Merckx en Roche verwelkomen Pogacar in elitegroepje: “Iedereen zei dat het niet meer mogelijk was”
Eddy Merckx - foto: Cor Vos
maandag 30 september 2024 om 08:34

Merckx en Roche verwelkomen Pogacar in elitegroepje: “Iedereen zei dat het niet meer mogelijk was”

Met zijn zege op het WK realiseerde Pogacar de zogenoemde ‘Triple Crown’: het winnen van de Giro, Tour en het WK in één seizoen. Slechts twee renners deden hem dat voor: Stephen Roche (1987) en Eddy Merckx (1974). Beiden hebben inmiddels gereageerd op de historische prestatie van Pogacar.

“Wat hij gedaan heeft, is echt ongelofelijk. Ik heb er geen woorden voor”, zei Merckx in gesprek met Le Parisien. De Belgische wielergrootheid kon zijn ogen niet geloven, toen Pogacar op honderd kilometer van de streep aanviel. “Daar moet je goed gek voor zijn”, klonk het lachend. “Toen hij aanviel, begon ik te vrezen voor hem. Ik verzekerde dat Tadej veel te vroeg vertrokken was. Normaal is het onmogelijk om te winnen na zo’n lange aanval, maar Tadej flikte het.”

“Hij is de sterkste renner van zijn generatie. Daar is geen enkele twijfel meer over”, aldus de 79-jarige Merckx. “Weet je, op mijn leeftijd is er veel nodig om mij van mijn sokken te blazen. Wel, Tadej is erin geslaagd. Ik vermoedde dat hij wereldkampioen kon worden, maar nooit op deze manier. Hij is echt de allerbeste – mijn felicitaties.”

Stephen Roche in de sandwich
In gesprek met de NOS heet ook Roche het nieuwe lid Pogacar welkom in het ‘Triple Crown’-groepje. “Het voelt nu alsof ik in de sandwich zit tussen Merckx en Pogacar, dat is niet slecht”, glimlachte de Ier.

“Het is heel mooi. Het maakt het allemaal ook een beetje meer menselijk. Het is 37 jaar geleden dat ik het deed en ik was dertien jaar na Merckx. Iedereen zei dat het niet meer mogelijk was, dat dit een andere generatie was, maar ik geloof dat records er zijn om gebroken te worden. Voor mij is het heel mooi dat een derde persoon de triple heeft gerealiseerd. Ik vind het heel mooi dat ik erbij ben om hem de sleutels van het huis te geven”, lachte Roche. “En wat een rit! Je kan zijn bovenmenselijke prestatie niet beschrijven.”

Hoe moeilijk is het om in één seizoen de Giro, Tour en het WK te winnen? “Het heeft 37 jaar geduurd, maar ik denk dat in de tussentijd ook andere renners ertoe in staat waren. Froome, Thomas, Armstrong… Zij hadden het allemaal kunnen doen. Alleen als je de Giro en Tour wint, ben je vaak een bepaald type renner. En als je dan een vlak parcours krijgt op het WK, heb je vaak een handicap, want je bent als grote ronde-winnaar vaak niet een topsprinter. Maar dit jaar was het anders. Je kan niet elk jaar zo’n parcours hebben op het WK, want je bevoordeeld een bepaald type renner. Dit was Pogacars jaar om het te doen.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
3 Reacties
30-09-2024 14:45
In een van de nabeschouwingen op TV ergerde iik me behoorlijk bij het horen daar van de voorgaande Triple Crowns. Er werd er een meer genoemd: Annemiek van Vleuten. Belachelijk. Net zo ergerlijk als toen Tom Dumoulin in 2017 de eerste Nederlander was die ooit de Giro d'Italia won er ook waren die vonden dat dit niet waar was want er was door Nederlandse vrouwen al een de Giro Donne gewonnen.
    30-09-2024 16:49
    Eens... Hoe graag sommigen ook anders willen doen lijken, is er toch echt een verschil tussen de prestaties tussen man en vrouw in het wielrennen. Niet te vergelijken en dien je dus ook apart te beoordelen.
30-09-2024 09:25
Als je er maar ver genoeg bovenuit steekt lukt dat toch allemaal. Dat is ongeveer zoals mvdp dit cross seizoen, die stak er zodanig ver bovenuit dat je op voorhand ook al wist dat hij weer ruim ging winnen, al is dit nog veel straffer natuurlijk.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine