Merijn Zeeman blikt terug op Angliru-rit: “Toen was er geen sprake van teamwork”
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 26 oktober 2023 om 10:20

Merijn Zeeman blikt terug op Angliru-rit: “Toen was er geen sprake van teamwork”

De voorbije editie van de Vuelta a España werd volledig gedomineerd door de mannen van Jumbo-Visma, maar in de rit naar de Alto de l’Angliru leken de neuzen toch even niet dezelfde kant op te staan. Het deed met name in de buitenlandse media flink wat stof opwaaien. Sportief manager Merijn Zeeman blikt in de podcast Met open vizier uitgebreid terug op de Angliru-rit.

De tactische keuzes van Jumbo-Visma lagen in de derde week van de Ronde van Spanje onder een vergrootglas, zeker na de rit met aankomst op de mythische Alto de l’Angliru. Primoz Roglic en Jonas Vingegaard reden in de laatste kilometers van deze beklimming namelijk weg bij hun ploegmaat en leider Sepp Kuss. Na de rit was er een duidelijke algemene teneur bij de buitenlandse media: Roglic en Vingegaard lieten hun Amerikaanse ploeggenoot in de steek.

Sportief manager Merijn Zeeman kijkt ruim een maand na de Vuelta uitgebreid terug op de Angliru-rit, en is duidelijk in zijn analyse. “Eigenlijk verliep alles weer zoals we wilden. We bleven met z’n drieën over en dat was eigenlijk het moment waarop het niet goed liep. Sepp kon op een bepaald moment niet meer volgen bij Primoz en Jonas. Toen was er geen sprake meer van teamwork.”

“Op de Angliru hadden ze bij elkaar moeten blijven”
“Alles wat tot op dat moment was gebeurd, was teamwork, maar op de Angliru hadden ze bij elkaar moeten blijven”, schetst een openhartige Zeeman. “Aanvallen om andere renners aan het werk te zetten is iets anders, dan als je elkaar gaat aanvallen. We moeten er wel meteen bij zeggen: je rijdt bergop op stroken tot wel 20%. Je koerst met een hartslag van 200. Je kunt van die mannen dan ook niet verwachten dat ze helder nadenken.”

Kuss slaagde er die dag in om de schade te beperken en de rode leiderstrui te behouden, maar na afloop volgde er wel een stevige evaluatie. “Zoals we de hele ploeg hebben opgebouwd, is dat je van onderaf aan mensen vraagt: hoe kijk je ernaar? Geef je mening, praat met elkaar in plaats van over elkaar. We zijn hier in 2016 of 2017 mee begonnen en daar is een sterk fundament uitgerold. Een cultuur. Daar is in essentie onze ploeg uit opgebouwd.”

“Primoz had het daar wat moeilijker mee”
Samen winnen: daar draait het om bij Jumbo-Visma. Zeeman: “Wielrennen is voor ons geen individuele, maar een teamsport. Ik heb de mannen diezelfde avond nog allemaal aan één tafel gezet. Ik heb daarvoor wel met Jonas, Sepp en Primoz gesproken en aangehoord hoe zij erin stonden. Maar daarna heb ik acht volwassen mannen bij elkaar gezet en gezegd: jongens, dit is er vandaag gebeurd. Ik heb hier mijn idee bij, maar ik vind het veel belangrijker wat jullie ervan vinden.”

“Waar staan we nu voor? Wie zijn we nu eigenlijk? Zeven renners waren het unaniem met elkaar eens: dit (Sepp Kuss als winnaar van de Vuelta, red.) moet de einduitslag zijn. Primoz had het daar wat moeilijker mee, maar heeft zich wel heel erg geconformeerd aan het geheel. Dat kwam ook omdat zijn ploeggenoten dit zo krachtig hebben aangegeven. Hij zei uiteindelijk: Sepp moet winnen en je kunt op me rekenen”, geeft Zeeman een kijkje achter de schermen.

RIDE Magazine
43 Reacties
26-10-2023 13:12
Bekijk het vanuit Roglic. Hij wilde eigenlijk als kopman naar de Tour. Daar zette Jumbo een streep door. Als alternatief werd ie naar de Giro en Vuelta gestuurd. Schoorvoetend ging hij akkoord, op voorwaarde dat hij met de volle steun van de ploeg voor winst mocht gaan. Om dan in de Vuelta te merken dat zich toch maar in dienst van Kuss moest opstellen.

Tuurlijk zijn Jumbo's keuzes begrijpelijk geweest, maar dat ze desondanks niet makkelijk te slikken waren voor Primoz is net zo logisch.
26-10-2023 13:54
In mijn ogen niks mis met de openheid van Zeeman, en de rol van Roglic.

Dat er wat speelde was goed te zien. Roglic waande zich de sterkste, en in mijn ogen was ie dat ook. Vingegaard kreeg klop in de tijdrit, en kreeg zijn positie in het klassement terug doordat hij tactisch de kans kreeg om aan te vallen waar Roglic moest blijven zitten.

Uiteindelijk denk ik dat Roglic ook snapt dat je onderdeel bent van een ploeg, ook al wil je zelf winnen. En dat hij (onder druk van zijn ploeggenoten) uiteindelijk het collectieve besluit heeft geaccepteerd.

Ik denk ook dat hij prima kan leven met Kuss als winnaar. Maar dat hij wel voor zichzelf de conclusie heeft getrokken dat hij in de toekomst niet opnieuw in die situatie terecht wil komen. En dus het juiste besluit heeft genomen om TJV te verlaten.
    26-10-2023 14:29
    Roglic waande zich de sterkste, maar Vingegaard was duidelijk sterker. Die had hij nooit geklopt in een rechtstreeks duel. Roglic kon het verschil niet maken tegen een renner die de Tour in de benen had en in de Vuelta nergens voor hem onder deed. Ik ben ervan overtuigd dat we dat ook in de komende Tour gaan zien. Roglic is heel compleet, maar Vingegaard is net weer wat completer. De overtreffende trap. Ik denk dat bijna iedereen wel weet dat Vingegaard altijd de Vuelta had gewonnen als ze niet hadden besloten dat Kuss moest winnen.
    26-10-2023 16:14
    Ik kijk daar toch anders naar. Met name de tijdrit was veelzeggend. Om nog maar te zwijgen van het wachten in de TTT toen Jonas lek reed.
    26-10-2023 17:35
    Ik vond Vingegaard in het hooggebergte de beste indruk maken. Ik denk dat als ze concurrenten waren Vingegaard met twee vingers in de neus de Vuelta had gewonnen.
    26-10-2023 19:36
    Als ze concurrenten waren, dan had Vingegaard waarschijnlijk de eerste halve minuut achterstand al opgelopen door zijn lekke band in de ploegentijdrit. Ook nog een minuut in de gewone tijdrit. En had hij bij zijn ritzege niet diezelfde ruimte gekregen van Roglic. Die nu gevangen zat in het ploegenspel.

    Iedereen mag er zelf wat van maken. Maar mijn conclusie is dat de in topvorm zijnde Roglic beter was dan de Vingegaard in de Vuelta. Maar ik denk ook dat Roglic beseft dat de topvorm van Vingegaard een stukje hoger ligt dan die van hemzelf. En hij dus veel kans 2e viool moet spelen in de TdF als hij in hetzefde team blijft.

    Ik denk dat het zo prima is. Uiteindelijk denk ik dat iedereen kan leven met Kuss als winnaar. En dat Roglic zijn kansen gaat bij een team waar hij zelf weer primus kan zijn.
    26-10-2023 20:27
    @ghostwriter: ik denk dat de meesten het er wel overeen zijn/waren dat Vingegaard duidelijk de sterkste renner in de Vuelta was. Dat is iig de algemene tendens wat ook te lezen was in de verschillende media, etc, tijdens en na de Vuelta. Maar goed, het ‘als’ spelletje levert nooit iemand wat op. We gaan het volgend seizoen zien. Ik denk dat Vingegaard op niet mis te verstane wijze gaat duidelijk maken dat hij de beste is, komende Tour. En als dat niet zo is, dan geef ik graag toe dat ik ernaast zit.
    26-10-2023 20:44
    @Vevie,
    Ik hoor dan bij de uitzonderingen. Vignegaard was een paar dagen sterker dan Roglic, maar had normaal gesproken in die dagen niet genoeg tijd kunnen pakken om de Vuelta te winnen. Roglic had het gehouden, hij was over de hele Vuelta sterker. En daar wint hij niets mee inderdaad. Maar de meute moet zich niet blindstaren op een paar etappes in de derde week, waarin Roglic de benen stil moest houden.
26-10-2023 11:42
Eerlijk open en allemaal logsich. Gewoon goed gedaan door alle partijen. Kuss gaf overigens zelf aan dat hij door radio riep dat ze moesten gaan. Dit vindt ik ook echt de grote kracht van Jumbo-Visma; goede communicatie.
26-10-2023 13:50
Het verhaal van Zeeman is 100% consistent met 'Het Plan'. Ook daarin blijkt dat Roglic het er niet makkelijk mee had dat Vingegaard uiteindelijk de TdF van 2022 won nadat hij (=Roglic) min of meer gedwongen was zich op te offeren in de befaamde etappe waar Pogacar gekraakt werd. Voor mij doet dat niks af aan de persoon Roglic, maar maakt nog maar eens duidelijk dat alle betrokkenen (op dit moment) beter af zijn met het vertrek van Roglic.
26-10-2023 22:25
Best veel mensen hier die heel veel denken te weten of zelfs zeker weten. Mensen die verwijten maken naar de ploegleiding, naar Vingegaard of Roglic. Als je ziet wat het motto is van TJV #samenwinnen en dan dit verhaal erbij pakt is het gewoon duidelijk dat in lijn met dat motto teambelang voor eigenbelang gaat. Dat is wellicht anders dan bij andere ploegen, maar zorgt er wel voor dat TJV zo succesvol is.
26-10-2023 11:39
Interessant dat Roglic het er wat moeilijker mee had, maar dat ie zich toch conformeerd kan 3 factoren gehad hebben.

1. Roglic die zich er niet bij neerlegt, krijgt al zijn ploeggenoten tegen zich
2. Roglic die zich er niet bij neerlegt, kan naar huis
3. Groepsdruk

Ik denk dat Roglic na dit gesprek ook samen met Zeeman en Plugge is gaan zitten, zeggen dat ie zich erbij neerlegd nu, maar dat ie zich er niet fijn bij voelt en dus weg wil, waarbij ik me kan voorstellen dat Plugge en Zeeman hebben gezegd: Eerst de Vuelta uitrijden, daarna gaan we verder praten over de mogelijkheden, want we gunnen je de stap.
    26-10-2023 11:51
    Of Roglic die zelf ambitie heeft maar ook loyaal is naar het team en Kuss, begrijpt waarom dit belangrijk is en even wat tijd nodig heeft om dit intern ook recht te breien. Maar dat is waarschijnlijk niet juicy genoeg...
    26-10-2023 14:33
    4. Roglic die weet dat hij geen keuze heeft omdat ie bij ongehoorzaamheid vermorzeld wordt door Vingegaard: voilà
26-10-2023 17:37
De lachende derde is Pogi. Nu hoeft hij niet tegen 2 in 1 team te rijden.
    26-10-2023 21:17
    Dat hoefte hij dit jaar ook niet.
26-10-2023 10:37
interresant
26-10-2023 12:54
Roglic had normaal nooit meer gewonnen omdat Jonas er beter voorstond. Roglic zijn mogelijke Vuelta overwinning was toen vingegaard won in etappe 16 niet meer mogelijk. Dit is mede gekomen door de manier waarop Roglic altijd koerst in de laatste kilometers proberen tijd te pakken dmv zijn goede sprint , demarrage .
26-10-2023 14:40
Ik denk dat Roglic zich bedonderd voelde toen:
1. Vingegaard opeens mee ging naar de Vuelta, terwijl Roglic het kopmanschap was beloofd
2. Vingegaard in etappe 16 demarreerde en hij gevangen zat in de groep daarachter

De enige reden dat hij zich neerlegde bij de beslissing om Kuss de Vuelta te laten winnen was dat Vingegaard de Vuelta dan niet zou gaan winnen.

Aangezien Roglic geen tweede viool wil spelen, is de overstap de meest logische keuze voor iemand van zijn klasse.
    26-10-2023 16:23
    Iemand van TJV (Zeeman geloof ik) heeft eerder gezegd dat de beslissing dat Vingegaard mee zou gaan naar de Vuelta intern al in het voorjaar genomen is. Daarmee waren er gepland twee kopmannen. Omdat iedereen er van uit ging dat Vingo niet meer zo fris zou zijn na de Tour, was Rogla bij de start van de Vuelta nog steeds de opperkopman. Dat Kuss opeens in die rol belande stond in geen enkel script.
    26-10-2023 16:27
    Volgens mij was al lang bekend binnen de ploeg dat Vingegaard misschien de Vuelta zou doen, dus wist Roglic daar ook vanaf denk ik. Roglic dacht waarschijnlijk dat hij beter voorbereid zou komen en daardoor Vingegaard wel zou verslaan. Maar Vingegaard was over de gehele Vuelta gezien gewoon sterker. Alleen de tijdrit was hij duidelijk minder. Maar verder tijdens de belangrijke bergritten was hij meestal sterker of gelijkwaardig. Tijdens etappe 16 was hij ook gewoon de sterkste en door de tijdwinst die hij daar pakt zette hij Roglic in feite schaakmat. Vingegaard heeft er sinds Kuss die etappe won min of meer vrede mee gehad dat Kuss de Vuelta misschien wel ging winnen. Kuss rijdt nog meer de ballen uit zijn broek de komende jaren voor Vingegaard en dat begreep VIngegaard natuurlijk ook. Roglic legde zich niet neer omdat hij niet wilde dat Vingegaard ging winnen. Vingegaard wilde niet winnen, maar had Roglic toch een poging gedaan na de Angirlu dan had Vingegaard hem waarschijnlijk vernederd en Roglic echt verslagen. Dat wist Roglic natuurlijk zelf ook erg goed. Dus accepteerde hij de winst van Kuss, hij wist ook dat hij de steun van het team niet zou hebben als hij wel zou proberen Kuss uit het rood te rijden. Het is gewoon duidelijk Roglic speelt liever geen tweede viool. Maar na de Angirlu had hij gewoon geen keus meer en was het hem ook duidelijk dat hij binnen Visma in de toekomst hoogstens nog tweede viool zou kunnen spelen. Door weg te gaan bij Visma mag hij nu eerste viool spelen maar dan wel bij een team dat tweede viool speelt. Daarom is hij denk ik ook niet naar INEOS gegaan, daar hebben ze Rodriguez die zou zomaar het komende jaar net de laatste stap nog maken en zit Roglic in dezelfde situatie. Bij BORA zit alleen Uijtdebroeks, maar die is komende jaar nog geen bedreiging en daarna schijnt hij sowieso te vertrekken. Vlasov, Hindley en Martinez kan die wel hebben. Maar ik weet niet wie van hen voor hem wilt rijden, Vlasov volgens mij zeker niet gezien hoe hij Uijtdebroeks naaide voor de 7de plaats.
    26-10-2023 18:06
    Vingegaard ging mee als reservekopman voor het geval Roglič zou uitvallen (ziekte, blessure o.i.d.). Daarom vond Vingegaard het geen probleem toen de ploegleiding besloot dat Kuss moest winnen.
26-10-2023 21:26
Stond er voor Roglic uiteindelijk ook niet het meeste op het spel? Kon mede-recordhouder eindoverwinningen Vuelta worden. Je zou om minder het ergens niet mee eens zijn.
    26-10-2023 22:17
    Dat is nu eenmaal zo in supersterke ploegen. Soms staat er voor jezelf iets op het spel, en kan je het niet najagen.

    Evengoed kan je zeggen dat voor Vingegaard een waanzinnige dubbel op het spel stond. Hij kon na Froome de tweede worden in de wielerhistorie die Tour en Vuelta (sinds 1995 in het najaar) na elkaar won. Zou toch ook een enorme prestatie geweest zijn.

    Vraag me ook af of Roglic de Giro dit jaar had gewonnen zonder de hulp van Kuss. Je kan je de vraag stellen hoeveel ritzeges Kuss al heeft laten schieten door zichzelf als meesterknecht weg te cijferen.

    Ik denk dat Roglic nog wel andere koersen heeft gewonnen dankzij zijn ploegmaats, ik denk nu spontaan aan de Dauphiné (dankzij Vingegaard) en Parijs-Nice (dankzij Van Aert) van 2022.

    Het is geven en nemen in zo’n grote ploeg, en het lijkt mij logisch dat je je eigen ploegmaat in de leiderstrui niet gaat aanvallen.

    Dat viel Roglic zwaar en dus verkast hij. Terecht m.i., want hij kan nog altijd zelf meespelen voor eindwinst in een GT. Maar Roglic is ook een rasopportunist, geen type Van Aert die fluitend zijn kas leeg rijdt voor een ander. Die zal dat enkel doen als het echt niet anders kan. En dat is alleen maar een goede eigenschap voor een kampioen wat mij betreft, getuige ook Roglic zijn palmares.
    26-10-2023 22:48
    Voor Kuss stond toch by far het meeste op het spel? Dit is zeer waarschijnlijk de enige grote ronde die hij ooit zal winnen.
26-10-2023 22:22
Zeeman geeft aan dat hij snapt dat de renners niet kunnen denken op een klim van 20% en een hartslag van 200. Hij vergeet dat hijzelf is ingehuurd om te denken. Dat zijn Skoda die 20% gemakkelijk voor hem regelt met de slakkengang achter die wielrenners met zijn stoel achterover en dat t dus de bedoeling is dat hij de orders via de oortjes doorgeeft.
26-10-2023 12:24
Dat Primož Roglič het er moeilijk mee had, is geen verrassing. Toen eind 2022 de plannen voor 2023 gemaakt werden, was de afspraak dat Roglič zou rijden voor eindwinst in Giro en Vuelta. Die laatste lag in 2022 binnen handbereik, maar in etappe 16 ging het helemaal mis. Dus Primož was extra gebrand op sportieve revanche in 2023, maar dat pakte heel anders uit. Niet zo vreemd dat Roglič zich in de steek gelaten voelt: een man een man, een woord een woord.
    26-10-2023 12:31
    Ik denk dat het in de sport, net als in het bedrijfsleven, zo is dat er bij veranderde omstandigheden altijd sprake moet zijn van bijsturing van het plan. Dat heeft niets met beloftes breken of met "een man, een man, een woord een woord" te maken. Ik zie dit bij ons in het bedrijf dagelijks; plannen worden regelmatig aangepast en werkzaamheden veranderen meerdere keren per jaar. Het gaat er dan om dat je als team een harde maar faire discussie voert, waar alles op tafel komt. Vervolgs wordt er een beslissing genomen en daar committeer je je als team achter. Heel normaal in het bedrijfsleven en dus, zoals blijkt, ook bij Jumbo Visma.
    26-10-2023 13:10
    Roglic zou altijd zijn vertrokken denk ik omdat nu eenmaal zijn plek helemaal boven op de rots is ingenomen door Vingegaard. Het was Jonas die zichzelf ook tussen Kuss en Roglic inreed en zodoende de laatste in de Vuelta eigenlijk schaakmat zette. Jonas had geen problemen met Sepp's zege omdat hij daarmee de loyaliteit voor het komend jaar al binnen had en wie weet helpt dit om Kuss te laten verlengen. Voor Primoz echter is het lastiger, als 34 jarige komen dit soort kansen niet vaak meer voorbij en daarnaast is het duidelijk dat hij als echte alpha het enig kopmanschap wil in een grote ronde. De enige oplossing is dan een andere ploeg vinden.
    26-10-2023 13:15
    Thureau: Dat Jonas vroeg demareerde en minuten pakte op Roglic en Sepp "om Van Hooydonck te eren", zal op Roglic toch wel heel dubbel zijn overgekomen.
    26-10-2023 13:28
    @Alucard
    Dat denk ik ook. Tegelijkertijd is dat topsport, winnaars laten merken dat zij bepalen. Jonas oogt nog steeds als een jongetje maar als je Het plan leest merk je al dat hij echt een leider is geworden. Een jaar geleden nog maar hield hij zich in voor Primoz in de Dauphine maar na de Tourwinst zijn de rollen definitief omgedraaid.
    26-10-2023 13:32
    Roglic had sowieso de Vuelta nooit gewonnen. Hij had Vingegaard er nooit meer af gereden. Roglic is een alfa, maar Vingegaard is ook een alfa inmiddels. Hij is ook Roglic voorbijgestreefd. En dat is wat Roglic pijn doet. Hij weet dat hij bij Visma niet meer de absolute leider is. Dat wil hij wel zijn, dus moet hij weg. Ik denk dat hij bij Visma wel meer kans had de TdF te winnen als hij in 2024 naast Vingegaard zou starten. Als hij zou aanvallen had hij alleen maar met Pogacar af te rekenen, die hem misschien een klein beetje speelruimte zou gunnen om niet weer in de val van 2022 te trappen. Dan nog gevaarlijker voor Pogi omdat ze met Kuss nog een derde pion hebben. Als Roglic bij Bora rijdt heeft hij Kuss op zijn bagagedrager als hij zou aanvallen. En zoals we weten heeft Roglic al zijn GT's gewonnen terwijl hij op de bagagedrager van Kuss zat, niet andersom. Evenepoel reken ik trouwens niet tot de echte favorieten. Evenepoel is niet meer dan een gevaarlijke outsider op dit moment.
    26-10-2023 15:02
    Jonas pakte geen minuten, won er uiteindelijk 30 seconden en hield ook in, laten we nu niet gaan overdrijven.
    26-10-2023 15:11
    1:11 op Roglic, 1:15 op Kuss.
26-10-2023 12:30
Ik weet niet of ik er gelukkig mee ben dat Zeeman dit vertelt. Aan de ene kant was ik nieuwsgierig en is er iets te zeggen voor transparantie. Aan de andere kant, waarom hou je dit niet in de ploeg? Het klinkt nu als een (kleine) sneer richting Roglic die vertrokken is: wij vonden dat Kuss moest winnnen, maar hij niet (al legde hij zich er uiteindelijk bij neer). Niet zo bedoeld, maar waarom hou je dit niet in de ploeg? Of was de gedachte dat het toch zou uitkomen op enig moment of was er een andere strategische reden?
    26-10-2023 12:47
    Het 'sneer-deel' is wat je er zelf van maakt. Ik zie een leider, een winnaar die voelt dat hij de sterkere is, maar zich alsnog neerlegt bij hogere doelen en respect voor de zienswijze van de meerderheid (en knecht Kuss). Ik vind dit eerder in Roglic te prijzen, dan dat het tegen hem zou werken.
    26-10-2023 13:53
    Is dit niet gewoon een publiek geheim?
    Iedereen zag toch wel een beetje dat Roglic liefst van al gewoon zelf wou winnen.
    En gunde hij het Kuss? Wss wel een beetje, maar ik denk vooral dat hij het Vingegaard niet gunde (in het geval mocht Kuss er toch doorzakken).
    Je kan dan zeggen dat Vingegaard hem 'saboteerde' door zijn aanval in etappe 16, maar daar werd Roglic vooral in de steek gelaten door:
    1) de andere teams die niet reden, want niemand incl Vingegaard had verwacht dat hijj +1min ging uitlopen in +-2km klimmen.
    2) Zijn eigen koerstacktiek om nooit zelf aan te vallen en altijd maar op zijn eindsprint te rekenen.
    26-10-2023 14:21
    @Wim Kruithof: ik ben het niet met je oneens. Vandaar ook mijn voorzichtige formulering. Dat het een publiek geheim is, ben ik ook met je eens, maar juist het geen antwoord geven over hoe het nu precies zit en het daarmee een publiek geheim laten, gaf ruimte om officieel te blijven zeggen "uiteindelijk stonden de neuzen allemaal dezelfde kant op" en niets te zeggen over de periode vóórdat de neuzen uiteindelijk dezelfde kant op stonden.
    26-10-2023 14:36
    Ik ben er zéér gelukkig mee: publieke geheimen op tafel gooien is altijd beter dan er stom omheen lullen.

    team : Sepp moet winnen
    Roglic: Ik wil dat eigenlijk ook, winnen
    Vingy: Als je dat probeert pak ik je

    Net alsof wij het niet snappen
    26-10-2023 16:31
    Waarom is het voor TJV het beste om transparant te zijn? Is het niet voor het vertrouwen van de renners in elkaar en in de ploeg het beste te weten dat dat wat in de kleedkamer gebeurt, in de kleedkamer blijft? Natuurlijk, voor de bevrediging van mijn nieuwsgierigheid is het het beste dat Zeeman alles vertelt, maar dat was niet mijn punt. Waren er nou eigenlijk camera's van Amazon (oid) bij TJV in de Vuelta? Als deze bespreking is opgenomen, dan gaat mijn punt sowieso niet op, want zou alles toch in detail uitkomen.
26-10-2023 21:12
Ik heb een vreselijke hekel aan mensen die de geschiedenis herschrijven.
Het probleem is helemaal niet de etappe naar de Angliru : Kuss kon het tempo niet meer volgen en Roglic gaf aan door de steilte slechts in z'n eigen tempo door te kunnen. Er was ook weinig tijdverschil.
Het probleem lag in de etappe naar Tourmalet en etappe 16 de dag ervoor toen Vingegaard steeds weg sprong en Roglic de facto tot eerste lieutenant van Kuss degrageerde en daarmee de zizanie creëerde.
De ploegleiding wist daar niet mee om te gaan.

Roglic heeft heel heel duidelijk aangegeven dat hij alles wou winnen waar hij aan deelnam dit jaar. Ik denk oprecht dat hij een 2e plaats achter Kuss maar behaald met zijn hulp ook als overwinning had gevoeld. Maar het, mijn's insziens totaal onnodige, gewroet van Vingegaard heeft alles verpest. En de ploegleiding liet begaan (of wist er niet mee om te gaan).

Ik heb genoten hoe Plugge en Zeeman vanaf blanco (sic) de killer-bees hebben gecreëerd, maar ze zijn veel te veel in zichzelf gaan geloven en ver over het paard getild.
De val kan alleen maar pijnlijk zijn.


Ik wist niet van die duitse Willie Wortel en diens zucht naar erkenning en diepe zakken. Verandering van spijs doet eten, Roglic kan alleen maar winnen bij Bora.
    26-10-2023 21:35
    Spijker op zijn kop. Waarbij ik me wel afvraag of alles wel zo zwart-wit is. Je kunt namelijk zelf wel demarreren, maar je weet natuurlijk niet wat de concurrentie doet. Springt er in de Tourmalet-rit iemand met Vingegaard mee, en wie weet krijg je dat Roglic de volgende was die een kans kreeg.

    Het was een soort roulette wat die twee speelden. En ik denk dat ze meer gefixeerd waren op het wiel van Roglic dan op dat van Vingegaard.
    26-10-2023 22:00
    Men moet als reactie hier ook niet de geschiedenis compleet gaan herschrijven vind ik, naast Roglic liet ook Vingegaard weten voor de winst in de Vuelta te gaan en bergop was hij echt de beste. Er was slechts in de etappe die Kuss won het idee bij mij dat hij niet veel meer kon dan volgen bij Roglic (door zijn maagproblemen 2 dagen eerder) maar zelfs toen reed hij eerst het gat dicht op de gedemarreerde Primoz wat iets zegt over de intrinsieke kwaliteit. Zijn aanval op de Tourmalet was ook logisch om de niet TJV concurrentie uit de tent te lokken en vooral ook om te zorgen dat die tureluurs werden op wie ze nu eigenlijk moesten letten van het triumviraat.

    De kern van de overwinning door Kuss lag in de zwakte van alle tegenstanders, in de etappe naar Arinsal werd Sepp in het zadel gehesen omdat UAE, Bahrain en Movistar de bal volledig bij SQS liet en daardoor de marge te groot werd. Kuss reed vervolgens een dijk van een tijdrit en Evenepoel in een wak. Vanaf dat moment zat Primoz gevangen en natuurlijk maakte Jonas die gevangenschap groter door zich er tussen te gooien. Is dat super chic? Misschien niet, maar iets zegt me dat de ploeg al wist dat Roglic ging vertrekken ongeacht deze Vuelta en dan sluiten de rijen zich, van ploegmaats tot leiding. En Primoz wist dat hij niet sterk genoeg was om daar doorheen te fietsen of te riskeren dat een poging daartoe hem de komende jaren zou worden nagedragen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine