verbeteren. Lijkt me volledig sluitend, realistisch en logisch.
    15-03-2021 09:20
    Klopt wel wat je zegt maar ik denk dat de schade beter had meegevallen met een 'betere ondersteuning'.

    Echter denk ik dat WvA zich beter weg houdt van klassementen.

    Bovendien geloof ik dat Roglic met een WvA in Paris-Nice gisteren misschien nét wel teruggekomen was. Dus wie is er dan 'slecht' omringd?

    Leuk experimentje. Als neutrale wielerfan is dit echt wel entertainment van de bovenste plank gebleken.
    15-03-2021 09:52
    Inderdaad. Deze Tirreno Adriatico was ook geschikt om dit te testen. De meeste andere rondes van een week hebben wel meer dan één bergetappe. Stel dat TA in de toekomst weer een keer een parcours heeft zoals 2019 dan zie ik hem wel winnen. De meeste andere rittenkoersen hebben vaak wel 2 bergetappes.
    15-03-2021 11:31
    Is juist heel helder: voor nu was het zo bedoeld, in de toekomst kan het (nog) wat beter...

    Ik denk eerlijk gezegd dat als Gesink zijn normale niveau had gehaald, dat die er zaterdag tot 5-6 km voor de top nog bij was geweest en dan was het perfect geweest. Gisteren had niemand die ze onder contract hebben staan, behalve een fitte Tom Dumoulin en misschien Roglic (maar ja: die wind en die regen...) nog iets kunnen doen.
    15-03-2021 11:34
    @madeinstars, vervang gerust "perfect" door "goed" als je over die woordkeuze struikelt en lees nog eens wat ik schreef - je zal zien dat we het grotendeels eens zijn. En ondertussen gaan de discussies maar door en door en door en door...
    15-03-2021 13:15
    Denk dat knechten voor Roglic of van Aert bijna zelf kopmannen moeten zijn en die zijn schaars en te duur voor Jumbo. Dumoulin zou dat kunnen maar als je dan de ploeg moet verdelen over twee koersen, lukt ook dat niet. Lastig verhaal, denk dat maar één ploeg dit kan betalen.
    16-03-2021 11:58
    @Eric, als JV alle aankomende Nederlandse talenten een kans wil geven en dan ook nog een renner als Dumoulin, die al jaren op zijn retour is, een dik contract wil geven dan is er inderdaad geld tekort om echte goede 'helpers' aan te trekken. Ipv het contract van Dumoulin kan je twee superhelpers aantrekken, en hoelang gaan ze Kruiswijk nog als kopman beschermen? kopmannen teveel bij JV meer echte goede helpers te weinig, Zeeman moet niet zeggen dat VA goed omringd was, als je als kopman op 50km van de aankomst alleen zit is er een kwaliteit probleem, als Roglic een gat van 50m probeert te dichten en in de vorige groep rijdt een JV renner op de derde laatste plaats (Kruiswijk), dan worden er verkeerde keuzes gemaakt in de wagen.
15-03-2021 08:20
Perfect en logisch verhaal en het feit dat gerespecteerde wielerverslaggevers dit niet in willen zien, of hier niet naar vragen en vervolgens stemming gaan lopen maken, is echt lachwekkend en dieptreurig tegelijkertijd.
    15-03-2021 09:20
    +1

    En nog wat vereiste tekens
    15-03-2021 09:35
    Dat respect is de laatste tijd bij mij toch aan het afnemen..
    15-03-2021 09:38
    @madeinstars
    Mee eens, het stemming maken levert ongetwijfeld clicks and likes op maar journalisten en commentatoren hebben de plicht om wel een eerlijk verhaal te vertellen vind ik. Zeeman legt duidelijk uit wat in deze Tirreno de bedoeling was en waarom de ploeg zo is samengesteld en dat ze intern niet blijven stilstaan en voor de toekomst moeten gaan inspelen op wat met name hun toprenners nog kunnen bereiken.
    15-03-2021 09:57
    Zonder een waardeoordeel te vellen in deze. Reporters mogen toch kritisch zijn? Niet?

    Ook ik erger mij zeer vaak aan Wuyts en De Cauwer maar toch moet ik erkennen dat ik ze liever bezig hoor dan dat slap gelul van een Ruben VG of Sven Nys.
    Je neemt het goede met het slechte? Zoiets?

    Heb het overigens altijd een dunne lijn gevonden tussen objectiviteit en kritisch denken.

    PS; zelf vind ik het niet zo heel vreemd dat de commentaar gekleurd wordt door de nationaliteit.
    15-03-2021 13:47
    Wat ook ergerlijk is dat ze in een zin kunnen aangeven dat normaliter Dumoulin en Teunissen hier gestart zouden zijn waarna je over mss de sterkste ploeg in koers zou spreken en een zin verder worden ze compleet afgebrand terwijl er bijna enkel kopmannen nog bij waren en mannen als Thomas en Quintana e.d. gelost zijn.
15-03-2021 08:24
Ze mogen nóg trotser/verbaasder zijn want ik telde zelfs VIER (ex-)Tourwinnars in het deelnemersveld.
    15-03-2021 09:49
    Inderdaad en ook nog eens twee andere grote ronde winnaars.
    15-03-2021 11:37
    Ongelooflijk, en dat allemaal zonder helpers!! (grapje mensen...)
15-03-2021 08:32
Mooi! Een paar dure contracten laten gaan (Dumoulin? Groenewegen? Teunissen?...) en met het vrijgekomen budget een stel goede knechten halen.

Zeeman zijn verhaal is inderdaad helder en logisch, ik kan me er ook in vinden. Ze zijn in voorbereiding op de klassiekers en dit team was zeker niet slecht. Wat niet wil zeggen dat de 'gerespecteerde wielerverslaggevers' geen kritiek mogen geven. Want ook al was het best ok; dit team kwam wel degelijk te kort als je van Aert dichter bij eindwinst wil brengen. Zowel vrijdag, zaterdag als zondag kwam hij op verschillende parcoursen een mannetje te kort.

Maar eerlijk is eerlijk; Pogacar was te sterk voor hem.
    15-03-2021 09:31
    Het is vreemd om te zeggen dat dit team tekort kwam om Van Aert naar de eindwinst te brengen. Het wordt heel duidelijk geformuleerd: de Tirreno was voor Van Aert een rondje om zichzelf uit te gaan vinden als klassementsrenner voor dit soort rondjes. Er is nooit gesproken over eindwinst, niet door de ploeg en ook niet door Van Aert zelf. Daar is dus ook gewoon de ploeg op uitgekozen. In Parijs - Nice is de ploeg wel zo samengesteld om voor eindwinst te gaan. (het eindresultaat daargelaten)
    Het zou voor onze Zuiderburen ook eens goed zijn om realistisch naar de zaak te kijken en te koesteren wat ze hebben. Ik vind dan zeuren over ploegondersteuning kinderachtig. We gaan dit gezeur ook in de Tour krijgen. Er wordt van tevoren gecommuniceerd dat Groen dit jaar geen doel is voor Van Aert, maar we gaan 3 weken gezever uit België krijgen over dat de ploeg te weinig doet voor Wout om het groen binnen te halen. Dan kijk je echt met chauvinistische oogkleppen naar de situatie. Maar goed, we houden dit gezever zolang Van Aert voor deze Nederlandse ploeg rijdt. Het is gewoon een vorm van kinnesinne.
    15-03-2021 09:36
    Laten we reeel zijn: degene die dit weekend echt die laatste goede knecht tekort kwam was Roglic. Ik denk dat met Van Aert in Parijs-Nice het gat met het peloton misschien wel was gedicht.

    Neemt niet weg dat ik gewoon blij ben dat Van Aert ook gewoon zijn eigen kans mag gaan in de Tirreno. Maar hij moet het gewoon doen met de mannen die erbij zijn. En die hebben het echt niet slecht gedaan tot nu toe. Zetten hem keurig af in etappe 1, controleren de koers in etappe 2, hebben Foss tot aan het moment dat het aan de kopmannen zelf is in etappe 4, etc.
    15-03-2021 09:41
    Ik zeg niet dat er geen kritiek mag zijn hè, pas op. De kritiek die er is, is echter kortzichtig en in de meeste gevallen chauvinistische stemmingmakerij. Zo'n verhaal als Zeeman nu houdt zou besproken en genoemd kunnen worden, maar alle nuance ontbreekt.

    Ook zou je van wielerverslaggevers wel verwachten dat ze weten dat als er 15 man over zijn in een koers op weet ik veel hoeveel kilometer van de streep, dat het dan altijd man tegen man is. Dan hebben de knechten simpelweg geen enkel doel meer.
    15-03-2021 10:03
    Moraal van het verhaal: Van Aert had eigenlijk zichzelf een week uit de sloffen moeten rijden voor Roglic in Parijs-Nice...Heerlijk hoe jullie het kunnen verdraaien. Te idioot om op te reageren, maar ik doe het toch.
    15-03-2021 10:17
    Oef Derrick wat lees je slecht kerel.
    15-03-2021 10:24
    @ Beer, dat kan maar dan kies ik voor Groenewegen en Theunisse houden en Van Aert laten gaan en voor dat geld een paar Nederlandse beloften een kans geven. Jumbo is tenslotte Nederlands enige profploeg.
    15-03-2021 10:40
    Michel., als je van Aert gaat blijven wegzetten als een knecht van Roglic ben je gewoon van slechte wil. Pogacar, Roglic, Alaphillipe, van Aert & Van der Poel. Ik denk dat er wel een algemene consensus bestaat dat dat momenteel de absolute wereldtop is.
    15-03-2021 10:41
    @Platteprijs; ze hebben er echter voor gekozen om van Aert te houden. Die brengt immers wel return on investment. Wat we vooral van Dumoulin en Groenewegen niet kunnen zeggen.
    15-03-2021 10:44
    @Marik/madeinstars; de kritiek op de ondersteuning blijven afdoen als chauvinistisch en kortzichting. Dat is pas... chauvinistisch en kortzichtig. Ik heb zeker en vast oog voor al het goede dat van Aert bij Jumbo heeft; dat heb ik ook al meermaals neergeschreven. Maar de ondersteuning kan, ook al is het niet slecht, echt wel beter.
    15-03-2021 11:05
    @Derrick, waar lees je dat?
    15-03-2021 11:22
    @platteprijs
    Ik heb toch ergens gelezen, dat Jumbo wil uitbreiden in België. Daarom is Wout Van Aert gehaald.
    15-03-2021 11:32
    @platteprijs
    Een licentie is maar een papiertje, dit is topsport. Waarom denk je dat de twee uithangborden van de ploeg een Sloveen en een Belg zijn? Omdat ze beter zijn dan de Nederlanders in de ploeg zo simpel is het.
    15-03-2021 11:34
    Feitelijk is het contract van Dumoulin er natuurlijk ook al niet meer. Maar weet niet of WvA daar blij mee moet zijn want volgens mij was TD een top helper in het voorjaar geweest voor hem. Overigens begreep ik altijd dat TD niet op de loonlijst van TJV stond maar dat Van Eerd hem zelf op eoa manier betaalde. Dus door dat contract werden er helemaal geen andere renners buiten gehouden.
    16-03-2021 12:18
    @platteprijs, daar zit het nu juist fout bij JV, ze willen een Nederlandse ploeg zijn maar de uitslagen komen wel van 'buitenlanders', als Vlaming kan ik me niet van de indruk ontdoen dat ze VA liefst als goede knecht voor Dumoulin, Kruiswijk of zelfs Teunissen willen hebben, ik trek die conclusie bv na de commentaren in de vorige TDF wanneer VA te hard op kop rijdt en Dumoulin in de problemen komt, de ploegleiders moesten toen VA terugfluiten en alleman wachten en aanpassen aan Tom, met bv een vijfde plaats in de einduitslag waren de Nederlandse fans gelukkiger dan met de tweede plaats van Roglic. Als JV een 'grote' ploeg wil zijn die de Tour kan winnen zullen ze die Nederlandse inslag toch moeten bijstellen, of denken jullie echt dat Kruiswijk of vakantieganger Dumoulin ooit nog een uitslag in de Tour gaan rijden?
15-03-2021 08:33
Ze zijn misschien te verstandig bezig met zijn allen bij Jumbo. Als ik Wout was had ik toch minstens iemand als Oomen opgeëist voor de Tirreno.
    15-03-2021 09:08
    Op basis van...?
    15-03-2021 09:41
    Ja want Oomen was zo goed in Parijs Nice bergop. Die had het zeker beter gedaan dan Foss, man man man. Zeeman heeft gewoon gelijk. Foss was zaterdag en gisteren gewoon 1 van de laatste knechten die nog erbij waren.
15-03-2021 08:47
Had onderaan de rekening ook weinig uitgemaakt eigenlijk. Staat nu tweede in de stand en had met de beste ondersteuning ter wereld ook tweede in de stand gestaan. Pogi is hier gewoon beter.
    15-03-2021 08:51
    Denk ik ook, maar er is een verschil tussen alles proberen of niets. INEOS heeft wel een ploeg om mee te winnen, alleen zijn Thomas en Bernal niet goed genoeg.
    15-03-2021 08:52
    Weinig? Zeg maar gewoon "helemaal niks!"

    En als hij in de vlakke rit een "Roglic" doet, dan mag hij misschien juist blij zijn dat er een paar hardrijders mee zijn ipv een paar klimmertjes. En dan gaan ze waarschijnlijk ook daar weer over zeuren.

    Kortom, allemaal stemmingmakend gelul.
    15-03-2021 09:27
    Een extra knecht voor Van Aert is een extra knecht voor Pogacar. Dan blijft die ook gewoon wat langer in de wielen zitten, TJV rijdt toch wel. Ongeacht het aantal knechten en ongeacht het kaliber. Dan breng je Pogacar alleen maar fitter naar de streep en haalt hij nóg vinniger en verwoestender uit in de laatste kilometers.
    15-03-2021 09:51
    @ Jean Dumas

    Je vergelijkt de ondersteuning van Jumbo met INEOS, terwijl INEOS een dubbel zo groot budget heeft. Nogal logisch dat zij betere ondersteuning kunnen bieden.
15-03-2021 08:59
En zo gaan we naar de Tour met Wout die Roglic verslaat in de tijdrit, en vervolgens in de Alpen voor Primoz mag gaan rijden, misschien in het geel, wellicht in het groen.
    15-03-2021 09:12
    Ik vermoed dat ze in de tour toch wel anders gaan koersen dan vorig jaar. Een Van Aert die dan lang mee kan en hoog in het klassement kan blijven is dan alleen maar gunstig.
15-03-2021 09:03
Vijgen na Pasen...
    15-03-2021 09:19
    Onzin. Dit jaar waren ze niet van plan om pasen te vieren, maar deden ze pasen in voorbereiding op hemelvaart. Nu is gebleken dat het in de toekomst wel mogelijk is om pasen volledig te vieren, gaan ze voor volgende keren de vijgen wel bestellen.
    15-03-2021 10:06
    Juist ja, want als een plaats tussen 5 en 10 de doelstelling was dan had Van Aert geen ondersteuning nodig in die zware etappes. Want Van Aert trekt zijn plan wel, zoals hij dat altijd alleen doet...
    15-03-2021 10:13
    Beste Derrick, wellicht kan er in België een collecte worden gehouden voor een eenmansploeg voor Wout? Hij heeft helemaal geen ploeg nodig lees ik net. Het mooiste zou zijn als het Vlaamse volk onze Wout zou adopteren. Eventuele kritiek die er dan komt slaat dan of terug op Wout, of op het volledige Vlaamse volk. Situatie opgelost toch?
    15-03-2021 10:13
    Inderdaad. Zoals hij vorig jaar niet door Jansen naar voren werd gereden op precies het juiste moment om vooraan te beginnen aan de poggio, of zoals hij in de Strade dit jaar niet perfect door de ploeg werd afgezet op de Sante Marie, waar altijd het man tegen man wordt, of zoals hij afgelopen zaterdag helemaal in zijn eentje naar de laatste 800 meter moest rijden en totaal niet in perfecte positie in de laatste kilometer werd gebracht. Of hoe Foss de hele week niet één van de laatste knechten van het peloton was die eraf moest.

    Ik denk dat WvA een masochist is, die bewust heeft bijgetekend bij een ploeg wara hij zich totala niet ondersteund voelt en waar hij zeker weet dat hij nooit kan rekenen op enige hulp van zijn teamgenoten, die allemaal eigenlijk misschien wel bewust zijn karretje in de poep rijden. Die vieze Sloveen voorop.

    Je bent echt lachwekkend. Je realiseert je wel dat je eigenlijk Van Aert zelf belachelijk maakt door te insinueren dat hij bij een ploeg heeft bijgetekend die 0,0 voor hem kan of wil doen, toch?
    15-03-2021 10:14
    Doen alsof Van Aert geen ondersteuning had in de zware ritten is het failliet van je hele punt. Hij was van alle renners als één van de laatste nog een knecht erbij. Dat is uitstekend voor de doelen waarmee ze hier naartoe gingen.
    15-03-2021 10:24
    Goed, als je nu komt beweren dat zijn ondersteuning vorig seizoen in het voorjaar voldoende was omdat hij in Milaan-San-Remo op het juiste moment wordt afgezet dan stopt de discussie hier. In de Strade was het inderdaad in orde, maar of de ploeg nog rechtblijft als we over de 200km gaan zullen we de komende weken gaan zien. En Marick, je opmerkingen over Vlamingen, vind je jezelf nog steeds origineel? Klasse!
    15-03-2021 10:35
    Jij bent degene die zegt "dat hij dat altijd doet" (alleen zijn weg zoeken). Dan lijkt me één voorbeeld waarin dat niet zo is inderdaad genoeg om je punt onderuit te halen. Helaas voor jou, dan moet je maar niet met van die domme algemeenheden komen en eens wat meer nadenken over wat je zegt. Al is dat heel lastig, geloof ik ook graag.
    15-03-2021 10:48
    Het is niet omdat de ondersteuning ook wel eens een keertje goed is (zoals in de Strade of rit 1) dat er daarom geen probleem is. Ook ik blijf benieuwd wat er op de kasseien gaat gebeuren. Helemaal gerust ben ik er niet op, al lijken Roosen en Van Hooydonck goed in conditie.
    15-03-2021 11:25
    Ik heb het even opgezocht en Vijgen na Pasen betekent hetgeen ik dacht. Door de dit forum leer ik toch impressionant veel Vlaams.
15-03-2021 09:22
Als T-A als voorbereiding voor de klassiekers wordt gezien, en gezien de selectie lijkt mij dat wel te kloppen, dan kun je natuurlijk ook niet verwachten dat er klassementsondersteuning op overschot is.
Ze kunnen wat dat betreft beter de steun van Roglic in P-N onder de loep nemen want die was vooral gisteren behoorlijk ondermaats.
    15-03-2021 09:55
    Daar kun je ook altijd wat van zeggen maar het wegvallen van Toni Martin was hier zeker een probleem. Met hem erbij was wellicht alles anders gelopen. Hadden anderen in begin van de koers minder hoeven doen en waren dan wellicht frisser geweest op moment supréme
    15-03-2021 10:06
    Als er barrage wordt gemaakt door de auto’s en tegelijkertijd vooraan twee ploegen vol door knallen, gaat ook een Tony Martin je niet redden. Het was gewoon helemaal klote gisteren en dat lag echt niet aan de ondersteuning.
    15-03-2021 11:27
    Als de hele ploeg compleet is heeft TJV een topploeg voor de Tour. Maar na de 8 à 10 kernrenners houdt het nou eenmaal snel op. Dan zijn er veel degelijke renners, maar eigenlijk geen die een Roglic of WvA diep in een wedstrijd bij kunnen staan. Kwestie van budget. Overigens had WvA met steun a la Ineos volgens mij ook die mijnwerker niet verslagen.
15-03-2021 09:30
De vraag is wat is de waarde van een goede ondersteuning? De kopmannen zullen zelf van start tot finish super moeten zijn en verschoond blijven van pech en andere ongemakken. Vanaert heeft misschien geen superondersteuning, maar komt ook net wat tekort tegen Pogacar. Roglic had op papier een superondersteuning, in de praktijk blijkt dit toch een stuk minder te zijn en daarnaast schakelde Roglic zichzelf uit.
    15-03-2021 10:23
    Pogacar is momenteel veruit de beste renner. Geen schande dat Van Aert tijd verliest.
15-03-2021 09:44
Volstrekt legitieme keuze om voor 1 a 2 etappes een wat beperktere bezetting mee te sturen. Dit klassement rijden is namelijk een probeersel, waar tegelijkertijd z'n ondersteuning voor Vlaams werk niveau op moet doen en ze aan elkaar moeten wennen.
Afhankelijk van Wout z'n eigen bevindingen en die van de ploeg zullen ze vanzelf wel keuzes maken of ze hier voortaan werk van gaan maken. Of dat ze het laten voor wat het is. Indien er werk van gemaakt gaat worden moet de ondersteuning uiteraard wel verbeterd worden. Je moet nou eenmaal op meerdere scenario's voorbereid zijn wil je een klassement met enige zekerheid thuis brengen (of altijd kort kunnen eindigen).

Vraag is natuurlijk welke koers TJV inslaat. De klassiekerkern is namelijk niet sterk bezet en daar zou Van Aert wel recht hebben op goede ondersteuning. Of zouden ze die bewust nog maar half verbeterd hebben omdat zowel Van Aert als TJV vorig jaar al overeenkwamen meer een andere kant op te willen gaan?
    15-03-2021 09:57
    Ben het helemaal eens met je verhaal. Waarbij je wel de kanttekening moet plaatsen dat ploegen geen eindig budget hebben, en in geval van TJV ook mee willen doen voor eindklassementen in de grote rondes.

    Verder acht ik Roglic op dit moment de sterkste in het "rondewerk van 1 week". Als je net zoals nu twee rondjes tegelijkertijd hebt, dan moet je keuzes maken ook als ploeg. En dan zou ik mijn eieren in het mandje van Roglic leggen. En zo lang er types als Pogacar (of Evenepoel als hij weer op niveau terug komt) rond rijden, dan denk ik niet dat zelfs een getransformeerde Van Aert een kans gaat maken. Want die transformatie gaat gegarandeerd ten koste van zijn sprint (-20 seconden aan boni's) en waarschijnlijk ook nog van zijn korte tijdrit (denk aan Jungels).

    Als je het mij zou vragen moet TJV/Wout voorlopig niet te veel veranderen. Want ik denk dat nog meer richting ronderenner een winnaar gaat veranderen in een "net niet goed genoeg op alle fronten-coureur".
    15-03-2021 11:36
    Denk dat Michelangelo gelijk heeft. Met de huidige kabouters die vermogens trappen van een Tesla met het uithoudingsvermogen van een diesel kan hij puur door zijn gewicht niet concurreren in GT's. Gaat het dat toch doen wordt hij, vrees ik, een sjieke Jungels.
15-03-2021 09:58
Klinkt inderdaad wel logisch. En met het corona quarantaine reis probleem ook wel logisch dat de klassiekerploeg veel bij elkaar is en dus de ondersteuning anders.
Zelf vond ik in de koers ook dat er wel wat meer had kunnen zijn (zelfs gedacht aan Kruiswijk van te voren ruilen ivm wat overkill in P-N maar ja daar liep het ook opeens anders).

Ik hoorde Karsten Kroon overigens zeggen dat hij meende dat Domolin hier ook zou rijden (iemand dat helder voor de geest? ) dan was verhaal van ondersteuning wellicht ook al anders geweest.
15-03-2021 10:05
De Tirreno is qua karakter te specifiek om het te beschouwen als representatief voor het rijden van 'een klassement' én het opstellen van ondersteuning. Het is/was desondanks wel een leuke eerste test.

Ik vind het vooral interessant om te bedenken wat voor koers een volgende stap zou kunnen zijn op dat gebied. Er vallen er dan toch al wat af qua plaats op de kalender en/of profiel.
    15-03-2021 10:12
    Mijn eerste reactie zou zijn: de kleine voorjaarsrondjes in Spanje / Portugal, maar dan MET specifieke ondersteuning.
    De rest lijkt me inderdaad lastig qua profiel en kalender, zeker als je samen met Roglic naar de TdF gaat en dezelfde voorbereidingskoersen gaat doen. Of hij moet de klassiekers laten vallen, maar dat lijkt me niet de voor de hand liggende keuze.
    15-03-2021 10:14
    Dit jaar zie ik niet echt mogelijkheden meer vanwege zijn drukke programma. Na de klassiekers even rust om dan terug op te bouwen naar de Tour (mikken op ritzeges) en de OS en in het najaar volgt nog het WK in eigen land.
    15-03-2021 10:19
    Ligt een beetje aan het jaar, maar er zijn jaren dat beide rondes in Zwitserland (TdS en Romandië) én niet geweldig dik bezet is, én geen geweldig lastige ritten heeft. Zoals de editie van de TdS waar Dennis 2e werd in 2019. Dat lijkt me een goede optie.

    Hoe Zwitserland dan weer past in de collectieve voorbereiding op de Tour is een tweede.
    15-03-2021 10:24
    Ik had eigenlijk alleen WT in gedachten, maar ook bepaalde kleinere rondjes kunnen een prima volgende stap zijn in de ontdekkingstocht.

    En dit jaar, tja. China?

    Er zijn jaren geweest dat de Ronde van Zwitserland letterlijk op het lijf geschreven werd van een Cancellara of een Dumoulin. Maar dat moet je maar net treffen.

    Edit: wat madeinstars zegt, dus ;)
    15-03-2021 11:37
    @xistnc
    Nou inderdaad, dit heeft bijzonder weinig met een grote ronde te maken. Wel met een gedeelte ervan en dan specifiek de Giro natuurlijk. De enige conclusie die ik zelf trek is dat Pogačar een hele complete renner is die elke grote ronde kan winnen maar dat wisten we natuurlijk al.
    15-03-2021 12:18
    Ook voor de Giro is TA weinig representatief. Opeenvolgende dagen in de Dolomieten met opeenvolgende bergen per etappe is toch echt een ander paar mouwen.
15-03-2021 11:01
Stel dat Pogacar voor Parijs Nice had gekozen: hoe zouden we dan Van Aert inschatten als klassementsman?
Pogacar degradeert momenteel iedereen en is misschien niet de juiste maatstaf. Wout Van Aert kan a la Dumoulin een (grote?) ronde rijden en meedoen om top-5 zonder de beste man bergop te zijn (puur door slim en zuinig te rijden) - mits het parcours zich er toe leent.
Zelf sla ik een ronde winnen vele malen hoger aan dan het winnen van een etappe. Slechts de klassiekers aan elkaar rijgen komt daarbij in de buurt (maar kan Wout dat?). Jaar op jaar die paar Vlaamse voorjaarskoersen betwisten en misschien 1 op de 6 winnen lijkt mij een verspilling van zijn talent.
Ik snap goed dat Wout op zoek is naar de niche waar hij het meeste prestige en resultaat kan behalen. Dit jaar nog maar eens Vlaanderen en Roubaix, maar vanaf volgend jaar Waalse klassiekers + Vuelta en dan nog eens een poging in Lombardije lijkt mij een goede insteek.
    15-03-2021 11:17
    Ik schat Van Aert behoorlijk hoog in als klassementsman.... in rondjes van 1 week. Boni's pakken in de sprints, niet te veel tijd verliezen bergop, en tijd terugpakken in de tijdrit.

    Ik ben het eens met je constatering dat het winnen van een ronde lastiger is dan het winnen van 1 of 2 etappes in zo'n rondje. En ook ik kan me voorstellen dat Wout ook op zoek wil naar de optimale combinatie van prestige en resultaat. Maar ik denk eerlijk gezegd dat hij er op deze manier heel dicht bij zit.

    Maar grote rondes is een ander verhaal. Daar moet je je als 75-80 kilo man 3 dagen achter elkaar uit elkaar trekken op cols van buitencategorie, tegen klimmers/tijdrijders die 15 kg minder wegen. En ik denk niet dat hem dat gaat lukken als hij ook nog eens zijn explosiviteit wil behouden. Grote rondes win je niet op bonificaties in de massasprints, maar bergop (met boni's) en in tijdritten. Dat is echt een andere tak van sport als je het mij vraagt.
15-03-2021 11:07
Ach, die Zeeman lult uit z'n nek. Een verrassing dat WvA zo goed bergop rijdt? Kul ! Want, het was toch heus Zeeman zelf die met het verhaal naar buiten kwam dat WvA op Tenerife een trainingskamp afwerkte waarin het ene na het andere Strava-kommetje sneuvelde. Bovendien reed hij in 2020 ook al voor en tussen de klassementsrenners bergop, inclusief de wat langere klimmen.

En ja, het gebrek aan ondersteuning is stuitend en getuigt van heel weinig vertrouwen in de kwaliteiten die WvA nu al heeft. Trouwens, waar was Gesink? Deed hij wel mee eigenlijk? Nooit en nergens in beeld geweest. Zelfs als zijlijn-deskundige schiet Zeeman schromelijk tekort; alweer!
    15-03-2021 11:09
    Zo, dat heb jij toch maar weer eens ff mooi op wielerflits mede gedeelt aan zo'n 50 mensen in de lage landen! Heeft Zeeman en Jumbo vast niet van terug! Held!
    15-03-2021 11:10
    *Gaaaaaaaaap*
    15-03-2021 11:15
    En als je andere mening hebt, word je hier steeds weggezet als een onnozelaar zonder dat er ook maar 1 fatsoenlijk argument komt. Je hebt helemaal gelijk Klein Verzet.
    15-03-2021 11:30
    @Gilberto, @Madeinstars, @Derrick,

    Ik geef minstens 4 argumenten waarom ik het verhaal van Zeeman "kul" vind. In de reacties die jullie plaatsen, tel ik er nul.
    15-03-2021 11:34
    Overigens ben ik geen Vlaming, maar een wielerliefhebber uit Nederland, die geen keuze kan maken tussen WvA en MVDP: twee van de attractiefste renners uit de voorbije 3 à 4 decennia.
    15-03-2021 11:35
    Tegen zoveel wijs- en waarheid valt ook weinig in te brengen natuurlijk.
    Maar goed, wat wil je er verder mee nu dan?
    15-03-2021 11:37
    Klein Verzet, nogmaals je hebt helemaal gelijk. Ik sluit me aan bij jouw mening. Vreemd dat je je zelfs tegenwoordig moet verantwoorden dat je geen Vlaming bent. Het lijkt me dat er dan iets mis is met dit forum.
    15-03-2021 11:45
    En nog maar eens een inhoudelijke topreactie van het meest waardevolle lid van het hele forum, waarvoor dank Gilberto...
    15-03-2021 11:59
    Derrick, jezelf en een paar anderen neerzetten als diegenen die het als enigen in het juiste perspectief zien is behoorlijk zelfbevlekkend vind je niet?
    15-03-2021 12:12
    Marik, iemand met een andere mening wegzetten als een onnozelaar getuigt van ...? Vul het zelf maar in.
    15-03-2021 12:17
    Alle argumenten die je noemt zijn al weerlegd of er zijn andere argumenten tegenovergesteld in de vorige 491 topics die over dit onderwerp gaan. Daarom gaap ik een beetje.
    15-03-2021 12:29
    @klein verzet
    Zeeman heeft zelfs de verwachtingen getemperd. Dat het niet realistisch is in dit deelnemers veld dat van Aert het klassement gaat winnen. Dat ze wel voor een goed klassement gaan om te kijken wat de mogelijkheden voor van Aert zijn in de toekomst.
    En ja, als je de leiderstrui hebt in de eerste rit, dan ga je hem natuurlijk zo lang mogelijk behouden.
    15-03-2021 13:14
    [i]Edit redactie: Niet doen.[/i]
15-03-2021 11:12
Bij de Vlaamse media (en bij uitbreiding de fans) is het bijna altijd zo dat als Van Aert ergens niet wint, het aan z'n ploeg ligt. Die strijd kun je gewoon niet winnen, die beeldvorming is er nu eenmaal. Maar qua einduitslag had een iets sterkere ploeg in deze koers echt helemaal niks veranderd, Pogacar is met afstand het sterkst en Van Aert met afstand het een-na-sterkst.

Dat Van Aert hier tweede wordt is natuurlijk wel een grote verrassing. Dat verwacht je toch niet met Bernal, Landa, Fuglsang, etc. etc. aan de start. Dan kun je als Vlaamse media lullen wat je wil, maar dit was niet echt te voorspellen.
    15-03-2021 11:23
    Dat eerste ben ik niet met je eens. Want ik heb genoeg Vlamingen gezien (ook hier) die prima snappen hoe het zit.

    Maar het beeld wordt vertroebeld door het terugkerende geschreeuw van enkele "usual suspects", die we intussen allemaal wel kennen. Waardoor het helaas lijkt alsof heel Vlaanderen met een blauw Calimero-ei op zijn hoofd rond loopt als het om Van Aert gaat (varierend van gebrekkige ondersteuning tot de geel-en-groen-discussie).

    Ik probeer gewoon te denken dat het de schreeuwende minderheid is die je steeds hoort.
    15-03-2021 11:35
    Bedoel je die enkelen die het in het juiste perspectief zien en niet aangesloten zijn in de Mvdp- of Jumbovismafanclub?
    15-03-2021 11:40
    @Tendam schreef: "Dat Van Aert hier tweede wordt is natuurlijk wel een grote verrassing. Dat verwacht je toch niet met Bernal, Landa, Fuglsang, etc. etc. aan de start."

    1. WvA piekt in het voorjaar, klassementsrenners niet.
    2. WvA reed vorig jaar tijdens de TdF met de beste mee bergop; zelfs Dumoulin had moeite zijn wiel te houden.
    3. WvA heeft een geweldig trainingskamp (hoogtestage) achter de rug.
    4. De langere beklimming in de T-A was van zeer gelijkmatige aard (6 tot 7%) over 14km; perfect voor een type als WvA.
    5. Ook kortere felle klimmetjes verteert WvA buitengewoon goed.
    6. De afsluitende vlakke tijdrit over 10,1km is ook in het voordeel voor WvA t.o.v. klassementsrenners.
    15-03-2021 12:20
    Er waren op 50 km nog maar 20 man over met Foss net wel net niet. Tourwinnaar Pogacar had nog maar 1 man (waar was Majka?). Ineos zat er mee twee en Trek met twee, de rest ook alleen. En dan mikte TJV ook nog eens op de sprints, waarin Roosen en Van Hooydonck sterk reden.
    15-03-2021 12:43
    @klein verzet
    Van Aert reed op de langere cols in de Tour tot de laatste kilometers voluit, en daarna kon hij 'rustig' naar de finish. Dat is wat anders dan de echte klimmers volgen tot de finish. Dumoulin vind ik niet echt een referentie, dat was nou niet bepaald de beste Dumoulin.

    Het is wel zo dat die 'platte' col in de Tirreno hem beter ligt dan een echt zware klim, maar dan nog zou je verwachten dat hij wel meer dan een minuut verliest. Ik weet ook niet of een ploeggenoot hier veel verschil had gemaakt, hij reed gewoon een tijdritje omhoog.
15-03-2021 11:28
Er is alweer enorm veel gezegd in alle reacties hier. Ondersteuning is niet optimaal, maar volgens mij niet de oorzaak dat hij nu 'slechts' tweede staat. Volgens mij toont het allemaal aan dat WvA gewoon een enorm beest is op de fiets die als de strijd het heetst is zelf prima de kastanjes uit het vuur kan halen. Daarom: hup Wout!
15-03-2021 11:56
[i]Edit redactie: Graag on-topic houden.[/i]
15-03-2021 12:00
onze veldrijders rijden regelmatig tegen elkaar in verschillende soorten koersen en ik vind het wel lachen dat in voorfinales (peloton gereduceerd tot 25 à 50 renners) het veel vaker de gepimpte procontintale veldrijdersploeg is die met meer renners aanwezig is dan het gerenommeerde miljoenenteam. of het dan heuvelachtig is, of iets over kasseien of bij waaiers of wat dan ook, je ziet vaak meer alpecins dan jumbos

of onze veldrijders die hulp nu nodig hebben of niet, het is een beetje genant
    16-03-2021 12:49
    Dat heb jij goed gezien, bij Alpecin Fenix rijden ze met de mentaliteit , 'ze leggen er hun kop voor'.
15-03-2021 12:03
Je hebt reageerders(fans) die de zaak bekijken vanuit JV. Je hebt reageerders die de zaak bekijken vanuit Wout van Aert. En je hebt reageerders die vanuit beide invalshoeken de zaak bekijken. En dat is de zwijgende meerderheid.
15-03-2021 12:09
Conclusie: 1) grote rondes no go voor WvA 2) rittenkoersen een go + extra JV mannetje meesturen om hem uit de wind te zetten en z'n drinkbus te vullen. Iedereen gelukkig.
15-03-2021 12:46
Het wordt wellicht niet zijn doel, maar wat als van Aert vol voor het klassement zou gaan deze Tour? Met twee tijdritten, amper steile beklimmingen en amper aankomsten bergop? Hij is dan toch gewoon favoriet voor het derde plekje op het podium na Pogacar/Roglic? In theorie is hij een van de favorieten in bijna alle van de 21 ritten, niet normaal toch. Omdat hij nog wat over wilt houden voor de Spelen zal hij moeten kiezen, maar als hij zou willen eindigt hij gewoon elke rit in de top 5. Crazy. Renners die niet Pogacar, Roglic, MVDP, WVA, Alaphilippe, Bennett of Ewan heten zullen hun borst nat mogen maken om een rit te winnen.
    15-03-2021 13:25
    Er zijn toch heel wat ritten waar WvA toch echt geen favoriet is hoor...
    Dubbele Ventoux, Portet, Ardiden zijn allemaal veel te zwaar.

    En ik denk dat je WvA toch wat overschat om hem als favoriet voor het 3e podiumplekje neer te zetten (al zou ik WvA bijna niet meer durven overschatten, wat een gigant). Maar 3 weken klimmen tegen de echte absolute top... Nee dat gaat er nog net wat over zijn op dit moment, zelfs met de tijd die hij terug kan pakken in de tijdritten en het feit dat het parcours het wel gaat liggen inderdaad. Controle is ook veel groter dus hij pakt niet zomaar tijd in de overige etappes... Top 10 zou zeker goed haalbaar zijn maar het podium... ik laat me graag verassen natuurlijk!
15-03-2021 12:48
In algehele zin snap ik best de kritiek hier en daar op dat van Aert geen volledig team achter zich heeft staan. Het punt is gewoon dat ze er met Roglic nóg een dikke klasbak bij hebben en dat het dan altijd laveren blijft met je prioriteiten.
    15-03-2021 13:53
    Normaliter had WvA hier Dumoulin en Teunissen in steun gehad, dan spraken we wellicht over de sterkste ploeg in koers. Er zijn weinig ploegen die een verlies van dergelijke kaliber renners kunnen opvangen op Ineos na, temeer omdat ze met Roglic een bewezen kopman voor rondes hebben die ook bezig is/was.

    Opvallend dat Wout zelf ook aangaf in een interview met Sporza gister dat hij het had gelezen dat er kritiek op de ploeg was en het nergens op vond slaan aangezien er louter kopmannen nog rondom hem waren.
    15-03-2021 15:17
    +1

    Beetje lullig dat de roep om meer steun als onjuist en opruiend gezien wordt.
15-03-2021 14:08
Het goede nieuws is dat de E3 nu eindelijk met een Dylan-hek komt en VDP de bloemen kan aannemen van een robot.

https://sporza.be/nl/2021/03/15/e3-pakt-uit-met-veiligere-afsluitingen-en-robot-als-bloemenmeisje~1615809287656/

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine